Omscholing renpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Omscholing renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 14:19

Mijn engels volbloed ben ik aan het omscholen. Hij doet erg goed zijn best maar heeft er wel moeite mee. Hij heeft met name moeite met de balans. De jocky zit natuurlijk hoog en speelt nauwelijks mee in de beweging, maar hij heeft moeitemet de balans in bochten en voltes.....af en toe moet hij zijn achterbenen en voorbenen goed neerzetten anders is het meer slofwerk. Nu zegt mijn huidige instructrice dat ik eerst de stap en draf goed moet hebben voordat ik kan galopperen. Terwijl andere mensen zeggen juist dat galopperen goed is voor de ontwikkeling van spieren o.a. in de achterhand. Wie heeft een goede tip? Aangezien het bochtenwerk nog niet vlekkeloos verloopt zal dit ook moeilijk zijn met galopperen in de bak, maar kan altijd nog naar buiten.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:41

Ik ben het helemaal eens met je instructrice *LOL* !

Wacht maar even met die galop!

Wen hem eerst maar aan een ander leven en een ander soort ruiter. Laat hem kennis maken met je benen, en jou manier van zitten. Das heel anders dan dat hij gewent is.
Oefen eerst lekker met sturen (linkerhand, rechterhand) in stap en draf en rijdt daarbij overgangen en tempowisselingen totdat je er zelf ziek van wordt!

Dit is super voor de balans !

Suhtai
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:22

Absoluut eens met Yolande!
Neem er lekker de tijd voor. Als de stap en draf goed gaan dan komt de galop vanzelf.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:11

Galop is de moeilijkste gang qua evenwicht. Laat dus maar lekkereven zitten.

Je paard heeft altijd sterk op de voorhand gelopen door het rennen en daardoor niet geleert zich te dragen en dus maar door de bochten te vallen met zijn evenwicht waarmee hij ook hard gaat.

Ik zal kiezen voor in stap evenwicht of zelfs in stilstand vinden en vandaar uit een tempo harder pakken om direct weer terug te gaan wanneer hij weer uit evenwicht valt.

Over het evenwicht bedoel ik hoofd links recht vragen, nagefelijk en gewicht over 4 benen verdeeld.
Verder is los werken in een kleine ruimte ook zeer goed.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:03

inderdaad wacht maar met de galop als je niet goed kan lopen moet je ook niet gaan rennen Pling pessoa teugel is iedeaal om een paard te leren van achter naar voor te lopen inplaats wat renners doen die voornamelijk op de voorhand lopen veel voltes, slalom's en overgangen rijden en dan komt het met de spieren ook goed
eerst naar ontspanning renners lopen vaak hoog met het hoofd als je hem lang en ontspannen krijgt gaat hij zijn kont al meer gebruiken
het zal niet mee vallen maar met heeeeeeeeel veel geduld lukt het echt wel
je moet het zo zien iemamd leert iets aan en dan ineens moet hij het tegenovergestelde leren dat valt niet mee het is nu deels een gewoonte van het paard ij moet hem een nieuwe gewoonte aanleren Knipoog

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:35

Ik ben ok mijn engelse volbloed aan het omscholen Haha!

Maar ik ben het ook eens met je instructrice!!!!!!!

friendly kende in het begin ook alleen nog maar zo hard mogenlijk en hoofd de lucht in,Wij zijn ook eerst de stap en draf met figuren(in het begin vooral groote voltes)gaan rijden , maar omdat friendly's balans helemaal goed was zijn we al snel gaan gallopperen.

Maar zolang de balans nog niet goed is kun je beter blijven stappen en draven tot de balans er is.

En wat ook zeker belangrijk is als je paard pittig is zorg dat je dan zelf rustig blijft en dat je niet gezelf kwaad gaat maken.Met rust kun je al veel op lossen vooral met engelse die heel gevoelig zijn en veel plezier ermee Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:21

De bossen in! En récht laten lopen.
Verder weet ik zeker dat voor hercules het galopwerk juist erg goed is, omdat zijn galop erg goed is, en daarin is hij losser dan in de draf. En goed met je binnenbeen werken, lang houden, en duidelijk laten merken dat die er zit.

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:54

Ha die Carola.

In de afgelopen maanden is het juist andersom voor Hercules. Hij kan erg goed zijn rug los laten in het draven en hierbij loopt hij erg gebalanceerd. Maar zodra je gaat galopperen drukt hij het hoofd eruit en verliest hij de concentratie en de balans....gevolg....struikeld met de achterbenen en wordt meer gestressed. Het is van belang dat tijdens de les hij leert figuren te lopen en hierin de balans te vinden. Vandaar dat mijn instructrice zegt wachten met de galop totdat hij ook in deze gang de balans heeft gevonden. Maar inderdaad...in de bossen kan hij prima rechtuit galopperen, vandaar ook die vraag Haha! Knipoog

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:01

Mijn Engels Volbloed merrie had ook veel moeite met de galop.
En ook het stukje balans was en is nog steeds een aandachtspunt.
Door veel schakelen en tempocontrole werd ze gehoorzamer en kreeg ze meer balans.
De galop pakte ik wel steeds even mee.
Gewoon om het galoperen.
Doordat ze steeds sterker werd en meer balans kreeg ging ook het galoperen steeds beter.
Onder tussen is ze al zover dat ze op de plaats zou kunnen galoperen als het moet.
Maar dat heeft wel twee jaar geduurt.
Gewoon de tijd er voor nemen.
Jij weet zelf samen met je instructie wat het beste past bij jouw paard.
Succes.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:53

Zonde dat het veranderd is. Hij had altijd een heerlijke, soepele galop. Wel wat scheef door de bocht nog, maar hij was altijd prima.

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 11:31

Tja, dat is misschien het verschil van de beleving van hoe te rijden op Hercules.

Hij voel nu een stuk stabieler aan tijdens de draf, maar de galop in rechte lijnen (buiten) is ook heerlijk OK dan! . Ik moet eerlijk zeggen dat datgene wat geschreven wordt als reactie op mijn vraag inderdaad goed aansluit bij de belevenis van het rijden op mijn Engels Volbloed. Fijn om in iederval van jullie te lezen dat mijn instructrice een goede lijn van beleren en omscholing toepast. Ik weet dus nu dat ik op de goede weg ben met Hercules................. Knipoog Haha!

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:17

klinkt lekker positief allemaal, heel veel succes met hercules, de weg zal lang zijn maar zeker de moeite waard!

troy
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:13

Ben een beetje laat met reageren maar ik ben nieuw.
Ik vind het super te horen at er toch nog mensen zijn die een engels volbloed nemen. Ze hebben namenlijk een slechte naam gekregen.
Ik Heb zelf 2 engelse volbloeds ben trainer en mijn man is jockey.
Wel wilde ik even toevoegen dat iedereen het over balans heeft en het licht gewicht van een jockey. Vergis je niet dat de meeste engelse volbloeds op de baan niet getraint worden door de kleine jockeys maar door het stal personeel. Dit zijn zeker niet altijd lichte mensen. En Ik denkt dat je inderdaad toch moet blijven geloperen dan maar niet helemaal zoals het hoort maar hoe meer je je volbloed het galoperen ontneemt hoe feller en frisser hij straks word!