Studie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 22:35

Ik heb een probleem; mijn studie...

Ik doe nu HBO-V, verpleegkunde dus. En ik heb het er super naar mijn zin, vind het ook interessant en ik vind het altijd erg gezellig op school en ga er dus met plezier naar toe (wat ik ook heel belangrijk vind). Maar ik vraag me heel erg af of HBO-V echt mijn ding is...

Ik interesseer me voor mensen, voor de gezondheid ervan en om hen zo goed mogelijk te helpen. Toch zie ik me dit beroep niet lang uitvoeren. Waarom niet?
Tsja.. dat is een goede. Ik kan ook niet echt een reden bedenken waarom ik het níet leuk vind. Alleen dat ik niet zeker weet of het echt iets voor mij is, maar ja...

Vorig jaar heb ik dit ook op het állerlaatste moment besloten, ik wist niet goed wat ik wilde en na lang wikken en wegen heb ik dit besloten. Maar nu ben ik dus enorm in twijfel.
Ik blijf er ook echt mee in mijn hoofd zitten om 'iets met dieren' te gaan doen. Vorig jaar wilde ik eerst voor DA-assistente gaan studeren, maar dat was hét ook weer niet voor mij. Maar wat ik dan wel met dieren wil gaan doen, dat weet ik dan ook weer niet...
Paardenhouderij oid wil ik niet, dat spreekt me totaal niet aan en nja...

Kortom, ik vind het enorm moeilijk om te bedenken wat ik precies wil. Zijn er misschien nog meer mensen die hier last van hebben? En wat doen jullie precies en hebben jullie het naar je zin?

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:15

Ik weet nog steeds niet echt wat ik wil.
Wat 'het' voor mij is.
Probeer nu maar zo goed mogelijk mijn studie te doen, want ben al te lang besluiteloos niks aan het doen.
Praat er goed over met je ouders, mensen op school etc.
Misschien is een beroepskeuzetest bij een psycholoog een optie?
Ik heb dat ook gedaan, heeft mij wel goed geholpen. Niet direct met mijn studiekeuze maar wel op veel andere, oa persoonlijke, vlakken.
Succes! Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:04

Ik heb een opleiding gedaan (milieukunde - HBO) en werk al 3 jaar als adviseur bodem en water, en nog steeds weet ik niet of dit echt 'mijn' ding is.....
Er is zoveel te kiezen, je kan erg weinig 'even proberen'. Hoe moet je dan weten wat je echt fantastisch lijkt....
Ik weet het zelf ook nog niet. Zit weleens te denken om gewoon nog een opleiding te doen of zoiets.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:12

Ja ken het probleem, ik heb VU scheikunde gedaan, toen 2 jaar pabo, toen 3 maanden als redactiecoördinator gewerkt (van een krantje), toen in het onderwijs gewerkt als TOA scheikunde, nu HLO analytische chemie. Eigenlijk vind ik alles leuk: lesgeven, chemie, en stukjes schrijven. Ik kan niet kiezen.
Als ik nu zie wat je beroep wordt, vind ik het niet echt leuk. Analyses optimaliseren, meer niet........ Boos!
Eigenlijk wilde ik milieukunde/wetenschappen gaan doen, maar ja. Ik hoop hierna verder te kunnen bij de Open universiteit: milieu-natuurwetenschappen. Met tegelijkertijd een deeltijdbaan die erop aansluit. Hmm, maar of dat gaat lukken.....

Verpleegkunde, je kan ook kijken bij verwante opleidingen, of die beter aansluiten: SPH, medisch laboratoriumwerk, diëtiste, fysiotherapie of compleet iets anders Knipoog

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:27

Ik heb HEAO EL gedaan en ben nu 5 jaar werkzaam als financieel/business analist bij een bank. Ik wist al heel snel dat dit niet was wat ik wilde. Nu, na 5 jaar, ben ik begonnen met het doen van cursussen en opleidingen. Het kost wat moed, want je moet toch uit je comfort zone stappen. Ik weet nu wat ik wil. Ik wou dat ik dit eerder had ontdekt, want ik heb zoveel plezier in wat ik nu doe (qua opleidingen). Ik had gewoon wat tijd nodig om mezelf te leren kennen en op die manier uit te vinden wat ECHT bij mij past. Op dit moment doe ik nog mn gewone werk als analist, alle opleidingen en stages doe ik ernaast. Maar omdat het precies is wat ik leuk vind om te doen, vind ik het niet erg om een tijdje wat minder te slapen en mn vrienden wat minder te zien. Het is toch mn geluk en toekomst.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:52

Ik zou eens gaan praten met een studieadviseur. Die zijn er op iedere school. Ze kunnen je ook helpen met een test etc. Verder zit je nog maar aan het begin van je opleiding er kunnen nog veel dingen veranderen. Het kan ook zijn dat je hier eerst even doorheen moet.

Verder kan je ook komende week naar de studiebeurs gaan (jaarbeurs Utrecht 13-17 oktober) Daar kan je kijken bij verschillende studies en scholen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:07

*steekt vinger op* ...ik weet precies wat je bedoeld.Vooral het gedeelte waarin je zegt van : ik denk niet dat ik dit mijn hele leven wil doen,maar dat je geen reden kan bedenken WAAROM je het dan niet je hele leven wil doen....echt precies hetzelfde gevoel.Ik ga nu maar gewoon door met mijn studie,ik ga eerst mijn propedeuse halen& misschien dat ik dan nog ga wisselen Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:31

Ja ik ken het ook.
Ik ben vorig jaar uitgeloot voor diergeneeskunde en farmacie gaan studeren. Na een paar maanden kwam ik erachter dat het niks voor mij is, te veel natuurkunde en scheikunde. Dus dan vraag ik me ook af of dgk wel iets voor mij is. Dit jaar weer uitgeloot en rechten gaan doen, vooral met het idee, ik weet niet wat ik wil worden en met rechten kan je lekker veel kanten op. Nu ben ik onwijs bang dat ik erachter kom dat ik dit ook niet leuk vind, want dan weet ik het echt niet meer... Tot nu toe bevalt het gelukkig wel, op m'n eerste tentamen na (gisteren) waar ik waarschijnlijk een 2,5 voor heb. Dan begin ik dus gelijk weer te twijfelen of ik wel goed gekozen heb... (maar gelukkig heeft de meerderheid m zo verrot gemaakt).