Hals streken, is dit eruit in de M1 en hoger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Hals streken, is dit eruit in de M1 en hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 11:02

Dit vroeg ik me ineens af en aangezien ik op mijn werk zit, en eigenlijk niet mag internetten en ik geen proevenboekje bij me hebt en de dresuurproeven van Seahorse en heart4horses niet geopent krijg dacht ik laat ik het hier even vragen.

Ik krijg het met Frank niet voor elkaar en krijg er altijd een 4 voor maar ik rij wel altijd winst dus ik vind t nooit zo erg, Tuurlijk probeer ik het maar hij snapt nog niet dat als ik ruimte geef hij die moet nemen door zijn hoofd te laten zakken, hij kijkt altijd alleen maar rond met zijn hoofd in de lucht Haha! . Maar zaterdag had ik er een 3 voor, oeps die had ik nog nooit gehad en mijn vriendin kreeg er een 4 voor terwijl haar paard echt de lengte naar beneden neemt. Bij haar is het zeker een 7 waard maar ze krijgt altijd maar een 5je en nu dus een 4.

Dus hopelijk helpt iemand me uit de droom en verteld me of het uberhaupt wel uit de proef verdwijnt.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2



Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:09

Ja, het is eruit vanaf de M1, maar zelf vind ik het altijd wel een oefening die aangeeft of je je paard echt correct aan de hulpen hebt. Ik heb zelf altijd geleerd dat juryleden dit onderdeel HEEL belangrijk vinden. Ik vind het zelf ook HEEL belangrijk om mijn paard lekker voorwaarts neerwaarts naar t halsstrekken te kunnen rijden.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 11:19

Ja ik ook hoor, met Uniek gaat dit ook, die zoekt echt mijn hand op en daalt goed met zijn hoofd maar Frank die denkt, heeee mag ik nu lekker om mij heen kijken. Als hij voor de kar staat doet hij het ook nooit, en ik stap altijd in met een lang teugeltje maar dan is zijn hoofd horizontaal aan zijn rug maar nooit dieper.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:55

Die oefening zou er wat mij betreft tot in de Z2 in mogen blijven. Je ziet nog vrij vaak iets van: teugels los gooien en maar kijken waar dat hoofd naar toe gaat.

Alleen met een goede aanleuning kun je goed halsstrekken. Je paard blijft dan ook gewoon in de aanleuning, je schuift alleen de hals wat uit. In principe kun je dus ook gewoon alle oefeningen doen tijdens het halsstrekken.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:01

Ja dat kan ik wel, alle oefeningen doen maar hij laat zijn neus niet genoeg zakken. Ik rij de 1e 10 a 15 minuten met alleen contact en rij dan ook voltes, gebroken lijnen e.d. Ik weet wel dat als hij wel eens voor de kar staat en hij wil zijn hoofd laten zakken en we gaan dan net over een drempel (daar hebben ze hier meegestrooid zo ongeveer, poedersuiker) dan krijgt hij de boom tegen zijn bit en dat is geen pretje. Voorop in het vierspan en in het enkelspan heeft hij daar geen last van maar met de kar gooi je nooit je leidsels helemaal los. Mijn instructrice is ook ten einde raad. We hebben alles al geprobeert en soms voel ik hem gaan als ik een volte moet rijden en hals moet strekken maar dan doet hij het pas het laatste kwart van de volte maar dan heb ik alweer een 4. We blijven oefenen.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:27

Halsstrekken doen ze alleen als ze goed over de rug en nageeflijk gereden worden. Ik vind het juist een fijne oefening. Hij doet het heel gemakkelijk en ik heb er meestal een 8 of 9 voor. Maar in de M1 zit het er idd niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:31

AnoeskaB schreef:
Die oefening zou er wat mij betreft tot in de Z2 in mogen blijven. Je ziet nog vrij vaak iets van: teugels los gooien en maar kijken waar dat hoofd naar toe gaat.

Alleen met een goede aanleuning kun je goed halsstrekken. Je paard blijft dan ook gewoon in de aanleuning, je schuift alleen de hals wat uit. In principe kun je dus ook gewoon alle oefeningen doen tijdens het halsstrekken.

Mee eens
Ik vind het ook erg jammer dat het eruit gaat.
Zeker omdat er een boel mensen in de hogere klasses hun paard op de verkeerde manier in het front willen rijden.
De controle of halstrekken nog gaat, vind ik eigenlijk een oefening die zeker tot de Z erin zou moeten blijven, maar helaas.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:52

Scum schreef:
Halsstrekken doen ze alleen als ze goed over de rug en nageeflijk gereden worden. Ik vind het juist een fijne oefening. Hij doet het heel gemakkelijk en ik heb er meestal een 8 of 9 voor. Maar in de M1 zit het er idd niet meer in.



Hoe doe je dat???????? Haha!
Kijk dat zijn nog een cijfers zeg.
Nou ja oefening baart kunst.
Van mij mag het er ook wel inblijven want ik weet zeker zodra ik ooit M1 mag starten, als ik zover kom dat Frank het dan ineens wel snapt.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:59

Hij volgt altijd heel fijn de hand, en hij vind het heerlijk om met zijn neus lekker naar onderen te gaan.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:28

Helaas is het eruit vanaf de m1, kon er altijd wel zeker een 8 mee scoren. (Op het begin snapte oki er helemaal niks van, maar daarna......wow!)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:44

runningkawa schreef:
Mee eens
Ik vind het ook erg jammer dat het eruit gaat.
Zeker omdat er een boel mensen in de hogere klasses hun paard op de verkeerde manier in het front willen rijden.
De controle of halstrekken nog gaat, vind ik eigenlijk een oefening die zeker tot de Z erin zou moeten blijven, maar helaas.


Helemaal mee eens, onder de trainingen neem ik het heel regelmatig mee. Dan heb je in ieder geval voor jezelf een goed controlemiddel.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:50

AnoeskaB schreef:
Die oefening zou er wat mij betreft tot in de Z2 in mogen blijven


OK dan! ja het liefst in de verzamelde galop op een grote volte, vallen eindelijk de "kop in elkaar trekkers" eens door de mand

-

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:57

Ik zou het er juist vanaf de M indoen en dan in de galop.
Tis een hele goede oefening. Die ik eigenlijk elke training meeneem.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 16:28

haike schreef:
Helaas is het eruit vanaf de m1, kon er altijd wel zeker een 8 mee scoren. (Op het begin snapte oki er helemaal niks van, maar daarna......wow!)


He Haike, hoe is Oki het bij jou gaan snappen dan of was die er ineens bij hem?

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:25

oliebol zeg, daar krijgen Vos en ik juist altijd hoge punten voor...verder zitten er meestal weinig 8-en of hoger in maar halsstrekken is meestal een sure thing....
Doet je paard het thuis wel of gaat hij dan ook gezellig in het rond kijken?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:20

Patos heeft het ook moeten leren hoor, toen ze net ingereden was snapte ze de bedoeling ook niet helemaal. Net voor het halsstrekken nam ik iets meer druk op mijn teugels en dan liet ik heel langzaam de teugels door mijn vingers glijden. Wel goed op lengte houden zodat je eventueel door iets te spelen ze kunt verleiden om nog iets te zakken. Als ze het eenmaal doorhebben en soepel door het lijf zijn is het een eitje, je laat de teugels losser en als het goed is volgen ze dan meteen je hand.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:34

WWWiske schreef:
+:)+ ja het liefst in de verzamelde galop op een grote volte, vallen eindelijk de "kop in elkaar trekkers" eens door de mand


Hehehehe

Kadans -->Z2
Graciano SJ --> Z1
En waar blijft mijn nieuwe crack ?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:22

jammer dat het eruit gaat. Het is een goede oefening om sommige mensen door te hebben, en een goed moment om even te ontstressen. Ik oefen het vaak tjdens het rijden, en vooral bij het losrijden wilik graag het hoofd zo dicht mogelijk bij de grond hebben Lachen Krijg op wedstrijden vaak een 7, zelf een paar keer een 8 en een 9!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:27

Ienemienie schreef:
He Haike, hoe is Oki het bij jou gaan snappen dan of was die er ineens bij hem?


Veel schakelen in hoogte, dan beetje hoger, dan weer een beetje lager. Dit kon ik steeds verder uitbouwen en opeens zag oki het licht. Succes!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:32

Helaas is het er uit, ik haalde er meestal wel een 7 voor Haha!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:39

WWWiske schreef:
het liefst in de verzamelde galop op een grote volte, vallen eindelijk de "kop in elkaar trekkers" eens door de mand


Kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn! OK dan! Of een halve grote volte gevolgd door een diagonaal, vraag me af hoeveel er dan keurig de aanleuning bewaren bij het rechtmaken...

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 07:23

Ellebel schreef:
oliebol zeg, daar krijgen Vos en ik juist altijd hoge punten voor...verder zitten er meestal weinig 8-en of hoger in maar halsstrekken is meestal een sure thing....
Doet je paard het thuis wel of gaat hij dan ook gezellig in het rond kijken?


Thuis is het nog erger, dan kijkt hij nog meer rond dan op wedstrijd.
Moet toch even doorzetten, ik zal even proberen het op Patos der manier te doen, eerst even druk en dan laten glijden maar ik heb te vaak al te veel druk aangezien een paard wat ook voor de kar staat net altijd wat stugger is en een iets hardere mond heeft dan een paard wat niet voor de kar staat. Is mijn mening hoor!

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:26

Succes dan maar OK dan!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:27

mijn paard snapt het goed, alleen mijn cijfer gaat om laag door het op maat maken..... dat lukt me voor geen meter en dan komt ze tegen de hand..... die andere van mij begint het nu ook te leren (net als alle andere dingen) maar ja die is net 4 en heeft een hele tijd stil gestaan i.v.m. veulen........ we gaan nu wat meer trainen met dr, en het gaat steeds beter.....

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Lola25, Marion_, pluklief en 9 bezoekers