Mond open tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:48

Mijn merrie heeft al sinds dat ik haar heb haar mond open als we aan het rijden zijn.
Het ziet er niet uit, en op wedstrijden stoort de jury zich er aan.
Zijn er meer bokkers die dit hebben?
En wat kan ik eraan doen?
Ik heb een gecombineerde neusriem, mischien het sperriempje strakker vastdoen ofzo? Maar ik wil dr mond niet afsnoeren ofzo..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:53

ik kende wel een pony die dit deed en bij hem was het probleem verholpen nadat de tandarts er is geweest, ook heeft hij gelijk een ander bitje gekregen wat fijner in de mond lag, omdat de gene waar ze normaal mee reden niet goed op maat was.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:09

Misschien idd haar neusriem en/of sperriem strakker aansnoeren. Kijk anders of het bit wel past. Misschien is het te klein? Of misschien ligt het niet lekker in de mond van je paard?
Als het hier allemaal niet aan ligt, moet je het probleem toch rijtechnisch zien te vinden en oplossen. Mond open is meestale en teken van verzet, net zoiets als tond uit de mond of meer van dat soort grappen. Hou jij je paard van voren niet te strak? Misschien proberen meer nagefelijker te rijden, van je af rijden. Dit is maar een kleine indicatie, ik heb geen idee wat het zo kan zijn. Misschien moet je het er met je instructeur over hebben. Dan kunnen jullie samen aan een oplossing werken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:36

Misschien minder aan de teugels trekken?
Een paard doet alleen zijn mond open als je teveel druk op de teugels hebt namelijk. Als het paard zijn tanden een beetje puntig zijn, wordt het paard er nog gevoeliger op. Maar de oorzaak blijft teveel druk van voren. Wat cow_horse zegt over dat bit kan wel een oorzaak zijn waarom ze niet goed nageeflijk loopt, maar daarvan gaan ze de mond niet open doen Knipoog

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:41

mijn paard doet dit ook. Hij staat wat hoger in het bloed en ik wijt het een beetje aan zenuwen. Vooral als ik na en bosrit naar huis rijdt, staat die mond voordurend open. Hij wil dan he tliefst in rengalop naar huis, maar helaas dat zit er niet in. Ik vermoed dat het een beetje verzet is. Bij het gewoon naar huis stappen dus, loopt hij met zijn mond open, ondanks een vrij strak aangesnoerde sperriem. Tijdens het lessen geeft dit nog al eens problemen, want als ik wat teugel begin te vragen zet hij zijn smond open. De instructeur zegt dan steeds , je moet hem vrijer laten en ontspannen, maar dan loopt hij wel met zijn neus voor uit. Dit vind ik ook gen gezicht. Ik ben er dus ook nog niet uit. Lachen

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:40

ik had hetzelfde met mijn paard,ik had eerst een enkel gebroken bit en ze deed ook alsmaar haar mond open,nu heb ik een dubbel-gebroken bit en het was meteen over,waarschijnlijk"schaarde" het enkelgebroken teveel bij druk op de teugel.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:28

Romkabouter schreef:
Misschien minder aan de teugels trekken?


Hier denk ik ook direct aan. Een paard doet zijn alleen open omdat hij pijn heeft in zijn mond door: iets met zijn tanden, of teh ard aan de teugels zitten te trekken. En dat los je niet op met een gaatje strakker zetten, want dat uit zich ook in de ontspanning,..Dan wordt het een visieuze cirkel, waarbij je op het einde de mond echt 'toesnoert' zoals ik zoveel zie, echt jammer!

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:36

Hmm ik denk niet dat het aan het trekken ligt..
Ze heeft haar mond namelijk altijd open.
Of ik haar nou hals laat strekken of als ik dr aan de teugel wil hebben, ze houd haar mond open Scheve mond

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:18

Dan zou ik toch eens een goede tandarts of DA laten controleren. En hangt het bit niet te hoog of te laag? Of misschien een ander bitje proberen (niet scherper!) Dat kan ook dat ze daar van last hebben. veel succes!

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:24

santos schreef:
mijn paard doet dit ook. Hij staat wat hoger in het bloed en ik wijt het een beetje aan zenuwen.


Mijn paard doet het ook van de zenuwen/stress
Als ze aan de longe loopt ( alleen aan een hoofdstel ) en er komt bv een trekker voorbij gaat ze gelijk met haar mond open lopen (overdreven kauwen op het bit)
Ik heb alles al geprobeerd wat betreft bitten e.d. er is ook al een paar keer een dierenarts/tandarts bijgeweest maar aan haar gebit ligt het ook niet. En trekken, dat doe ik echt niet.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:24

dii0r schreef:
Hmm ik denk niet dat het aan het trekken ligt..
Ze heeft haar mond namelijk altijd open.
Of ik haar nou hals laat strekken of als ik dr aan de teugel wil hebben, ze houd haar mond open Scheve mond

Altijd? Niet als je je teugles losgooit denk ik Knipoog

Probeer het eens Lachen

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:55

hmmm mijn pony doet dat ook al wel is, zeker niet omdat ik hard trek wand dat heeft hij absoluut niet nodig hij luisterd op mijn zit en benen ik hoef niet aan mijn teugels te komen bijna, gewoon contact maar hij doet dat al wel is om zich sterk te maken

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:17

sterk maken waartegen?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:22

Hoe is het gebit van je paard?? En is het bit ook goed? Dat eerst ff uitsluiten, dan weet je of t daar niet aan ligt ja/nee.
Je kunt zeker proberen je sperriempje wat strakker te doen.
Maar net als wat al gezegd is, mond open is een teken van verzet en dat het paard niet nageeflijk is. Dus werk aan die nageeflijkheid en zorg ervoor dat jij zelf niet te strak bent in je handen.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:24

Mijn paad heeft ook regelmatig haar mond open.
Riempje kan je idd wel strakker doen, heeft bij mij ook een beetje geholpen.
Mijn instructice zegt dat het tegen verzet is..

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:41

Misschien een mexicaanse neusriem?

Heb dit van de site van de hoefslag gekopieeerd:
Mexicaanse neusriem: Een neusriem die behoorlijk inwerkt. Wordt gebruikt bij paarden die de neiging hebben de mond te openen. Bij het openen ontstaat extra druk op de neus.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:03

Dat is oorzaak en gevolg verwisselen Scheve mond

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:23

inderdaad, aansnoeren oid helpt je het probleem niet op te lossen...
ik ken ook een pony die met rijden dr mond open doet wanneer ze wat meer aan het werk moet. Ook wanneer je haar alleen op t halster rijdt met een touw als teugels (dus geen bit) doet ze het. Is ook een wat stresserig tiepje

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:37

Maar een paard zal toch nooit van nature zeggen van 'hé, ik doe mijn mond eens de hele tijd open..'. Er moet toch een oorzaak zijn en die ligt bij de ruiter in de meeste gevallen of bij het bit. En die oorzaak moet je vermijden en niet zijn mond toesnoeren, sorry, dat is mijn standpunt. Dat noem ik geen paardrijden meer...

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:45

tola schreef:
ik had hetzelfde met mijn paard,ik had eerst een enkel gebroken bit en ze deed ook alsmaar haar mond open,nu heb ik een dubbel-gebroken bit en het was meteen over,waarschijnlijk"schaarde" het enkelgebroken teveel bij druk op de teugel.

Ik had ook ditzelfde meegemaakt dubbelgebroken bit werkt prima. Het lag niet aan de druk, het enkelgebroken gebit prikte waarschijnlijk meer in het verhemelte.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:37

Is het bit niet te dik? Een dik bit kan in het oog van de mens wel zacht lijken, maat het moet wel passen. Er zijn ook paarden met een kleine mond of een hangend rooster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:33

Het eerste paard dat zijn mond open doet met een goed passend bit en geen haken op zijn tanden of laag gehemelte, terwijl de teugels loshangen moet ik nog tegen komen.

En dan heb ik het niet over wat kleppren met het bit, als zenuwtrekje.
Want dat ziet er heel anders uit.

Let er maar eens op als je je teugels helemaal los hebt, wat hij dan doet.
Doet hij het dan nog, past het bit niet of zijn zijn tanden niet in orde.
Of heeft hij een laag gehemelte.

Doet hij het wel onder het rijden, maar je trekt niet (en dat doe je voor een gevoelig paardenmondje al snel)
Ook dan bit en mond na laten kijken.

Is dat in orde, laat een meer ervaren ruiter eens rijden en kijk dan eens.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:45

Citaat:
Of heeft hij een laag gehemelte.


ik wilde je net uitnodigen...... Haha! *LOL* maar Morrie heeft hangend rooster, dus die mag klapperen met het bit Clown

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:30

ik heb dit ook met mijn paardje! bij mij is het niks ernstigs. ik heb de DA erna laten kijken en hij had niks! ik heb er een ander bit ingelegd, maar het blijft hetzelfde! Haha! ik zou het gewoon na laten kijken! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:46

Dan blijft er maar 1 ding over als het voor de rest niks is...