Droes ervaringen uitwisselen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Droes ervaringen uitwisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:24

Nou, zoals al op VvdD stond, heeft mijn paard Sjors dus droes. En behoorlijk ook,...

Ikzelf heb geen ervaring met deze "ziekte" en hoop dus dat mensen waravan hun paard droes hebben gehad, mij een beetje willen bijpraten qua ziektebeeld, verloop, tijd etc. Dus zaken als: wat had jouw paard (snotneus, bulten, vocht vasthouden), hoe lang heeft het geduurd (totaal, voor de bulten opengingen etc.) werd hij steeds zieker of knapte hij snel op etc. Dat soort dingen.

Sjors blijkt nu ook een allergische reactie op de streptococcen te hebben (de bacterie die droes veroorzaakt) waardoor hij onder de bulten komt te staan (met namen op zijn hals en benen) en die bulten op zijn hals dus tot bloedens toe openschuurt. Daarnaast is de neusuitvloeiing minder, maar de koorts blijft (gisteren nog 39,4) en de hals-/keelklieren zetten niet op.

Graag reacties Knipoog!


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 15:20

Dit hoort waarschijnlijk bij Medisch realiseer ik me nu Bloos!.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:21

al mijn paarden hebben ongeveer twee weken droes gehad voor ze weer beter waren, ook ben ik er in middels achter gekomen dat je meer variatsies heb van droes. De goed en kwaad aardige. Maar ook, wat ik eerst nog niet wist is dat mijn ezel droes had waar echt licht gevend snot uit zijn neus kwam. Verder had hij alleen wat koorts, maar weer geen bult onder zijn keel.

Mijn haflinger hengst had ook gewoone groene snot uit zijn neus, geen bult onder zijn keel, maar wel had hij koorts en na ongeveer drie weken was hij beter.
Laatst bijgewerkt door Black_riders op 04-10-04 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:22

Ik weet niet of je de topics van Vippie op MD gevolgd hebt? Zij heeft 4 updates geplaatst van haar fjord die ook droes heeft..

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:23

DaphneL schreef:
Ik weet niet of je de topics van Vippie op MD gevolgd hebt? Zij heeft 4 updates geplaatst van haar fjord die ook droes heeft..


Zoiets staat mij ook bij, gebruik anders de zoek functie

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:31


Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:00


** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:03

je zou liousca eens kunnen pben, haar paard heeft het laatst gehad geloof ik

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:51

Die van mij had hoge koorts verder niks, de volgende dag had hij opeens een mega bult onder zijn kaak. De bult is na 1 dag opengebroken en toen was hij eigenlijk weer helemaal vrolijk. Temperatuur was gelijk weer goed.
Er zijn bij ons ook paarden geweest die geen bulten hadden, maar wel ontzettend veel neusuitvloeiing en hoesten. Die van mij heeft dus geen neusuitvloeiing gehad en geen hoesten. BIj ons op de manege hebben zo'n 20 paarden het gehad, dus ik weet nu wel hoe het er allemaal uit kan zien, elk paard had het anders.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:22

De mijne had hoge koorts, weinig eetlust, abces onder zijn keel, snot uit zijn neus. Abces was open,
en iets wat je misschien niet wil horen, hij is overleden na 2 weken. Hoe het precies heeft kunnen gebeuren weten we niet.. Waarschijnlijk op de een of andere manier toch naar binnen geslagen al schijnt dat niet mogelijk te zijn als het open is al..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:02

Idd bekijk mijn topics eens op medisch, staat ook foto's bij van het hele proces hoe het bij Tjo verloopt... wij zijn inmiddels 3 dagen van de koortsremmers en het gaat super, gister temp van 37,1......
Dr hele onderkant van dr kaak ligt open van de gesprongen bultjes, Tjo heeft de puistenvorm lijkt wel.....
Mochten er major veranderingen zijn vanavond dan plaats ik weer een updeet......

Sterkte met Sjorsje...... ik wil je niet ongerust maken maar dit klinkt meer als verslagen droes als er bulten overal komen behalve daar waar ze zouden moeten komen (had mn stalgenootje ook hoorde ik gister). Zeker als de koorts ook niet zakt. Ik weet niet of jullie koortsremmers krijgen van de VA, anders moet je daar even om vragen, daar knappen ze echt van op.
Heel veel sterkte....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 08:15

En dan zegt mijn da heel stellig dat dit er niet uitziet als verslagen droes,... Scheve mond Nu weet ik het helemaal niet meer...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:44

Als je je er niet goed bij voelt haal je er toch nog een andere DA bij?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:52

Anoukie schreef:
Dit hoort waarschijnlijk bij Medisch realiseer ik me nu Bloos!.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:15

Zowel Fac. Utrecht als de kliniek in Emmeloord, hebben s'morgens gratis telefonisch spreekuur. Vraag daar eens om info, want ook ik denk sterk in de richting van verslagen droes.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 16:27

Vandaag komt DA Wellensiek voor een second opinion en eventueel een verwijzing naar Utrecht!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:02

Sterkte ermee, en bedenk maar zo: 2 weten meer dan 1.....
Hoop dattie net zo snel opknapt als Tjo...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:19

Hoi Anouk,
Ik mis je al op stal! Gut, wat een pech..
Ik kan niks zeggen om je te helpen, geen ervaringen en met Navy is alles nog steeds goed (37,6), maar wil je toch even laten weten dat ik met jullie meeleef. Welke DA heb je er het eerst bij gehad?
Ben benieuwd wat Wellensiek zegt!

(Sjors keek trouwens heel lief toe hoe ik en Neef aan het ploeteren waren in de Dressuurbak. Arme jongen!)

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 08:07

Kort verslagje van de (andere) DA die gisteren bij Sjors is geweest. Allereerst kreeg ik een super uitleg over droes, de symptomen, de uitzonderingen, hoe verslagen droes kan ontstaan etc. Echt heel goed uitgelegd. Vervolgens heeft ze Sjors nagekeken. Ik had hem zelf al getemperatuurd, gisteren voor het eerst onder de 39!!! 38,6. Ze gaf aan dat het echt slopend is voor een paard om zo lang koorts te hebben en dat het nu wel afgelopen moet zijn. Ook zegt ze dat het waarschijnlijk geen droes is (dat is een bepaalde streptococcen bacterie, maar er zijn nog tientallen andere streptococcen bacterien) maar een andere vorm van een bacterie infectie. Een virus heeft ze uitgesloten. Zonder dat ik het hoefde te vragen OK dan!, heeft ze al mijn opties met me besproken: bloedonderzoek, kweek etc. Omdat Sjors geen dikke klieren heeft (gehad), heeft die trekzalf waar ik mee smeer geen zin. Dikke kans dat het bij Sjors van binnen uit afgevoerd is (vanwege die enorme druipneus dagenlang) en dat het ergste nu over moet zijn. Die huiduitslag had zij ook geen echte verklaring voor, het is geen schimmel of luis oid, dus dat het voortkomt uit die streptococcen is waarschijnlijk. Het is geen verslagen droes, waar ik bang voor was.

Verder heeft hij een prikkie gehad, een opkikkertje zeg maar, zodat hij zijn ruwvoer weer wat beter gaat eten. De temperatuur moet nu gestaag blijven dalen, anders moet ik weer bellen.

Man wat een opluchting. Nu moet ik ook zeggen dat hij er gisteren een stuk beter al uitzag (ook uit zijn ogen keek etc.).

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 08:09

Navy, bedankt Knipoog. Ik heb Teunissen er het eerst bij gehad (een paar keer). Ook al is de conclusie ongeveer hetzelfde, ben ik nu een stuk geruster door de uitgebreide uitleg zodat ik er ook wat van snap Haha!.

En ja, gisteren waren ze ook aan het rijden en hij staat dan heel verlangend naar die bak te kijken (zal vast komen omdat er paarden lopen, niet omdat hij zelf weer graag aan het werk wil Nagelbijten / Gniffelen Haha!).

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:24

Citaat:
Vandaag komt DA Wellensiek voor een second opinion en eventueel een verwijzing naar Utrecht!


goede DA hè OK dan! heb ik heel goede ervaringen mee ook met second opinions. ze is mijn reguliere DA

Ik het een Zuidduits koudbloed gehad die op 14 jarige leeftijd droes kreeg, toen het op stal heerste. Hij had enorm veel snot, koorts en had het benauwd. Hij was met een week wel weer opgeknapt, maar heeft een half jaar niet kunnen werken (huifkarwerk). Het is nu 3 jaar geleden, en hij staat weer volop in het werk, heeft er niets aan overgehouden

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 09:03

Ik had Ellen (of Els Bloos ), haar achternaam weet ik niet meer. Ze praatte graag, maar dat vond ik niet zo erg Haha!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:08

Ellen van Leeuwen (ik ben Els Haha! )

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 13:23

smurf schreef:
Ellen van Leeuwen (ik ben Els Haha! )


Jajajajajaja Knipoog.


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:32

Ellen zal denk ik nu alleen nog maar de paarden doen nu Charlot de praktijk gaat verlaten

...Dreaming with my eye's wide open...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Liaan, lina1998, maxie, Mizsz_Kitty, Ninalotte, Yvk en 133 bezoekers