vraagje over TBC(tuberculose)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

vraagje over TBC(tuberculose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 17:28

hoi,
iets meer dan een half jaar geleden, was er een meisje bij ons op school, en die kreeg tuberculose. Daarna toen dat bekend was, moest heel de school een mantoux test(een prik in je linkeronderarm) Uitslag: positief, ik was er dus mee in aanraking geweest, dus m'n moeder en ik naar de GGD, longfoto laten maken, en een recept gekregen tegen TBC, die pillen moest ik een half jaar slikken. Nu is t inmiddels een half jaar verder, ik ben dinsdag(vorige week) gestopt met die pillen, maar nu hoest ik heel vaak Scheve mond en voordat ik stopte met die pillen, eigelijk helemaal niet. ik ben daarna nog 2 dagen ziek geweest, maar nu denk ik omdat ik zoveel hoest, dat de tuberculose bacterie zich groter maakt, ondanks die pillen Scheve mond wat denken jullie? komt t door TBC, of gewoon omdat ik verkouden ben?

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:30

Denk niet dat je dat vanaf hier kan bepalen.
Ik denk dat je het beste dan een keer naar de huisarts kan gaan.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:41

ik zou er zeker ook mee naar de huisarts gaan al hoest momenteel heel nederland zich een bult!

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:18

Zeker terug gaan naar de ggd als je het niet vertrouwd. Sta je daar niet meer onder controle???
Kan natuurlijk dat je nu gewoon Hoest maar zou toch effe checken.
Werden er geen longfoto's, bloedtest enz elke 2 mnd gedaan??.
Ik heb indertijd een paar jr onder controle gestaan.

Gr

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:39

piepelotje schreef:
Zeker terug gaan naar de ggd als je het niet vertrouwd. Sta je daar niet meer onder controle???
Kan natuurlijk dat je nu gewoon Hoest maar zou toch effe checken.
Werden er geen longfoto's, bloedtest enz elke 2 mnd gedaan??.
Ik heb indertijd een paar jr onder controle gestaan.

Gr

nee, ik ben 3/4 weken geleden daar nog geweest, en dat was m'n laatste keer, moest weer een longfoto laten maken, maar die was verder goed, en ik heb inderdaad iedere 2 maanden een bloedtest+controle gehad bij de GGD

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:14

Denk dat ze je dan over een tijd nog wel eens oproepen. Bij mij was het na 1/2 jr na de med en toen dacht ik na 1 jr daar weerna.
Maar als je je ongerust maakt gewoon even bellen.
gr

mondi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Aan de Noord-Hollandse kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:23

Hoi,
Je kan gewoon verkouden zijn, maar zeker weten doe je dit pas als je een sputumkweek inleverd bij de GGD of Huisarts of een foto laat maken.
Ik zou wel extra vitaminen slikken, want je weerstand na zo'n kuur is 3x niks. Alle bacteriƫn zijn nl. gedood, ook de goede die je weerstand helpen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:26

mondi schreef:
Hoi,
Je kan gewoon verkouden zijn, maar zeker weten doe je dit pas als je een sputumkweek inleverd bij de GGD of Huisarts of een foto laat maken.
Ik zou wel extra vitaminen slikken, want je weerstand na zo'n kuur is 3x niks. Alle bacteriƫn zijn nl. gedood, ook de goede die je weerstand helpen.

vitamine tabletten heb ik gekregen, omdat ik zo moe werd van die pillen, maar ik moet bekennen dat ik ze niet iedere dag slik, omdat ik t gewoonweg vergeet Bloos

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:30

Ik was ook positief na een trip naar Mongolie, maar was al positief van te voren (maar door allerlei vage mensen was ik de enige die dat geconstateerd had, ja vaag verhaal maar tis echt zo).
Volgens die mensen dus een half jaar medicijnen aangeraden. Niet dus he!! Zijn ze gek, een half jaar slikken terwijl ik nix heb en dat zou ook inhouden een half jaar geen alcohol!
De kans dat je het met die medicijnen ontwikkeld is dacht ik 0% zoals ze het mij vertelden? Dus ik zou me niet zo druk maken maar misschien wel even langsgaan.
Zonder die medicijnen was de kans dat je het ontwikkelde 10% ofzo en dan 80% vd mensen die het ontwikkeld krijgt het binnen 2 jaar, vandaar dat de controles 2 jaar duren.
Fotos heb ik maar 1x laten maken, toen niet meer...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:32

Even langs de HA gaan kan nooit kwaad natuurlijk Lachen Al is het maar voor je eigen gemoedsrust....

Maar er heerst ook griep op het moment, dus wat dat betreft....

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:48

bedankt voor de reacties!
ik ga van de week inderdaad even langs de huisarts, als t zo door blijft gaan. Lachen