Wie ervaring met ANWB rijopleiding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Wie ervaring met ANWB rijopleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 17:47

Ik word in December 18 en ben al een tijdje een beetje aan het rondkijken waar ik nou het beste kan gaan lessen enzo. Nu twijfel ik een beetje tussen een rijopleiding hier in d ebuurt en een rijopleiding van de ANWB, zo'n cursus van 10 dagen. Wie heeft er ervaring met ANWB rijopleiding? Hoe beviel dit? Voors en tegens? Ik hoor het graag Lachen

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:56

Ik heb het ook gedaan en het beviel mij wel goed. Nu moet ik zeggen dat ik eerst 'gewoon' 15 lessen had gehad, en mijn theorie al had, maar mijn instructeur stopte ermee en zijn opvolger zat vol. Dus toen maar anwb-en. Ik had het geluk dat ik alleen reed, normaal moet je met zn tweeen. Dan rijd je vier uur zelf en moet je vier uur achterin zitten om te leren van andermans 'fouten'. Dat is wel vervelend wat ik van andere hoorden. In het begin is vier uur achter elkaar rijden wel zwaar, maar het went en je kan bijvoorbeeld ook lange stukken snelweg nemen (bv. van rotterdam naar hoek van holland en weer terug), wat niet lukt als je maar een uurtje lest.
Let er wel op dat je ruim van te voren moet boeken. Ze zitten vaak al een half jaar van te voren vol. Dat is vind ik het enige nadeel eraan.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:01

ik heb het ook gedaan!! en het beviel mij prima!! wat kaat idd al zegt je rijd langere stukken... en ik moest altijd de volgende dag weer erg op gang komen... er ff inkomen laat maar zeggen en als je vier uur rijd op een dag ben je niet ieder uur het eerste kwartier kwijt aan het er weer inkomen van het auto rijden! dat vond ik ook een onwijs voordeel!!
normaal ga je met zijn 2e en dan zit je 2 uur achter het stuur en dan 2 uur achter in.... en ik vond wel dat ik veel leerde van de fouten van een ander!!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 19:14

Ow, dan moet ik snel boeken.. en dan nog hopen dat er snel plek vrij is.. Maar dat betwijfel ik dan Scheve mond dus je bent op een dag dus 8 uur in de weer? 4 uur dat je zelf rijd en 4 uur de ander die met je mee rijd? Slaagden jullie in 1 x ? Ik weet echt niet wat ik nu moet doen.. Ach gut

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:19

jeps ik ben in een keer geslaagd... mijn broertje die ook een 10 daagse heeft gedaan is ook in een keer geslaagd.
je krijgt eerst een soort intest om te kijken of je wel geschikt bent voor deze manier van lessen en in welke klasse je zit.
dat heeft weer te maken met het aantal lessen op een soort van oefen terrein je moet hebben en hoeveel lessen je in totaal nodig hebt.

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:06

Ik heb ook een tiendaagse cursus gedaan. Het beviel mij uitstekend. Het is wel pittig dat je de hele dag in de auto zit. (vooral omdat je in het begin constant na moet denken wat je allemaal moet doen) maar het is heerlijk om er daarna ook vanaf te zijn. Ik moest ook van te voren naar een oefen terein en daarna maakten ze een inschatting over hoe lang ik er over zou doen. In totaal heb ik een les of 20 gehad en ik ben in 1x geslaagd.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:14

Ik heb ook ANWB gedaan. Even een toelichting, ik ben begonnen, heb 1,5 dag gereden en ben toen door persoonlijke omstandigheden gestopt en ben 1 maand later opnieuw begonnen.

De eerste keer vond ik het behoorlijk zwaar. Mijn mede-lesser reed nogal *** en ik was echt kotsmisselijk in de auto. Bovendien moest ik in de uren dat ik zelf reed echt heel intensief mee alles volgen.

De 2e keer dat ik ben begonnen was veel leuker. Mijn mede-lesser reed lekker en mijn instructeur liet me met rust tussen de lessen door. Dus dan kon ik even lekker met m'n ogen dicht wegdommelen en uitrusten. Ik reed soms op een dag 5 uur en mijn mede-lesser 3 uur. Dus ik was wel echt kapot na zo'n dag (laat staan na die 1,5 week).
Maar je bent er iig wel meteen vanaf. En je zit er veel meer in zeg maar. Normaal als je een uurtje rijd, heb je dat uurtje al bijna nodig om in te komen.
Maar ik ben ook in 1 keer geslaagd en ik heb iets van 30 lessen gehad.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:20

Ik heb het ook gedaan. Elke dag ongeveer 3 a 4 uur rijden, maar ik had een probleem met mijn rij-instructeur.... die man was zo zenuwachtig dat ik er gek van werd. Helaas ben ik de eerste keer gezakt. Daarna heb ik een vervolgcursus van een paar uur gedaan met een andere instructeur. Deze instructeur heeft me heel erg geholpen... ik was door die eerste instructeur erg onzeker geworden..
Ik heb wel altijd gewoon alleen gereden, zonder mede-lesser
Tweede keer wel gewoon geslaagd

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 21:41

Binnen hoeveel tijd konden jullie beginnen? Stond er een wachtlijst van zoveel tijd zegmaar?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:05

Ik wou het ook gaan doen, een topic geplaatst, veel negatieve reacties. Rond gaan vragen en alleen maar meer negatieve verhalen, en toen besloten in een maand veel te lessen bij een rijschool. Toen op, en gezakt. Door de vakantie ruim 2 maanden niet gereden en toen weer ingestapt, en ineens ging het allemaal zo relaxt. Automatiser, beheerster. Instructeur geloofde niet dat ik 2 maanden echt niet had gereden.
4 lesjes gehad, en opgegaan, en geslaagd!
Ben dus heel blij dat ik het niet in 10 dagen heb geprobeert. Mijn examinator vertelde ook dat hij wel eens een tijd voor de ANWB examens had afgenomen en dat hij daar mensen in de auto had, waar hij binnen 5 minuten zo vaak in moest grijpen dat hij zei van keer maar om. Omdat het gewoon zo onverantwoord was. Hij was totaal niet te spreken over die 10 daagse cursussen en dat de ANWB daar zo mee prijst, want de ANWb zorgt toch juist voor veiligheid op de weg.
En toen zei mijn instructeur: die willen juist mensen de bij die gele paaltjes staan"
Knipoog

Ik zou er heel goed over nadenken. Probeer eens bij rijscholen in de buurt, of je niet alvast kunt vastleggen bv in een maand?

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 22:51

Ohh.. Hmm.. maja ethelate, nu hebje het dus wel over mensen die totaal geen affiniteit hebben met autorijden. En ik rijd dus wel eens (foeifoei.. hihi) dus het is niet helemaal nieuw voor me zeg maar. Ik kan inderdaad wel informeren of ze dat doen, in een maand een bepaald aantal lessen bedoel je? Maarja, het zou natuurlijk wel lekker zijn als ik het na die 10 dagen zou hebben. (ja, en wat als ik zak?) Hmm.. morgen toch nog maar eventjes rondbellen dan..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:43

Ja ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik ook blij was dat ik eerst 1,5 dag les had gehad toen een maand niet en toen opnieuw ben begonnen. Dan heb je even tijd gehad om alles te laten zakken en ja, ik kan dat niet uitleggen, je basis 'zakt' dan goed in je geheugen.

Het ligt ook een beetje aan de persoon die je bent om zo'n cursus te doen. Je moet het vrij snel leren en begrijpen. Maar toch ben ik ook niet helemaal gecharmeert van de ANWB. Ik vind dat mensen die gewoon gelest hebben bij een normale rijschool toch netter rijden dan die van de ANWB.
Bij de ANWB wordt het er toch snel, snel ingestouwd en je hebt maar die bepaalde uren. Terwijl je bij een gewone rijschool wat rustiger aan doet en bekijkt hoeveel lessen je nog nodig hebt voordat je op examen kunt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:53

Vonnie84 schreef:
Ik vind dat mensen die gewoon gelest hebben bij een normale rijschool toch netter rijden dan die van de ANWB.

dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering die de regel bevestigd Knipoog
Kreeg juist complimenten van mensen die de eerste paar dagen met mij meereden toen ik mijn rijbewijs had......

Maar van dat stampen heb je wel gelijk...je krijgt binnen 10 dagen alles op je bordje en dat moet je maar wel even allemaal verwerken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:54

Ik heb het ook gedaan, cursus van 11 dagen en ben in een keer geslaagd. Het beviel me prima, het is wel heftig, want het kost veel tijd, maar zo ben je er ook in een keer vanaf. Ik had trouwens niet zo'n medelesser, ik reed gewoon zelf vier uur op een dag achter elkaar (wel met pauze natuurlijk Lachen)

En idd, kan me voorstellen dat sommige mensen moeite hebben met het stampen..

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:30

Hmm.. dus zowel positieve als negatieve reacties hier. Ik denk dat ik morgen maar even ga bellen wanneer ik eventueel terecht zou kunnen en misschien doe ik het dan wel, als er niet een te lange wachtlijst is.. Lachen

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:56

Kheb geinformeerd, en zou al in januari terecht kunnen, dus dat scheelt! Toch weet ik het nog niet helemaal zeker.. er zijn nog steeds mensen die zeggen dat ik het beter niet kan doen. Weer anderen hebben wel positieve ervaringen met de 10 daagse cursus.. Wat is wijsheid.. Ach gut

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 00:06


manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:39

Heb het zelf niet gedaan omdat ik er veel negatieve dingen over heb gehoord en als je even logisch nadenkt...........autorijden is voornamelijk veel ervaring. Niemand die zijn rijbewijs haalt rijdt geweldig, maar dat leer je door veel te doen en de ervaring. Maar met 10 dagen heb je veel minder ervaring dan elke week 2x rijden. Dan kan je alles laten bezinken en in je opnemen. Ik heb wel eens 3 uur achter elkaar gelest. Dat is helemaal niks. Je bent heel moe en neemt niks meer op. Je bent dan ook niet meer alert. Zeker in het begin kan je je niet voorstellen hoe vermoeiend het is om te rijden met al die nieuwe dingen. Ik heb gewoon 2x per week 1,5 uur les gehad en dat beviel heel goed. Ook in 1x geslaagd.

PS: mijn nicht heeft het gedaan (anwb) en die was super negatief.......overgestapt naar ander.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:01

sl0wm0ti0n schreef:
Ik word in December 18 en ben al een tijdje een beetje aan het rondkijken waar ik nou het beste kan gaan lessen enzo. Nu twijfel ik een beetje tussen een rijopleiding hier in d ebuurt en een rijopleiding van de ANWB, zo'n cursus van 10 dagen. Wie heeft er ervaring met ANWB rijopleiding? Hoe beviel dit? Voors en tegens? Ik hoor het graag Lachen

goed topic OK dan! ik ben ook al een beetje aan het zoeken,naar goede rijopleidingen en zo!!!dus ik lees graag ook met je mee...over allerlei info!!! *LOL*

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:07

Mijn broer heeft het daar gevolgd alleen dan niet voor de auto maar voor de motor. Hij heeft het in 1x gehaald. Was er goed over te spreken.

Ik heb 'gewone' lessen genomen, wel 2x in de week. Vond het ideaal en heb het ook in 1 gehaald *LOL*

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:19

In het topic wat vonnie84 aangeeft heb ik ook gereageerd. Ik heb die 10dagen cursus ook gedaan en ben 2 keer gezakt... De lessen waren wel goed, maar ik reed bijvoorbeeld onderhand 3 uur achter elkaar en dan mijn andere cursist ook 3 uur, dat werkt niet, ze wisselden niet genoeg En ik had ook een dag dat ik alleen reed, en dan was het lang!

Ik zou geen ANWB aanraden, maar gewoon bij een rijschool in de buurt meerdere keren in de week lessen.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:33

Ik heb zelf rijles gehad bij een grote rijschool (meer dan 200 examens per jaar) hier in de buurt. Als ik 2 lesuren les had, merkte ik al dat na dat eerste lesuur mijn aandacht verslapte. Heb daarom gekozen om 2 keer per week 1 uur les te hebben en dat ging prima. Lange afstanden zijn pas daarna gekomen en gaan nu prima.
Ik heb in totaal 38 lesuren gehad en ben in 1 keer geslaagd.

Grotere rijscholen hebben vaak als voordeel dat je makkelijker kan wisselen van instructeur ale 't niet klikt.
Verder zijn er rijscholen waar je eerst een soort screening wordt gehouden en je alleen wordt aangenomen als je bij hun slagingspercentage past Schijnheilig
Om maar niet te spreken dat ze de goede qua slagen onderbrengen bij rijschool A en de minder goede bij B Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cathelijne op 07-10-04 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:37

Mijn rij-instructrice had ook van die 10 daagse cursussen gegeven, maar die was nu gewone lessen gaan doen omdat ze het een slecht systeem vindt. Vanwege gebrek aan ervaring ed.