Wat te doen met paard bij tijdelijk emigreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat te doen met paard bij tijdelijk emigreren?

Leasen
17 (58%)
Pensionstalling fokmerries
5 (17%)
Meenemen
2 (6%)
Verkopen
2 (6%)
Anders, nl ...
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 29


StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Wat te doen met paard bij tijdelijk emigreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 18:40

Ik overweeg ernstig om voor 1 1/2 á 2 jaar op Curaçao te gaan werken. Mijn 2 (fok)merries en mijn hengst wil ik graag houden. Én in de tijd dat ik weg ben wil ik wel dat er gefokt wordt met de merries met een door mij gekozen hengst. Wat te doen in de tijd wat ik weg ben met de paarden:

Verward Leasen - hiervoor moet ik per paard dan een betrouwbaar persoon vinden (kan niet zomaar even terugvliegen), waarbij het voordeel is dat er rijtechnisch iets met de paarden gedaan wordt (genoeg potentie voor de sport), het nadeel is risico dat er iets mis gaat of dat de lessee toch niet betrouwbaar blijkt en halverwege stopt. Ik weet ook niet of de lessee wel opgescheept wil zitten met mijn fokambities.

Verward Opfok/pensionstalling voor fokmerries - hier wordt op de merries gelet tijdens dracht en bevalling, maar wordt er rijtechnisch niets mee gedaan, wat ik wel erg zonde vind.

Verward Meenemen - gezien de kosten per paard van zo'n € 6.100 is dit eigenlijk geen optie. Daarbij ook overwegend dat het paard na 2 jaar weer terug naar Nederland moet, als het net is gewend op Curaçao sluit ik dit uit.

Verward Verkopen - zorgeloos indien de verkoop rond is, maar eigenlijk niet waar ik op uit ben, ben erg blij met 2 zulke goede merries en ben erg benieuwd hoe mijn hengst uitgroeid.


Wat vinden jullie hiervan, hebben jullie adviezen of wellicht nog andere opties (behalve niet emigreren Knipoog )?
Laatst bijgewerkt door StalDiefdijk op 05-10-04 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:45

Ik kan denk Leasen en/of een goede verzorgster vinden de beste oplossing is.
Door goede afspraken op papier te zetten (juridisch alles laten na kijken!) en eventueel een goede vriend/vriendin zo nu en dan laten kijken bij je paarden, kun je denk ik wel zorgeloos weg.

Ik denk ook dat je bijna geen andere oplossing hebt, behalve dan niet weg gaan Knipoog
Maar als ik een halfjaar op stage ga, dan blijft mijn beestje staan wara hij nu staat en dara zorgt een stalgenoot dan voor hem.

Veel succes met je keuze!

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:06

ik zou ze verkopen....je ziet je paarden dan zo lang niet en je kan er dan zo lang zelf niks mee doen dat er toch kans is dat de paarden andere dingen gaan doen dan dat jij wilt....en het is ook wel zo eerlijk tegenover je paard denk ik, anders ga jij weg, is die zn baasje kwijt en hij krijgt opeens een nieuw "baasje"en dan kom jij na 1.5 a 2 jaar terug en dan krijgt die dus eigenlijk weer een ander baasje (oke jij bent de zelfde maar misschien zal het paard toch weer een beetje aan je moeten wennen)

Ik denk dat dit best een logische gedachten kan zijn....veel succes met je keuze maken Lachen

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:21

Iemand zoeken die ze voor je wil rijden die jou aanstaat.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:36

Bij leasen wil ik 1 paard per lessee onderbrengen, dus wel een hele onderneming om 3 betrouwbare mensen te vinden. Maar 1 iemand met 3 beesten opschepen is ook geen aanrader, mijns inziens.
Ik zal eens een advertentie plaatsen om te polsen hoeveel interesse er is in lease. Het mag ook geen half jaar duren om iemand te vinden; als ik ga zal dat ws per 1 januari zijn.

Verkopen is, zoals gezegd, niet mijn eerste keuze. Ik heb ook begrepen dat een paard je binnen 4 dagen vergeten is. Volgens mij vinden ze het dus al gauw best, ongeacht wie als baasje optreedt, als ze maar eten en aandacht krijgen Haha!
Ik ben benieuwd of meer mensen denken dat verkopen de beste en eerlijkste optie is, misschien onderschat ik de impact voor de paarden wel Bloos! .

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:40

orionneke schreef:
Iemand zoeken die ze voor je wil rijden die jou aanstaat.

Een verzorger/-ster zeg maar? Nadeel vind ik dan wel weer dat het gehele financiële plaatje bij mij blijft liggen. Antiliaanse gulden heeft niet zo'n beste wisselkoers tov euro Knipoog
Als je iemand 100% doen-en-laten-wat-je-wil-recht geeft, vind ik dat ze best een bijdrage in de kosten voor het paard mogen betalen. Immers, op de eigendomspapieren na, is het je 'eigen paard', met alle lusten en geen onverwachte problemen (DA)-lasten.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:41

Ik vind eigenlijk als mensen ze willen rijden en uitbrengen bijv dat ze dan niks hoeven te krijgen. Ligt er een beetje aan hoe je de dienst ziet. Iemand die bijv graag een 2e paard heeft...............of hij zij hoeft dat niet maar ziet het als werk naar jou toe.

Beetje moeilijk dus eigenlijk ja.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 19:42

Donderwolkje schreef:
Door goede afspraken op papier te zetten (juridisch alles laten na kijken!) en eventueel een goede vriend/vriendin zo nu en dan laten kijken bij je paarden, kun je denk ik wel zorgeloos weg.

Afspraken is idd zeker belangrijk. En dat van die vriendin is een goede tip!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 08:16


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:17

Ik heb je advertentie gelezen en ik moet zeggen dat het aardig klinkt... op dat dekken na. De paarden zijn daardoor wel iedere keer uit de running, terwijl de kosten van de leaser wel doorgaan.
Als ik jou was zou ik 1 paard houden en daar een goede leaser voor zoeken. Verder zou ik het dekken voorlopig even achterwegen laten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:26

Ik zou mijn merries bij een goede stoeterij/fokstation achterlaten. De hengst zou ik verleasen.

Voor de rest zou ik me serieus afvragen of ik echt naar Curacao zou willen....Lips are sealed Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:37

Ik zou iemand zoeken die ze gaat leasen. Maar dat fokken zou ik even niet doen, denk dat dat veel mensen er van weerhoudt om een van de merries te leasen. En anders zoals Cassidy zegt, stoeterij of fokstation, alleen rijtechnisch gebeurt er dan niet zoveel mee Scheve mond

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:37

Verkopen is, zoals gezegd, niet mijn eerste keuze. Ik heb ook begrepen dat een paard je binnen 4 dagen vergeten is. Volgens mij vinden ze het dus al gauw best, ongeacht wie als baasje optreedt, als ze maar eten en aandacht krijgen Haha!
Ik ben benieuwd of meer mensen denken dat verkopen de beste en eerlijkste optie is, misschien onderschat ik de impact voor de paarden wel Bloos! .[/quote]


nou dat klopt niet hoor!! Ik ben toch echt 1 week op vakantie geweest en toen ik terug kwam en mijn paardje mij zag ging ze toch als een gek van blijdschap door het weiland heen lopen rennen en springen. Dat doet ze normaal niet als ik haar weer zie!!
groetjes Marjolein

leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:38

ik zou ze leasen of verkopen. het nadeel van leasen is dat als je terug bent je niet weet hoe je paarden zijn geworden. Misschien zijn ze wel verpest door de leaser. Maar als je goed uitzoekt wie je paard gaat leasen dan kan het ook wel goed zijn. maar ja dan nog is het dan nog wel het paard dat je eerst had? Een mens veranderd ook altijd en dat is bij een paard volgens mij ook wel.

Maar verkopen is natuurlijk wel een moeilijke stap omdat je ze dan echt kwijt bent

succes met je keuze!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 09:41

Tessebes schreef:
Ik heb je advertentie gelezen en ik moet zeggen dat het aardig klinkt... op dat dekken na. De paarden zijn daardoor wel iedere keer uit de running, terwijl de kosten van de leaser wel doorgaan.
Als ik jou was zou ik 1 paard houden en daar een goede leaser voor zoeken. Verder zou ik het dekken voorlopig even achterwegen laten.

Tjsa, ik heb die dames juist voor de fok...
Waar is wel dat de lessee het rondom de bevalling wat rustiger aan zal moeten doen. Voor de kosten rond die tijd zal ik er met de lessee een mouw aan moeten passen, dat komt wel goed
Verkopen zou ik jammer vinden, maar als de andere keuzes niet mogelijk blijken...

Moeilijk hoor, ik zou bijna zeggen: gelukkig is de beslissing om te emigreren nog niet definitief.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:20

Citaat:
ik zou ze leasen of verkopen. het nadeel van leasen is dat als je terug bent je niet weet hoe je paarden zijn geworden. Misschien zijn ze wel verpest door de leaser. Maar als je goed uitzoekt wie je paard gaat leasen dan kan het ook wel goed zijn. maar ja dan nog is het dan nog wel het paard dat je eerst had? Een mens veranderd ook altijd en dat is bij een paard volgens mij ook wel.

Maar verkopen is natuurlijk wel een moeilijke stap omdat je ze dan echt kwijt bent


Verkopen heb ik gekozen. Gemakkelijke keuze vanachter de pc over andermans paard. Haha!
Het probleem van verhuren lijkt me: wat wil je met je paarden doen als jij weer terug bent? Is het "Bedankt en tot ziens" naar de huurder toe? Vast niet, zo iemand hecht zich aan jouw paarden.
Hoe vind je een betrouwbare andere huurder als je zelf ver weg zit? De omstandigheden van de huurder kunnen veranderen. Lachen Wat als de huurder er mee ophoudt?
Het klinkt hard maar het voordeel van verkopen is dat je ook van de zorgen af bent. Ik zou namelijk altijd aan mijn paarden blijven denken en updates en zo willen. Zolang ze van jou blijven, blijf je je verantwoordelijk voelen denk ik. Als je verkoopt heb je in die zin wel 'rust', dan kun je je erbij neerleggen.

Moeilijk hoor! Succes met deze moeilijke keuze.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:27

Barb77 schreef:
Moeilijk hoor, ik zou bijna zeggen: gelukkig is de beslissing om te emigreren nog niet definitief.


IK zou er echt nog heel goed over nadenken of je echt die kant uit wilt. En neem van mij aan van iemand die het zelf heeft meegemaakt: als je gaat emigreren is de kans heel groot dat je voorlopig niet meer terugkomt....

Kans is ook heel groot dat je daar geen poot aan de grond krijgt en met hangend hoofd na een paar maanden weer teruggaat. En als je dan ook je paarden hebt verkocht....

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:30

hoi hoi ik denk dat je dat leasen misschien moet veranderen in gewoon full time verzorgen (zonder kosten) misschien alleen dan kosten van smid, maar het blijven jouw paarden. Ik denk dat je al lang blij mag zijn dat je een goed iemand ervoor kan vinden die met je paarden doet wat jij wilt. Als je dan ook nog kosten eraan gaat verbinden wordt het wel erg lastig. Je blijft natuurlijk wel de eigenaar en als je terug bent verwcht je wel meteen je paard terug. Denk dat je zo veel meer kans maakt op goede verzorging omdat mensen die al een paard hebben en er wel eentje bij zouden willen doen voor je met alle leifde neit het geld hebben om voor jouw paard te gaan betalen. Ik niet iig. Hoop dat je wat kan vinden

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:36

Ik ben een aantal jaar terug verhuisd naar Ierland. Het plan was om daar een pos te blijven en dat is uiteindelijk 4 jaar geworden. Mijn pony heb ik destijds verkocht. De andere opties waren gewoon niet echt eerlijk tegenover hem...

Ik denk dat je inderdaad heel goed moet bedenken wat je wil... Het is in dit geval mischien wel of het een, of het ander en niet alletwee...

Uit ervaring moet ik er toch ook even bij zeggen dat werken + leven in een land toch heel anders is dan op vakantie gaan in een land...

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:46

Cassidy schreef:
...


Huh? Hoe kan dit nu?

Cassidy's post: Geplaatst: 06-10-04 14:27

In de toekomst geplaatst?

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:06

Misschien is het een optie om je paarden naar zon fokstal te brengen en dan een bijrijder te nemen ofzo.
Dan kan je je paarden houden, doet de fokstal ermee fokken en ze blijven in beweging!
Misschien ook wel een optie, hoeven ze in ieder geval niet weg.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:23

ik ken iemand die heeft zijn paard op een pensionstal gezet ,en werd daar gereden en getraind door een dressuurruiter,het paard was meteen heel goed afgericht,dan betaal je stalling en trainingskosten,het paard werd op een gegeven moment toch verkocht omdat de persoon langer wegbleef,maar is wel voor meer geld verkocht als dat hij bij die stal kwam...ook een optie misschien??