wat voor dekens in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

wat voor dekens in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 12:30

Hallo luitjes
Mijn verzorgpaardje staat in de winter binnen en elke dag waarschijnlijk een uurtje buiten, als het weer niet te slecht is. Nu is het de bedoeling dat ik in de winter goed ga trainen, en hij is na een half uurtje al bezweet. Ik wil dus dekens gaan gebruiken omdat hij een vrij dikke vacht krijgt (ik ga niet scheren) Het is de bedoeling dat ik geen dikke 300 grams dekens ga gebruiken want de eigenaar wil hem het liefste zonder deken houden.

Wat zouden jullie me aanraden voor dekens?
Voor op stal:
Voor tijdens het uurtje als jullie dat nodig lijkt:
En een wollen deken of fleecedeken voor voor/na het rijden:

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:34

Elk paardje heeft een ander soort vacht....bij de 1 komt heel veel haar in de winter bij de ander niet. Dus ligt aan je paardje.

Ik had een 300 grams op binnen en nog had hij een dikke wintervacht dus kan het je zo niet zeggen.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 13:08

Hij heeft denk ik een "gewone" beharing

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:33

ik vind dit een beetje raar, dat je niet wilt scheren is te begrijpen.. maar geen 300 grams deken??
wil je soms dat je beesie een longontsteking krijgt doordatie te nat wordt met rijden en het heel lang duurt voor hij droog is.
als je er een te dunne deken oplegt wordt zijn vacht gewoon dikker. zo'n beesie maakt haar aan als hij het koud heeft
weet niet wat voor een training je doet, maar na een half uur bezweet haalt mijn paard zelfs nog niet.. en die heeft een behoorlijk dikke vacht.. nou zweet ieder paard anders natuurlijk, maar bij deze moet je ff aan de gezondheid van jepaard denken en niet of je wel of niet een dikke deken op wil. en 300 is niet zo heel dik hoor..

een fleece voor na het rijden is iig voldoende, eventueel 1 met hals, dat je in een binnen stal staat scheeld al veel, is wat warmer dan buiten.
je moet het gewoon aan kijken, isniet de bedoeling dat je hem een uur uit moet stappen omdatie zo nat is...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:35

ik had een 250 grams deken opgedaan, maar denk wel dat je een dikke vacht houd....

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 17:07

to gekke_koei

Ja, hij zweet gewoon snel.
De bak is op het moment ook best zwaar; is in maart gelegd en aangezien er 3 mensen zijn hem intensief gebruiken...
Maar het is niet dat ik hem afbeul of zo hoor.
Hij is ook echt werklustig en levendig en gedraagt zich niet ziek.
300 grams is toch de dikste deken die over het algemeen verkocht wordt? En het is zo dat de eigenaar hem liever niet onder dekens heeft he Knipoog

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:49

Ivanka zweet op dit moment ook erg snel, maar dat komt ook omdat ze een maand heeft stilgestaan en nu weer rustig aan moet beginnen en haar conditie dus behoorlijk naar beneden gezakt is.
Ik heb liever ook geen dikke vacht bij haar, vind ik ten eerste al helemaal niet handig met rijden en ten tweede vind ik het eigenlijk geen gezicht bij haar (maar ja, daar moet ik eigenlijk niet naar kijken Knipoog want ik wil ook weer neit dat ze het koud heeft).

Maar ik ben nu begonnen met een regendeken, ongevoerd. Haar boett-deken zit er nu nog onder. Als die eronderuit gaat, dan ga ik er een zomerdekentje bij onder doen. Die is natuurlijk helemaal niet warm, maar voor Ivanka warm genoeg, omdat ze anders staat te zweten onder haar dekens. Wordt het dan nog kouder, dan krijgt ze haar oude winterdeken eronder (door het vele wassen een stuk dunner geworden Tong uitsteken). Wordt het dan nóg kouder (vriezen dus) dan krijgt ze haar 180 grams deken eronder. En toch krijgt ze nog een dikke vacht, maar die van mij staat dan ook hele dagen buiten en 's nachts in een buitenstal.
Altijd blijft de regendeken er dus overheen, die zorgt ervoor dat de onderdeken niet zo heel erg vuil worden en dat ze natuurlijk droog blijft Lachen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:51

Lovers De RAMBO Turnout medium is een goede optie voor jouw pardje. Is waterdicht en ademend tegelijk en voor de overgangstijd de light. Ze kosten wel veel maar het zijn de beste dekens die er op dit moment zijn. OK dan!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:52

Of de Rhino Turnout medium, die is zowat hetzelfde als de Rambo, maar dan goedkoper Tong uitsteken! (PS. daar heb ik de ongevoerde van, geweldig! OK dan! ! )

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:52

Een all weather beeta, alleen wel een beetje duur misschien Scheve mond . Ik zou geen pagony denken want er hoeft maar 1 keer een ander paard in te happen en je deken ligt in reepjes....

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:25

Dominick ... zweer ik bij, en deze heeft de 270 grams in special voor 89 euro! staldeken.
ook bij ons op stal hebben we ripstop dekens waarmee onze paarden zowel buiten als binnen mee staan de hele winter, ook waterdicht. deze kosten 65 euro. zou ik aanraden, en na het rijden even een half uurtje of uurtje onder een zweetdeken. tot hij wat droger is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:04

gekke_koei schreef:
weet niet wat voor een training je doet, maar na een half uur bezweet haalt mijn paard zelfs nog niet.........nou zweet ieder paard anders natuurlijk.............


Offtopic misschien, maar zweten zegt op zich weinig over conditie. De ene mens zweet ook sneller dan de ander. Zo heb ik een tweespan shetten gereden, de 1 was na 35 km krukdroog en de ander was al zeiknat voordat we het erf af waren....... Zweten zegt dus ook weinig over de manier waarop je traint.

Mander is nu (staat onder een dunne winterdeken) na een simpele, niet heel erg intensieve training aan de longe gewoon kletsnat......

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:13

gekke_koei schreef:
wil je soms dat je beesie een longontsteking krijgt doordatie te nat wordt met rijden en het heel lang duurt voor hij droog is.

een fleece voor na het rijden is iig voldoende, eventueel 1 met hals, dat je in een binnen stal staat scheeld al veel, is wat warmer dan buiten.
je moet het gewoon aan kijken, isniet de bedoeling dat je hem een uur uit moet stappen omdatie zo nat is...


Er is nog nooit een paard doodgegaan omdat hij bezweet was en daardoor een koudje vatte. Een paard kan je niet met jezelf gaan vergelijken!

En je zegt zelf al dat de eigenaar liever geen deken op zijn paard wil hebben, dus als de eigenaar dat niet wil, doe dat dan ook niet Bloos .

Paarden kunnen alles heel goed zelf regelen, ze hebben helemaal geen deken nodig ofzo.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:27

Ik doe zelf bij m'n ijslander wel een deken op als hij erg warm is op de rug en/of stoomt, maar je kan ook wat langer als normaal de tijd nemen om uit te stappen, zodat je paard in ieder geval niet meer zo warm is. Lachen Ik doe m'n ijs af en toe wel een deken op, het kan bij ons erg hard waaien en dan neem ik soms toch liever het zekere voor het onzekere... Maar ook dan alleen als ie echt zeiknat is / erg warm / stoomt. Het verschilt natuurlijk ook per paard, ook wat voor weerstand ze hebben enz. lijkt me. Onze paso peruano staat ook het hele jaar buiten zonder deken en die krijgt helemaal niet zo'n dikke vacht, maar ze heeft het vorig jaar geen moment koud gehad.

Als de eigenaar het niet wil kan je denk ik het beste gaan voor lang uitstappen, want dan houdt het op. Daar kan je weinig tegen doen. Knipoog

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:40

de eigenaar wil het "liever" niet, maar ze moet toch beseffen dat ik niet 2 uur langer tijd heb.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:17

MaestroE schreef:
de eigenaar wil het "liever" niet, maar ze moet toch beseffen dat ik niet 2 uur langer tijd heb.


Als de eigenaar echt geen deken op wil, dan ben je al gehouden aan een zweetdeken die je er na het rijden oplegt en die iemand (eigenaar of stalgenoot) eraf haalt als de pony droog is...

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 14:58

Dat zou de volgende ochtend zijn, en dan ligt de deken naast m'n paardje omdat hij heeft gelegen en juk had en weet ik veel wattie allemaal s'nachts doe Haha!