keertwending?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anca

Berichten: 1765
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

keertwending?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 16:05

hoe gaat het goed??

ik heb nu een paar keer gehad als commentaar
draait niet op het spilbeen!! wel steeds dezelfde jury trouwens Haha! op verschillende wedstrijden

maar een keertwending moet je toch stappen en niet zoals ik het begrijp een been laten staan Verward

natuurlijk moet het geen hele kleine volte zijn maar hij stapt steeds wel met alle vier de benen

hartelijke groeten,
anca


sarajevotje
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:10

de achterbenen mogen bewegen maar ze mogen niet van plaats veranderen de voorbenen draaien rond de achterbenen

miss sarajevo is de allerliefste
zie mijn profiel !!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:15

Het binnenarchterbeen is het spilbeen.

Misschien bedoelen ze dat het buitenachterbeen als spil gebruikt wordt, of de cirkel van de achterbenen te groot is?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:16

Waarschijnlijk bedoelt de jury dat je een wending om de middenhand maakt, dus ipv dat het binnenachterbeen het 'middelpunt' van de cirkel is, is de ruiter het middelpunt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:19

Dat heet dan rond de navel draaien, astridh.


Of het binnenbeen wordt naar buiten verplaatst?

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:32

denk bij een keertwending zelf dat je een superkleine volte draait om een eurootje heen. Ga zelf goed verzameld rechtop op het binnenachterbeen zitten en zorg dat je dezelfde tact houdt.
Het binnenachterbeen moet worden opgetild en neergezet en is dus het spilbeen. heel vaak zie je paarden die op de binnenteugel omgetrokken worden, dan is het binnenachterbeen geen spilbeen, of er is impulsverlies zodat het binnenachterbeen blijft staan je ziet ook regelmatig keertwendingen om de middenhand

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:39

rhijnauwen schreef:
denk bij een keertwending zelf dat je een superkleine volte draait om een eurootje heen. Ga zelf goed verzameld rechtop op de binnenzitbeenknobbel zitten en zorg dat je dezelfde tact houdt.
Het binnenachterbeen moet worden opgetild en neergezet en is dus het spilbeen. heel vaak zie je paarden die op de binnenteugel omgetrokken worden, dan is het binnenachterbeen geen spilbeen, of er is impulsverlies zodat het binnenachterbeen blijft staan je ziet ook regelmatig (= boren) keertwendingen om de middenhand


sinds wanneer hebben mensen een binnenachterbeen? Haha!

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:22

kattebeest schreef:
sinds wanneer hebben mensen een binnenachterbeen? Haha!


Ahum....Dat is Nederlands..géén Belgisch Haha!

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:24

rhijnauwen schreef:
denk bij een keertwending zelf dat je een superkleine volte draait om een eurootje heen. Ga zelf goed verzameld rechtop op het binnenachterbeen zitten en zorg dat je dezelfde tact houdt.
Het binnenachterbeen moet worden opgetild en neergezet en is dus het spilbeen. heel vaak zie je paarden die op de binnenteugel omgetrokken worden, dan is het binnenachterbeen geen spilbeen, of er is impulsverlies zodat het binnenachterbeen blijft staan je ziet ook regelmatig keertwendingen om de middenhand


Om hem mooi door te laten stappen met het spilbeen, kan het soms beter zijn om niet te klein te denken. Veel mensen gaan daardoor juist hun paard omtrekken. Bij de training rijdt ik zelden een echte keerwendig, ik rijdt een volte 10m in travers en ga die langzaam sluiten, op deze manier moet de achterkant door blijven stappen en blijft dus actief. Alleen op wedstrijd onder het losrijden sluit ik de volte in travers door, je hebt dan meteen de goede stelling en buiging. En omdat het paard gewend is om het spilbeen goed te gebruiken blijft die ook goed doorstappen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:11

Een beetje traversachtig inzetten, en k moet van mn instructrice altijd het gevoel houden dat ik altijd naar voren weg kan rijden.

Ik denk dat er bedoelt word dat ie niet om het spilbeen heen draait, maar dat weet ik ook niet zeker :S

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:21

Ctal schreef:
Een beetje traversachtig inzetten, en k moet van mn instructrice altijd het gevoel houden dat ik altijd naar voren weg kan rijden.

Ik denk dat er bedoelt word dat ie niet om het spilbeen heen draait, maar dat weet ik ook niet zeker :S


Zegt mijn trainer ook altijd.

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

anca

Berichten: 1765
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 22:13



bedankt voor jullie reakties OK dan!

hier kunnen weer verder mee Pling

althans dat zullen we proberen Haha!

hartelijke groeten,
anca

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:50

Ctal schreef:
Een beetje traversachtig inzetten, en k moet van mn instructrice altijd het gevoel houden dat ik altijd naar voren weg kan rijden.


Ik heb geleerd om altijd schoudervoor in te zetten, bij travers duw je de achterhand om, terwijl je juist de voorhand moet draaien...
Pasje wijken voor je inzet kan ook helpen, dan staat het binnenachterbeenje gelijk onder de massa.

She's my lady Lovers

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:52

Ik zet m'n keertwending juist in vanuit een schouder-voor. Eerst deed ik het ook vanuit travers, maar dan stapt hij veel te wijd weg.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:34

Zoveel methodes zoveel oplossingen Haha!
=> op wedstrijd zie je enkel t'resultaat....

Heb even iets opgesnord:

onvoldoende buiging: max 5
onregelmatige passen: max 4
binnenbeen naar buiten verplaatsen: max 4
hoofd kantelen: max 4
rond navel draaien: max 2
achterwaarts verplaatsen van achterbeen: max 3
cirkel van achterbenen groter dan 2m: 0
blijven boren: max 4
verkeerde buiging: 3

Zo weet je gelijk wat de meest voorkomende fouten zijn en hoe streng ze afgestraft worden. (Nou ja, ongeveer, er zijn geen 2 dezelfde jury's, dus... )

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:00

Ik heb ook geleerd dat je de keertwending niet al te groot moet inzetten, zeker niet als je paard die nog niet helemaal beheerst. Eerst schoudervoor zetten en dan ook buitenteugel voorhand voor de achterhand zetten als het ware.
Ik had afgelopen weekend 2 4-en voor de keertwendingen omdat hij tegen mijn binnenbeen aanviel en dus niet draaide om de achterhand maar om de middenhand. Thuis stapt ie ze 9 van de 10 keer correct maar door de stress in de ring werkte ik het niet goed af!
Ik denk dus wanneer je ze te groot inzet maar je paard stapt wel netjes door dat je dan wel een voldoende hebt dan dat je ze te klein stapt en dat je paard niet meer om de achterhand keert.
Ik stap ze volgende keer wel wat groter, dan weet ik zeker dat ie netjes blijft stappen achter!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:52

Nistria schreef:
Ik heb geleerd om altijd schoudervoor in te zetten, bij travers duw je de achterhand om, terwijl je juist de voorhand moet draaien...
Pasje wijken voor je inzet kan ook helpen, dan staat het binnenachterbeenje gelijk onder de massa.


Ik rijd travers op een volte 10 meter waarbij de achterhand dus op een kleinere cirkel stapt dan de voorhand, die dus vanzelfsprekend ook een grotere wending moet maken en dus actiever omgezet moet worden. Of redeneer ik nu heel vreemd? Het is maar net hoe je de travers op de volte voor je ziet, hoofd naar binnen of hoofd naar buiten.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:13

ter voorbereiding op je keertwending kun je inderdaad een volte met travers rijden, maar het verschil tussen een keertwending en travers is, is dat bij travers de acherhand opzij moet voor je buitenbeen, en bij een keertwending moet dat juist niet. Bij een keertwending moet je juist de voorhand om de achterhand heen sturen. En zorg je dat de achterhand klein blijft stappen dmv binnenbeen en buitenteugel.
Met een travers inzet stapt de achterhand veel te veel opzij naar mijn idee.

She's my lady Lovers

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:28

Ja Nistria, ik denk er hetzelfde over. Had mijn berichtje ook net na die van jou geplaatst, had jou stukje nog niet gelezen.

Je ziet het wel heel vaak verkeerd gaan, het paard gaat te vaak te ver opzij met de achterhand, als je dan de voorhand er nog om heen moet draaien wordt het knap lastig.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:16

Nistria schreef:
ter voorbereiding op je keertwending kun je inderdaad een volte met travers rijden, maar het verschil tussen een keertwending en travers is, is dat bij travers de acherhand opzij moet voor je buitenbeen, en bij een keertwending moet dat juist niet. Bij een keertwending moet je juist de voorhand om de achterhand heen sturen. En zorg je dat de achterhand klein blijft stappen dmv binnenbeen en buitenteugel.
Met een travers inzet stapt de achterhand veel te veel opzij naar mijn idee.


Dat klopt ook, maar het is vooral een manier om de achterhand aan het werk te houden zodat ze niet lui worden wanneer ze de oefening eenmaal kennen. Zodra je de volte in travers doorsluit komt de achterhand gewoon weer rond het spilbeen te draaien. De inzet doe ik normaal gesproken ook uit licht schoudervoor, maar dit is een andere manier, gericht op het actief houden van de achterhand.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:28

Nistria schreef:
Ik heb geleerd om altijd schoudervoor in te zetten, bij travers duw je de achterhand om, terwijl je juist de voorhand moet draaien...
Pasje wijken voor je inzet kan ook helpen, dan staat het binnenachterbeenje gelijk onder de massa.


Eerst deden we het altijd vanuit schoudervoor, maar later moest ik het juist een beetje traversachtig inzetten. Ik denk omdat ik dat been er niet genoeg aanhield. Want als ik er bij nadenk komt de kont niet eens van die lijn af, maar is het meer voor mij een herrinering van hé been eraan houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers