Een been vooruit steken ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Een been vooruit steken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 00:53

Er gaat ergens een belletje bij me af maar ik kan er niet meer opkomen.
We hebben een pony op stal die al oud is maar nog wel door een meisje van een jaar of 8 bereden werd. Nu staat ze kreupel. Het rare is dat ze haar lijf strekt en een been stijf naar voren zet. Ze staat ook steeds van het ene been op het andere te wisselen en als je haar staart een beetje naar links trekt valt ze bijna om.
Waar horen deze symptomen ookeensweereens bij?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:21

Ik neem aan dat je aan ataxie denkt. Aleen......... gezien het feit dat het al een oud diertje betreft, zou je hem/haar ook eens na kunnen laten kijken op de ziekte van Cushin. In een gevorderd stadium kan dit ook dergelijke symptomen geven.
Met rijden zou ik stoppen, totdat bekend is wat er aan de hand is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:03

Ik denk zelf bij het naar voren steken aan Hoefkatrolontsteking denken, maar daar past het omvallen niet bij.
Ik zou eerst een Fysio er bij halen, misschien is er wat aan de rug, voordat ik aan enge dingen ga denken als Cushing of Ataxie of, nog erger, een hersentumor op een andere plek dan de Hypophyse (want dat is Cushing eigenlijk) .

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 09:34

Ja, het lijkt wel wat op ataxie. Cushing geeft ook problemen met de vacht en het gewicht en dat heeft ze helemaal niet. We zijn meteen gestopt met berijden hoor. En de ritjes die ze nog maakte waren alleen maar korte stapritjes. Dus er wordt zowiezo voorzichtig mee om gegaan. Ik denk zelf dat het einde oefening voor haar wordt. Ze heeft nu pijn en dat kan ik niet zo goed aanzien. Gelukkig de eigenaar ook niet.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:39

het been ''wijzen'' naar voren duidt op pijn,vaak doen ze het om en om na een lange tijd want dan wordt het andere been ook overbelast.

hoefkatrol of schouderpijn....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 21:42

Ja, pijn is duidelijk. Ik hoop dat de eigenaar snel een juiste beslissing neemt.
p.s. gefeliciteerd met jhe zwangerschap

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:55

Door het been naar voren te steken wordt het been ontlast. Dit duidt op pijn