Schoonmaken zijden dressuurhoedje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Schoonmaken zijden dressuurhoedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 20:24

Omdat ik vandaag in een enorm stoffige accommodatie heb gereden ziet mijn dressuurhoedje er niet uit.

Ik wil graag weten hoe je een zijden hoedje schoon mag maken zonder dat ik er iets aan verpest.

Gewoon met een natte doek?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:29

Ik maakte mijn hoedje eerst altijd schoon met een zachte droge doek, zodat het ergste stof er af was.
Dan nog even na-aaien Haha! met een iets vochtige doek, en hij ziet er weer keurig uit !

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:15

Ik heb wel geen zijden dressuurhoedje maar voor andere tere stoffige dingen werken die stofwisdoekjes van Swiffer heel goed.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 19:41

Volgens mij kan het wel met een natte spons die je er met een soepele beweging overheen haalt.Met de richting van de haren meegaan !
Ik heb het Anky zien doen voor ze de ring in ging ,voor het extra glanzende effect dan Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 19:42

misschien weer de wonder baby doekjes???
ik gebruik ze overal voor, voor het paard, haal ze over mijn laarzen heen, haal het stof ermee van mijn cap af, babydoekjes zijn super!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 23:28

Mmm,
ik denk toch niet dat ik het ga gokken om een vette lap over mijn hoedje van 600 piekies heen te halen!
Ik denk dat ik het met de spons ga gokken!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

schoonmaken zijden hoedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 00:03

Ik heb een klein borsteltje met zachte haren. In de richting van de draden borstel ik daarmee eerst al het stof er tussen uit. Vervolgens kun je met een schone doek, die je licht vochtig hebt gemaakt, er nog langs gaan.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-02 14:37

Petra, je gaat door voor de koelkast Haha!

Volgens de ruitersportzaak die ik inmiddels gebeld had, was dit de juiste manier.

Dat ik vervolgens zo dom ben om tegen de vleug in te gaan, is gewoon erg blonT van mij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:51

Als je een hoedje van een ruitersportzaak hebt, wil ik je even uit de droom helpen: die is niet van zijde maar van haarvilt. Er is maar 1 persoon die echte zijden hoeden maakt en dat is de Winter uit Uden. In Londen zit ook een bedrijf dat hoeden op maat maakt, maar ook zij gebruiken haarvilt omdat er vrijwel niet meer aan hoedenzijde te komen is. (zie www.pateyhats.co.uk)

Als je een fluwelen lapje warm maakt tegen een strijkijzer (maak er een kussentje van, dan kun je het goed vasthouden Haha!) dan kun je daarmee de haren weer mooi glad strijken. Door de warmte smelt de wax tussen de haren en plak je ze weer mooi tegen het hoedje aan, waardoor het weer extra gaat glimmen.

Die natte spons van Anky moet je niet op een standaard hoedje loslaten. Anky's hoedje is een met de hand gemaakte hoed, die een heel stevige "body" heeft, van linnen gehard met bepaalde lijmsoorten. De meeste standaard hoedjes hebben een kartonnen basis, en dat kan niet zo goed tegen veel water. Voorzichtig afnemen met een vochtig, uitgewrongen doekje kan niet zoveel kwaad, zeker niet als je daarna de haren weer mooi strak op je hoed plakt, zie boven.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 18:41

Zep schreef:
Als je een hoedje van een ruitersportzaak hebt, wil ik je even uit de droom helpen: die is niet van zijde maar van haarvilt. Er is maar 1 persoon die echte zijden hoeden maakt en dat is de Winter uit Uden.


Dus je wilt zeggen dat wij allemaal beduveld worden door Wegener (want van dat merk is mijn hoedje) ?
Waarom verkopen ze het dan als zijden?
Het lijkt me dat ze dat materiaal niet mogen noemen als het niet gebruikt wordt, of ben ik nou een beetje simpel?

Bedankt voor de tip, Zep, ik moet alleen even zoeken naar een fluwelen doekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:22

Ik heb zelf ook een Wegener hoedje, ze noemen het idd zijde, maar dat is het gewoon niet. Bji die van mij staat dan aan de binnenkant wel weer "Haarhut" op z'n duits, maar de ruitersportzaak verkoopt m gewoon als zijde. Divoza verkoopt een hoed met een body waar melosine op zit, da's ook erg mooi want het komt heel dicht in de buurt van zijde. Maar voor die 700 gulden kun je dan net zo goed een keer in Uden je hoofd laten meten, of trakteer jezelf op een weekendje Londen Tong uitsteken

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 13:49

Ik heb idd een hoedje uit Uden,maar gelukkig voor minder als 700 Haha!
Op indoor brabant neem ik em mee om even na te laten kijken.
Dan sla ik twee vliegen in een klap!