springen met westernzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

springen met westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:23

sorry voor al mijn vragen, maar hier is er weer een Haha!

ik heb morgen weer springles en dan rijd ik normaal altijd met VZHzadel en engels hoofdstel. ik heb deze week niet veel gereden en zie het dan ook niet zitten om met amber moeilijke parcoursjes te oefenen en het is irritant dat ik steeds bit moet verhangen en mijn beugels (heb beugels aan zadel van mijn shet hangen). nu wou ik dus morgen gewoon rustig werken aan de basis met westernrijden wat ik thuis ook oefen en dan af en toe een simpel lijntje springen. zou dat kunnen met westernzadel? of krijgt amber dan last van haar rug? (las namelijk een heleboel kritiek toen iemand met westernzadel een foto laatste vandaar mijn vraag)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:26

Ik zou het niet doen,
een westernzadel nodig uit tot een heel andere houding dan wenselijk is voor het springen, net als dat een dressuurzadel dat ook doet.
De kans is groot dat je je paard/pony hindert, dus ik zou gewoon die paar minuutjes voor het omwisselen uittrekken.

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:32

Voor een echte springles zou ik het niet doen, dan heb je met een bepaalde techniek en houding te maken die niet samen gaan met een westernzadel.
Voor af en toe eens een sprongetje moet het wel kunnen als zal het ene westernzadel zich daar minder toe lenen dan een ander (knop etc.) Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:40

In een westernzadel moet je achter de sprong aanzitten om te voorkomen dat je die knop in je maag krijgt. Zeker met een paard dat wat hoger springt is het risico van die knop wel erg groot. Je springtechniek gaat er in ieder geval niet op vooruit dus ik zou het niet doen.

Ik gebruik voor springen inderdaad een springzadel. Ik wissel het hoofdstel/bit niet om.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:35

Die foto was van mij Haha! Hahaa, grappig dat je dat hebt gezien. Ik vind het bullshit als mensen zeggen dat je met een westernzadel niet kan sprimgen. Kijk, als jij een hele les inlast om puur alleen het springen te trainen, ja, dan zou ik er een ander zadel opleggen ja, voor je eigen gemak en dat van je paard. Je moet inderdaad niet in de juiste springhouding gaan zitten, wil je de knop niet in je maag krijgen. Met mijn pony (die je dus op die foto's zag) heb ik getest hoe hoog ik kwam (de pony is ongeveer 1.45) en ik kwam tot de 90 cm zonder de knop in mijn maag te krijgen.
Als jij alleen maar een paar hindernisjes wil pakken, vind ik dat je dat gewoon met dat westerzadel kan doen. ALs je in het bos over een paar hindernissen (lees:boomstammen) wil springen, ga je toch ook geen ander zadel meenemen?
Kortweg: voor een hele les ander zadel, voor enkele sprongen, kan gewoon met westerzadel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:49

Ja dat vond ik nu ook in mijn (echt niet meer zo jeugdige) overmoed. Tot Lanna een sprongetje van 60 opeens sprong alsof het 1.20 was. En die knop dus wel in mijn maag eindigde. En ik geluk had dat ik geen maagbloeding had. Ik heb wel een zeker een week niet fatsoenlijk kunnen bewegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:55

ik spring wel eens met mijn Bob Marshall... ik doe de beugels wat korter en dan kom ik precies over de knop heen... Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:49

Anya schreef:
In een westernzadel moet je achter de sprong aanzitten om te voorkomen dat je die knop in je maag krijgt.

Not true Knipoog

Je moet er gewoon niet plat over de hals gaan hangen. En dat is heeeel wat anders Lachen

Maar ik zou er geen gewoonte van maken om met een westernzadel te springen, omdat het heel anders op de rug ligt zoals al gezegd is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:05

Ik heb geen enkel probleem met springen met m'n westernzadel. Ik krijg de knop niet in m'n maag en zit ook niet achter de sprong. Reden is door RK gegeven; ik zie veel te veel mensen idioot ver 'vouwen' boven de sprong, wat hun zit bepaald niet ten goede komt.

Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet hoger spring dan een l*llige 80 centimeter.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:49

SmithsGirl schreef:
ik spring wel eens met mijn Bob Marshall... ik doe de beugels wat korter en dan kom ik precies over de knop heen... Haha!

Hier precies hetzelfde, de beugels 2 gaatjes korter voor tot ong 40 cm en 3 gaatjes voor daarboven (hoger dan 70 cm kom ik overigens niet Haha!)
Ik heb wel "officieel" springles gehad, en ach m'n houding is misschien niet 100%, maar ik hinder m'n paard niet Lachen

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:21

Ik spring er ook weleens mee. Gaat prima! Alleen op de knop letten natuurlijk. Alleen hoger dan tachtig dan wordt het vaak lastig..

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:24

als je je ruiterbewijs wilt gaan doen. moe je ook een hindernisje springen van 40 cm ofzo Tong uitsteken haha
maar ik zou dus met mijn pony niet gaan springen met een westernzadel op, want ik zou geheid die knop ook in me maag krijgen

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:49

Dan moet je wel je ruiterbewijs in een westerngroep rijden, anders gaat dat allemaal niet op en moet je gewoon een oxer van 60 springen Knipoog

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:25

Voordat ik mijn beugels korter heb, ben ik een half uur verder (gepruts met de gaatjes). Dus korter maken doe ik nooit.

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:31

Ik maak ze ook nooit korter, want dan moet ik voor de boom eerst afstijgen Haha! veel te veel werk.
Knoppen in mijn maag heb ik ook geen last van, bijrijders wel Bloos!
Ontbreken van techniek zit ik ook niet mee, boven blijven vind ik het belangrijkste. Lachen

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 20:45

nou ik heb maar weer akkes omgehangen Haha!
probleem met de beugels verstellen heb ik ook. zit super vast. en het ruiterbewijs heb ik gelukkig al Lachen