eerste keer stang en trens welke kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

eerste keer stang en trens welke kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 12:19

hallo allemaal
ik ga nu voor het eerst met mijn paardje z starten en wil alvast met stang en trens gaan oefenen. Maar nu heb ik helemaal geen ervaring met deze dingen. Welke soort stang kan je het beste nemen in dit geval?? wat voor tongboog etc. wie o wie heeft een goed advies... ook was ik niet van plan eigenlijk om voor honderden euros een stang en trens combinatie te kopen dus please wel betaalbare suggesties

alvast bedankt!!! OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:21

Het beste kan je starten met een heel simpele, licht gebogen stang in hetzelfde materiaal als waarvan je nu je gewone trens hebt.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:33

Zou je dat niet met je instructeur/trice overleggen? Die kent je paard en kan meteen zien of het goed gaat met de gekozen stang. Wanneer ik met S&T ga starten (voorlopig iig niet), vraag ik daarvoor advies aan mijn instructrice, die kan ook controleren of ik er correct meer rijd.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 12:35

tuurlijk ben ik ook wel van plan maar het is ook handig om al van tevoren wat meer info erover in te winnen toch?? is nl makkelijker om gelijk met de goede aan te komen bij de les.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:41

Heb je geen bekende waarvan je het eens uit mag proberen? Ik heb zo ook drie verschillende stangen gepast om te kijken wat het beste bij mijn paardje pastte. Vond het nogal zonde om er een te kopen en achteraf blijkt dat hiji niet goed is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:42

orsini schreef:
hallo allemaal
ik ga nu voor het eerst met mijn paardje z starten en wil alvast met stang en trens gaan oefenen. Maar nu heb ik helemaal geen ervaring met deze dingen. Welke soort stang kan je het beste nemen in dit geval?? wat voor tongboog etc. wie o wie heeft een goed advies... ook was ik niet van plan eigenlijk om voor honderden euros een stang en trens combinatie te kopen dus please wel betaalbare suggesties

alvast bedankt!!! OK dan!

Ik zou (als hij in de M2 goed liep tenminste) de eerste keer (keren) starten op trens.
Dat Z is eigenlijk niet meer dan een verdelede M2 proef in een lange baan, met een strenger beoordeling op het algemene beeld.
Zo kun je beter je rijden vergelijken met je rijden uit het M2.
(lagere of hogere pubnten kun je dan vergelijken met je M2 proeven)

Na een paar starts kun je dan alsnog over gaan op stang en trens.
Dan kun je ook vergelijken of hij op stang en trens hogere of lagere punten loopt.
En daar gaat het om.

Uiteindelijk moet je ALTIJD starten met de optoming die het hoogst scoort (en welke toegestaan is natuurlijk)

Maar als je echt graag de EERSTE keer op stang en trens wilt starten moet je dat natuurlijk zelf weten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:43

Ze schrijft toch ook dat ze alleen alvast wil gaan oefenen >;)

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:10

Ik ben het helemaal met CJG12 eens. leer eerst maar eens om een Z proef in 20x60 baan te rijden en geregeld winstpunten te rijden voordat je van optoming gaat wisselen en stang terns erin hangt. Ik rijdt zelf altijd gewoon op trens een aantal proeven en als ik 4 a 5 keer achter elkaar dik een winstpunt rijd dan houd ik even een periode zonder wedstrijden dus alleen maar door trainen en dan ga ik met stang trens beginnen totdat paard daar super fijnop loopt en Z2 klaar is dan nog een paar keer Z1 starten voor het ritme en dan Z2.......... Maar goed iedereen moet het zelf weten maar ik zou zeker niet te snel beginnen met stang trens, waarom zou je dat doen als je paard nu fijn loopt op een gewone trens

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 13:19

was ook zeker niet van plan om meteen met stang te gaan starten, denk dat jullie dat verkeerd hebben gelezen. Ik wil als het lukt de Z1 gewoon op trens blijven rijden maar Z2 isd toch verplicht met stang?? snap ik eigenlijk niet maarja ik zal er dus toch op den duur aan moeten geloven en vandaar dat ik dus wel alvast thuis moet hebben geoefend en daar is het nu wel de tijd voor. Ik weet niemand van wie ik het zou kunnen lenen want ik ben de enige die zo hoog start op mijn stal. Miscchien iemand hier op bokt die uit alphen komt of leiden(daar studeer ik) die ff een proefhoofdstel te leen heeft??

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:36

Als je dan toch al met de stang trens aan de gang gaat zou ik sowieseo kiezen voor een KK bit. Dit is wel behoorlijk aan de prijs maar dan heb je ook iets goeds en het ligt fijn in de mond bij je paard. Ik heb dus de standaard dressuurstang van KK een daarbij een dubbelgebroken onderlegtrensje van KK. Rijd daar eigenlijk alle paarden mee en nooit problemen gehad, maar goed het is niet goedkoop. Ik heb het gekocht omdat ik het bij meerdere paarden gebruik en constant doorstroom van paarden heb maar als je maar een paard hebt en het is de bedoeling om die nog een poos te houden en die loopt fijn op een "gewoon" stang en trens is dat natuurlijk ook geoon goed.

Heb zelf de ervaring dat als je je paard goed voor elkaar hebt, dus aan het been, goede aanleuning en los door het lijf dat de overgang naar stang trens weinig tot geen probleem geeft

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:46

risthia schreef:
Als je dan toch al met de stang trens aan de gang gaat zou ik sowieseo kiezen voor een KK bit. Dit is wel behoorlijk aan de prijs maar dan heb je ook iets goeds en het ligt fijn in de mond bij je paard. Ik heb dus de standaard dressuurstang van KK een daarbij een dubbelgebroken onderlegtrensje van KK. ]


Waarom K&K als ie gewoon goed loopt op RVS. De aurigan en argentan bitten zijn duur, en meestal als ze daar aan gewend zijn, is het moeilijk om terug te gaan op RVS. Dus dan zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat je je gewone trens ook moet vervangen. En voor de ECHTE dressuurruiters, bij een aurigan/argentan bit hoort dan een hoofdstel met koperekleurige gespen, koperen beugels en zelfs koperen sporen Tong uitsteken

Verder moet je er rekening mee houden dat de stang niet al te dik is. En dan stang en onderleg van het zelfde materiaal zijn.

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:51

Volgens mij heb je mijn verhaal niet goed gelezen, ik schrijf erbij dat ik meerdere paarden rijd en constant doorstroom van paarden heb.......... en dat als je een paard hebt die fijn op rvs loopt dat je dat gewoon kunt gebruiken.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:05

jemig help der gewoon ff ipv het verhaal niet goed te lezen:p
Helaas kan ik jou niet helpen want ik heb daar de ballen verstand van Bloos M'n gevoel zegt een ligt gebogen stang die net ietsje dikker is als je trens die je nu gebruikt? En de trens iets smaller ????

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:12

Unity schreef:
En voor de ECHTE dressuurruiters, bij een aurigan/argentan bit hoort dan een hoofdstel met koperekleurige gespen, koperen beugels en zelfs koperen sporen Tong uitsteken



En sporenriempjes met koperen gespen niet te vergeten! Ik heb net alles bij elkaar gespaard en ben er erg trots op. Mijn Horka rijjasje (normaal zonder toeters en bellen en met zilveren knopen) heeft gouden knopen gekregen en een gouden randje aan de kraag.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:32

oke dus als ik het goed begrijp: mijn paardje loopt nu super op een gewone watertrens (RVS), dus kan ik het beste ook een rvs stang nemen. Ik hoorde dat je stang net iets groter ,zowel dikker als langer moet zijn dan je trens klopt dat?? En moet ik wel een dunnere onderleg watertrens nemen?? ja toch.? liefst zou ik gewoon zonder stang blijven rijden ,want echt raar dat het in het z2 moet, maarja wie weet verandert dat wel ooit net als het rijden met hoedje!!!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:38

orsini schreef:
oke dus als ik het goed begrijp: mijn paardje loopt nu super op een gewone watertrens (RVS), dus kan ik het beste ook een rvs stang nemen. Ik hoorde dat je stang net iets groter ,zowel dikker als langer moet zijn dan je trens klopt dat?? En moet ik wel een dunnere onderleg watertrens nemen?? ja toch.? liefst zou ik gewoon zonder stang blijven rijden ,want echt raar dat het in het z2 moet, maarja wie weet verandert dat wel ooit net als het rijden met hoedje!!!


Het MOET helemaal niet in de Z2 hoor, pas in de hogere klasses is het verplicht.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:52

gabyfedde schreef:
En sporenriempjes met koperen gespen niet te vergeten! Ik heb net alles bij elkaar gespaard en ben er erg trots op. Mijn Horka rijjasje (normaal zonder toeters en bellen en met zilveren knopen) heeft gouden knopen gekregen en een gouden randje aan de kraag.


OK dan! OK dan! OK dan! (dat zijn de echte!! Haha! )

Er moet 0,5 tot 1 cm verschil zitten tussen stan en trens.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:10

orsini schreef:
oke dus als ik het goed begrijp: mijn paardje loopt nu super op een gewone watertrens (RVS), dus kan ik het beste ook een rvs stang nemen. Ik hoorde dat je stang net iets groter ,zowel dikker als langer moet zijn dan je trens klopt dat?? En moet ik wel een dunnere onderleg watertrens nemen?? ja toch.? liefst zou ik gewoon zonder stang blijven rijden ,want echt raar dat het in het z2 moet, maarja wie weet verandert dat wel ooit net als het rijden met hoedje!!!


Even een tip, ik weet niet of je al een onderlegtrens hebt? Ik heb in plaats van een officieele onderlegtrens, een scherp (lees: niet zo dik als de meeste ponybitjes) ponybitje gekocht. Als je ze naast elkaar houd zie je geen verschil, maar de prijs verschilt wel degelijk. Het ponybitje heeft ook gewoon kleinere bitringen en je kunt nog wat varrieren qua dikte.

En nee, ik spreek mezelf niet tegen, ben voorlopig niet van plan om met S&T te rijden, maar ik moest een smallere trens, dus heb ik meteen deze gekocht zodat ik hem later eventueel als onderlegtrens kan gebruiken. Qua bit maakt het namelijk niet veel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:16

Ik ben het met CGJ eens dat je prima de eerste paar keer lekker op trens kunt starten, al zou ik die stang er wel een keertje in gaan hangen. Zo heel heftig is het nou ook weer niet hoor!

kies een onderlegtrens die hetzelfde is als de trens die je nu gebruikt, en begin met een licht gebogen stang met iets tongvrijheid. (Niet te veel, het lijkt leuk die tongruimte, maar hoe meer tongvrijheid, hoe meer druk er op de lagen komt)

verder is het een kwestie van uitproberen waar hij lekker op loopt. Kojack bijvoorbeeld, rijd ik op een dubbelgebroken trens, maar die heeft wel weer een enkelgebroken onderlegtrens.

Kun je niet eerst eens een S&T lenen van iemand die er meerdere heeft hangen totdat je weet wat goed zit, en er dan zo eentje kopen.

Risthia: wij hebben hier ook van alles staan en wel of geen K&K boeit niet zo veel, het zit hem veel meer in de vorm van de stang en tongboog.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 21:12

okee oproepje dan maar.......wie woont er in de buurt van alphen aan den rijn en heeft tijdelijk een stang en trens te leen om uit te proberen. bij mij op stal is er geeneen te vinden alllemaal lagere starters
alvast bedankt

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:59

Orsini, ik heb tijdens de M2 tijdens de trainingen gewoon twee keer in de week met s&t gereden en het enige wat belangrijk is, is dat je paard gewoon voor het been blijft en dat de stang op contact, maar niet strak staat. Omdat ik dit op tijd ben gaan doen kon ik gewoon de eerste keer in de Z met s&t rijden. Nu rij ik nog steeds maar 3 dagen in de week met s&t om hem fijn op het trensje te houden. No problem. En als het bitje waar je nu meer rijdt niet al te dik is kan je die toch gewoon als onderlegtrens gebruiken? Heb ik ook gedaan. PS ik heb twee lopen, een op RVS en een op Argentan enne.... Allebei lopen ze super!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:14

Het oefenen op stang trens stelt meestal niet zoveel voor, maar soms heeft het een enorme invloed op de aanleuning.
OOK als je later weer met trens gaat rijden.

Begrijp me goed..........

Sommige paarden met het type "houten bek" lopen de M2 met moeite door op trens. Dan grijp je terecht gelijk naar de stang als je Z mag starten. Dat gaat meestal veel beter, en dat moet je dan ook doen.
Die paarden rijd je dan ook tijdens de training continu op s&t.

Maar er zijn ook paarden die prachtig in de aanleuning lopen op trens en in de M2 zo 170+ scoren.
Een dergelijk paard loopt op trens vaak nog beter dan op s&t.
Die kun je door op S&t te trainen nadelig beinvloeden.

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:30

Heey orsini!!! Vind dat je het gewoon rustig aan moet proberen hoor, stang en trens! Lukt het niet dan kan je altijd weer terug gaan op gewoon trensje. Al vind ik wel dat als je eenmaal z start met S&T dat je niet elke paar dagen moet wisselen. Lijkt me niet zo fijn, steeds andere bitten in een paard z'n mond, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Groetjes

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:34

(was m'n eerste berichtje hier.... en zie dat ie helemaal goed gelukt is... jippie!!!! )

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:51

Toen ik mijn s&t aan ging schaffen heb ik ook eerst advies gevraagd aan m'n instructrice. Mijn paard had ook nog nooit een s&t in haar mond gehad en ik vond het ook heel moeilijk om te kiezen wat goed was.

Haar advies luidde; neem een stang met korte scharen, lichte tongboog en iets dikker dan je trens. De stang moest precies in haar mond passen, waarna ze adviseerde om dan de scharen een stukje naar buiten te buigen (mbv de bankschroef). Op deze manier past de stang precies in de mond en kan die niet hinderlijk heen en weer schuiven. De trens moest ik een 1 cm breder nemen, wat dus neerkomt op een 1/2 cm aan beide zijden van de mond. Wat je ook nog wel regelmatig ziet bij mensen die net een s&t gebruiken is dat ze de kinketting heel losjes vastmaken, met als gevolg dat hij gigantisch schaart als je hem aanspant. Ze denken dat dit vriendelijker is, maar het tegendeel is waar. Gewoon je kinketting vast maken met een vinger ertussen. En een rubbertje over je ketting is ook een stuk vriendelijker voor je paard..

Ik had trouwens wel een set van argentaan, mijn trens was daar nl al van (geen K&K, je kan ook een goedkopere versie van argentaan kopen), maar als je paard nu gewoon lekker loopt op staal maakt het echt niets uit wat voor materiaal je koopt, de afmetingen zijn veel belangrijker.