Hoe doen jullie het; kinderen/geld???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Hoe doen jullie het; kinderen/geld???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 12:17

Hallo allemaal,

Hier op bokt zie ik best wel veel mensen die jong kinderen hebben. (begin 20) Graag zou ik willen weten hoe jullie dat financieel redden!
Mijn man en ik willen ook erg graag beginnen met kinderen. We hebben nu beiden een vast contract, dus zekerheid, maar ik vraag me af hoe we ooit rond kunnen komen als we een kindje hebben!
Wij verdienen samen 2800 euro netto per maand en ik werk dan 4 dg/pw en hij 4,5 dg/pw. We willen nog minder gaan werken als we een kind krijgen, dus krijgen we ook nog minder geld. Het is wel zo dat ik pas 20 ben en mijn salaris nog wel een flink bedrag omhoog gaat als ik 21 wordt (in mei). Ook stop ik (tijdelijk) met paardrijden en daar geven we nu bijna 200 euro p/m aan uit.
Zijn er mensen die met hetzelfde geld als wij, toch rond kunnen komen met een kind?

Graag al jullie ervaringen !!

Liefs,
MCSM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:24

Nou sorry, maar als je het van dat geld niet gaat redden Verward.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:28

Hoi
Van dat geld kan je het wel redden hoor Haha!
Het enige wat een hoop kost is kinderopvang.

joelle

Berichten: 459
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:29

Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Het ligt er helemaal aan wat verder je vaste lasten zijn.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:36

Lijkt mij dat je dat wel moet gaan redden... Maar kinderopvang is best duur idd.

Met kinderen ga je ook minder snel stappen etc dus daar bespaar je ook weer op.

En die potjes eten zijn redelijk prijzig, maar je kan natuurlijk ook op een moment wat jullie zelf eten door een mixer gooien zodat ie eet wat de pot schaft Lachen
Dat scheelt natuurlijk ook wel...

Je krijgt ook nog kinderbijslag per kwartaal (alhoewel je daar niet afhankelijk van moet zijn natuurlijk)

Ik denk dat de echte kosten pas komen als ze naar de hogere school gaan, kleding, boekengeld, schoolgeld etc...

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:37

2800 euro. Sjonge, ik wou dat ik het had !
Wij redden het met 1400 euro per maand. Vraag niet hoe hoor.
Mijn man werkt fulltime en ik zit thuis, fulltime te moederen..

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:41

dat ligt er natuurlijk sterk aan,wat je verdere vaste lasten zijn,en je uitgeefpatroon.
ik merk dat je snel wat dingen voor jezelf aan de kant zet,voor een kleine,zoals stappen,idd.
maar pas ook op,dat je nog iets voor jezelf houd,zoals juist je paardrijden!
ik had/heb dat hard nodig hoor,iets nog wat van/voor jezelf!(wat vrijetijdbesteding betreft)
maar met jullie loon moet het te doen zijn toch!
en idd,kinderopvang maakt het heel duur!
denk eens na,over famillie/vrienden waar je om de beurt kan oppassen?!
ik pas op maandag op mijn nichtje,en op zaterdag mag Jens heel vaak bij hun komen,dan kan ik werken,en mijn man voetballen.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 12:41

Wij zijn aan de hypotheek sowieso al 900 euro pm kwijt. Dan komt er gas/water/licht bij etc. 118 euro, internet 65 euro, tel rek is niet zoveel 40 pm, kosten auto, verzekeringen etc. etc. etc.
In ieder geval, wij houden als alle vaste lasten eraf zijn, zo'n 1000 euro over nu. Hier moeten we dan de hele maand van leven.

Laat ik het anders vragen; wat geven jullie uit aan jullie kind per maand?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:45

Ligt aan je vaste lasten per maand natuurlijk.. als je een hypotheek hebt waar je 1000 euro per maand aan betaald is 2800 euro heel wat anders dan wanneer je vijf of zeshonderd moet betalen.
Wij moeten het ook met aanzienlijk minder doen en hebben eigen huis, auto, 2 kids, een drachtig paard.. .dan kun je niet altijd alles doen en kopen wat je graag zou willen.

maar ja.. dat kan ik ook niet als ik 5000 per maand heb Haha!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:46

Moet je van die 1000 euro ook boodschappen enzo betalen?
En kleding/uit eten/vakantie?

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 12:51

Citaat:
Moet je van die 1000 euro ook boodschappen enzo betalen?
En kleding/uit eten/vakantie?

Ja...

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:52

1000 euro is nog veel geld hoor. Vraag is hoeveel heb je over als je minder gaat werken... zou niet weten hoeveel we per maand uitgeven maar het telt wel snel aan met kleren en allerlei andere dingen die ze nodig hebben e.d. maar ook dat ligt er aan waar je het haalt.. dure kinderkleren vind ik zonde.. het gaat of stuk of ze zijn er binnen paar maand uitgegroeit.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:58

Wat zie je toch een hoop beren op de weg meid .Jullie inkomen is meer als modaal en er zijn er die het met minder ook afkunnen.
Zie het maar zo,als er een kleine komt heb je geen tijd meer om geld uit te geven Knipoog .

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:09

het duurste aan een kind is de opvang !!!

voor de rest valt het mee , je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt
de luiers zijn prijzig maar die dragen ze ook niet levenslang

dure merkkleding vind ik , zeker voor die kleintjes , onzin
borstvoeding is beter en kost ook niks , maar dan moet je het wel hebben
met de pot mee eten kan , eerst alleen gedeeltelijk , en steeds meer
let er wel op dat die kleintjes GEEN ZOUT mogen , kunnen de niertjes absoluut niet aan

jullie hebben meer dan een modaal inkomen , dus zou dat zeker moeten lukken , ligt natuurlijk ook aan je uitgavens patroon en hoe hoog
je evt hypotheek is ,

later de school het voortgezet onderwijs , die is wel erg prijzig , maar
dat duurt nog fftjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:12

Wij zijn ook jong ouders.. Ik zit thuis pas op [***] en verdien wat met mijn fotografie, en mijn vriend werkt 40 uur per week.
We redden het elke maand net van zijn salaris (en dat is nieteens erg hoog ) maar dan kunnen we geen 'leuke extra' dingen doen... Dat doen we alleen als ik weer wat verdient heb

We hebben dus een leuk en normaal leventje zonder al te grote geld zorgen....

(daarbij hebben we nog 3 katten, een hond 10 konijnen (foutje Knipoog ) en 2 paarden... en die moeten ook eten )

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:18

Als je je spullen tweedehands koopt scheelt ook veel, een complete kinderkamer is ook niet perse nodig etc. Verder Kruidvat ipv Pampers en Zwitsal etc. etc.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:33

MCSM schreef:
Ja...

Dat vindt ik best krap.
300 euro ben je zo kwijt aan boodschappen.
Kleding, zeker met een kindje, ben je ook gauw 200 euro per maand aan kwijt. Een keertje uit eten of naar de bios, of wat dan ook. Hup weer 100 euro.
Dan heb je ook nog onvoorziene uitgaven, moet je ook rekening mee houden.
Als ik t zo bekijk, heb je 400 euro over, voor je kindje, en alle onvoorziene uitgaven.
En als je minder gaat werken, verdien je ook minder. Dus houd je ook minder dan die 1000 euro over.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:53

Als ik dan bij mezelf kijk, wij zijn met z'n tweeen, geen kids.
Wij hebben ook elke maand 100 euró 'over'.
Maar als ik daar boodschappen, kleding, uit eten, extra's, stappen enz vanaf haal, blijft er weinig over.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:00

oei, 200 euro aan kleding in de maand???? dat red ik echt niet hoor, zo veel. Uit eten en bios doe ik ook niet zo vaak meer sinds de kindjes er zijn.

Als je een beetje op de aanbiedingen let, en niet veel waarde hecht aan merkkleding kan je best goedkoop goed gekleed zijn. Zeker voor kleine kindjes zijn heel veel goede tweedehandskleertjes te krijgen/kopen.

Luiers zijn prijzig, maar die van het eigenmerk kruidvat zijn net zo goed als de dure pampers. Speelgoed kan je net als de kleertjes vaak wel overnemen, en je moet maar eens zien hoeveel je krijgt in je kraamtijd.... ik kon zelf wel een winkel beginnen, zo veel!

Kinderopvang is inderdaad vrij duur. Maar als je werkgever meebetaald (en die van je man) is het wel te doen. Of je kan in je omgeving op zoek naar een goede oppas.

Ook het eten hoeft niet duur te zijn, als het lukt om borstvoeding te geven kost dat sowieso niets (of weinig). En de potjes zijn wel makkelijk, maar je kan ze ook al vrij snel aan vers voer laten wennen hoor.

Ik hoop dat jullie je niet door evt financiele problemen laten weerhouden om aan kinderen te beginnen, volgens mij moet het best lukken met jullie inkomen. Veel succes met jullie beslissing.

aletniessen

Berichten: 458
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:02

moet je kunnen reddden , het is alleen wel zo, hoe belangrijk is je paard voor je, kun je dingen voor jezelf laten staan, niet perse met vakantie moeten etc. wij hebben 5 kinderen en paarden en echt niks meer per maand, maar bij ons is het zo eerst de kinderen, dan de paarden en dan andere leuke dingen. Maar alleen van je kinderen en je dieren kun je al zoveel genieten, dan het voor ons niet moeilijk is als er eens iets niet kan. Lachen

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:07

200 euro aan kleding is niet zo veel hoor.
koop maar eens een goede spijkerbroek, ben je al 90 euro kwijt.
leuke laarzen kosten tegenwoordig ook iets van 150 euro ofzo.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:08

MCSM schreef:
Zijn er mensen die met hetzelfde geld als wij, toch rond kunnen komen met een kind?


TOCH rond kunnen komen van 2800 euro:? Dat is omgerekend een dikke 6170 gulden!!!!!

Ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij toch dat je dat wel heel makkelijk moet gaan redden. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie leefgewoontes zijn, misschien zijn jullie wel gewend om elke dag uit eten te gaan en in kleren van ontwerpers als Gucci, Dior enz. rond te lopen of wonen jullie in een kasteel, tsja, dan wordt het natuurlijk erg lastig, maar met een normaal leefpatroon moet het toch MAKKELIJK haalbaar zijn.
Er zijn zat mensen die het met een stuk minder moeten doen, zeker op jullie leeftijd denk ik dat jullie dik boven het gemiddelde inkomen zitten!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:12

juval schreef:
Luiers zijn prijzig, maar die van het eigenmerk kruidvat zijn net zo goed als de dure pampers.


Sorry, maar dat is dus echt niet zo.
Als je luiers van pampers vergelijkt met luiers van bv de DA of kruitvat zit er een enorm verschil in.
Mijn ervaring zijn dat baby die die "goedkope" luiers dragen veel gevoeliger zijn voor luieruitslag dan met pampers. Mijn dochtertje draagt altijd pampers en ze heeft werkelijk nog nooit luier uitslag gehad met deze luier. Wel een keer toen ik zonder luiers zat en er één van de buurvrouw moets lenen die de kruitvatmerk gebruikte!
En ik vind persoonlijk niet eens dat het zoveel scheelt. Ik geloof drie of vier euro. En dat bespaar je dan weer omdat je niet elke week billetjes creme hoeft te kopen. Haha!

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 14:17

200 euro aan kleding in de maand, vind ik ook wel erg veel. 300 euro voor boodschappen klopt ! We geven nu iets minder dan 300 euro uit. Vakanties zijn voor mij niet zo belangrijk. Tenminste, ik vier liever vakantie thuis dan in het buitenland. Laat liever niet mijn diertjes alleen. Ook kan ik erg goedkoop reizen als ik wil want ik werk op een reisafdeling...

Als ik alles zo hoor, denk ik dat het best moet lukken Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:23

samantha23 schreef:
200 euro aan kleding is niet zo veel hoor.
koop maar eens een goede spijkerbroek, ben je al 90 euro kwijt.
leuke laarzen kosten tegenwoordig ook iets van 150 euro ofzo.


Nou dan wil ik wel eens weten waar ik een kinderspijkerbroek van 90 euro kan vinden Scheve mond en schoenen van 150 euro.
Dat bedrag geef ik niet eens voor mezelf uit en toch heb ik altijd leuke kleding aan.
Mijn zoontje ziet er altijd heel gaaf uit maar echt niet voor zulke bedragen.
(sorry samantha23 maar ik had erover heen gelezen dat je ook voor volwassen personen bedoelde, ik dacht dat je alleen voor een kindje dit bedrag bedoelde)

MCSM, toen wij aan kinderen begonnen te denken waren dit dus ook de dingen die wij ons afvroegen.
Maar neem van mij aan dat je een kind zo duur kan maken als je zelf wil.
Tuurlijk heb je je vaste dingen zoals de pampers, en vooral de voeding in het begin is erg duur.
Maar echt wij hebben er niet heel veel voor moeten laten, terwijl ik toch van een baan van 35 uur naar een baan van 13 uur ging.
Tuurlijk zijn er een hoop dingen niet meer zo vanzelf sprekend met een kindje en kan je niet meer roekeloos zomaar dingen aanschaffen.
Maar met jullie salaris moet het zeker gaan lukken......
Laatst bijgewerkt door jacqueline op 04-10-04 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt