Paard beleren met Ataxie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Paard beleren met Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 21:27

Graag zou ik graag reacties hebben op het beleren van een paardje die ataxie heeft.
Het gaat om een (nu 2 1/2 jarige ruin) die ik in het voorjaar wanneer hij 3 wordt voorzichtig aan wil gaan beleren.
Hij is als jaarling gevallen en heeft hieraan ataxie overgehouden maar is behoorlijk goed hersteld.
Zelfs als je de testen doet die ataxie kunnen aantonen, slaagt hij met vlag en wimpel want hier komt hij super doorheen.
Maar hij draagt zijn staart wel scheef (heeft wel weer een goede staartdruk).
Sleept soms in stap toch wat met de hoefjes pas als je hem aanspoort tilt hij goed op.
Bij het terugkomen uit de galop remt hij wat onozel en maakt een soort hupje.

Maar goed heeft iemand tips waar ik echt op zou moeten letten of waar ik extra aandacht aan moet schenken?

Ik wil beginnen met licht longeerwerk en hier pas mee stoppen als hij zit goed onder de knie heeft.
Ook wil ik hem veel balkwerk laten doen om dus een goede coordinatie op te doen.
Iemand nog andere goede tips?

Gr. Nadezda


Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:34

veel stapwerk aan de longe of gewoon aan de hand, vooral balkjes stappen om de achterhand sterk te krijgen.
verder niet teveel mee teuten en gewoon je dingen ermee doen. als je merkt dat hij ergens moeite mee heeft even een stapje terug doen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 21:46

Ja zoiets had ik ook wel in gedachten.
Het paardje is absoluut geen teut dus daar hoef ik niet bang voor te zijn Lachen
Moet hem eerder een beetje minderen want hij is wel mega snel afgeleid.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 21:47

Ja zoiets had ik ook wel in gedachten.
Het paardje is absoluut geen teut dus daar hoef ik niet bang voor te zijn Lachen
Moet hem eerder een beetje minderen want hij is wel mega snel afgeleid.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 21:47

oh sorry dubbel gepost.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:51

Ik had een paard met een knieprobleem, lijkt hier misschien wel een beetje op, had ook wat coordinatieproblemen enz. Ik heb een jaar gewacht (maar goed 't was ook een slungel) en toen heb ik hem op aanraden van de fysio een half jaar met de pessoa gelongeerd. Veel balkje slopen, vrij springen, enz. Toen er pas op. Ging super, nooit een probleem gehad. Deze zomer veel naar buiten geweest, sterker maken. Hij wordt als 't goed is nog dit jaar gestart - dus ik ben wel tevreden!
Maar......'t heeft even geduurd, dat kan ik niet ontkennen!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:34

goed in de gaten houden hoeveel het paard aangeeft dat ie aan kan. Luister naar het paard en doe rustig aan.

succes OK dan!

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:42

Sterk maken helpt. Gewoon rustig aan, maar wel goed opbouwen.
Ik heb een atactiche merrie gereden, die liep veel fijner als ze vol in training stond dan waneer ze bijna niets deed. Ze waggelde wat en idd, dat rare hupje als ze uit galop terug kwam(als ze niet sterk was was dat erger).

Het hangt een beetje van de mate van atactie af, maar je kan ook balkjes gaan lopen. Wel rustiger aan doen dan bij een 'gewoon' paard want het is echt heel zwaar voor een atactisch paard(vooral de concentratie die nodig is).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:49

Zo, ik ben blij te horen dat hij er nog steeds is en dat het zo goed met hem gaat.

Bijzet met Pessoa en vrij springen, zie ik in dit stadium nog helemaal niet zitten.
Maar veel stapwerk (ook op het harde), aan de hand balkjes lopen, eventueel met pionnen een slalom lijntje uitzetten, zodat hij ook het bochten werk leert beheersen, lijkt me een goed idee.

Wel goed blijven opletten, dat hij het ook tussen de oortjes kan blijven plaatsen.

Heel veel succes met hem en laat nog wat vaker iets over hem horen, want hij is nu al een grote uitzondering op die beroerde regel.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 17:14

Ik ben zeker van plan het erg rustig aan te gaan doen met hem, ik heb ook totaal geen haast.
Hij is inderdaad een uitzondering op de regel want iedereen staat echt versteld hoe hij is hersteld, ik zelf natuurlijk ook.
Het is wonderbaarlijk want als je hem in het weiland tekeer ziet gaan en hoe gemakkelijk hij steigert (wat hij helaas veel doet) kan je je niet voorstellen dat we hem met 1 jaar uit het land hebben getakeld en dat de achterkant het helemaal niet meer deed.
Of hij straks bereden kan worden of niet hij gaat bij mij nooit meer weg en ik neem al jullie adviezen mee.
Ik zal hier zeker blijven vertellen hoe het met hem gaat.
Vind het erg leuk Kitten dat je zo meeleeft. bedankt Lachen


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:30

Ik heb ook een ataxtie paard (wobbler) Ik ben heel rustig aan begonnen. Het duurt veel langer voor je ze zo sterk hebt als een ander gezond jong paard dus neem echt goed je tijd.
straf lastigheid niet te snel af want het heeft eerder wat met zijn rug te maken dan met niet willen.

Hoewel ik mijn 2.5 jarige als recreatiepaard kocht heb ik er uiteindelijk Z1 mee gereden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:26

Ik heb ook een merrie met lichte ataxie door een ongeluk. Zij is nu bijna geheel ingereden. Heel rustig aan gegaan, ook omdat ze zo'n stresskipje is, maar eigenlijk heeft ze nergens last van. Je ziet het ook niet/nauwelijks als ze bereden wordt. Verder geen bijzondere aanpak voor het inrijden gehad.
Mijn dierenarts heeft mij geadviseerd om lange rechte stukken met haar te draven en galopperen, om die spieren in de achterhand zo sterk mogelijk te krijgen.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:34

Barb dus jij hebt daarna echte verbetering gezien na het rijden, ik bedoel na het trainen van de achterhand?
Ik ben nogal huiverig om straks voor het eerst erop te gaan zitten, eigenlijk bang dat hij volledig blokkeerd?
Ik heb dit eens gelezen bij een paard dat bij gewoon loslopen eigenlijk dezelfde klachtjes had als mijn paardje maar bij het erop zitten het paard zich gewoon niet kon bewegen en echt alle controle kwijtraakte.
Ik wacht er zolang mogelijk mee om erop te gaan zitten en ga eerst via de longe hem proberen sterk te krijgen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:47

Is volgens mij afhankelijk van hoe ernstig het is bij je paard. Bij mijn merrie zie je 'iets' als ze losloopt, vooral bij wegdraven, beetje raar trekken met die achterbenen ofzo. Niet meer dan dat. Toen ze bereden werd, zag ik niets meer. Mijn vriendin dacht nog héél licht wat te zien, maar dat komt volgens mij gewoon omdat ze weet dat de merrie ataxie heeft Tong uitsteken .

Ik kan je een stukje video mailen hoe ze na één maand beleren onder het zadel liep, als je wil. Of iemand moet weten hoe dat hier op Bokt te plaatsen?

Ik ga deze week weer kijken en zelf eens rijden. Ze is nu bijna 2 maanden in training en alles gaat nog steeds erg goed. Ik ben erg benieuwd!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 20:02

ja wil je dat doen? ik zou dat heel graag willen zien.
ik zal eens een filmpje maken van mijn paardje misschien kun je dan is vergelijken.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 20:07

Hier foto's van mijn paardje met ataxie

Even voor de foto hieronder en ik commentaar krijg dat ik een 2 1/2 jarige een bitje heb ingedaan.
Dit heb ik zonder dwang omgedaan en was puur even voor de foto's.
Zoals je ziet heeft hij op de andere foto's alleen een halster om.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. nadezda

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:49


nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 20:53

Nee hij doet het niet helaas, krijg een website error.
Kun je ze misschien via email versturen?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:07

Vrouwen en techniek Haha!
PB je e-mailadres dan s.v.p. even.

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:25

mijn vriendin heeft ook een paard met ataxie. Zij rijdt hem voornamelijk buiten. ze zegt altijd dat rechte lijnen beter voor hem is dan veel korte bochtjes in de bak.

De mens is net een prullenbak... trap op zijn teen en zijn mond gaat open

profiel nu met méér fotos Cool

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 21:50

Ja dat lijkt me ook het makkelijkste voor het paard rechtuit, maar ik denk dat je juist balans kunt kweken door op een gegeven moment juist wel bochten te maken, niet te kort natuurlijk maar proberen de balans te creeren.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:10

Misschien moet je een goede fysio bellen; die kunnen vaak wel gerichte oefeningen geven.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:49

nadezda schreef:
Zelfs als je de testen doet die ataxie kunnen aantonen, slaagt hij met vlag en wimpel want hier komt hij super doorheen.
Maar hij draagt zijn staart wel scheef (heeft wel weer een goede staartdruk).
Sleept soms in stap toch wat met de hoefjes pas als je hem aanspoort tilt hij goed op.


Mijn paard is ook ataktisch, hij is 6 jaar oud en waggelt soms en glijdt vaak weg met zijn achterbenen. Het heeft allemaal te maken met concentratie. Bij de aankoopkeuring was er niets te zien.
In juni zijn we begonnen met een behandeling bij van Schie en van Toor, omdat zijn achterhand steeds slechter werd. hij heeft mesotherapie gehad en is twee keer gekraakt. Daarnaast moeten we allerlei buigoefeningen doen en met dubbele longe of pessoa longeren. Ook balkjes lopen, maar alleen in stap want draf is te makkelijk want dan hebben ze snelheid.
Met het rijden doen we een bandage achter zijn kont langs om hem bewust te houden van zijn achter benen ( komt uit de TTEAM methode ). Met die bandage zijn we helemaal in het begin ook begonnen met longeren en het werkt echt goed. Voor de afwisseling moeten we minimaal een keer in de week op de weg stappen ( d'r op of wandelend )
*LOL*
Het veiligste wat je kan doen is er een fysio bij halen, die weten heel veel van spieren en gewrichten en ook welke oefeningen je kunt doen om hem sterker te maken, want daar draait het allemaal om bij ataxie. Hoe meer spieren hoe minder ataktisch.

Veel succes!! ( leuk paardje!!)
Laatst bijgewerkt door Mickelodeon op 06-10-04 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

supergroom van Ragne!!

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:51

Mickelodeon schreef:
Mijn paard is ook ataktisch, hij is 6 jaar oud en waggelt soms en glijdt vaak weg met zijn achterbenen. Het heeft allemaal te maken met concentratie. Bij de aankoop keuring was er niets aan te merken, alleen was hij heel groot en daarom achter een beetje traag. Dit heeft zich dus in een jaar ontwikkeld en werd slechter en slechter.
In juni zijn we begonnen met een behandeling bij van Schie en van Toor, omdat zijn achterhand steeds slechter werd. hij heeft mesotherapie gehad en is twee keer gekraakt. Daarnaast moeten we allerlei buigoefeningen doen en met dubbele longe of pessoa longeren. Ook balkjes lopen, maar alleen in stap want draf is te makkelijk want dan hebben ze snelheid.
Met het rijden doen we een bandage achter zijn kont langs om hem bewust te houden van zijn achter benen ( komt uit de TTEAM methode ). Met die bandage zijn we helemaal in het begin ook begonnen met longeren en het werkt echt goed. Voor de afwisseling moeten we minimaal een keer in de week op de weg stappen ( d'r op of wandelend )
*LOL*
Het veiligste wat je kan doen is er een fysio bij halen, die weten heel veel van spieren en gewrichten en ook welke oefeningen je kunt doen om hem sterker te maken, want daar draait het allemaal om bij ataxie. Hoe meer spieren hoe minder ataktisch.

Veel succes!! ( leuk paardje!!)

supergroom van Ragne!!

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:59

OEPS!! mezelf gequote

supergroom van Ragne!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, carika, ChelseaAyLee, dazai, Gaby, jasmijn16, Leukertje, micksage, RenateHidden, Sababber en 105 bezoekers