hoofd schudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Halo
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: krimpen a/d lek

hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 18:27

wat moet je er tegen doen als een pony
elke keer met zijn hoofd schut ?
en als je de martegaal probeert dan gaat
hij steigeren wat moet ik doen Verward

*~.HaLLo iEdErEeN.*~
*~. I LoVe EsLy 4-EvAh.*~


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:34

correct nageeflijk rijden... recht uit op de binnenhoefslag v.d bak..beide teugels evenveel contact en voorwaarts rijden..heel erg voorwaarts in draf bijna liefst midden draf,voor de bocht voorzichtig opvangen,korte zijde weer recht en voorwaarts,let erop dat het paard "echt" recht loopt anders richt hem recht...na een paar rondes afwisselen met voltes erin,tempo erin houden,je zult zien dat als je het goed doet je paard nu al begint na te geven,zodra hij dat doet ga stappen..dan geeft ie na,blijf hem voorwaarts rijden ook in stap,oefen wat kleine voltes,draaf weer aan en ondehoudt z'n tempo met je been...hoofdschudden is altijd een teken dat het paard niet correct naar beneden gereden ,bij hoofdschudden is meestal de fout dat het tempo te laag ligt..en het paard niet correct door de hals is hij buigt waarschijnlijk wel in de hals,maar niet in de nek..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:31

Die D-pony die ik rijd schudt ook superirritant met haar hoofd, bij haar is het een soort familie-tikje, ze doen het allemaal Scheve mond

Als het me irriteert straf ik dr met het been, iig niet met de hand gaan opsluiten, daar gaan ze alleen maar tegenin..

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:27

ga eens na met wat voor een teugeldruk je ridt? ik denk dat je misschien met veel druk rijd en daardoor komt de pony in verzet.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:44

Hey, dit heb ik ook met mijn pony .

als ik voorheen met teugeldruk reed, ging ze ook ongelooflijk lopen schudden, dit was niet normaal meer aangezien ze met haar voorbenen iets omhoog kwam haar hoofd naar achteren sloeg en ik een tik tegen mn hoofd kreeg.
ik heb toen veel met losse teugels gereden en steeds weer wat oppakken het is toen wel minder geworden, ook toen had ik een goede begeleiding.

nu loopt ze ook te schudden met een lange teugel. het advies van mijn instructrice was om de stootteugel te proberen, ik heb hem nu er los hangen ze kan wel met haar hoofd 'hoog' lopen, maar ook weer niet zo dat ze heftig kan gaan schudden.

ik moet zeggen dat ze het nu al een tijd niet meer heeft geprobeerd en het gaat super goed nu.

succes !!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Halo
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 19:21

heel erg bedankt ik zal het proberen !

*~.HaLLo iEdErEeN.*~
*~. I LoVe EsLy 4-EvAh.*~

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:33

zoek maar eens op headshaking syndrome
klinkt eerder als een pollen of zonne allergie !

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:44

Ik heb hierover een Engelse tekst gevonden en in de vertaalmachine gegooid, het is een beetje raar Nederlands, ik lees zelf liever het Engelse, maar zal ze allebei plaatsen voor degenen die niet zo goed zijn in Engels Knipoog

Headshaking Syndrome, or photosensitive head shaking is a condition where a horse will flip his head in reaction to sunlight, wind, movement, stress, etc. The horse can display mild annoyance to the sensations, or he may exhibit sheer panic and extreme pain. There are some head shakers who will hit their heads against walls due to the deep pain in their heads. Some horses will strike at their noses with their forelegs because of the biting or burning sensation. Others may simply itch their noses on everything they can find. This behavior can also include extreme nose blowing, snorting, and coughing. They may exhibit signs of photophobia, or they may not. The horse may put his nose under another horses tail or dunk his nose in his water bucket. Some horse may refuse to move forward and will rear if forced. Owners should be aware that their horse may be suffering terribly and should not be forced to work in pain. Headshaking Syndrome is painful and debilitating and should be treated as your would treat any serious illness.

Hoofdschuddende Syndroom of lichtgevoelige hoofd schudden is een voorwaarde waar een paard zijn hoofd in reactie naar zonlicht omdraaien zal, wind, beweging, spanning, enz. Het paard kan tonen zachte ergernis naar de gevoel of hij zou puur kunnen tentoonstellen panikeert en extreme pijn. Er zijn hoofdschudders die hun hoofden tegen muren tengevolge van de diepe pijn in hun hoofden zullen slaan. Sommige paarden zullen aan hun neuzen met hun voorbenen wegens de bijten of brandende gevoel staken. Anderen zouden eenvoudig hun neuzen op alles kunnen jeuken dat zij vinden kunnen. Dit gedrag kan ook extreem neus blazen omvatten, snuivend en kuchen. Zij zouden kunnen tentoonstellen tekens van fotofobie of zij mogen niet. Het paard zou zijn neus onder nog een paarden staart kunnen zetten of zou zijn neus in zijn wateremmer kunnen onderdompelen. Sommige paarden zouden kunnen weigeren voorwaarts te bewegen en zullen grootbrengen indien gedwongen. Eigenaars zouden bewust moeten zijn dat hun paard verschrikkelijk zal misschien lijden en zouden niet moeten gedwongen worden in pijn te werken. Hoofdschuddend Syndroom is pijnlijk en verzwakkend en zou moeten behandeld worden als je enig ernstige ziekte zou behandelen.

If your horse predictably starts head shaking when entering certain environments during certain time periods he may have Headshaking Syndrome.

Aangezien de laatste zin lijkt het me niet dat het paard van de TS hier last van heeft..

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:16

De symptomen zal ik overigens ook nog even plaatsen, dan kan de TS zelf kijken of het dat zou kunnen zijn..

Symptoms start in March/April and end in September/October.
Symptoms increase in intensity as stress or workload increases.
Scratches his nose on his foreleg or an object.
Buries his nose in the tail of the horse in front of him.
Personality changes - an unhappy horse.
Constant sneezing/snorting while working.
Shakes at trot/cantor, but not at a walk.
Riding into the wind increases symptoms.
Suddenly jerks his head up almost hitting the rider.
Loves having his nose scratched.
Constant blowing nose as if to expel something.
Hates having his nose scratched.
Less energy/lethargic - droops head with loose reins.
Shakes violently enough to lift front legs off of the ground.
Holds his nose under water up to his eyes.
Stares blankly off into the distance as if he sees something.
Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
Sticks his nose in a bush.
Symptoms worsen around Rape Seed fields.
Stands under a tree in the shade while pasture mates are eating grass.
Shakes in enclosed places - woods, surrounded by bushes, etc.
Coughs a lot.
Reacts to artificial lighting if working for an extended period.
Reacts to bright sunlight reflecting off of snow.
Kicking one or the other foreleg towards their head.
Squints in bright sunlight.
Reacts to the varying flashes of light when being ridden in the woods.
Pupils dilated.
Inflamed, red nostrils.
"Scrunched" Nostrils.
Has problems urinating - tries several times before success.
Shakes February thru May and again August thru September.
Snow glare worsens symptoms.
Symptoms worsen when in between hedgerows.
All activities are "hurried"
Gets a "droopy" ear.
Bags under the eyes.
Holds tail straight out.
Excessively aggravated by flies.
Muzzle extremely sensitive to touch.
Curls up muzzle: phlegming action.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:00

het klinkt msschien raar maar heb je al eens een tandarts naar hem laten kijken misschien heeft hij haken of als hij jong is is hij mischien aan het wisselen kan heel vervelend zijn..........
anders zou ik proberen hem te ontspannen en goed opleten dat je niet zaagt met je handen maar de ophoudingen met beide hande tegelijk maakt sucses OK dan!

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:39

Marieke87: misschien kan je voortaan als je wat op bokt zet eerst even het nederlands stukje in je eigen woorden vertalen, omdat er zo niemand wat van snapt.

Over het hoofd schudden: mijn paard doet dit ook regelmatig, dit is een vorm van niet willen werken/staken om nageefelijk te moeten lopen en, en een vorm van niet voor het been. Meer overgangen rijden, teugels vooral niet te lang laten.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:43

Nathaley schreef:
Marieke87: misschien kan je voortaan als je wat op bokt zet eerst even het nederlands stukje in je eigen woorden vertalen, omdat er zo niemand wat van snapt.


Zoals ik al zei, je kunt beter het Engelse lezen.
Ik heb hem alleen even in de vertaalmachine gegooid, maar dat zal ik dan maar laten de volgende keer, ik kom ook niet om in de tijd, dus ga niet eerst ook nog even alles omzetten in normale taal..

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:12

hoofdschudden komt nu ook voor, het paard maakt ongecontroleerde bewegingen met zijn hoofd en kan daarbij struikelen.

proesten, schuren met de neus, heftige korte bewegingen van het hoofd.

mijn pony heeft er op dit moment ook last van, elk voorjaar en in het najaar nog een twee weken en dan is t over.

ik kan niet gallopperen buiten, want dan gaan we geheid onderuit. stappen wil nog wel en een beetje draf. in draf schudit ie erger dan in stap.
in de bak wil het rijden goed, want is minder voor hem om last te hebben van hooikoorts.hoofdschudden

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:24

Toch lijkt het me niet dat het paard van de TS daar last van heeft Scheve mond

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:56

mijn pony doet het ook, vooral met bit in, dan is er niks te beginnen met haar.
Morgen komt de DA naar haar tanden kijken.
Niet zo leuk als je aan het inrijden ben.
alles lukt met halster,maar met hoofdstel vertikt ze alles

Terug van weggeweest

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:39

past het wel goed dan?
als het drukt op de oren gaan ze ook schudden

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:21

idd ellepel

Terug van weggeweest

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:07

Nathaley schreef:
Over het hoofd schudden: mijn paard doet dit ook regelmatig, dit is een vorm van niet willen werken/staken om nageefelijk te moeten lopen en, en een vorm van niet voor het been. Meer overgangen rijden, teugels vooral niet te lang laten.



Dat is het bij die van mij idd ook. Heel vervelend. Idd veel overgangen, teugels op maat en lekker voorwaarts zodat ze niet de tijd krijgt om te ouwehoeren. Bij Mariël werkt dat iig wel Lachen

"Cruel crazy beautiful world"

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:19

Naomi schreef:
idd ellepel


Volgens mij was die vraag aan jou gericht Haha!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 06:53

als het kopstuk of de frontriem te strak zit, irriteerd dat bij een paard en kunnen ze ook gaan schudden, zo was dit het geval bij mijn pony. die hefet een vrij breed hoofd waardoor het niet pastte.
andere frontriem erop gedaan en probleem was over

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:31

Ik zou hem elke keer als hij gaat schudden voorwaarts rijden. Dit heeft bij mij geholpen Lachen

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:33

het paard waar ik vaak op rijd op mijn manege schudt ook met haar hoofd, bij haar is het een teken dat ze harder wil dus ik drijf haar dan altijd lekker voorwaarts en dan stopt ze ermee Verward


marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:27

Marquez doet het ook. Hij doet het alleen als ik hem flink aan het werk zet. Dan moet hij zijn rug en nekspieren aanspannen en daar wil hij dan weer onderuit.
Hij doet het overigens niet als ik veel oefeningen rijdt of heel intensief met een oefening bezig ben. Hij is het dan even vergeten Haha! .

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:32

Zorgen dat je je paard zonder druk zonder trekken eerlijk van achteren naar voren rijd met de juiste lichte hulpen.
Al die domme hulpteugels helpen geen bal ook de losfteugel niet. Je moet leren rijden

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:06

mijn pony deed/doet dat ook. ze doet het als ik geen goede aanleuning heb. maar het kan ook aan de tanden liggen! nooit martingaal gebruiken dat is vragen om problemen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 11 bezoekers