Kreeftje ter deco op de rand van je bord: ethisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kreeftje ter deco op de rand van je bord: ethisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 22:47

Oke, even een gewetensvraagje: Afgelopen weekend zat ik in een restaurant. Ik bestel een visgerecht, waarbij op de rand van het bord een soort mini-kreeftje neergezet is. Nou doe je me daar sowieso al geen lol mee, maar ze hadden z'n kop heel discreet afgedekt met een paar blaadjes veldsla. Nou werd ik daar even niet goed van. Dat beestje is dus eigenlijk het hoekje om geholpen om ter decoratie op mijn bord te dienen. Iets waar ik niet om gevraagd heb. Als ik hem nou besteld had om op te eten, oke. Zonde toch, van zo'n beestje? Hij gaat nu zo de vuilnisbak in (denk maar niet dat ik pootjes van een dood beestje ga trekken en dat met een sausje ga zitten eten *kippenvel*). Wat vinden jullie daar nou van? Ze kunnen je bord toch wel op een andere manier gezellig maken als met een lijk? En ja, ik eet wel vlees, dus daar gaat het niet om. Waar het mij wel om gaat: puur zo'n klein kreeftje als decoratiemateriaal gebruiken...



Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 00:28

als je wel vlees eet snap ik niet echt waar je je druk om maakt....
klinkt een beetje tegenstrijdig Schijnheilig

het koetje op jouw bord heeft er zelf OOK niet voor gekozen, alleen jij hebt dat beest wèl besteld, das het enige verschil.
Kennelijk vinden ze in dat restaurant een kreeftje een leuke versiering, nou ik zou het ook wel lekker vinden Lachen

Of jij het nou besteld hebt of niet, kreeftje is sowieso dood hoor, net zo dood als die koe op je bord, of bijv. de ham die sommige mensen van hun tosti afhalen omdat ze het niet lusten of weet ik veel....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 00:36

Jammie lekker, een rivierkreeftje of een langoestine weet ik veel wat het was. Kan je gewoon eten hoor en idd precies zoals Josti zegt; het koetje is net zo dood. En dat kreeftegevalletje leeft nog in de vrije natuur.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:37

Josti schreef:
...of bijv. de ham die sommige mensen van hun tosti afhalen omdat ze het niet lusten of weet ik veel....


Hihi, als ik jouw naam zie staan moet ik altijd aan een tosti denken... Schijnheilig
Maar goed beetje offtopic, ik eet zelf ook vlees (niet elke dag) maar van mij hoeft het ook niet hoor, zo'n kreeftje als versiering. Idd, als het was om op te eten zou het kunnen maar als versiering Verward
Oké dood is dood maar zo'n beestje hoeft echt niet dood gemaakt te worden als versierinkje hoor... Vind ik dan.

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:44

Ook van mij hoeft een dier niet als decoratie op mijn bord. Tenzij ik daar om gevraagd heb. Ik ben het dus helemaal met je eens Elles.

En wat die mensen betreft die ham van een tosti afhalen.. die kunnen ook vragen naar een tosti zonder ham. Dat doe ik zelf ook. Werkt heel simpel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:15

dieren doden ter decoratie? belachelijk.

De hond is de betere mens

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:17

Vandaag ben ik echt BLOND, ik zweer het!!! Ik dacht met mijn domme kop dat er een kreeftje ter decoratie op het bord gedrukt stond... *LOL* Wakie wakie Ilonus! Dromen

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:41

Jurga schreef:
Vandaag ben ik echt BLOND, ik zweer het!!! Ik dacht met mijn domme kop dat er een kreeftje ter decoratie op het bord gedrukt stond... *LOL* Wakie wakie Ilonus! Dromen


euh...???? tja en daar zit ik dus mee opgescheept haha grapje Iloon Knipoog Maar even om terug te komen op het oorspronkelijke bericht Schijnheilig : Als jij dat kreeftje niet op je bord had gehad, dan had iemand anders het wel gehad, die zijn gefokt voor dit soort dingen.... Ben er ook niet blij mij want ik hoef het ook niet, maar als je zegt dat je het niet wil dan moet je niet denken dat dan het probleem opgelost is...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:48

Sypheron schreef:
Ben er ook niet blij mij want ik hoef het ook niet, maar als je zegt dat je het niet wil dan moet je niet denken dat dan het probleem opgelost is...


Nee, natuurlijk niet, maar dan is het toch zeker je eigen beslissing. Wel zo prettig al zeg ik het zelf.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:28

Sypheron"]
[quote="Jurga schreef:
Vandaag ben ik echt BLOND, ik zweer het!!! Ik dacht met mijn domme kop dat er een kreeftje ter decoratie op het bord gedrukt stond... *LOL* Wakie wakie Ilonus! Dromen


euh...???? tja en daar zit ik dus mee opgescheept haha grapje Iloon Knipoog
[/quote]

Jaja en dat moet ik geloven dat je het niet meent zeker???? Huilen

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:48

Ahum.. geen echtelijke ruzie's hier op bokt Knipoog Haha!

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:01

Felice schreef:

Hihi, als ik jouw naam zie staan moet ik altijd aan een tosti denken... Schijnheilig


wat raar *LOL*

maargoed ik zou het wel vervelend vinden als ik bijv vegetarisch was en express een salade bestelde ofzo en dat er dan als garnituur een kreeftje lag.. Lips are sealed

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 18:00

tja, eigenlijk nooi over nagedacht, maar 9 van de 10 mensen laten het ook liggen ter decoratie.... idd belachelijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:33

Ik snap Elles wel, unlike others...Dat visgerecht heeft ze besteld. Hadden ze dat rare kreeftgeval nou aan mensen gegeven die erom gevraagd hadden, dan had het beestje nog enige nut. Nu verdwijnt hij (als het een goed restaurant is Knipoog ) gewoon in de vuilnisbak...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:10

Geloof er niets van dan die beestjes daar speciaal voor doodgemaakt worden. Waarschijnlijk is het gewoon bijvangst waar misschien nog kattevoer of weet ik veel wat van gemaakt wordt, maar wat zeer waarschijnlijk gewoon wordt doorgedraaid en weggegooid of terug in zee wordt gestort (dood). Nu heeft het nog een heel klein beetje een functie. Gelijk weggooien of er eerst naar kijken en dan weggooien.

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:28

zie het verschil niet.
Dat stukje vis dat jij hebt besteld, of dat kreeftje.
IMO meet je nu met 2 maten.
Ik vind dit net zoiets al: Ik eer geen paardenvlees want paarden zijn mijn lievelingsdieren

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:34

Hypocriet noem je dat....

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:34

stef, wordt paardenvlees dan ergens ter decoratie op een bord aangeboden? ik dacht het niet. Ik zie toch wel verschil hoor.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:39

Ik vind het ook onzin dat het beestje ter decoratie op je bord ligt. Had net zo goed een plastic kreeft kunnen liggen, toch?
En een plastic vis kun je niet eten dus daar ligt toch een verschil. Die vis heb je besteld om op te eten. De kreeft niet.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:42

Ik eet idd geen paarden vlees, ik eet ook geen frikandel, want daar zit paardevlees in, en ik eet alleen rundvlees kroket.
Hypocriet ? oke dan, maar zo voel ik me er gewoon beter bij.
Een kreeftje dat op je bord ligt, is ter decoratie, die worden gewoon gevangen, om gegeten te worden, ter decoratie, in salades, noem maar op....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:43

kleine toevoeging:
En als die niet gegeten worden, wat is het nut er dan van...
dan kun je het beter aan iemand geven die het besteld heeft.....
Maar om nou gekookt te worden, om daarna in het water geflikkerd te worden..... erg nutteloos !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:56

En dan nog wel levend gekookt, dat deugt al helemaal niet EN dan ook nog eens voor decoratie! De mens en zijn moordzucht.....

De hond is de betere mens

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:09

kleine rivierkreeftjes worden voor zover ik weet niet gekookt, die grote wel, en idd levend.
Tja, schijnt beter te zijn, en het schijnt ook dat een kreeft geen zenuwstelsel heeft, en dus niks ervan voelt Verward
Daarbij heeft elles er nog altijd zelf voor gekozen het kreeftje niet op te eten, dus tja, hoever ga je dan zoeken?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:12

Desiree schreef:
En dan nog wel levend gekookt, dat deugt al helemaal niet EN dan ook nog eens voor decoratie! De mens en zijn moordzucht.....


Er zijn ook katten en andere dieren die eerst met hun prooi spelen en het daarna links laten liggen omdat ze eigenlijk geen honger hebben, of gewoon zin hadden om ergens mee te spelen. De mens gaat in sommige dingen te ver, maar je ziet het ook gewoon in de natuur hoor!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:19

Waarom is een kreeftje eigenlijk zoveel erger dan al die sla, tomaat etc. etc. die ter decoratie op je bord gelegd worden en uiteindelijk vaak ook weggegooid worden?
Omdat het een leven wezen was? En die vis dan die je opeet? En waar je misschien ook wel een deel van laat liggen omdat het teveel was?

Ik vind de verspilling van wat voor voedsel dan ook veel erger dan het feit dat het toevallig een kreeftje is.

Nulla tenaci invia est via