Te gulzig hooi eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Te gulzig hooi eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 23:44

Aangezien mijn paardje Bravura in april dit jaar heel erg ziek was en men eerst dacht aan droes, begin ik nu iets anders te vermoeden. Ik heb er vanavond maar eens internet op nageslagen en als ik bij slokdarmverstopping kijk leken de symptomen destijds daar erg veel op.
De genezing duurde enkele weken tot maanden.

Afgelopen maand is het nu al 3 keer voorgekomen dat ze een flinke prop in de keel heeft na de eerste hap hooi. Ze staat dan vrij stil, maar maakt wel een vreemd geluid. Je ziet dan dat er een prop op en neer gaat in de slokdarm. Ook slaat ze dan iets met haar staart. Na even masseren en wandelen leek het er op dat ze er daarna geen last meer van had.
Ik vraag mij nu af hoe ik dit bij haar kan voorkomen. Ze krijgt iedere dag een strook vers gras in het weiland erbij, krijgt wat bix met zemelen en een pluk hooi wat vochtig gemaakt wordt en flink is uitgeschud.
Haar tanden en kiezen zijn in januari nog behandeld. Het is een mogelijkheid dat ze het hooi zonder te kauwen doorslikt, waardoor die prop ontstaat. Of zou ze nog steeds last van haar keel/slokdarm hebben?

Ik maak me nu zorgen omdat deze reactie kennelijk is overgebleven na haar ziekte in april. Daarvoor had ze dit nog nooit.

Zijn er mensen die dit herkennen en wat doe je er aan?
Ik overweeg zelf morgen eens contact op te nemen met de DA om haar keel en slokdarm eens goed na te laten kijken. Straks begint de winter en de tijd van droog voer....dan beginnen denk ik ook de problemen.

cindy83

Berichten: 533
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Erp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:22

het paard van een vriendin van mij heeft dat ook gehad (een slokdarm verstopping) maar daar worden ze niet ziek van, meestal geeft de da ze een spierverslapper, zodat de prop naar beneden zakt.... daarna moet je wel uitkijken voor koliek (ivm die prop in de darmen). Dit paardje heeft wel een slokdarm vernauwing en mag alleen nat hooi hebben...

verder eet ze alles normaal..

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:36

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het wil nog wel eens gebeurden doordat de pony (of ander dier)
* vers gras krijgt, vooral nu. Het gras is namelijk meer water als structuur en wordt dus een soort prop ipv een gekauwde massa.
* te gulzig hooi eten en dus niet goed genoeg kauwen.

Als je paardje dan ook nog een slokdarm vernauwing heeft, tja... dan kan dit dus gebeuren. Geen nood, er zijn oplossingen!
Ten eerste kun je hooi uit een net gaan voeren, dan is ze in ieder geval langer bezig en neemt dan ws meer tijd om te kauwen. In plaats van hooi kun je ook overwegen om gehakseld kuilgras te voeren. dit zijn kortere stukjes en blijven dus niet zo heel erg aan elkaar plakken. Een strook vers gras erbij kan ook prima, maar dan moet het gras niet te lang zijn. Succes ermee!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 12:10

Bedankt voor de reacties. Ik heb met Utrecht gebeld en moet volgende week donderdag met Bravura naar Utrecht om een slik-film te laten maken. Afhankelijk daarvan moet ze er al dan niet een paar dagen blijven. Volgens de arts daar zou het idd een complicatie kunnen zijn van droes. Ze was in april erg ziek, maar of het droes was destijds wist onze DA niet zeker. Ik hoop dat het in ieder geval tot de tijd dat we naar Utrecht moeten goed gaat met eten.
Heeft iemand ervaring met dergelijke compicaties???