paard maakt papje van eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

paard maakt papje van eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:23

als eef brokken te eten heeft doet ze er erg lang over... als ze water in de buurt heeft drinkt ze een slok en smeert ze dat over de brokken heen.
als ze geen water in de buurt heeft doet ze er net zoalng over tot ze alles heeft "ondergekwijld" en het ook een soort van papje wordt. (niet heel nat hoor, de brokken vallen net iets uit elkaar)
ik heb in haar mond gevoeld maar ze heeft geen haken oid.
kan het zijn dat ze aan het wisselen is? ze is in juni 3 jaar geworden. zover ik weet wisselen paarden rond de leeftijd van 2.5, maar kan het zijn dat ze hier wat later mee is?

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:25

misschien hangend rooster?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:30

ik meende dat als ze dat hebben ze ook last zou moeten hebben van het bit... dat is dus niet het geval

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:33

Zou even voor de zekerheid de tandarts langs laten komne,
klikt alof dr gebit niet lekker zit,

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:38

De achterste kiezen zitten nogal ver weg. Kan je die ook voelen met je handen (ik denk nl niet dat mij dat zou lukken, maar jou mss wel). Ik zou denk ik toch even haar tanden goed laten nakijken.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:44

mijn arm ging er tot halverwege mijn onderarm in Haha!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:50

Jemig, dat gaat me bij mijn paard niet lukken, die vreet me op Haha!
Toch klinkt het alsof ze niet zo goed kauwen kan, hoe doet ze het op hooi??

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:52

met hooi gaat het wel goed, wel iets langzamer dan een ander paard...

ik had eenhelper erbij die haar mond open hield, anders was ik ook een deel van mijn arm kwijt geweest, haha

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:07

Het klinkt toch een beetje als kauw problemen dan. Maar mss is ze ook wel gewoon een slome kliederaar Knipoog
Ik zou het denk ik toch even laten controleren, wanneer daar een keer de gelegenheid voor is.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:53

Toch echt effies de tandarts laten komen. Een paard hoeft niet álle verschijnselen van gebitsproblemen te laten zien hoor, sommige paarden eten alles perfect en doen alleen wat narrig bij het indoen van het bit, anderen lopen perfect met hun bit en eten hun hooi wat moeilijk. Bij allebei kunnen er flinke haken op de kiezen staan of het tandvlees ontstoken zijn. Echt effies laten checken dus.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:40

Ik zou het voor de zekerheid even na laten kijken. Het hoeft natuurlijk niks te zijn. Ik ken een paard dat overal een soort kwijlsoep van maakt om dat vervolgens naar binnen te slurpen. Of in je haar te smeren als hij de kans krijgt. Echt te vies voor woorden. Met hem is verder niks mis. Gewoon een viespeuk.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: paard maakt papje van eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:54

LiSSy schreef:
als eef brokken te eten heeft doet ze er erg lang over... als ze water in de buurt heeft drinkt ze een slok en smeert ze dat over de brokken heen.
als ze geen water in de buurt heeft doet ze er net zoalng over tot ze alles heeft "ondergekwijld" en het ook een soort van papje wordt. (niet heel nat hoor, de brokken vallen net iets uit elkaar)
ik heb in haar mond gevoeld maar ze heeft geen haken oid.
kan het zijn dat ze aan het wisselen is? ze is in juni 3 jaar geworden. zover ik weet wisselen paarden rond de leeftijd van 2.5, maar kan het zijn dat ze hier wat later mee is?


paarden wisselen tussen de 2,5 en 5 jaar al hun snijtanden (12) en 12 kiezen (premolaren) en krijgen er ook nog eens 12 kiezen bij (molaren).
dus tussen de 2,5 en 5 jaar is het paardengebit konstant in verandering.
een halfjaarlijkse tandartsbeurt is zeker geen overbodige luxe in deze tijd.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:26

Mijn haflinger deed dat ook met brokken, maar al jonger dus ik weet niet beter...alleen deed ze dat neit met water maar met dr spuug en slurpte het eigenlijk naar binnen, dus in 5 min was een kilo brok op!! Nu zijn we overgestapt op museli en ze is nu 3, ze heeft verder nergens last van... eet nu weer normaal! Die van mij is ook 3, maar nog geen losse tanden gevonden... Van de 4 jarige kan ik inmiddels een museum mee openen...

Maar de tandarts vond dat ik beter kon wachten met laten controleren totdat ze 4 is...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 20:30

ik kijk het nog even een week of 2 aan... mocht het dan niet beter gaan dan haal ik idd even de tandarts er bij. toch even voor de zekerheid