Mijn nieuwe werk... Agressie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Mijn nieuwe werk... Agressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 09:29

Dit is een gedeelte van de email naar mijn oude werk! Ik vraag me af of er mensen zijn die in de zorg werken hier op bokt Lachen

Na 4 weken bij mijn nieuwe baan dacht ik dat ik wel even wat van mezelf kon laten horen! Het is hier ontzettend leuk, leerzaam en ingewikkeld.
Persoonlijke stappenplannen, dwanghandelingen, agressie. Ik kom zoveel tegen. Dingen waar ik geen weet van had. Dingen waarvan ik niet wist dat die bestonden.

Eén client, een rasautist, heeft constante dwanghandelingen. Deze cliënt is één van de cliënten die op zijn kamer verblijft en één op één begeleiding krijgt. Ik moest hem vanmorgen douchen en bij het scheren heeft hij dan het idee dat hij constant mijn trui omhoog moet doen. Mag dit niet dan compenseert hij dit met bijvoorbeeld op mijn tenen staan. Bij het eten moet hij met zijn mes constant de muur aantikken, honderd keer aan zijn beker ruiken en op tafel staan. Bij het wandelen probeert hij iedere auto die hij tegenkomt open te maken. Iedere boom en ieder hek aan te tikken. Wanneer je met hem op de tandem zit leidt dit soms tot hilarische momenten. Want wat hij moet doen, MOET hij doen...
Hij zit op zijn kamer omdat hij na iedere activiteit de prikkels moet verwerken.

Een andere cliënt heeft bepaalde handelingen bij bepaalde collega's. Hij vindt mij gelukkig aardig, maar vooral bij de flexers kun je er de donder op zeggen dat hij ze aan de haren door de gang sleurt...

Bij een andere cliënt heb ik al een aantal keer moeten bukken omdat er een stoel of ander voorwerp op me af kwam gevlogen. Dit is de cliënt die op vrijdag en in het weekend (door de week heeft hij dagbesteding) preventief om 14.00 uur voor een half uur op een (vergelijkbaar met een tandartsstoel) wordt vast gezet, omdat hij anders escaleert en zichzelf en anderen pijn gaat doen. Op die stoel gilt hij dan enorm hard en raakt op deze manier zijn energie kwijt. Het gebeurd (vooral in het weekend) ook dat hij NIET preventief op de stoel moet.
De eerste keer dat ik zag dat hij op de stoel ging, kon ik mijn tranen niet bedwingen. Hij zat eigenlijk heel rustig op de bank, het werd 14.00 uur en hij moest naar de stoel. Het was heel eng om mee te maken. Het is ook vreemd hoe snel zoiets gewoon wordt. Nu spring ik er bovenop om hem vast te maken.

Nog een andere cliënt die de hele dag naakt op zijn kamer verblijft (waar ze tot 2 jaar terug het eten onder de deur door schoven omdat hij zó agressief was en ze met 5 man naar binnen toe moesten om hem te douchen 1x in de twee weken) is al twee keer bij mij geëscaleerd. Hij komt dan op je af en geeft je heel gericht een klap (of meerdere) en gilt hard wat door merg en been gaat. Ik heb voor hem een 'lichte angst', als je zijn kamer op komt weet je nooit óf hij gaat escaleren.
Wanneer ik er binnenstap heb ik een kriebel in mijn buik.
Na de 2e escalatie durfde ik niet meer naar binnen... (Yvette die iets niet durft... huh huh...) Maar ik word super opgevangen en de druk ligt wat deze zorg betreft totaal niet hoog. Ik hoef hem nu een poosje niet te doen, zodat ik het vertrouwen weer krijg om er naar binnen te stappen. Want zo gauw hij voelt dat er ook maar iets van angst is pakt hij je gegarandeerd.

Ik mag rustig de tijd nemen om overal aan te wennen. Het wordt zo gezegd; het is een complexe zorgvraaggroep waarbij het gedrag van de cliënten NIET normaal is. Het is ook niet vreemd dat ik niet ineens alles kan. En bij de cliënt die naakt op zijn kamer zit heeft iedereen dit gevoel gehad. Maar het gáát over zeggen ze Boos!

We hebben ook cliënten die minder complex zorg vragen hoor. Dit zijn de 4 die het meest complex zijn
Laatst bijgewerkt door iefke op 05-10-04 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Semper erit denique omnia



      Scum

      Berichten: 33098
      Geregistreerd: 11-08-03

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:37

      Jeetje, ik heb echt enorme bewondering voor je. Voor dit soort werk zou ik dus zeker niet geschikt zijn. Als het om dieren gaat kan ik heel geduldig zijn, maar als het om mensen gaat niet. Ook al is er iets met die mensen aan de hand waardoor ze zo doen.

      Weet je zeker dat je dit werk wilt blijven doen?

      hobbelheks

      Berichten: 8839
      Geregistreerd: 11-09-01
      Woonplaats: donkerbroek

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:40

      jeetje wat een werk, jij liever dan ik..

      vikki

      Berichten: 14286
      Geregistreerd: 21-02-01

      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:44

      Ook ik neem mijn petje voor je af hoor... echt geweldig dat er mensen zoals jij zijn die voor dit soort werk gaan. Ik zou het niet kunnen, die spanning zou mij echt teveel zijn. Natuurlijk hebben die mensen echter wel hun verzorging nodig, ik heb bewondering en respect voor jou en je collega's hoor.

      iefke

      Berichten: 28837
      Geregistreerd: 28-08-03
      Woonplaats: Tilburg e.o.

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 09:53

      Scum schreef:
      Weet je zeker dat je dit werk wilt blijven doen?


      Vanwaar je vraag??

      Semper erit denique omnia


          Anoniem

          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:59

          iefke schreef:
          Vanwaar je vraag??


          Haha, dat dacht ik ook al. In het begin schrijf je dat je het heel erg naar je zin hebt, dus je zult het vast nog wel willen blijven doen.

          Je hebt in ieder geval geen saai werk Clown

          iefke

          Berichten: 28837
          Geregistreerd: 28-08-03
          Woonplaats: Tilburg e.o.

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 10:05

          Ik zit pas in mijn 4e week, dus ik ben nog hélemaal aan het begin Haha!

          Semper erit denique omnia


              MargaV

              Berichten: 1317
              Geregistreerd: 31-10-03
              Woonplaats: Utrecht

              Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:16

              Ik denk dat je je nooit zult vervelen op je werk. Het lijkt me ontzettende uitdaging. Goed dat je het kan en dat je het leuk vindt.

              Je weet wat ze zeggen he? Dat je steeds meer op je clienten gaat lijken Haha! .

              Anoniem

              Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:20

              En jij kiest vrijwillig voor deze situatie??? Kan ik niet snappen, niet vervelend bedoeld, maar ik kan dat niet begrijpen. Wellicht omdat het enkel je werk is. Wel fijn dat ik nu exact weet wat de toekomst van mijn broertje is... Lachen

              iefke

              Berichten: 28837
              Geregistreerd: 28-08-03
              Woonplaats: Tilburg e.o.

              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 10:20

              hahaha.. Haha!:D Ik werk thuis al meer gestructureerd dan dat ik ooit heb gedaan. En dat na 4 weken Knipoog

              Semper erit denique omnia


                  Scum

                  Berichten: 33098
                  Geregistreerd: 11-08-03

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:38

                  iefke schreef:
                  Vanwaar je vraag??

                  Gewoon door de manier waarop je het beschrijft. Bijv over de man die steeds je trui omhoog wil trekken.

                  Barb

                  Berichten: 12075
                  Geregistreerd: 24-07-01

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:48

                  Jeetje wat knap van je dat je dit kan, het lijkt me geen makkelijke baan.

                  Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

                  Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

                  Caira
                  Berichten: 26035
                  Geregistreerd: 20-07-02
                  Woonplaats: Schoorl

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:52

                  Knap hoor! Lijkt me idd helemaal niet gemakkelijk.

                  Anoniem

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:21

                  Knap dat je dit werk kan en wil doen. Het zou niks voor mij zijn.

                  Arabesk

                  Berichten: 28675
                  Geregistreerd: 19-03-04
                  Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:21

                  Petje af hoor!! Het lijkt met niet gemakkelijk!

                  iefke

                  Berichten: 28837
                  Geregistreerd: 28-08-03
                  Woonplaats: Tilburg e.o.

                  Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 11:22

                  Scum schreef:
                  Gewoon door de manier waarop je het beschrijft. Bijv over de man die steeds je trui omhoog wil trekken.


                  Dit doet hij niet om mij bijvoorbeeld bloot te zien. Hij heeft bij iedereen iets anders. Bij de één wil hij constant het bovenbeen aanraken, bij de andere zijn/haar horloge, bij weer een andere de schoenen.

                  En al jullie reacties 'verbazen' me. Ik vind het werk wat ik doe wel heftig, maar moeilijk werk zou voor mij een kantoorbaan zijn van 9-17.

                  Ik werk al zo'n 10 jaar met 'probleem' kinderen/ ouderen. En ik wist al heel vroeg dat ik 'iets' met mensen wilde gaan doen. En ik ga mijn grens steeds een stukje verleggen. Ik wil in de (vrouwen)gevangenis en de psychiatrie ook nog zéker werken, maar ik vind dat ik daar nog wat meer ervaring voor nodig heb en die kan ik hier al wat meer op doen dan in mijn vorige baan.

                  Semper erit denique omnia


                      orri

                      Berichten: 20941
                      Geregistreerd: 09-01-01
                      Woonplaats: "the world is my playground"

                      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:38

                      Ik ken meerdere mensen die dit soort werk doen. Het is best zwaar werk, geestelijk en lichamelijk. Wij hebben een soort van LARP gedaan met een aantal medewerkers, voor een leefgemeenschap (antroposofisch ingesteld en verbouwen zelf groentes etc) en dat was wel leuk om te doen en er zijn ook heel veel verschillen tussen de bewoners onderling.

                      Victorian Elegance Webshop
                      Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
                      DeviantArt voor mijn doodles!

                      vikki

                      Berichten: 14286
                      Geregistreerd: 21-02-01

                      Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:51

                      iefke schreef:
                      En al jullie reacties 'verbazen' me. Ik vind het werk wat ik doe wel heftig, maar moeilijk werk zou voor mij
                      een kantoorbaan zijn van 9-17.




                      Heerlijk, dat doe ik juist weer met plezier Haha! . Ik vind het erg prettig om te weten waar ik aan toe ben. Nieuwe / vreemde dingen brengen me vaak een beetje van slag. Laat mij dus maar lekker genieten van mijn 9-17 baantje op kantoor. Haha!


                      iefke

                      Berichten: 28837
                      Geregistreerd: 28-08-03
                      Woonplaats: Tilburg e.o.

                      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 12:55

                      Zo ieder z'n ding toch??

                      Semper erit denique omnia


                          Anoniem

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:10

                          Iefke, wat is dit herkenbaar.
                          Dit maak ik ook iedere dag mee op het werkt.
                          Werk in een instelling voor verstandelijk en meervoudig gehandicapten, ik zit vooral op de groepen met (zware) gedragsproblemen.

                          En ik vind het echt geweldig werk! Ga er steeds met plezier heen.
                          Ja de agressie enzo, dat blijf je houden, dat weet je als je er aan begint.
                          Ik heb ook al zat klappen/schoppen gehad, Geknepen, krassen etc.
                          Maar ja, je kan het ze niet verwijten...

                          En de dwangmatige handelingen, op een gegeven moment zie je het niet eens meer.
                          Het voortdurende gegil/gekreun/gemurmel van bewoners hoor ik ook al niet meer.

                          Succes verder iig!

                          Lame

                          Berichten: 3570
                          Geregistreerd: 25-06-04
                          Woonplaats: Noorden van het land

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:14

                          Ik heb ook bewondering voor je, al is dat misschien niet de reactie die je wilt hebben, maar toch is het zo.

                          Ik ben zelf absoluut niet "zorgelijk" en moet er ook niet aan denken om in de zorg te werken. Ik ben zo ontzettend blij met jou en je collega's die wel de moed en de wil hebben om dit werk te doen!

                          Daar kunnen wij (de mensen die niet in de zorg willen werken) alleen maar jullie voor bedanken.

                          En wat ik dan niet snap is hoe onze overheid hier mee omgaat. Als ze zo doorgaan als dat ze nu doen, dan wil er toch over een paar jaar niemand meer in de zorg werken alleen dan om de reden dat het te zwaar is en er te veel bezuinigd wordt...( O nee, dan is het natuurlijk niet meer nodig want dan is er geen zorg meer, hebben ze tenslotte in Amerika ook niet en bij ons grote voorbeeld gaat het toch ook goed?)

                          Ontopic: ik wens je heel veel plezier in je "nieuwe"baan!

                          WendyBZ

                          Berichten: 13133
                          Geregistreerd: 24-04-01
                          Woonplaats: Marum

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:43

                          Poeh, ik heb echt bewondering voor je Als ik de regering was, zou ik mensen als jij gruwelijk goed betalen, want als jullie er niet zouden zijn.... Petje af OK dan!

                          Sily

                          Berichten: 11491
                          Geregistreerd: 08-12-02
                          Woonplaats: Delft

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:59

                          Ik vind het goed van je, zoals iedereen al zegt staat het toch bekdn als ene zwaar beroep.
                          Heb er zelf vroeger wel aan gedacht, maar had geen zin om te studeren ervoor Knipoog

                          Kantoor lijkt me ook niets, dus ik sta lekker in een winkel, maar zoals jij het omschrijft zal het idd zwaar zijn..maar wel afwisseldn en ook emt ene heleboel leuke momenten neem ik aan.

                          "Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
                          Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

                          jeanie

                          Berichten: 2072
                          Geregistreerd: 12-10-03
                          Woonplaats: leiden

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:24

                          Geheel herkenbaar, ik denk dat ik alleen een iets andere doelgroep heb. Ik werk met jongeren die gedragsstoornissen hebben in een open setting.
                          En ik doe dit werk al weer 12 jr.

                          Maar ik weet nog goed toen ik voor het eerst ging werken in de zorg. Net 20 jr en werken op een geslotencrisis afdeling in de psychiatrie. Je eerste agressieve momenten vergeet je nooit meer.Ik heb ooit een incident meegemaakt dat de politie met getrokken pistolen kwamen assisteren dat was echt te heftig voor woorden.Separeren van patienten geeft ook vaak spanning.

                          En op een of andere manier gaat het wennen,en ga je leren handelen en merk je dat je je collega's nodig hebt.Mensen die dit werk niet doen begrijpen het soms niet maar het is een mooi vak

                          Ik heb een race tinker.......

                          Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

                          sandra1977

                          Berichten: 1886
                          Geregistreerd: 02-03-03
                          Woonplaats: Dedemsvaart

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:59

                          iefke schreef:
                          En al jullie reacties 'verbazen' me. Ik vind het werk wat ik doe wel heftig, maar moeilijk werk zou voor mij een kantoorbaan zijn van 9-17.


                          Hier denk ik dus hetzelfde over. De meeste mensen uit mijn omgeving die geen ervaring hebben met 'gesloten' werken reageren haast altijd vol ongeloof en verbazing als ik over mijn werk vertel.....
                          Ik werk in een gesloten instelling voor jeugdigen die kampen met zware gedragsproblemen, psychische problemen etc.

                          Ik vindt het prachtig werk, wel vrij heftig idd maar zou het niet in willen ruilen voor een baan van 9-17 op een kantoor.......

                          Veni, vidi, vici


                          Wie is er online

                          Gebruikers op dit forum: Annienke, Annisa, BLEXBot, Eefje_Sammy, Miesemuisje, Noukie, Rijsa, rosalie_a, roucha1, sietske83, supertammy, Susan88, TheNovelist, Traiectum, XxMariellexX en 62 bezoekers