Drachtig paard in blessuretijd, wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Drachtig paard in blessuretijd, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 09:45

Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn merrie een peesblessure heeft. We zijn nu aan het stappen (2x 10 minuten) en ze staat los in de paddock. (doet ze weinig anders dan naast d'r vriendin staan:-)
Wat kan ik haar het beste te eten geven? Ze kreeg 3x 1 kilo sportbix en 2x per dag hooi. Ik wil haar ook niet helemaal van de bix afhalen, ze is inmiddels 4 maanden drachtig. Tips?


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:39

Pas vanaf een maand of 9 moet je je merrie gaan voeren voor de dracht. Daarvoor is dit nog niet nodig, ik zou je merrie van de sportbrok afhalen en op een onderhouds/energie arme brok zetten, verder gebeurd voeren veelal op het oog. Kijk naar hoe je merrie is en hoe ze eruitziet. Staat ze lang op stal, geef haar dan iets meer hooi zodat ze wat te doen heeft. Nu te zeggen naar hoeveel brok je toe moet is voor mij onmogelijk, want ik weet niet hoe je merrie is, en vooral van welk ras.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 10:44

Het is een KWPN merrie. Ze heeft nu nog een beetje een grasbuik, maar normaal is ze vrij slank. De sportbix wordt door de pensionstalling gevoerd en geleverd, moet dan met eigen voer en ton aan de slag.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:10

Ik gaf tijdens de dracht en peesblessure van mijn paard ong 1/4 equiral Qi met daarbij een hoop wortelen en paprika's en dan ook extra hooi, zodat ze toch maagvulling hebben. Vingers aflikken
Voor de rest moet je je merrie in de gaten houden. Zodra je ziet dat ze invalt moet je bij gaan voeren.
Uiteindelijk ben ik ook gaan bijvoeren met merriebrok, en dat ben ik begonnen met een handje en zo opbouwend naar wat ze nodig heeft.

Ik wens je veel succes.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:50

zeker niet teveel krachtvoer gaan voeren. 2 kilo op een dag moet genoeg zijn. Verder ....het oog van de meester voert. De dracht neemt op 4 maanden geen energie af.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:05

Ik ben het volledig met Irish Lady en Suzan 1 eens, 2kg onderhouds biks zou ruim voldoende moeten zijn, maar idd kijk je paard aan.
Wortelen bijvoeren kan ook altijd, maar of paprika nou zo'n geweldig idee is?


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23412
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:26

2 kg voor een paard wat stilstaat?? Sportbrok?
Wij hadden een KWPN merrie op stal staan die ook een peesblessure had en dus ook alleen maar aan de hand stapte, die kreeg 2x op een dag 1/4 schep bix (liever minder) en flink hooi.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:36

Maar Polly, elk paard is anders, zoals ik al eerder vertelde: je kunt niet zo vanaf een computer zien wat je een paard moet voeren. Waar de een genoeg aan heeft is voor de ander veel te kort! Mijn tinkermerrie krijgt 2 kilo brok terwijl haar tinkerbuurman op 0,5 kilo brok staat, terwijl ze hetzelfde doen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:03

Citaat:
2 kg voor een paard wat stilstaat?? Sportbrok?


ze kreeg meer toen ze nog niet stilstond, bovendien is het een slanke merrie. Als je niets meer gaat geven, blijft er niet veel meer over. In deze periode (weinig zon, 't gras doet niet veel meer) moet ze toch ook haar vitaminen ed binnenkrijgen.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 00:04

We zitten inmiddels op 's ochtends en 's avonds een halve kilo bix en 's middags een handje (als iedereen gevoerd wordt) Daarnaast krijgt ze nu 3x hooi. Denk dat dit wel goed is op het moment...

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:49

Paprika's vinden veel paarden lekker hoor enne er zitten nog vitamientjes in ook!! (geloof dat mijn paarden gezonder eten dan ikzelf).
Ik zou zo zeggen probeer het eens. Vingers aflikken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, Bonny_dream, Mediatoolkitbot en 53 bezoekers