Politie mag Friese paarden afwijzen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Politie mag Friese paarden afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 00:12


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 06:57

En op welk gebied zijn de Friezen dan bijzonder heet en temperamentvol?
Wij hebben er bij ons op stal twee staan, en je kan naats allebei een bom afschieten. Maar het zijn ook zeker geen dooie beesten.
Ik vind het maar weer een vreemde uitspraak. Maar goed: op naar de Hongaarse hittepetitjes, en laat de Neerlandse glorie maar in zijn sop gaar koken...! Verward
Zou het niet en kwestie zijn dat de paarden in Hongarije veel goedkoper in aanschaf zijn? Ook weer in het kader van de bezuinigingen?

...

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:24

esther82 schreef:
Zou het niet en kwestie zijn dat de paarden in Hongarije veel goedkoper in aanschaf zijn? Ook weer in het kader van de bezuinigingen?


Dat vraag ik mee ook af. Aan de andere kant; als die paarden echt rustiger zijn, kan ik me voorstellen dat ze daar voor kiezen.

Op de hoogte blijven van mijn rondzwervingen als fotograafje:
Join via deze link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:30

Natuurlijk gaat het niet om het verschil in temperament. Het is gewoonde prijs. Een redelijke drie-vierjarige Fries zit toch al snel rond de 5000 euro terwijl je al heel redelijke Nederlandse en Hongaarse warmbloeden vanaf de 1000 hebt.

Een ander probleem is denk ik ook dat invoeren van Friezen betekent dat je de hele veestapel van de politie tegelijk moet vervangen. Ze willen nu namelijk bijvoorbeeld geen schimmels hebben, omdat er minder schimmels te krijgen zijn waardoor een schimmel tijdens een patrouille nogal opvalt en er echt uitspringt tussen al die bruine knollen. En wordt daardoor automatisch het doelwit van mensen die een paard of agent in elkaar willen slaan, gewoon omdat ze anders zijn en gemakkelijk eruit te pikken. Stop je er 1 Fries tussen, dan wordt ook die het buitenbeentje waar alle agressie op gericht wordt.

Maar ik denk trouwens ook dat de stokmaat wat problematisch is. Bij de politie berijden ze echt grote paarden, die toch echt meer rond de 1.70 hangen dan de 1.60. En Friezen zijn gewoon (nog) iets kleiner dan warmbloeden. Waardoor de grote beesten weer duurder zijn en dan komen we weer op de bezuinigingen. Haha!

odette
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:32

Ja de politie paarden moeten minimaal 1.64 zijn.
Had ik van de week gevraagt aan een politie ruiter.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:00

Maar ze hadden toch ook al een keer een proef gedaan met pony's ???
Dat was op tv geweest denk een jaar geleden ???

My horse makes me happy, not money

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:34

Ik vind het echt raar, die hongaarse beesten zijn ook niet zo heel erg rustig, heb er zelf op gereden (en er 2x afgedonderd). Het zijn echt pittige beesten! Maar die politie heeft wel andere rare opvattingen over paarden...

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:45

De politie heeft blijkbaar geen idee over Friese paarden!

Door hun bouw zijn ze trouwens nog imposanter dan van die lichte beestjes Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:05

Ah, dat ze hun KWPN'ers gewoon deftig opleiden!

Ze mogen gerust kijken als ik bvb een optocht mee maak.
Eerst een uurtje stil staan en een misviering in openlucht meemaken.
Daarna , met fanfare vertrekt de ganse stoet paarden ( onder de man en in de kar ) richting dorp waarbij ze voorbij hopen volk / kermis passeren.
Meeste die meedoen zijn BWP of KWPN. Tuurlijk wordt er wel ies eentje , maar da's normaal he.

En denk niet dat het tamme zakken zijn die daar aan meedoen. Kijk maar eens op wedstrijd.... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:29

MaestroE schreef:
Maar ze hadden toch ook al een keer een proef gedaan met pony's ???
Dat was op tv geweest denk een jaar geleden ???


Volgens mij was dat inderdaad met Quarters. Ik heb ze ook weleens zien rijden met die beesten in Arnhem.

Overigens lijkt een Fries me nu ook niet bepaald het politiepaard bij uitstek. Ik herinner me de reactie nog van mijn moeder toen ze voor het eerst een Fries zag: 'Whahaha, een Beatle'. Echt ze kwam niet meer bij van het lachen, ze vond het werkelijkwaar een belachelijke vertoning (een man op een beatle alias barbiepaard). Vooral die 'gepermante' manen Clown.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:59

Die manen kan je natuurlijk gewoon kortwieken. Dan heb je daar ook geen last meer van. Maar ik kan me voorstellen dat ze gewoon teveel opvallen tussen de WPN-ers.

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:36

Jeetje, vind 't nergens op slaan, de meeste friezen zijn echt bom-proof!!
Zoals al verteld, naast de meeste kan je naast ze een bom laten ontploffen!! Wij hebben ook een fries op de manege staan!! 't is een schat van een paard!!

Haha! Nationale Jumper Sportdag, Ermelo Haha!
^^Hobbelende Vosjes Pester #27^^
Party!! Bokkende New Forest rijder #2 Party!! Jumper & Dion Lovers


XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:49

hun uitspraak vind ik vaag hoor...

Maar een fries is stukken duurde als zon hongaarse.

Persoonlijk vind ik de fries niet voor de politie gepast. De fries is een showpaard en tegenwoordig een rijpaard geworden enkel een politie op een fries vin ik niet mooi. Gewoon mensen die dressuur met ze rijden is gaaf. en voor de kar en keuringen enz.

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:08

ik heb ook een fries en ze heeft meegelopen met prinsjesdag dit jaar,je kunt je echt geen cooler paard voorstellen!
maar een fries als politiepaard? ik weet het niet,om hun manen dan maar te kortwieken omdat het onhandig is
nooit en te nuimmer! een fries hoort behang te hebben,dat is juist het mooie en specifieke aan een fries.
maar omdat ze niet cool zouden zijn??????????
absoluut niet mee eens!
kosten? denk dat dat het is,ze zijn nu eenmaal niet goedkoop.
enqua grootte kan ik het me ook voorstellen,mijn friese merrie is toevallig 1.65 maar d emeesten zijn kleiner.

willen jullie aub stemmen op mijn foto voor de bit wedstrijd?
http://www.bitmagazine.nl/inzending/paard-en-hond/

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:26

Ik vind friezen ook coole paarden, en hebben vaak een rustig karakter. Na ja...niet iedere fries is het zelfde, dat zal ook voor die Hongaren tellen.

Maar politie paarden moeten aan veel eisen voldoen, en als ze niet goed reageren bij de trainingen worden ze schijnbaar ook weer verkocht.
Denk inderdaad dat een Fries iets te prijzig is. Daarbij ook nog te klein. Misschien zit het soms ook niet al te fijn in draf, maar goed dat is persoonlijk...

Als ik het stuk lees gaat het ook over Gelderse paarden...daar zie je ze toch wel op rijden. Die kunnen wel eens heet zijn...sommige dan, ik ken alleen betrouwbare, misschien een tikje eigewijze, geldere paarden.
Denk dat het stuk een beetje onvolledig geschreven is, de bereden politie heeft over het algemeen best verstand van paarden.

Politie schijnt ook vaak op Groninger-paarden te rijden,...dus hollands-glorie houden ze hoog Haha!

Lise

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:25

De meeste friezen hebben op vandaag een stokmaat van boven de 1.65 meter!
De prijs.. tja.. kan het aan liggen, maar ik denk dat als de politie en hengstenhouders/fokkers/mensen van het stamboek aan een tafel zouden gaan zitten ze hier best uit zouden komen!

Keb met die van mij eens meegedaan aan een politie-wedstrijd te Nunspeet.
Toen liep er een collega van de beredenen en die riep gelijk dat ik die van mij daar kon laten.. maar wel zonder sokken?? Verward Verward
Die van mij is overigens 1.72 meter!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:26

Overigens rijdt de politie in Zuid-Afrika wél met friese paarden!! Verward Verward

Sharmila

Berichten: 4798
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:56

Ik vind dit echt onzin! Ik denk dat Friezen een stuk koeler zijn dan die Hongaarse paarden. Raar zeg......

Maar inderdaad het zal wel weer met de centjes te maken hebben. Waarom zetten ze dan niet gewoon een eigen fokkerij op??

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:28

Weet je wat:

Ze merken nog wel wat ze missen Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! !!!



Strakjes willen ze toch de friezen terug. Maar de hele koninklijke stal is toch ook fries? Kunnen die ze niet overhalen?

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:52

CCCCorine schreef:
Volgens mij was dat inderdaad met Quarters. Ik heb ze ook weleens zien rijden met die beesten in Arnhem.

Klopt, ze hebben er testen mee uitgevoerd en "cool" waren ze zeker, alleen te klein, ze straalden geen overwicht uit. En sja daar hebben ze wel gelijk in, ik heb nog nooit een quarter gezien waarvan ik dacht "wow die is eng" terwijl ik toch wel een stapje opzij doe als er een grote kwpn'er langswil.

Maar juist daardoor zouden friezen toch perfect zijn? Die stralen juist overwicht uit vind ik!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:38

rixke schreef:
ik heb ook een fries en ze heeft meegelopen met prinsjesdag dit jaar,je kunt je echt geen cooler paard voorstellen!
maar een fries als politiepaard? ik weet het niet,om hun manen dan maar te kortwieken omdat het onhandig is
nooit en te nuimmer! een fries hoort behang te hebben,dat is juist het mooie en specifieke aan een fries.
maar omdat ze niet cool zouden zijn??????????
absoluut niet mee eens!
kosten? denk dat dat het is,ze zijn nu eenmaal niet goedkoop.
enqua grootte kan ik het me ook voorstellen,mijn friese merrie is toevallig 1.65 maar d emeesten zijn kleiner.


Manen kun je toch ook vlechten (of zal dat te veel tijd kosten?) en wat de grootte betreft, grotere friezen zijn er echt wel, is toch ook een kwestie van zoeken, dat doen ze nu al zelfs in Hongarije.
Maar de HOOFDZAAK is denk ik ook het GELD.

En by the way, Bea zal het ook niet leuk vinden, als zij niet meer de enige is met Friezen van de staat.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:53

flauw zeg, maar het prijskaartje is niet nx maar he friesjes zijn net impo met die sokken enzo de manan kunnen ze tog vlechten?:?
en friesjes zijn supercool domme politie Frusty

miekevGool

Berichten: 110
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:54

ik denk dat daar niet genoeg tijd voor hebben.. elke keer de manen invlechten dat hebben ze er neit voor over, dan pakken ze liever een paard waar dat niet hoeft! En ja een fries is gewoon heel duur. Maar je ziet er wel steeds meer de laatste tijd he! Maar ja.. friezen zouden heel goed voor politiepaard door kunnen gaan, het staat alleen niet mooi. Maar wat maakt het uit er zijn genoeg andere dingen waar friezen heeeeeel goed voor geschikt zijn haha. Die van mij wordt in het span gereden, ik rijd hem met dressur buiten is het een kei en een sprongetje slaat ze ook niet af! Wat wil je nog meer Tong uitsteken En ze is ook nog pas 5 jaar dus nog een hele toekomst voor zich! OK dan!

:+: Zarasja :+: B+17

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:32

tja ik vind kwa uitrlijk frienzen er best wel een beetje drijgend uit zien Bloos daarom vind ik ze beter voor de politie. maar ja wie ben ik

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:33

ik vind friezen eigenlijk wel beter dan die warmbloedjes, je hebt ze in groite maat en door de bouw en het karakter loop je ze niet zomaar omver dus ik had eerder voor de fries gekozen, maar het gaat ze ook om de prijs natuurlijk.

Eerst de ruiter, dan het paard. (Anne Muller, Basis rijkunst)

<'\___~
...(\...)\...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ilona__, jugito, laran, maitestar23, mooney, Nicollevs, Sure_lee, YandexBot en 31 bezoekers