Verschil tussen een wildrooster en een veerooster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Verschil tussen een wildrooster en een veerooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 00:53

In verband met het nog te behalen koetsiersbewijs van iemand die ik ken kwamen we bij een vraag langs in het theoretische gedeelte. Wat is het verschil tussen een wildrooster en een veerooster? Volgens het theoriegedeelte zou je over een van beide (weet niet meer welke) wel met een aanspanning kunnen rijden. Verward Naar mijn weten was dit in beide gevallen niet mogelijk en/of verstandig. Vandaar mijn vraag.. wie kan mij het verschil tussen deze twee roosters vertellen en ook waarom je over de een wel zou mogen rijden en over de andere weer niet?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 05:36

Ik heb het dus geleerd op school. Een veerooster is er een met van die ronde spijlen, die gedraaide spijlen die nogal breed uit elkaar staan. Hier gaan zowel vee als wild niet over. Ik zou er toch niet met een aanspanning over gaan eigenlijk, ze zijn daar echt niet voor gemaakt!!!!! Een wildrooster verder is er een met die platte dunne strips. Hier zou je wel met paard over kunnen, maar ik doe het sowieso niet. Over een wildrooster kan het vee namelijk wel heen.
Duidelijk??? Ik ben net wakker dus of de beschrijving helder is, is maar de vraag hehe. *LOL*

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 06:48

Haha, deze vraag is mijn vriend dus op gezakt met de theorie van het examen Verdrietig .
Ik zou eerlijk gezegt niet het antwoord weten......."hij nu wel......*grin*.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 07:39

Voor alle duidelijkheid:
een VEEKEREND ROOSTER IS NIET VOOR PAARDEN
een wildrooster WEL

een veekerend rooster heeft de spijlen verder uit elkaar, de hoeven van ee npaard kunnen erdoorheen.
een wildrooster heeft de spijlen dichter op elkaar zodat de hoef er niet doorheen kan (moet je nog uitkijken met shetties)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 07:44

Staat ook een heel juridisch stuk in de BIT, ook een discussie over het verschil tussen die 2 roosters nadat een paard onder het zadel door een wildrooster was gezakt. Natuurmonumenten ofzo bleef voor de schadeclaim volhouden dat het om een veekerend rooster ging omdat ze dan niet aansprakelijk waren. Uiteindelijk bleek het dus wel om een wildrooster te gaan en waren ze toch aansprakelijk wegens achterstallig onderhoud.
Zoiets was het Schijnheilig

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:16

Klopt. Ik heb die vraag ook gehad op het examen (en gelukkig goed beantwoord). Ik heb trouwens nog niet nagezocht of het in het theorieboek staat (hoort wel).
Sowieso geldt het advies om roosters te mijden. Meestal is er een hek naast, en vaak kan die ook open. Bovendien hoor je aan de terrein eigenaar te vragen of je dat terrein op mag, als het mag kun je mischien een sleutel van een evt slot op het hek vragen....

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 07:36

goed, ik zal wel even een balangrijk topic hier ergens plaatsen, ben namelijk druk bezig om 100 mogelijke theorievragen voor het ruiterbwijs over te typen.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:38

Tja, ik rijd persoonlijk NOOIT over wildroosters. Teveel nare dingen mee zien gebeuren. 't sterkste verhaal (nou ja, verhaal, van heel nabij meegemaakt) vind ik wel dat een examinatrice die zojuist bij een groep het ruiterbewijs had afgenomen vervolgens met een groep het bos in ging. Komen bij een wildrooster aan, ernaast zit een hek, en zij wil afstappen om door dat hek te gaan, zeggen die anderen, wij gaan altijd over dat rooster, kan heel goed hoor! Afijn, iedereen over 't rooster, lekkere bosrit gemaakt, via dezelfde uitgang er weer uit, over het rooster en je raadt het al wel, paard van de examinatrice zakt door 't rooster, raakt in paniek, trekt zich weer los. Einde paard.

't Excuus? Er staat nergens dat je niet over die rooster mag! Nou vraag ik je, als iedereen in 't vuur springt, spring jij er toch ook niet achteraan?! Moet je nou werkelijk over dat rooster omdat iedereen het doet, terwijl je er ook gewoon langs kan? Ik snap dat echt niet hoor, zal wel aan mij liggen

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:40

ik ga in ieder geval nooit over een rooster met mn paard.
vorige week is er namelijk hier in de buurt een paard afgemaakt omdat zn ruiter over zo'n rooster heen wilde gaan. ik rij altijd zelf in dat gebied en schrok daar toch wel heel erg van. je hoort het ook wel vaker, dus voor mij geen roosters!!

dit is nou niet echt een antwoord op je vraag maar ik wilde het toch even kwijt

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 49 bezoekers