Ze is nogal lomp...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Belle_Luvjah

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Ergens...

Ze is nogal lomp...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:56

Knipoog Hoi, ik heb een Tinker merrie en ik wilde vandaag voor het eerst met haar gaan springen maar wat blijkt: Scheve mond ze springt nieteens een kruisje... Als ik haar echt met hoge nood aandrijf, wil ze er zet maar 'doorheen'.
En ik heb haar 1 keer over het kruisje gekregen, maar alle balken lagen eraf...Zelfs met balkjeslopen schopt ze alle balkjes weg... Scheve mond Ik weet dat Tinkers niet gebouwd zijn om te springen maar... Verward Tong uitsteken Door de plassen denderen kan ze wel, en springen kan ze ook heus denk ik wel... Scheve mond Nu is mijn vraag: wil ze gewoon niet, is ze bang of doet ze gewoon haar best niet? Knipoog En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wél springt? Het maakt mij niet zoveel uit, ik spring toch geen springwedstrijden, en als ze het niet kan: dan niet hoor! Ik vraag mij alleen af wat er aan de hand is...

.:. Schijnheilig Belle Schijnheilig .:.


Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:59

Nou....het is niet erg origineel...maar op zoiets kan ik alleen maar zeggen dat je les moet nemen Bloos Mensen van bokt kennen je paard hier niet goed genoeg voor. Dit is niet zomaar iets simpels Knipoog

Het gras is altijd groener aan de overkant

Belle_Luvjah

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:59

Haha! Oke bedankt voor je tip!

.:. Schijnheilig Belle Schijnheilig .:.

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:00

Tsja, dat kan vanalles zijn, maar bijna iedere pony KAN wel springen. Als je met gekleurde balken springt, kan ze dat ook eng vinden.
Probeer het anders eens buiten, leg wat boomstronkjes neer, en ga er heel rustig overheen. Of neem haar eerst een keertje aan de hand mee, en loop voorop. Laat haar zien dat het niet eng is, probeer dan een keertje een hindernis zelf te maken en ga daar rustgi overheen. Op een gegven moment zal ze er wel aan wennen. Kizz Haha!

.people standing on escalators: that is the testimony to human lazyness.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:01

Je zei zonet dat ze lomp was inde titel.. dat kan je ook niet veranderen dus ik denk gewoon rustig aandoen en misschien dat ze in het bos zo over een hindernisje heen vliegt als ze gewoon niet door heeft dat het een hindernis is zeg maar (als ik weet wat Belle allemaal doet).

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:01

Grrr... ik had je antwoord niet gezien Genee, ze lijken nogal op elkaar Tong uitsteken Knipoog .

Belle_Luvjah

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 20:03

Haha! Bedankt ik ga dat allemaal morgen proberen!

.:. Schijnheilig Belle Schijnheilig .:.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:44

Niet ieder paard houd van springen. Waarschijnlijk zal ze het niet leuk vinden en daarom gewoon door de hindernis heen denderen.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:46

Misschien intersseert springen haar gewoon niet, ik denk dat je erbij neer moet leggen dat je geen springer hebt en gewoon lekker doorgaan met de dingen die jullie beide leuk vinden.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:47

gewoon gewennen
veel balkjes draven,
zet ze eventueel 10 cm hoger,dat ze echt haar benen moet optillen
zorg dat ze op een goede afstand liggen (mss schopt eze ertegen omdat ze te ver/dicht liggen)
als ze de balkjes goed doet zet je een kruisje of een rechtje van 20 cm op
doe net of je da balkjes draaft
en geleidelijk aan verhoog je het een beetje
vrijspringen helpt ook goed, heeft ze geen last van een ruiter op haar rug Knipoog

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:00

sprong op 70-80 cm zetten, er heen rijden. ze gaat de balk zwaar tikken, ze gaat dat voelen tegen haar benen daardoor snappen ze dat ze moeten springen wand dat het anders pijn doet. die balkjes lopen helpt niet en die lage dingetjes springen wand dat voelt ze niet als ze daar tege loopt. ze moet voelen dat ze moet springen wand dat ze anders pijn heeft

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:16

Kimpjeuh schreef:
sprong op 70-80 cm zetten, er heen rijden. ze gaat de balk zwaar tikken, ze gaat dat voelen tegen haar benen daardoor snappen ze dat ze moeten springen wand dat het anders pijn doet. die balkjes lopen helpt niet en die lage dingetjes springen wand dat voelt ze niet als ze daar tege loopt. ze moet voelen dat ze moet springen wand dat ze anders pijn heeft

jij bent dan zeker ook van het type dat zweepjes gebruikt, iemand naast de hindernis, en met de zweepjes aantikken
of de balkomhoog trekken zodat ze op hun bek gaan en de volgende keer hoger zetten?
of nog beter, stroom op de balk zetten
zal ik jouw eens voor een bok zetten dat veel te hoog staat, en dan maar hopen dat ge hem goed aantikt, zodat je de volgende keer nog hoger springt Boos!

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:24

dutske schreef:
jij bent dan zeker ook van het type dat zweepjes gebruikt, iemand naast de hindernis, en met de zweepjes aantikken
of de balkomhoog trekken zodat ze op hun bek gaan en de volgende keer hoger zetten?
of nog beter, stroom op de balk zetten
zal ik jouw eens voor een bok zetten dat veel te hoog staat, en dan maar hopen dat ge hem goed aantikt, zodat je de volgende keer nog hoger springt Boos!


helemaal niet. je paardje moet gewoon eventjes voelen dat hij moet springen. als ze de balk raken moet je dat natuurlijk niet meer doen. dan zet je het gewoon terug lager, je moet niet met zijn vertrouwen knoeien. trouwens ga jij even oordelen over dat ik aan dierenmishandeling zou doen ofzo Verward

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:25

Kimpjeuh schreef:
helemaal niet. je paardje moet gewoon eventjes voelen dat hij moet springen. als ze de balk raken moet je dat natuurlijk niet meer doen. dan zet je het gewoon terug lager, je moet niet met zijn vertrouwen knoeien. trouwens ga jij even oordelen over dat ik aan dierenmishandeling zou doen ofzo Verward

neeje, totaal niet, liet me weer even gaan, was niet persoonlijk bedoeld hoor Knipoog
het is maar, het gebeurt regelmatig dat mensen dit doen, maar soms loopt het verkeerd af
dat ze hun benen openhalen enzo, e ndan niet meer durven springen
dus dit zou ikzelf niemand aanraden hoor...
dus men excuses

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:30

dutske schreef:
neeje, totaal niet, liet me weer even gaan, was niet persoonlijk bedoeld hoor Knipoog
het is maar, het gebeurt regelmatig dat mensen dit doen, maar soms loopt het verkeerd af
dat ze hun benen openhalen enzo, e ndan niet meer durven springen
dus dit zou ikzelf niemand aanraden hoor...
dus men excuses

lief van je, ik begrijp je er zijn inderdaad veel mensen die dat doen maar ik ben daar helemaal tegen hoor!! *LOL*
ook mijn excuses Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:37

Kimpjeuh schreef:
lief van je, ik begrijp je er zijn inderdaad veel mensen die dat doen maar ik ben daar helemaal tegen hoor!! *LOL*
ook mijn excuses Lachen

jij hoeft je nergens over te excuseren hoor Knipoog

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:47

Kimpjeuh schreef:
sprong op 70-80 cm zetten, er heen rijden. ze gaat de balk zwaar tikken, ze gaat dat voelen tegen haar benen daardoor snappen ze dat ze moeten springen wand dat het anders pijn doet. die balkjes lopen helpt niet en die lage dingetjes springen wand dat voelt ze niet als ze daar tege loopt. ze moet voelen dat ze moet springen wand dat ze anders pijn heeft


ik denk neit dat het paard het dan wel springt. Zoals ze al zegt, het paard weigert, en die keer dat ze sprong gooide ze alles eraf! Ik weet zeker dat iedere tinker kan springen, neit allemaal evengoed, maar ze komen eroverheen! Ik denk dat jouw tinker niet zo goed weet wat er van hem gevraagd wordt. Heeftie ooit leren springen? neem eens privéles!

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:56

patsur schreef:
ik denk neit dat het paard het dan wel springt. Zoals ze al zegt, het paard weigert, en die keer dat ze sprong gooide ze alles eraf! Ik weet zeker dat iedere tinker kan springen, neit allemaal evengoed, maar ze komen eroverheen! Ik denk dat jouw tinker niet zo goed weet wat er van hem gevraagd wordt. Heeftie ooit leren springen? neem eens privéles!


je hebt gelijk ik vraag mij ook af of da paardje ooit heeft leren springen

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:31

Je zegt dat bij balkjes lopen het paard haar benen al niet optilt, ik zou eerst eens zorgen dat je op een normale manier over de balkjes heen kan draven.(controleer of de afstanden kloppen)

Ga kort achter een betrouwbare brave paard/pony aan, vaak volgen ze elkaar en zien ze bij de voorganger wat de bedoeling is.

[o]

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:48

Wij hebben ook een tinker op stal, die kan het ook niet, is veel te lomp en dendert overal overheen!
Hindernis hoger zetten betekent alleen meer risico nemen bij hem, omdat ie er toch wel doorheen gaat, en dan loop je alleen maar het risico dat ie op de balken gaat staan.

Freedom's just another word for nothing left to lose

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:58

sorry dat ik het zeg: kan jij wel de goede hulpen geven?
* t kan ook zijn dat je de hulpen niet geeft *


Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:05

nog neit gaan springen!
hou het alsjeblieft bij balkjes anders denkt je beestje ook van stik dur maar in!
gewoon balkjes lopen beginnen bij 1 of 2 en als ze eenmaal doorheeft dat ze die benen moet optillen en ze er goed overheen loopt kan langzaam uitbreiden maar zorg ervoor dat je neit te snel gaat en zorg ervoor dat je de goede hulpen geeft (neit de teugels losgooien werkt harstikke averechts Tong uitsteken) en als ze dan die balkjes eenmaal goed loop kan je de laatste hoger zetten en daarna misschien ook de rest en zo kan je langzaam opbouwen.
als ze dan uiteindelijk dat ook goed doet (kan errug lang duren) dan kan je beginnen met springen!
veel succes Tong uitsteken

Belle_Sweety

Berichten: 79
Geregistreerd: 02-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:19

Haha! Okeej, bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Knipoog Ze sprong! Ze durfde wél te springen is het bos; ik had een paar takken op elkaar gelegd, toen gesprongen en toen sprong ze wel gewoon! Haha! Ieder zijn tip heeft een beetje geholpen! Scheve mond Daarna probeerde ik het in de bak...en ja...toen deed ze dat netuurlijk niet! Lachen Dat idee met de balken enzo, dat ze ze moet aanraken vind ik best een goed idee... Verward Maar doet ze zichzelf dan geen pijn aan haar benen, als ze ze echt moet raken? Knipoog Ik heb peesbeschermers voor haar, en van die kapjes... Lachen Ik wil wel graag weten voordat ik dát ga proberen, of ze iets nodig heeft om haar benen. Ik wil haar natuurlijk geen pijn doen... *LOL* Het idee van: accepteer maar dat ze niet kan springen *dat heeft iemand niet zo precies gezegd maar ik kort het even zo af* daar heb ik aan gedacht, maar ze springt dus wél en ik ben benieuwd of mij dat ook in de bak gaat lukken... Tong uitsteken Ik ben niet zo'n springmens dus ik zal heus niet dag en nacht met Belle gaan springen ofzo!

.:. I Lovers Belle .:.
.:.'Kip...het meest veelzijdige stukje vlees, KIP!' He Lilly!? Tong uitsteken.:.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:25

Ik denk dat ze gewoon niet begrijpt wat het idee is. Gewoon eerst balkjes lopen en daarna een laag hindernisje bouwen. Zorgen dat je met genoeg tempo aankomt, zodat ze niet kan stoppen. Ben beniewd hoe dit gaat. (het is vanaf de computer toch altijd moeilijk zeggen he)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Belle_Sweety

Berichten: 79
Geregistreerd: 02-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:25

Haha! Dat is ook een goed idee bedankt! Tong uitsteken Ik heb nu al plannen voor morgen...

.:. I Lovers Belle .:.
.:.'Kip...het meest veelzijdige stukje vlees, KIP!' He Lilly!? Tong uitsteken.:.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers