halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:09

mijn pony kan niet halthouden. na 1 seconden gaat ze of naar voren of naar achteren met haar hoofd schudden. maakt niet uit of ik mn benen er wel of niet aan houd mn teugels strak of niet strak of er tussen in.
wie weet hoe ik kan oplossen!

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:43

laat iemand je paard vasthouden,als ze dan braaf blijft staan ze goed belonen, als dat goed gaat beginnen met veel overgangen en eerst 1 sec blijven staan en direct terug in stap zetten zodat jij ze toch in stap zet en niet zij zelf dat is heel belangrijk! oefenen en les nemen of als je les hebt het aan je instructrice vragen, ik ken je pony niet maar ze moet stilstaan je moet ze goed tussen je benen nemen. succes

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:44

Ze kan het wel Haha! Je moet alleen nog kijken hoe je het voor elkaar krijgt Schijnheilig Probeer het eerst eens met iemand er naast. die houdt je pony ontspannen vast. Als ze goed stilstaat, beloon je haar en probeer je het daarna zelf. Altijd rustig blijven met je hulpen. Ook kan je tijdens het rijden gewoon eens heel even stil blijven staan en dan weer door rijden. En dan die pauzes steeds langer maken. Succes OK dan!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:45

O ik zie nu dat mijn antwoord veel lijkt op die van Kimpjeuh Haha!

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:52

Nettie schreef:
O ik zie nu dat mijn antwoord veel lijkt op die van Kimpjeuh Haha!


dan hebbe we dezelfde mening Knipoog Haha! leuk Lachen

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:50

dan kan je wel bezig blijven om er langs te blijven staan en belonen! op sluiten ken ik en doe ik ook maar stil blijven staan ho maar! ja aan het einde van de les als ze wat moeier is!

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:58

dan heeft ze misschien teveel energie

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:16

Staat ze aan de hand wel stil als jij dat wil??
Als ze dat ook niet doet is ze dus erg ongehoorzaam aan jou.
Dan eerst aan de hand zorgen dat het goed is (mbv je stem) en het daarna onder het zadel uitwerken.
Veel herhalen ook, pak maar eens op 1 hoefslag rond van mij part 10 x halthouden.Als ze gewoon ff stil staat weer voorwaarts. In het begin van training niet te lang stil staan en zelf heel weinig hulpen geven.
Let ook eens op jezelf, ga je bijvoorbeeld niet onbewust iets anders zitten als je halthoud?
Suc6

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:37

pubelia schreef:
dan kan je wel bezig blijven om er langs te blijven staan en belonen! op sluiten ken ik en doe ik ook maar stil blijven staan ho maar! ja aan het einde van de les als ze wat moeier is!

je moet er wel wat voor over hebben he Knipoog

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 13:30

ik heb er ook wel iets voor over maar als er iemand bij staat doet ze het ook of als ik met haar aan het wandelen bent doet ze het ook en belonen doe ik ook! te veel energie ligt er aan als ik galopeer dan valt ze eruit omdat ze moe is en ze staat dan nog niet stil!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:35

Is de tuigage wel goed? Geen rugproblemen? Als dat niet het geval is, stelt ze zich waarschijnlijk aan. Streng zijn en volhouden.

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 14:48

nettie aan de het zadel en hoofdstel ligt het niet. ik hou ook wel vol maar vind het irritant wil ik weg moet ik een weg oversteken en is het hoogstens irri dat ze dan niet stil wil staan! daarom was ik benieuwd of iemand er een handigheidje in wist!

Bosch
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 00:55

Gewoon volhouden en wat hierboven ook al gezegd wordt, veel kleine stukjes proberen, staat ze even stil, dan belonen en meteen weer weg stappen. En let vooral op dat je op het juiste moment beloont, dus als ze echt stil staat en niet als je al weer weg aan het stappen bent.
Het beste kan je met je stem belonen, doe je dit met je hand dan verander je vaak weer te veel en zal het paard sneller weer gaan lopen.
Gaat dit goed dan steeds proberen wat lange stil te staan.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:06

oefening het ook gwn heel vaak.
zodra hij stilstaat gewoon weer naar voren.
ik denk dat vasthouden geen zin heeft.
hij wordt er alleen maar ongeduldiger van.
oefen het gwn vaak en met korte periodes. niet 1 minuut stitstaan maar gwn 5 seconden en weer voorruit. het beste is dat je het vanuit de draf doet.
draf halt draf halt. op gegeven moment luisterd ie echt Haha!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:48

ben het eens met teamspirit. Je kunt ook haar met haar borst tegen het hek aan zetten en veel je stem gebruiken (HOOO)

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:59

Pffff, dit klinkt niet zo goed, is ie wel opgevoed? Verward

Stilstaan is toch wel een van de belangrijkste dingen die je je paard moet leren. Tijdens op en afstijgen, tijdens het op en afzadelen, tijdens afspuiten, tijdens artsbezoek, tijdens weg oversteken, tijdens wedstrijdjes zaklopen in een orientatierit Haha!

Als je denkt dat ze het principe stilstaan wel goed begrijpt, maar gewoon haar eigen plan trekt zou ik eens flink de baas uithangen. Het is een paard en jij bent baas!
Als je een vertrouwensband hebt zal je paardje het accepteren als jij je laat gelden.

Is je paardje onzeker of snapt ze het principe niet, dan zal je mijn advies moeten deleten! Elk paard is natuurlijk anders en vraagt een andere aanpak.

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 18:05

truusbertha schreef:
Pffff, dit klinkt niet zo goed, is ie wel opgevoed? Verward

Stilstaan is toch wel een van de belangrijkste dingen die je je paard moet leren. Tijdens op en afstijgen, tijdens het op en afzadelen, tijdens afspuiten, tijdens artsbezoek, tijdens weg oversteken, tijdens wedstrijdjes zaklopen in een orientatierit Haha!

Als je denkt dat ze het principe stilstaan wel goed begrijpt, maar gewoon haar eigen plan trekt zou ik eens flink de baas uithangen. Het is een paard en jij bent baas!
Als je een vertrouwensband hebt zal je paardje het accepteren als jij je laat gelden.

Is je paardje onzeker of snapt ze het principe niet, dan zal je mijn advies moeten deleten! Elk paard is natuurlijk anders en vraagt een andere aanpak.
op en afstijgen blijft ze perfect staan. bij oversteken niet. op en af zadelen en afstpuiten ook. maar bij het rijden moet ze het wel maar heeft ze veel moeite mee!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:32

ik heb er ook een hele lange tijd alst van gehad met chamaya.
als je gaat halthouden en je staat stil : hand ontspannen , misschien gaat ze daarom wel achteruit ofvooruit lopen
in het begin proberen een korte tijd stil te staan zodat ze leren hoe het moet.
dat hoofd schudden moet je in het begin niet al te veel op letten , maar eerst het stilstaan.
zo heb ik het iig bij chamaya gedaan
succes!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:42

Wat je hier hebt is een ruzie over wie er naar wie luistert Je pony wil gewoon niet zo lang stilstaan zoals jij dat wilt. Hoe langer jij stil wilt staan, hoe vervelender en stouter ze wordt.

Dan kan je het beste overgaan op een compromis: Je gaat wel stilstaan, maar maar 1 seconde. Je laat haar dus doen wat jij wilt, ook al is dat maar heel kort. Zo zal ze toch naar je moeten luisteren.

Je stapt en bereid je voor op een overgang naar het halthouden. Je zet haar dus stil. Maar op het moment dat je merkt dat zij het over wil nemen van jou, stap je onmiddelijk weg; dus dat zij alsnog naar je moet luisteren. Dit herhaal je niet al te vaak, gewoon een paar keer tussen je oefeningen door.

Let erop dat je uitgebreid beloont met je stem, zodat ze bevestiging krijgt dat ze het goed doet.

Je zal uiteindelijk merken dat ze toch wat afwachtender gaat worden omdat jij constant blijft aangeven wat je wilt. Op dat moment kan je eens kijken of je langer kan stilstaan. Maar blijf dan wel scherp dat JIJ als eerste bepaald wat er gaat gebeuren Knipoog

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 19:50

Tyrza schreef:
Wat je hier hebt is een ruzie over wie er naar wie luistert Je pony wil gewoon niet zo lang stilstaan zoals jij dat wilt. Hoe langer jij stil wilt staan, hoe vervelender en stouter ze wordt.


dat is niet hoe langer hoe vervelender. ze schud met haar hoofd maar als ik lang wacht dan loopt ze gewoon aan naar de zijkant of naar voren!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:56

Zoals Tyrza het zegt heb ik het met mijn pony vroeger ook gedaan. Die was ook zwaar ongeduldig en het werkte. Let inderdaad wel op dat je vriendelijk blijft met je hand want als je die per ongeluk vastzet ofzo dan ben je 'm meestal vrij snel weer kwijt.

Ik deed ook veel "schijn"overgangen. Richting het halthouden, zodra ze terug kwam in tempo voorwaarts wegstappen. Daarna echt naar het halthouden, stilstaan en weer wegstappen.

Hou vol hoor, er komt een dach dat jij hier vol trots vertelt dat het je gelukt is!

Succes!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:18

Ik probeer het altijd met stemhulpen te doen.
Dan begin ik al met het sluiten van mijn knieën met "ho" en dan "halt". Als ik voel dat ze weer wil gaan stappen, sluit ik weer mijn knieën en keur ik het af met me stem. Ze weet dan dat ze fout zit. Wil ze het nog een keer doen, dan gaat mijn stem er weer bij en geef ik een KLEINE ophouding met de teugels en daarbij sluit ik weer mijn knieën.

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:44

pubelia schreef:
daarom was ik benieuwd of iemand er een handigheidje in wist!


Er zit nu eenmaal geen knopje op je paard....
Consequent zijn en geduld hebben....
Als je een kant en klaar antwoord wilt....dat is er niet.
Er zijn al wat goede tips gemeld(teamspirit , tyrza)....doe er je voordeel mee.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:44

pubelia schreef:
dat is niet hoe langer hoe vervelender. ze schud met haar hoofd maar als ik lang wacht dan loopt ze gewoon aan naar de zijkant of naar voren!

Dat bedoel ik ook Knipoog

Dat hoofdschudden is een teken van verzet.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:59

doet de fjord die ik rij ook Maar met veel oefenen gaat het steeds beter. Tijdens het rijden hou ik heel vaak halt, zodra hij ook maar 1 seconde de rust heeft gevonden om stil te staan, stap ik al weer weg. Zo krijgt hij steeds meer geduld en gaat het steeds beter. In een proef moet je immers ook ooit 4sec stil kunnen staan Haha!

Ook Vigo gaat met zn hoofd schudden en zo ongeveer pootje over alle kanten op als hij niet wil staan. Door diep te zuchten (= ontspannen) en rustig te blijven, staat hij uiteindelijk stil. Zodra hij dat doet, geef ik de hulp om weg te stappen.
Sterkte iig Haha!