Springschoenen tegen aftrappen ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Springschoenen tegen aftrappen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 20:38

Heeft het zin om een paard dat in de wei z'n voorijzers aftrapt, springschoenen om te doen?

Je voorkomt wel schade aan de kootholte, maar moet de springschoen niet heel ruim over de hoef vallen om de ijzers ook te beschermen?

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:45

ik denk het niet;omdat als je paard zijn benen optilt,gaan die schoenen ook een stuk naar boven.
ik weet het niet zeker,maar volgens mij werkt het niet

Ik ben enorm gestoord.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:46

Als je lekker ruime springschoenen neemt die goed over het ijzer vallen helpt dat inderdaad!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:50

springschoenen moeten toch altijd tot de bodem komen? Je kunt het idd proberen..

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 20:52

Een collega van me gaat ze gebruiken voor haar paard, waarmee ze ondertussen aandelen heeft bij de hoefsmid.
Thomas heeft toevallig van de week ook een ijzer afgetrapt en als dat een gewoonte wordt, zijn springschoenen misschien een oplossing.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:52

Springschoenen kunnen wel helpen tegen het aftrappen van ijzers, maar het ligt er wel aan welk soort springschoenen je gebruikt.
Gebruik je springschoenen die aardig lang zijn (zo goed als op de grond hangen) dan beschermern ze wel tegen het aftrappen van ijzers, alhoewel het het probleem lang niet helemaal uit de weg gaat hoor!

Heeft het paard vierkant ijzers? Of alleen voor?

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:56

Bij sommige paarden helpt het. Je moet idd wel ruime springschoenen nemen.. Bij mijn paard hielp het in ieder geval niet... want ik was gewoon ijzer en springschoen kwijt! Haha!

Als je paard hele dagen op het land staat, ben ik er niet zo'n voorstander van.. vooral bij plastic springschoenen gaat het toch broeien..

Weet trouwens niet of het om een jong paard gaat? Obsession trapte ze constant af (of verbogen) toen ze een jaar of 3 was.. ze trapt ze nu haast nooit meer af.. eh.. even afkloppen natuurlijk.. Knipoog

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 21:01

Het paard van m'n collega gaat rennen als het andere paard weg is uit de wei.
Ze zou ondertussen moeten weten dat haar maatje terug komt, maar blijft voor de zekerheid toch maar heen en weer rennen. Schijnheilig

Thomas (mijn verzorgpony) is al wat ouder, maar staat sinds kort met een jaarlinghengst samen en die hebben dan samen toch een speelkwartiertje.
Ze staan hoogstens een halve dag in de wei nu en als het te nat is in de bak, maar das dan maar een paar uurtjes.

Hij zou ze dan niet dag en nacht om hebben.

Hij is rondom beslagen, omdat ie ooit bevangen is geweest en echt niet zonder kan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:18

Ik doe uit voorzorg ook altijd springschoenen aan in de wei, maar als ze echt compleet uit hun dak gaan, helpt dat ook niet meer.
Sinds ik van smid veranderd ben is het trouwens wel veel beter geworden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 10:24

Ik moet zeggen dat Thomas de laatste keer ook niet echt netjes beslagen is.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:30

Als ze altijd de voorijzers aftrapt, is het dan niet slimmer om dit te melden bij je smid? Dit kan hem dan misschien net iets anders beslaan waardoor het veel minder zal voorkomen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 12:38

De merrie van m'n collega heeft speciaal beslag met gelzooltjes en brug vanwege HKO.
Ze wordt supergoed beslagen, maar loopt gewoon als een gek door de wei te scheuren, vandaar dat zij nu springschoenen koopt.

Van Thomas is het eigenlijk de eerste keer dat ie voortijdig een ijzer aftrapt, maar voor het een gewoonte gaat worden, heb ik hier dus even de vraag over het nut van springschoenen in de wei geplaatst.
De smid die hem de laatste keer heeft beslagen, zal het deze keer zeker beter moeten doen, maar in sommige situaties wordt ook een ijzer dat er goed onderzit, afgetrapt.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:42

Er zijn springschoenen van Kavalkade die over de ballen vallen en met een soort lipje onder de voet doorlopen, die zouden wel moeten helpen. Zelf heb ik de springschoenen van Kentaur die lopen van achteren dieper door dan aan de voorkant en als je ze goed vastmaakt komen ze tot op de grond aan de achterkant. Een ruim maatje helpt dan wel natuurlijk.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:38

Ik heb die van mij een jaar of langer met springschoenen in de wei laten staan, gewoon van die rubbeeren die er niet vanzelf af kunnen. En het hielp perfect. Ze heeft vanaf dat moment er geen ijzers meer vanaf getrapt. Ik heb haar zelfs swinters gewoon lekker laten banjeren met die dingen, en nergens last van, geen mok nix. En ook geen hoefsmid meer die 3 dagen later weer moest komen, omdat ik een ijzer miste. Ik heb verder ook geen maatje groter genomen. Maar ik zou het echt proberen . Succes!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:59

Afbeelding

Speciaal voor dit soort problemen heeft kavalkade de SafetyBA ontwikkeld. Door de netjes afgewerkte metalen lip die aan de achterzijde tot onder de hoef doorloopt, zal de springschoen niet naar boven kunnen wippen. Door de stevige kunststof hoefbalbeschermers zorg er je ook voor dat het paard zichzelf daar niet kan verwonden.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:13

Ja, echt leuk die schoenen van Kavalkade. Ik heb ze teruggebracht naar de winkel. Binnen een week waren ze stuk. Die pennetjes aan de zijkant breken gewoon af. Ze zijn zeker niet bestand tegen het geweld van een paard die uit z'n dak gaat! Ik gebruik om los te gooien tegenwoordig springschoenen in combinatie met scalpers. Dat vind ik nog het beste werken. Maar om ze daar een hele dag mee op de wei te zetten lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:18

Ik rij en gooi los met springschoenen omdat Sjors ook wel eens zijn ijzer heeft afgetrapt. Sindsdien niet meer.

Hocus, wat zijn scalpers?

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:26

GeJe schreef:
[image]

Speciaal voor dit soort problemen heeft kavalkade de SafetyBA ontwikkeld. Door de netjes afgewerkte metalen lip die aan de achterzijde tot onder de hoef doorloopt, zal de springschoen niet naar boven kunnen wippen. Door de stevige kunststof hoefbalbeschermers zorg er je ook voor dat het paard zichzelf daar niet kan verwonden.


Voor mij werken de springschoenen van Kavalkade super genoeg vallen "heel laag" zeg maar super spul. Ik persoonlijk vertrouw die metalen lip niet die onder de straal door loopt van de Safety BA
Groetjes

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:29

de gewone neoprene van kavalkade werken er super voor
ook moet de smid er rekening mee houden door niet al te lange takken eraan te doen,en de voorvoet beter rollend maakt , waardoor de kans op aftrappen aanzienlijk verminderd.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:30

Komt uit de drafwereld. Ze zitten om de hoef heen en beschermen de hoefballen. Ze hebt ze volledig van rubber (nogal lastig omdoen) maar ze zijn ook met een riempje verkrijgbaar.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:10

Omdat mijn paard egg-bar ijzers heeft, gebruik ik ook springschoenen. Maar eigenlijk alleen tijdens het rijden. In de wei heeft hij ze nog nooit afgetrapt. Ik gebruik de gewone rubberen, maar dan wel een extra grote maat.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:19

Springschoenen helpen wel degelijk!!
Maar voorkomt het niet!!

Mijn paard trapte vroeger veel vaker de ijzers af als nu.
Heb nu sprinschoenen neopreen van harry horse XL en dan komen ze mooi tot op de grond.


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:40

HocusTivoli schreef:
Ja, echt leuk die schoenen van Kavalkade. Ik heb ze teruggebracht naar de winkel. Binnen een week waren ze stuk. Die pennetjes aan de zijkant breken gewoon af.....


Helaas waren de eerste modellen inderdaad niet goed bestand tegen de diverse paardenkrachten. Het model is inmiddels verbeterd en dit soort problemen kom je als het goed is niet meer tegen

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:45

Ik vind die Kalvakade dingen niet echt handig.
Voor mijn eigen paard ben iknog op zoek naar een paar goede springschoenen hij is nogal groot en heeft flinke voeten dus XXL is meestal nog te klein.
Tegen aftrappen werken springschoenen alleen als ze groot genoeg zijn.
Overleg je probleem ook met je smid misschien dat die het beslag iets anders kan leggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:36

Geef mij maar de gewone leren springschoenen van Kevalkade
Die gaan mooi lang mee en vallen goed groot en lang.
M.b.h. van die springschoenen heeft Triumph afgelopen voorjaar en zomer geen 1 keer zijn ijzers meer afgetrapt! Met andere merken die wat krapper vielen kreeg hij het nog wel voor elkaar. Nu is hij gelukkig wat sterker en is het probleem opgelost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Sintara, Wopkebrok en 34 bezoekers