Hoe slecht is een zware bak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Hoe slecht is een zware bak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 20:57

De meningen zijn hier weleens verschillend over.
De een zegt dat het niet erg is, de ander zegt: vergif voor de pezen.
Op de pensionstal waar ik sta ligt een echt zware bak, hele diepe hoefafdrukken en echt zwaar.
Ik merk gewoon dat mijn paard het moeilijk heeft om haar balans te bewaren en er echt in loopt te zwoegen.
Ik durf er dan ook niet langer als een half uur in te rijden.
Ik baal er stevig van want ik merk gewoon dat als ik naar les ga dat ze veel ruimer en soepeler loopt.
De eigenaar wil er niets aan doen(sleept de bak 1 keer per jaar en wil ook de bak niet natmaken)
Van hem hoor je alleen: "zijn ze tenminste een keer echt aan het werk"en "worden ze hard van" Verward
Ik zit er over te denken om aan het eind van de zomer van stal te veranderen vanwege dit probleem.
Totdan kunnen we nl.wel in een droge paddock rijden (zodra er een goede bui is geweest is dit een zwembad)
Graag jullie mening over of het rijden in z'on bak (5 x per week) echt schadelijk is.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:02

Heeeeeeel slecht! Dat is gewoon vragen om peesproblemen, en ook de gangen worden er niet beter op. Kun je niet naar een andere stal?

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 21:15

Waarschijnlijk hak ik eind van de zomer de knoop door om naar een andere stal te gaan(als het droog weer is kunnen we in de paddock rijden)
En nou maar hopen op een hele mooie zomer Haha!
Het is gewoon een banketstaaf situatie: ik sta er al ongeveer 3 jaar, mijn beste vriendin staat er, ik kan goed met de pensionhouder opschieten(we komen op elkaars verjaardagen).
Hij ziet alleen het probleem van de bak NIET in.
Deze bak ligt er nu ongeveer 1,5 jaar in, dit heeft hem >20.000 gulden gekost en hij is er apetrots op.
We hebben er al heel vaak wat van gezegd, maar hij heeft zoiets, eerst hadden we altijd een natte bak en nu is de bak altijd droog en zit je nog te zeuren.
Er valt gewoon ECHT NIET fatsoenlijk te rijden in die bak!!!
Laatst bijgewerkt door Pugi op 24-04-02 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 21:46

Onze bak is ook redelijk zwaar, eigenlijk moeten er weer een keertje houtsnippers in. Ik voel Sevin in stap ook wel zwoegen, maar draf enzo gaat prima. Ik rijd ook nooit langer dan drie kwartier.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 00:46

Bij de Fries die ik rijd is net een nieuwe bak aangelegd en die is ook ontzettend zwaar, maar dit schijnt beter te gaan worden. Althans dat hoop ik wel.. want het is knudde op deze manier.. dat merk ik zelf ook wel.. meestal loop ik met het paard na het rijden een aantal rondjes door de bak.. nou.. dan ben ik me toch uitgeput.. (moet ik wel bij zeggen dat mijn conditiepeil ver beneden nul ligt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:14

stappen is nog wel te doen in een zware bak maar draven en galopperen in echt uit den boze. Ga zelf maar eens hardlopen op het strand, dat voel je ook meteen aan je peezen en je enkels, echt super slecht dus!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:36

Als een paard er maar flink in schijt en pist wordt het vanzelf beter. Nee serieus, ik schrijf het wat grof, maar een bak wordt elk jaar harder en dus beter. Er komt dan humus in en dat zorgt voor een andere structuur. Het is echter ook weer minder water doorlatend, dus in de winter eerder nat.
Houtsnippers moet je dus echt niet doen, wordt de bovenlaag ondoordringbaar voor water.
Door het proefbedrijf in Lelystad is een boekje uitgegeven met daarin tips voor een bak. De nadelen van allerlei materialen staan erin. Ideaal

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

gewoon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:25

SLECHT.... Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:56

Enorme belasting voor pezen en banden. Vragen om problemen. Ook dat jouw paard moeite heeft met z'n balans in zo'n zware bak (logisch) is link: verstappen en verstuiken.
Kun je niet aanbieden om zelf te slepen en onderhoud te doen als hij het niet wil? Vast wel een stoer iemand op stal die met de tractor kan rijden! (zo moeilijk is dat niet)

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:55

Is idd slecht voor de pezen! Mijn paard heeft ook wel en een zware bak gereden (op mijn oude stal) heeft daar nooit last van gehad, maar een ander paard wel! die heeft bijna 2 maanden niet rad gelopen! Overbelasting!