Een goed dekadvies geef je als je zelf fokt of gefokt hebt ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Een goed dekadvies geef je als je zelf fokt of gefokt hebt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 07:08

Ik lees nu al een tijd over personen die een goed bedoeld dekadvies geven.
Maar tussen de regels door merk je dat bepaalde personen een dekadvies geven zonder ooit maar een paard of pony gefokt te hebben.

Vooral wanneer het wat technisch is zijn ze niet meer thuis.

Een goed dekadvies geef je als je zelf fokt of gefokt hebt ?

Is dit waar of niet waar ???

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:15

Niet waar. Wij fokken zelf al jaren maar zijn heel zuinigjes met dekadvies ten opzichte van andere. Als er zekerheden waren dan was het simpel, maar zekerheden bestaan niet. Wil je fokken dat zul je je moeten verdiepen in het ras en in de bloedlijnen. En dat zul je toch zelf moeten doen. Bovendien bekijk je merrie heel kritisch, bekijk haar goede en slechte kanten. Wat zou je graag anders zien. Wat is het fokdoel en voldoet ze daar aan? Voldoet ze aan de rasbeschrijving? Gewoon heel kritisch zijn, dan pas ga je naar een geschikte hengst zoeken. Maar let ook op de voorgaande generaties want die spelen nog een belangrijke rol
Laatst bijgewerkt door greetje op 26-04-02 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:23

Als je fokadvies geeft, moet je zelf er sowieso in verdiepen, er zijn ook mensen die er heel druk mee bezig zijn maar zelf niet fokken, toch bij iedere keuring en alles van het kwpn zijn.

Maar dit zijn wel de uitzonderingen, over het algemeen ben ik het wel eens dat er hier uitspraken over "goede" hengsten word gedaan, waarvan eigenlijk iedereen wel weet, dat het waardeloos is.
De beste manier om advies te geven over fokken is toch zelf doen!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:13

Idd ik fok zelf niet omdat ik denk dat er al genoeg puin op deze aardkloot staat (heb ook een ruin Haha! ).

Maaar ik lees veel en kijk ook veel, praat met mensen en probeer daarvan te leren. Ik kan zeggen dat ik nog geen goed dekadvies kan geven maar misschien over een paar jaar wel. Zelf scheelt het dat ik op een stal sta waar tuigpaarden worden gefokt en gehouden. Ik zie veel nieuw spul en ook de trainingen door daar te praten met mensen leer je echt een hoop.

Maare troef vertel eens wat over jezelf waar heb jij al je ervaring opgedaan ? *goed bedoelt hoor gewoon nieuwsgierig* Lovers .

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:40

Lips are sealed

Ik ben dus zo eentje die weliswaar geen concrete dekadviezen loopt op te dringen, maar wel suggesties doet. En nee, ik heb nog nooit zelf een veulentje gefokt. Daar ben ik nu voor het allereerst mee bezig, de merrie wordt waarschijnijk vrijdag voor het allereerst geinsemineerd.
Ben wel direct betroken geweest bij de opvoeding van veulens, maar zelf gefokt nog nooit....

Om tot mijn hengstkeuze te komen heb ik veel gelezen, kwpn-overzichten bestudeerd, shows bezocht, veel gepraat met van die 'echte fokkers' (60+ met pet en wandelstok, je kent het type wel, kas in de kontzak maar er niet vanaf willen) en mijn eigen merrie voor mijn doen erg kritisch onder de loep genomen. Dat lijkt me een traject die elke fokker moet afleggen om tot een keuze te komen....

Ben ik nou niet in staat om suggesties te mogen doen aan anderen, alleen omdat ik zelf nog nooit een veulen heb 'gevangen'?
Je hoort me inderdaad niet over geboorte-technische dingen, ik lees ze aandachtig en leer van anderen....

Ik vind een gericht dekadvies via internet komplete onzin. Zelfs al zou Wiepke van de Lageweg of mevrouw Nijhof zelf het geven. Onzin. Je kan alleen maar kijken of het echt een match is aan de hand van de merrie.
Maar suggesties en ondervindingen, dat kan toch heel verfrissend zijn....

Ik vind het eigenlijk ook een beetje arrogant om er van uit te gaan dat iemand die nog niet zelf gefokt heeft, er ook geen zinnige mening over kan hebben...

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:01

Dees schreef:

Ik vind het eigenlijk ook een beetje arrogant om er van uit te gaan dat iemand die nog niet zelf gefokt heeft, er ook geen zinnige mening over kan hebben...


Me too...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:28

Lijkt mij sowieso het verstandigste om bij echte kenners zoals je stamboek een fokadvies te vragen!!

ponystal
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-02-02
Woonplaats: Amsterdam

Gezond verstand & Kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:53

Goed fokadvies bij een stamboek?

De meeste die op een stamboekkantoor werken weten weinig tot niets met betrekking tot de fokkerij, en als de fokraad een advies geeft is het standaard een hengst waar het stamboek baat bij heeft, veel ggk hengsten zijn in eigendom van mensen die heel nauw met het stamboek samenwerken of zelfs in het bestuur zitten!

Voor een goed fokadvies moet je zelf eens je merrie goed bekijken en ook de minpunten in kunnen zien en vervolgens op zoek gaan naar hengst die op die punten kan verbeteren. Ik ken mensen die 3 jaar! research gedaan hebben om de juiste hengst voor hun merrie te vinden en ook mensen die nooit een hengst gevonden hebben en besloten hebben dat hun merrie misschien wel eens niet geschikt was om mee te fokken.

Begin eerst met op papier te zetten, wat je wilt fokken (en bedoel ik niet een zwarte) en wat je absoluut niet wilt. Door je eigen gezond verstand te gebruiken heb je meestal geen fokadvies nodig. En als je kennis op dit gebied te wensen overlaat, is het misschien wel verstandig om eerst je kennis op te vijzelen voor je een veulen gaat fokken.

Sabrina
(ik ben op bokt via een kennis, Pony-Stal)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:16

Bij het KWPN wordt het fokadvies door de afdeling inspectie samengesteld en die hebben er dus echt wel verstand van! Daar kan je rustig op vertrouwen, het wordt met zorg samengesteld en zonder belangenverstrengeling. Lijkt me dat je daar beter op kunt afgaan dan een advies van 'een' bokker die je niet kent en er wellicht geen enkele kijk op heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:24

Ben het met je eens dees, eigenlijk is fokadvies via internet niet te doen, je moet daarvoor de merrie ed zelf voor zien. En het is ook zo dat het allemaal op meningen is gebaseerd.
En die 60+ers, daar leer je het inderdaad pas echt van.

Toch is het wel erg leuk om te discusseren over hengsten ed op het internet, vooral om alle verschillen meningen te horen.
Dees schreef:
:x

Ik ben dus zo eentje die weliswaar geen concrete dekadviezen loopt op te dringen, maar wel suggesties doet. En nee, ik heb nog nooit zelf een veulentje gefokt. Daar ben ik nu voor het allereerst mee bezig, de merrie wordt waarschijnijk vrijdag voor het allereerst geinsemineerd.
Ben wel direct betroken geweest bij de opvoeding van veulens, maar zelf gefokt nog nooit....

Om tot mijn hengstkeuze te komen heb ik veel gelezen, kwpn-overzichten bestudeerd, shows bezocht, veel gepraat met van die 'echte fokkers' (60+ met pet en wandelstok, je kent het type wel, kas in de kontzak maar er niet vanaf willen) en mijn eigen merrie voor mijn doen erg kritisch onder de loep genomen. Dat lijkt me een traject die elke fokker moet afleggen om tot een keuze te komen....

Ben ik nou niet in staat om suggesties te mogen doen aan anderen, alleen omdat ik zelf nog nooit een veulen heb 'gevangen'?
Je hoort me inderdaad niet over geboorte-technische dingen, ik lees ze aandachtig en leer van anderen....

Ik vind een gericht dekadvies via internet komplete onzin. Zelfs al zou Wiepke van de Lageweg of mevrouw Nijhof zelf het geven. Onzin. Je kan alleen maar kijken of het echt een match is aan de hand van de merrie.
Maar suggesties en ondervindingen, dat kan toch heel verfrissend zijn....

Ik vind het eigenlijk ook een beetje arrogant om er van uit te gaan dat iemand die nog niet zelf gefokt heeft, er ook geen zinnige mening over kan hebben...

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:14

Jep, daar hebben jullie gelijk in... Lachen


Pipo"]
Ben het met je eens dees, eigenlijk is fokadvies via internet niet te doen, je moet daarvoor de merrie ed zelf voor zien. En het is ook zo dat het allemaal op meningen is gebaseerd.
En die 60+ers, daar leer je het inderdaad pas echt van.

Toch is het wel erg leuk om te discusseren over hengsten ed op het internet, vooral om alle verschillen meningen te horen.[quote="Dees schreef:
:x

Ik ben dus zo eentje die weliswaar geen concrete dekadviezen loopt op te dringen, maar wel suggesties doet. En nee, ik heb nog nooit zelf een veulentje gefokt. Daar ben ik nu voor het allereerst mee bezig, de merrie wordt waarschijnijk vrijdag voor het allereerst geinsemineerd.
Ben wel direct betroken geweest bij de opvoeding van veulens, maar zelf gefokt nog nooit....

Om tot mijn hengstkeuze te komen heb ik veel gelezen, kwpn-overzichten bestudeerd, shows bezocht, veel gepraat met van die 'echte fokkers' (60+ met pet en wandelstok, je kent het type wel, kas in de kontzak maar er niet vanaf willen) en mijn eigen merrie voor mijn doen erg kritisch onder de loep genomen. Dat lijkt me een traject die elke fokker moet afleggen om tot een keuze te komen....

Ben ik nou niet in staat om suggesties te mogen doen aan anderen, alleen omdat ik zelf nog nooit een veulen heb 'gevangen'?
Je hoort me inderdaad niet over geboorte-technische dingen, ik lees ze aandachtig en leer van anderen....

Ik vind een gericht dekadvies via internet komplete onzin. Zelfs al zou Wiepke van de Lageweg of mevrouw Nijhof zelf het geven. Onzin. Je kan alleen maar kijken of het echt een match is aan de hand van de merrie.
Maar suggesties en ondervindingen, dat kan toch heel verfrissend zijn....

Ik vind het eigenlijk ook een beetje arrogant om er van uit te gaan dat iemand die nog niet zelf gefokt heeft, er ook geen zinnige mening over kan hebben...
[/quote]

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:49

Hoi,
Ik heb zelf ook nog maar 1 x een veulen gefokt, maar ik kan wel wat adviezen geven. Heb mezelf verdiept in de hengsten en ik bestudeer altijd de indexen. Het is natuurlijk handig als je je eigen merrie laat dekken een expert in de hand te nemen die objectief naar je paard kan kijken. Die ziet dan vaak toch dingetjes die je zelf over het hoofd ziet.
Maar ik vind niet dat je zelf hoeft te fokken om goede adviesen te kunnen geven.
Groetjes Rinske Koe

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:34

ga met dees mee,heb trouwens kwpn gemail 3 weken terug maar nog steeds geen antwoord gehad duurt dat altijd zo lang?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:50

Paulanda, heel verschillend, de ene keer krijg je na een maand (jaja) antwoord en de andere keer twee dagen erna!

Maar ehm, dekadvies? Ik kan geen advies geven. En toch hebben wij thuis veulentjes gehad. Het hangt er ook vanaf hoe je er mee bezig bent, ik heb echt weinig verstand van hengsten!

Ik denk dat je pas advies kunt geven als je de merrie hebt zien lopen, hebt meegemaakt (ook karakter, ik vind dat erg belangrijk). En idem dito de hengst. En daarbij de indexen kent en wat de hengst doorgeeft. Want al heeft die hengst een bepaalde kenmerk wel, hij hoeft het niet door te geven.

Nee geen adviezen van mij, ik vond het al ingewikkeld genoeg om een gelder uit te zoeken en daar zijn niet eens zoveel van! *LOL*

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:20

Ik zou gewoon even bellen met het KWPN met de afdeling Inspectie! Helpen ze je wel verder en kan je email nog even onder de aandacht brengen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 19:38

De Topic was dekadvies op deze site.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:50

Hmm, dekadvies is altijd moeilijk. Mij is dat heel vaak gevraagd, omdat men denkt dat ik er verstand van heb. De waarheid is, dat de natuur toch wel doet wat die doet, dus ik geef op zijn beste ideën.

Toch moet ik wel nageven dat er al heel wat ponies die ik geadviseerd heb, inmiddels wel eens ster of zo zijn geworden. Daar staan ook wel wat anderen tegenover.

Op papier heb ik in mijn leven maar een pony gefokt: Sumrin Brenda. Al die anderen zijn door mijn vader gefokt. Sumrin Brenda is nu ergens rijpony, als ik ooit eens de kans krijg, dan haal ik haar wel eens terug en doe haar eens bij de hengst van mijn keuze.

Het probleem is dat fokadvies ALTIJD een kwestie is van uitgangspunt. Ik denk dat de deskundigen bij het KWPN best wel integer zijn, maar je kunt nu eenmaal niet verwachten dat ze ook God zijn. Wat volgens de ene een goed produkt is, kan volgens de ander een wandelende ramp zijn.

Nog een illustratie: er zijn heel veel gevallen bekend van volle broers of zusters, waarbij de een top en de ander flop is. Toch kwamen ze uit dezelfde combinatie. 1 +1 in de fokkerij is dus NOOIT 2 en zelfs maar heel zelden 1. Verbeteren is moeilijk. Als je dus dezelfde combinatie 10 keer bij elkaar hoort, is waarschijnlijk de helft beter en de helft minder dan vader en moeder. Selektie zegt dat je met de betere helft verder moet gaan. De mindere helft kan voor andere doeleinden ingezet worden.

lynn
Berichten: 357
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Doetinchem

9090900909090

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:13

ik ga twee keer per week naar stal nieuwmoed in vorden ik weet inmiddels ongeveer wat daar aan goeie hengsten staat en wat er goed fokt aan hengsten uit het helle land. ik zie inprensiepe genoeg veulens maar goed je hebt wel een beetje gelijk mooie hengst betekend niet altijd goeie veulens

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:11

Verward Ik snap ook wel dat het topic 'dekadvies op deze site' is en mijn reactie daarop is dat je niet 'zomaar' een dekadvies kan geven. Dan heb je namelijk info over de merrie nodig. En als je een bokker goed wilt adviseren, adviseer je haar dus om bij het KWPN een fokadvies te vragen. Want de deskundigen daar zijn geen God, maar wel zoals het woord al zegt 'deskundig'. En als je toch duizenden guldens in sperma investeert kan je het maar beter in een passende hengst investeren, toch?