Galopperen zodra ik ga doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Galopperen zodra ik ga doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:02

Sinds kort rij ik weer in de lessen mee en dan is het gebruikelijk om te gaan doorzitten en daarna in galop aan te springen, maar mijn paard vindt dat zodra ik ga doorzitten hij al in galop mag gaan!
Gevolg is dat ik een heel gespannen paard onder me heb dat telkens probeert aan te springen. Hij associeert doorzitten met aangalopperen en dan is het rechtsom nog een groter probleem dat hij dan in de linkergalop aanspringt. Als alle andere paarden om je heen galopperen is het ook niet meer gemakkelijk om hem rustig te krijgen en te laten ontspannen, dus ik rij dan voltes en probeer hem om mijn binnenbeen te krijgen en ontspanning te zoeken en dan voorzichtig richting hoefslag wijken en aan te springen. Soms lukt het, maar vaak is hij me weer te snel af.
Iemand tips om mij hierin te helpen?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:10

Probeer telkens kleine stukjes te gaan doorzitten, drie vier passen en dan weer lichtrijden. Zodat hij leert dat doorzitten niet alleen galopperen betekend

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:22

Tijdens het draven veel doorzitten en dan niet galoperen.
Dat afwisselen

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:10

Met het bovenstaand eens. Of vraag of je ook eens mag galopperen als de rest stapt, dan raakt je paard misschien minder snel opgefokt en kan je rustig met de galop aan de slag gaan Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:36

Weet je zeker dat je niet perongeluk als je doorzit ook een beetje extra drijft? Daar kan het ook nog aan liggen, dat hij galop leuk vind en dat kleine beetje extra druk meteen aanvoelt als galophulp.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:56

onze ex-haflinger deed dat ook heel erg toen hij net bij ons was, ik weet niet precies meer hoe we hem dat hebben afgeleerd maar iig wel heel veel oefenen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:24

Sjonniej schreef:
Weet je zeker dat je niet perongeluk als je doorzit ook een beetje extra drijft? Daar kan het ook nog aan liggen, dat hij galop leuk vind en dat kleine beetje extra druk meteen aanvoelt als galophulp.

das ook een goeie om op te letten
doe inderdaad korte stukjes
misschien vind ie het wel heel moeilijk

paljastineke

Berichten: 314
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Heusden - Gent - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:26

Vajramani schreef:
Probeer telkens kleine stukjes te gaan doorzitten, drie vier passen en dan weer lichtrijden. Zodat hij leert dat doorzitten niet alleen galopperen betekend


ja dat zou ik ok doen...je paard zal het uiteindelijk
wel weten, hoor Knipoog

tine !

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:14

Steeds kleine stukjes doorzitten, ook als je niet wil galopperen, op verschillende plaatsen in de bak. En opletten dat je niets anders doet als bij het lichtrijden.
Probeer ook af en toe eens aan te springen in galop vanuit lichtrijden, misschien niet ideaal, maar dan weet je paard dat doorzitten niet alleen galop betekent. Veel succes!

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 20:21

Goede tips OK dan! ik ga het in de volgende les uitproberen. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met trainen (tijdje eruit geweest i.v.m. peesblessure Knipoog ), dus heel veel oefeningen moet ik weer een beetje opnieuw aanleren. Ik hoop dat het met de tijd beter gaat en dat hij niet meer zo over-enthousiast is al hij nu is (meneer heeft er gewoon veel te veel lol in dat hij weer vanalles mag doen! Haha! ).

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:24

mickey deed dit voorheen ook echt altijd,of ging dan super hard draven Haha!

ik ben toen heel veel gaan doorzitten.
en veel figuren rijden zodat ze niet de kans had om sneller te gaan/in galop aan te springen.

en dan bijvoorbeeld stukje rechtuit over de hoefslag en wou ze weer harder gaan weer snel een figuur rijden en weer rechtuit,wou ze weer harder weer een figuur rijden.

of als ze harder wou een overgang naar de stap maken,steeds weer als ze wat harder wou.

moet zeggen dat het veel geholpen heeft.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:40

Met Domingo had ik dit probleem ook maar dit heb ik opgelost door 3 passen door te zitten en dan weer lichtrijden en dan weer 5 passen doorzitten en ga zo maar door. Dit werkte op ten duur heel goed bij hem. Succes!

Tippi
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:43

blijf in ieder geval zelf altijd rustig en probeer het steeds af te wisselen ga
eerst 2 passen doorzitten en dan weer lichtrijden als dat goed gaat doe je er 4 passen en zo steeds langer veel succes!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:40

Paard direct weer teug nemen als hij aangallopeerd als jij het niet wilt. Ook nu geld weer correcte hulpen. Waarschijnlijk geeft je onbewust de hulpen voor de galop. Alsje paard met anderen meegallopeert betekent dit dat hij niet aan jouw hulpen staat en niet geconcetreerd is op jou en dat is een vereiste.
Om concentratie te krijgen maak je veel overgangen, stap, draf, galop. Bijvoorbeeld bij A in stap, F, draf, B galop, C stap enzovoort net zolang tot jij de controle hebt en dan komt de rest vanzelf. Bij draf doorzitten eens een keer zonder beugels rijden en dan kun je zien of je wel recht zit.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:46

Nog een kleine tip. Waarschijnlijk als jij nu gaat doorzitten denk je (hetzij bewust of onbewust) O jee hij gaat galopperen! het helpt echt om te gaan doorzitten en te denken aan draven. Want onbewust verandert dan toch je houding! Probeer maar eens! Wie weet werkt het ook voor jou!

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:09

Ik rij dus mee in de les en dat is met nog 10 andere paarden best opletten waar je gaat. Kan dan niet zomaar van draf in stap en weer in draf enz zonder anderen te hinderen . En als mijn paard de andere paarden in galop ziet gaan dan wil hij ook zo graag Rolleyes .
Ik ben me er niet van bewust dat ik anders ga zitten of andere hulpen geef. Ik probeer met draven wel al stukjes te gaan doorzitten en zolang de rest draaft gaat dat dus prima, maar niet als de rest galoppeert. Hij dramt en ja, hij staat niet aan mijn hulpen als hij dat doet.
Daar zal ik dus aan moeten werken, dan maar niet galopperen Knipoog totdat ie braaf naar mij luistert.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:37

Juist wel galloperen, maar iedere keer overgang terug, draf doorzitten, terug naar stap, aangalloperen en DUIDELIJKE hulpen geven.
En veel alleen oefenen zonder 10 paarden erbij

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 14:49

Gisteren in de les ging het al een stuk beter! Ben al op tijd stukjes gaan doorzitten (met als gevolg dat ie dus al harder ging lopen) en de ontspanning telkens weer opgezocht. Van kleine stukjes steeds langere gemaakt en bij het galopperen gewacht en gewacht tot de ontspanning weer kwam en toen heel mooi in galop aan kunnen springen. Rechtergalop is bij mijn paard vaak linkergalop, maar het lukte me toch om 4x achter elkaar rechts aan te springen.
Ik heb goede hoop dat het wel goed gaat komen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:21

Nandoman schreef:
Gisteren in de les ging het al een stuk beter! Ben al op tijd stukjes gaan doorzitten (met als gevolg dat ie dus al harder ging lopen) en de ontspanning telkens weer opgezocht. Van kleine stukjes steeds langere gemaakt en bij het galopperen gewacht en gewacht tot de ontspanning weer kwam en toen heel mooi in galop aan kunnen springen. Rechtergalop is bij mijn paard vaak linkergalop, maar het lukte me toch om 4x achter elkaar rechts aan te springen.
Ik heb goede hoop dat het wel goed gaat komen.


OK dan! *LOL* Goed zo ga zo door en dan verdwijnt dit probleem je bent op de goede weg *LOL* OK dan!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:48

mijn paard heeft ook dit probleem
maar de mijne wil al in galop als ik gewoon normaal draaft
als hij dan een beetje vaart moet maken springt hij gelijk in galop

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:57

de galop hulpen duidelijk aangeven zodat ie weet dat dna pas mag galoperen en als je doorzit gewoon moet blijven draven :S

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:28

Vandaag voor het eerst L1 gestart en dat was lastig met een paard dat ook dit probleem heeft. M uit galop naar draf, B doorzitten en volte 10 meter. Dat was dus kop erop en lopen spartelen. De tweede proef ging beter omdat ik daar een langer stuk kon doorzitten en hierdoor er meer aan kon rijden. Maar dan nog weet ze dat ze in de hoek moet!!
Ik probeer als ze gespannen wordt, haar meer naar het bit toe te rijden. Zij spoelt zich namelijk los en gaat lopen dansen. Dat moet ik dus voorwaarts oplossen. Eerst sprong ze vaak verkeerd aan, dat is nu aardig voor elkaar. Dit stukje zal dus ook wel goed komen.

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:59

DendroFleur schreef:
Vandaag voor het eerst L1 gestart en dat was lastig met een paard dat ook dit probleem heeft. M uit galop naar draf, B doorzitten en volte 10 meter. Dat was dus kop erop en lopen spartelen. De tweede proef ging beter omdat ik daar een langer stuk kon doorzitten en hierdoor er meer aan kon rijden. Maar dan nog weet ze dat ze in de hoek moet!!
Ik probeer als ze gespannen wordt, haar meer naar het bit toe te rijden. Zij spoelt zich namelijk los en gaat lopen dansen. Dat moet ik dus voorwaarts oplossen. Eerst sprong ze vaak verkeerd aan, dat is nu aardig voor elkaar. Dit stukje zal dus ook wel goed komen.

Ik heb dus ook zo´n drammer! Hij weet ook precies waar ik dan in galop wil aanspringen, dus doe ik dat nu expres op een andere plek in de bak (bijv. op X ipv in een van de hoeken).
Het gaat nu trouwens wel een stuk beter en hij begrijpt nu wel dat doorzitten niet aanspringen betekent Bloos Maar ja, hij blijft wel drammen soms ...
Hoe was het resultaat van je eerste L1 proef?

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:05

Ga ook consequent doorzitten voor je een overgang naar stap maakt, dat zorgt er voor dat ie doorzitten niet alleen met galop koppeld. En het hoort natuurlijk ook zo Knipoog

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:16

misschien vind hij het erg leuk heheheh.....
maar goed het kan niet altijd
mijn paard begreep de galop eerst niet sinds een week wel en nu heb ik dat dus ook doorzitten=galop versnellen in draf=galop
en in het begin was de verleiding door te gaan we vonden het zo gaaf!!!!!!!!
maar de verleiding weerstaan en gelijk terug nemen steeds beetje doorzitten rustig praten en zwaar maken.
als hij in galop gaat gelijk terug nemen en onverstoorbaar verder draven (doorzittend)
duidelijk zijn met je hulpen hij mag niet de draf hulpen verwarren met galop hulpen galop hulpen zijn niet alleen het doorzitten maar het komt wel goed
maar probeer er ook een klein beetje van te genieten dat je paard er lol in heeft. ontspan
suc6