hals strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 21:22

hoi allemaal
Ik rij op dit moment een jonge paard. Hij is heel nagevelijk en kan toch niet hals strekken Verward En ik wil heel graag een paar slimme, handige vriendelijke tips krijgen.
dus weet je iets laat maar even antwoorden Schijnheilig


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:52

wat mijn instructrice bij mij deed (en nog steeds doet), omdat ik ook nog steeds oefen Lachen

zodra mijn pony met haar hoofd naar beneden wilt laat ik haar gaan, maar dus niet de teuegls uit je handen 'gooien', mijn pony vond dit op het begin nog moeilijk, mijn instructrice kwam dan naast mij lopen en gaf aan beide teugels lichte druk dat ze met haar hals naar beneden moet gaan.
dit herhaalt ze wel telkens en mijn pony kreeg het redleijk snel door.
ze trekt niet in de mond of wat dan ook.

succes!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:23

Zodra het paard meer aan de hulpen komt en eerlijk van achteren naar voren komt en goed evenwicht krijgt komt het halsstrekken vanzelf.
Je kunt het paard vlak voor het halsstrekken tegen de gesloten hand aanrijden en dan de hand openen maar dit is niet de bedoeling. Je paard is gewoon nog niet voldoende aan de hulpen, want dan zoekt hij het it op en als jij teugels laat vieren moet zijn hoofd mee om het bit ahw te vinden.

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:29

misschien een paar keer longeren met een gogue. Dit bevorderd het langmaken in de bovenlijn. Bij de meeste paarden werkt dit echt heel goed en gaan ze heel snel met de neus over de grond. Je kan ook met een gogue rijden maar door je eigen hand is het effect dan heel anders.

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:46

oosterhoff schreef:
misschien een paar keer longeren met een gogue. Dit bevorderd het langmaken in de bovenlijn. Bij de meeste paarden werkt dit echt heel goed en gaan ze heel snel met de neus over de grond. Je kan ook met een gogue rijden maar door je eigen hand is het effect dan heel anders.

ik zou mijn jong paard toch niet direct met gogue longeren je moet niet vergeten dat het een jong paard is. dat is ms mijn mening maar ik heb niet graag hulpteugels voor jonge paarden

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:52

gelijk heb je met een jong paard eerst gewoon proberen hulp teugels kan altijd nog ze......
ik doe het regelmatig in draf steeds wat meer laten strekken en rustig op de hoefslag blijven draven ik ga niet doorzitten want dan gaat hij heel erg verzamelen maar puur naar de ontspanning rijden in het begin kwam hij juist omhoog maar nu snapt hij het en gaat heerlijk lang lopen voor beide leuk maar heb geduld als hij van binnen nog niet wil ontspannen komt het later wel
vergeet niet dat omdat hij nog in de leer is hij in zijn hoofd nog niet ontspannen is omdat hij een heleboel informatie moet opnemen.
als de rest wat meer vanzelf gaat zal hij innerlijk wat meer rust krijgen en dan ook meer ontspannen.
suc6


Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:12

Zodra een paard meer aan de hulpen komt en van voor naar achteren gereden kan worden met een fijne aanleunig en met een goede ontspanning komt vanzelf door gerichte training de bespiering en dan vooral de buikspieren en de rugspieren. Dan is daar ook het moment dat het paard al zoekende naar jouw hand en bit zijn hals zal gaan strekken omdat jij de teugels uit je handen laat kauwen.
En hulpteugels zou ik niet aan beginnen tijdens het rijden, aan de longe okee maar niet gelijk te strak. Sucses met je jonge paardje en gun hem de tijd om te groeien en om sterk te worden.

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:58

balkjes lopen wil wel eens helpen, dan leert het paard zijn rug te ontspannen. Verder mooi nageeflijk rijden en kijken of ie langzaam je hand wil volgen. Neem de tijd en verlies het contact met de mond niet. Als het paard omhoog komt, maak je een ophouding, activeer je de achterhand met je been en kijk je opnieuw of ie je hand wil volgen.

succes OK dan!

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 13:14

ik wil nooit bij hem de hulpteugels gebruiken en wat er allemaal gezegt heeft ga ik proberen en harstikke bedankt allemaal OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers