stiff horse syndrome

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

stiff horse syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-02 21:07

Twee vriendinnen van me hebben een paard met bovengenoemd syndroom. Heeft iemand hier ooit van gehoord? Het paard heeft een soort auto immuun reactie gehad, vermagerde zeer sterk ondanks voldoende voer, heeft last van spiertrekkingen bij onverwachte bewegingen, lijkt zich stijf te bewegen, tilt haar achtervoeten niet goed op en staat nooit echt vierkant, meestal met haar achtervoeten meer naar achteren.
Paard wordt al een tijd niet bereden, is een superspring paard geweest, BWP, 8 jaar oud en heeft drie veulens gehad. Is een tijd in Belgie geweest in een kliniek en aldaar behandeld met o.a. prednison.
Kans op volledig herstel 80 %.


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:27

Ik heb dit kunnen vinden op internet, niet veel, maar misschien kun je er iets mee.
H. Nollet, G. Vanderstraeten, B. Sustronck, L. Van Ham, M. Ziegler, P. Deprez
Suspected case of stiff-horse syndrome. The Veterinary Record, 2000, 146, 282-284.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 09:52

Is dit een publicatie van een onderzoek oid? Ik zou er dolgraag meer van willen weten, tot nu toe is dit het enige wat ik er over gehoord heb.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:06

Ja het is een onderzoekspublicatie, maar het rapport zelf heb ik niet kunnen vinden alleen de verwijzing.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:30

Van het Stiff-Horse syndrome heb ik nog nooit gehoord maar mijn Appaloosa ruin had wel een auto-immuumziekte en dat is ongeneeslijk. Maar jij hebt het alleen over een reactie?

Voor Ringo's ziekte bestaat niet echt een Nederlandse benaming. Het was ook zeer zeldzaam en leek op Grass Sickness. In Utrecht noemden ze het "een snuiver". Hij kreeg daar heel wat bekijks omdat het zo weinig voorkomt.
Hij viel ook af en kreeg spiertrekkingen, werd ook stijf. Uiteindelijk zouden zijn organen uitvallen. Op het moment dat dit eindstadium bereikt zou worden heb ik hem in laten slapen.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:19

Ik vond dit over PSSM, lijkt wel wat op wat jij beschrijft.

Polysaccharide Storage Myopathy
Polysaccharide storage myopathy (PSSM) is characterized by abnormal accumulations of glycogen and complex polysaccharide in skeletal muscle fibers. A metabolic defect responsible for marked glycogen accumulation appears to involve abnormal regulation of glycogen synthesis, although the precise etiology remains unknown. This condition has been identified in Quarter Horses and related breeds (Paints, Appaloosas), Warmbloods, and draft horses. Pedigree analysis supports a familial basis for PSSM in Quarter Horses.

Horses with PSSM often begin having episodes of ER at a young age, when longed or broken to ride. Rest for a few days prior to exercise is a common triggering factor. Horses with PSSM may have only one episode per year, or be affected at every exercise session. Episodes are characterized by a tucked-up abdomen, muscle fasciculations, a camped-out stance, sweating, gait asymmetry, hindlimb stiffness, and reluctance to move. Some horses paw or roll, resembling colic. Myoglobinuria and recumbency occasionally occur with severe episodes. Serum CK and AST are increased during an episode (usually >10,000 U/L) and, unlike other forms of ER, subclinical episodes characterized by persistently elevated CK are common.

Definitive diagnosis of PSSM is based on the presence of PAS-positive inclusions in fast-twitch muscle fibers on muscle biopsy. Surgical biopsy to remove a small block (1.5" x 1.5" x 2") of semimembranosus muscle is recommended. The sample should be shipped chilled on dry ice, by overnight courier to a specialized laboratory.

Prevention of further episodes involves altering the diet and training regimen. To prevent excessive glycogen storage, grain and sweet feed are eliminated from the diet; extra calories are provided in the form of fat (e.g. 1–5 lb/day of rice bran). Increased utilization of glycogen and enhanced oxidative capacity are promoted by gradually increasing daily exercise and providing as much turn-out as possible.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

S.H.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 10:34

Sugarmiss, bedankt voor je moeite, ik heb me rot gezocht op i net en kwam uiteindelijk bij de zelfde info terecht als wat jij had gevonden. Helaas kan ik de publicatie niet inzien Frusty dus kom ik niet verder. Wat jij zojuist beschreef doet mij meer denken aan tying up of te wel maandagziekte, maar dan een variant daarop. Ook wat Percy beschrijft lijkt toch niet echt op wat dit paard heeft. Ik ga gewoon door met m'n zoekwerk, moet toch lukken een beetje detective spelen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:53

PSSM is een variant van Tying-Up, maar dit openbaart zich al op jonge leeftijd zelfs al na licht longeerwerk én is ERFELIJK.
Gewone Tying-Up is het resultaat van te snel te hard werken zonder goede warming-up.

Het artikel doet in Amerika veel stof opwaaien (erg droog daar Haha! ) omdat het bij een aantal zeer bekende top(quarter)hengsten voor zou komen. Het lijkt ook wat op de HYPP-symptomen en dat ligt daar ook erg gevoelig.

Bekijk ook deze link eens:
http://www.animal.uq.edu.au/lecture/ani ... s_fats.pdf
Adobe-file.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:35

Toevallig las ik het stukje over PSSM. Vandaag net een stukje over mijn paard op " medisch " gezet onder kopje scheef paard.
Mijn paard heeft een week op rust gestaan , doordat ik ziek was. Mijn bijrijdster was er ook niet. Hij is wel iedere dag los geweest. Ik heb er zelf , na die week , even opgezeten , niet echt iets gedaan. Toen mijn bijrijdster daarna weer , licht , met hem een het werk ging begin hij te bokken en steigeren. Ze is toen gestopt , heeft zadel en hoofdstel afgedaan . Mijn paard ging toen overdreven rollen , koliek achtig bijna. De dag daarna was zijn buikspier abnormaal gespannen en pijnlijk ,als je er aankwam trok hij zijn rug helemaal krom. Hij heeft ook snel de neiging om te gaan klauwen en loop met zijn achterbenen stijf , stapt niet over en struikelt soms zonder reden.
Ik ben nu dus benieuwd waar het artikel vandaan komt , vanwege de genoemde overeenkomsten.
Binnenkort toch maar eens bloedonderzoek laten doen , tot nu toe heeft geen veeart iets kunnen vinden.
Het gaat hiet , overigens , om een Volbloed Arabier.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Orthos, springzeker, xAnthea en 63 bezoekers