Hoe Wijk Je??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
J0yce

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Hoe Wijk Je??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 23:05

Ik heb een vraagje ik wil met me verzorg pony gaan gaan wijken ze kan zelf al M lopen maar ik niet. Nu wil ik proberen te gaan wijken maar weet niet hoe Verward Kan jij mij tips geven hoe ik dat zou kunnen doen? Bloos!


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:06

Les nemen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:08

Boeken lezen Lachen Zijn veel goede boeken op de markt, waardoor je de basistheorie onder de knie kan krijgen. En nadat je dat gelezen hebt, ga je les nemen bij een goede instructrice, en dan moet het lukken! Succes ermee!


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:17

Misschien kan dit beter bij Rijtechinische Problemen staan? Heb je geen instructeur die je hiermee zou kunnen helpen? Uitleg krijgen kan natuurlijk altijd, maar je moet toch uiteindelijk het goede gevoel krijgen. Je moet weten hoe wijken aanvoelt, en niet zomaar gaan aan klooien (om het zo maar te noemen Haha!) Mijn advies is dus; overleg het met je instructeur. Die kan je vast verder helpen! Succes Lachen

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:10

idd.. les nemen.. als j t niet weet niet zelf beginnen iig..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:42

ineddaad les nemen, en wat maya zegt in boeken staat ook veel info.. maar kies dan wel de juiste boeken.
ik weet er wel een, helaas ben ik daar even de naam van kwijt Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:42

mee eens rebeltje

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:28

Er zijn heel veel 'hoe wijken' topics, probeer de zoekmachine eens.
Daar staan dan ook nuttiger reacties dan 'ga les nemen'.....

Hoe leren wijken?
Wijken voor het been lukt niet..
Niet naar rechts willen wijken
Zijwaartse oefeningen leren mbv zweep?
Sporen om zijgangen te leren
Wijken gaat niet..
Wijken
Precise hulpen voor wijken
[Wijken] Pjelk valt weg over de buitenschouder
Hij snapt wijken niet
Wijken?
Zijwaartse hulpen
Waneer begin je aan wijken
ETC!!!!

Niet dat ik het niet mee eens bent dat je les moet nemen maar ik vind dat zo'n rot commentaar en helemaal geen antwoord. Voor zoveel wij weten krijgt ze wel les maar nu wil ze ff gaan voorbereiden op wijken..Weten jullie veel...Ik denk dat je aan deze topic wel wat hebt..en om het zelf te gaan proberen,dus weten hoe het moet en even proberen verpest je een paard echt niet...En dat paard loopt al M dus als je eenmaal de juist been druk geeft, zal het paard het ook wel snappen.

Maar nu ga ik Oprah kijken! Haha!

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:33

Ik neem aan dat ze ook wil weten of ze het goed doet als ze het zelf gaat proberen, dus als je een andere tip wilt dat "ga les nemen" zeg ik, vraag of iemand die het wel kan je erbij wil helpen...

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:46

SinelliB schreef:
Ik neem aan dat ze ook wil weten of ze het goed doet als ze het zelf gaat proberen, dus als je een andere tip wilt dat "ga les nemen" zeg ik, vraag of iemand die het wel kan je erbij wil helpen...

Waarom zit er in godsnaam dan de RT op bokt? Verward Jullie hoeven niet bang te zijn dat iemand zijn paard gaat verpesten, of iets niet goed doet. Dat is ten eerste niet eens jullie probleem. Ik denk niet dat iemand zo dom is om paard rijden te 'leren' via Bokt.nl, maar hebben wel vragen over het paardrijden en daar is de RT voor. Mensen stellen vragen, willen tips,advizen,antwoorden. En niet alleen 'Ga les nemen.' Als iedereen maar zijn vragen bij zich moet houden en gewoon les gaan nemen, laten ze dan aub de RT weghalen...Nergens voor nodig, toch?


Rolleyes

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:55

RT-vragen en een vraag als 'hoe leer je wijken' vind ik toch een flink verschil. Als mijn paard bv slecht aan het been is, is dat imo met een vraag hier wel al deels op te lossen, maar hoe leg je iemand uit hoe hij moet wijken? Dat vind ik toch echt iets wat je irl gewoon moet doen, laten zien en wat ook bekeken moet worden of het goed gedaan wordt. Ook een paard dat M loopt zal toch echt een goede wijk-hulp moeten krijgen, wilt ie wijken...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:05

Ze vraagt verder niks. Ze vraagt hoe je een paard laat wijken. Veel weten het wel, als je haar nou gewoon vertelt, kan ze het proberen. Als ze het probeert en tja het lukt nog steeds niet, dan zou ik zeggen, vraag ff of iemand op je stal in je buurt je daarmee verder kan helpen. Ze vraagt ook niet hoe je het leert, maar hoe je het vraagt. Als JIJ het was, had je het niet hier gevraagd blijkbaar, maar deze meisje wel.

Hoe werd het jou uitgelegd hoe je moest wijken? Zo leg je dat dus uit aan iemand anders.
Jullie moeten je niet zo druk maken om of iemand les moet nemen of niet. Het is net alsof je het geheim wil houden, dat zij het niet mag weten omdat zij geen les neemt..kom op zeg...Jullie doen alsof ze iets als piaffe wilt gaan leren..Het is maar wijken, een heel simpel oefening, die elk paard opzicht wel moet kunnen, en jullie willen haar gewoon niet helpen?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:26

Mij werd 't op een paard uitgelegt; instructrice vertelde en maakte 't tegelijkertijd duidelijk door mijn benen, handen en heupen goed te zetten zeg maar. Ze heeft 't zelf ook een paar keer laten zien terwijl zij op een paard zat.

Ik wil d'r best helpen, maar imo is zoiets niet uit een boek of van RT af te plukken.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:44

oke ik probeer ff te helpen hoor Haha! Tong uitsteken

je paard moet met zijn lichaam tegenover de bak staan(hoefslag)
en dan moet je paard de kant opkijken waar hij heen gaat,en dan spoor je goed aan met je rechterbeen.en een klein tikje op z'n kont.

ik kan het wel niet zo goed vertellen hier,maar zoiets is het toch Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:45

Kijk, daar beginnen we al... Als je moet leren wijken met een tikje tegen z'n kont ben je imo niet goed bezig.

Skitter heeft hierboven zoveel topics gegeven... Daar zal vast wel iets zinvols tussen staan (wsn ook heel vaak 'neem les').

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:51

Hoeft niet hoor beautylover Knipoog en aan je uitles kan ik opmaken dat je alleen maar naar links wijkt Verward Haha!

Wijken is al wanneer je paard voor je been opzijgaat, ervoor "wijkt". Kan ook zijn met volte verkleinen en vergroten. Standaard is als je bij A of C afwendt, eerst een stuk rechtuit, en dan je been ietsje naar achteren leggen. Zo neem je de achterhand mee naar buiten. Dan kan je met je buitenhand een kleine ophouding geven van: hier heen Knipoog Niet aan je binneteugel gaan trekken! Tong uitsteken Wijken is een voorwaarste/zijwaartse gang, maar iets meer voorwaarts. Lachen

Het gras is altijd groener aan de overkant

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:30

Netjes uitgelegd Nettie

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:32

Dankjewel Knipoog (ben een fanatieke penny Haha! )

Het gras is altijd groener aan de overkant

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:40

haha, nou, ik denk dat een echte penny het anders had uitgelegd!

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:29

Nettie schreef:
Hoeft niet hoor beautylover Knipoog en aan je uitles kan ik opmaken dat je alleen maar naar links wijkt Verward Haha!

Wijken is al wanneer je paard voor je been opzijgaat, ervoor "wijkt". Kan ook zijn met volte verkleinen en vergroten. Standaard is als je bij A of C afwendt, eerst een stuk rechtuit, en dan je been ietsje naar achteren leggen. Zo neem je de achterhand mee naar buiten. Dan kan je met je buitenhand een kleine ophouding geven van: hier heen Knipoog Niet aan je binneteugel gaan trekken! Tong uitsteken Wijken is een voorwaarste/zijwaartse gang, maar iets meer voorwaarts. Lachen


ook naar rechts hoor Tong uitsteken
maar ik had het er niet bijgezet hoe je rechts moest wijken Lachen links en recht zijn ongeveer de zelfde houdingen Haha!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:30

Sylvia schreef:
Kijk, daar beginnen we al... Als je moet leren wijken met een tikje tegen z'n kont ben je imo niet goed bezig.

Skitter heeft hierboven zoveel topics gegeven... Daar zal vast wel iets zinvols tussen staan (wsn ook heel vaak 'neem les').


om het paard in het begin te helpen kan het geen kwaad met het zweepje(als het paard het pas geleerd heeft)

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:05

Ik ben het helelmaal met Skitter eens, hier kunnen vragen gesteld worden. Als het ontwoord steeds is dat ze lessen moeten nemen, kan er net zo goed niets meer gevraagd worden!!
Dus ik zal het eens proberen; Om te beginnen zou je vanuit een volte, vanaf de AC lijn, langzaam naar de hoefslag kunnen draaien/wijken. Dit door je binnenbeen een stukje achter de singel te leggen. Begin daarna simpel. Ga vanuit de binnenhoefslag steeds een pasje wijken naar de hoefslag. Zo hebben jullie ook nog een hulpmiddel. Let hierbij wel op dat hij niet te veel stelling aanneemt. Mocht je het idee hebben dat dit goed gaat, kan je steeds verder van de hoefslag af beginnen, totdat je vanzelf op de AC-lijn begint. Denk er wel aan dat wijken voor jou misschien in stap makkelijker is, maar je paard het juist het beste vanuit draf kan, dus probeer daar op te letten. Succes!!!!!!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:10

Phynix schreef:
Ik ben het helelmaal met Skitter eens, hier kunnen vragen gesteld worden. Als het ontwoord steeds is dat ze lessen moeten nemen, kan er net zo goed niets meer gevraagd worden!!
Dus ik zal het eens proberen; Om te beginnen zou je vanuit een volte, vanaf de AC lijn, langzaam naar de hoefslag kunnen draaien/wijken. Dit door je binnenbeen een stukje achter de singel te leggen. Begin daarna simpel. Ga vanuit de binnenhoefslag steeds een pasje wijken naar de hoefslag. Zo hebben jullie ook nog een hulpmiddel. Let hierbij wel op dat hij niet te veel stelling aanneemt. Mocht je het idee hebben dat dit goed gaat, kan je steeds verder van de hoefslag af beginnen, totdat je vanzelf op de AC-lijn begint. Denk er wel aan dat wijken voor jou misschien in stap makkelijker is, maar je paard het juist het beste vanuit draf kan, dus probeer daar op te letten. Succes!!!!!!


ik vind dat je het wel moeilijk uitlegt Verward maar das dan mijn mening Verward

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:14

beautylover schreef:
om het paard in het begin te helpen kan het geen kwaad met het zweepje(als het paard het pas geleerd heeft)


Het paard kan het al, waarom dan een zweep gebruiken? Het beest loopt M...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:29

ik lees echt te snel :S

Ik ben enorm gestoord.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers