inenten van katten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

inenten van katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 15:45

Ben me toch beetje aan het orienteren op de aanschaf van een kat (in de toekomst). Duurt nog wel een paar maanden, maar info inwinnen kan nooit kwaad denk ik.
Nou lees en hoor ik vaak erg verschillende dingen over het inenten van je kat. Mijn ouders hebben wel een kat en doen het altijd wel netjes. Maar dat is een kat die voor een groot deel buiten speelt en dus ook in aanraking komt met andere katten. Dan vind ik het wel belangrijk.
In ons geval zou het gaan om een binnenkat (in een flat). Is het dan ook nodig? En wat als je er 2 neemt, maakt dat uit (ivm elkaar besmetten oid).


Fem

Berichten: 12479
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:42

ik ben een voorstander van wel ineenten, wij hebben katten en enten ze altijd in. Die van ons komen dan wel buiten, maar ookal kwamen ze neit buiten, zou ik het nog doen, omdat op allerlei manier een kat ziek kan worden. De kans is natuurlijk minder groot doordat hij altijd binnen blijft, maar er blijft altijd kans dat hij ziek word.

Vraag anders is aan een DA in de beurt, wat zijn mening erover is.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:43

Mijn ouders hebben ook katten.
Maar toen wij 3 jaar geleden met deze kwamen enten bij de dierenarts toen vroeg ze of ze ook buiten kwamen.
Want als ze ook buiten komen hoefde je ze maar 1x in de 2 jaar te enten en als ze alleen binnen bleven wel 1x per jaar.

Toen we vroegen waarom dat zo was zei ze dat als de katten buiten kwamen, dat ze dan van zich zelf een betere imumitiet kregen voor ziekten, omdat ze met veel in contact komen ofzo.
Verward

Als je katten in pension gaan moet het natuurlijk wel 1x.

Nieuw profiel! Eindelijk


Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:42

Collega van mij heeft binnenkatten en entte ze nooit.
Toch kregen ze niesziekte! Een binnenkat heeft natuurlijk een minder goede weerstand dan een buitenkat, maar een enting houdt ook niet alles tegen.
Ik heb eens stage gelopen in het asiel in Utrecht, en alle katten waren daar geënt. Glipte er per ongeluk eentje langs de quarantaine, en binnen een week zat 60% van de ingeënte katten te snotteren.
Dus ja, het is een beetje hoe je er zelf tegenover staat.
Na die stage ben ik gestopt met enten, maar ik ben er nu weer mee begonnen omdat ze wat op leeftijd komen, en ik zie het maar als een stukje extra weerstand.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:50

Gewoon doen, wat maken die 30 euro per jaar nou uit? Je kunt er mnogelijk een hoop leed mee voorkomen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:59

Ik heb buitenkatten, en die worden na de basisenting niet meer geënt. Door het buitenlopen en het kontakt met andere katten, houden ze zelf hun weerstand op peil.
Juist binnenkatten zou ik enten, omdat die geen contact hebben met andere katten, en dus hun weerstand niet op peil houden.
Die zijn dus sneller vatbaar voor ziektes, en sommige ziektes kun je aan je kleding of je choenen meenemen, zonder dat je er erg in hebt.

In he asiel zullen katten ook sneller vatbaar zijn, omdat ze daar ten eerste met heel veel katten bij elkaar zitten, dus de infectiedruk is groter, en de meeste hebben toch een bepaalde hoeveelheid stress, wat de weerstand weer verlaagd. Dat komt dus van 2 kanten.
Sylvia, ik vind een enting wel iets om over na te denken, en niet klakkeloos zomaar enten. Je laat toch elke keer een ziekteverwekker inspuiten, met alle risico's van dien. Ook zitten er in de entstof andere ingredienten (oa bewaarvloeistof) die een behoorlijke allergische reactie bij de kat op kunnen roepen. Een klein percentage dieren (alle dieren, niet alleen katten) overlijdt tgv de inenting.
Dat is ook wel iets om over na te denken denk ik dan.

Goedgekeurd onderschrift :)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:00

Ik heb helaas meer ervaring met niesziekte dan ik zou willen, dus ik heb van mijn kant uit goed zat nagedacht lijkt me...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:02

Dan moet je dat als argument gebruiken, en niet de kosten....

Goedgekeurd onderschrift :)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:03

Kanzi heeft 't al over de niesziekte gehad... En voor die 30 euro 't jaar... Liever 30 euro lichter dan een kat goed ziek.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 09:35

Het gaat me ook niet om het geld, maar meer om de ervaringen en meningen. Hoor er namelijk veel verschillende dingen over. De een vind het onzin en de ander wil het JUIST wel. Vroeg me dus af waarom. Bedankt voor de reacties.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:53

ik heb mn katten na de basisenting niet meer laten inenten. En waarom? ik heb er geen goede reden voor, het komt er gewoon niet van. Ik heb geluk (tot nu toe) want mn katten zijn nooit ziek.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:56

Ik heb mijn katten na de basisenting ook nooit meer laten enten.
Het zijn (nog) binnenkatten. Binnenkort ga ik ze wel laten enten, ze gaan over een half jaartje ook naar buiten, dan kunnen ze t wel gebruiken denk ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SemrushBot en 34 bezoekers