kuilgras!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

kuilgras!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 18:06

hallo, ik heb even ene vraagje. sinds kort ben ik verhuist naar een nieuwe stal. De paarden krijgen daar kuilgras alleen heb ik me laten vertellen dat dat helemala niet goed is. Al zeggen anderen weer van wel?!?!?

Hij vind het super lekker !!


*edit Katja: wel erg veel uitroeptekens in de titel.*


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:37

dat het niet goed is is komplete onzin. teveel is niet goed, maar ja, dat is met bix en andere voedersoorten net zo.
van teveel eiwit(zit veel eiwitten in kuil) kunnen ze dikke benen, eiwitbulten over het gehele lijf en bevangenheid van krijgen. maar dit alles uiteraard in combinatie met te weinig beweging.
kuil wordt altijd minder van gegeven dan van hooi, vanwege die eiwitten, maar met genoeg beweging en een normale portie kuil per dag is er echt niets aan het handje.
uiteraard moet het ook schimmelloos zijn(kuil schimmeld nogal snel)

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:42

Geen probleem, gekke_koei heeft helemaal gelijk, Bij mij krijgen ze het ook altijd, in combinatie met dagelijkse en regelmatige beweging!

Haha! Nationale Jumper Sportdag, Ermelo Haha!
^^Hobbelende Vosjes Pester #27^^
Party!! Bokkende New Forest rijder #2 Party!! Jumper & Dion Lovers

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:43

Goed nakijken op schimmelplekken en de paarden zullen er van smullen! Het is een standaard liedje net als met alles: NIET te veel geven...!

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:49

Wat voor kuilgras is het? Je hebt een enorme verscheidenheid aan kuilgras, lang en stengelig is prima voor paarden, kort en niet stengelig daarentegen is minder goed, het heeft minder structuur en bevat meestal meer eiwitten.
Melkveehouders voeren meestal het laatste soort kuilgras en stallen met paarden het eerste soort kuilgras.
Mijn paarden krijgen overigens wel het koeien-kuil, maar daarbij regelmatig een plakje hooi voor de structuur.

Kalisco Z2 dressuur+1 / L springen* / B SGW+7
Colieone B springen+9

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:54

TessaB schreef:
Wat voor kuilgras is het? Je hebt een enorme verscheidenheid aan kuilgras, lang en stengelig is prima voor paarden, kort en niet stengelig daarentegen is minder goed, het heeft minder structuur en bevat meestal meer eiwitten.


Maar lang- of kortstengelig is niet altijd na te gaan! Sommige gebruiken veel messen in de kuil, waardoor het snel uit elkaar valt (makkelijk voor koeien) en sommige gebruiken geen messen, daar kun je wel van opaan.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:11

Wel oppassen dat de slokdarm van je paard niet verstopt komt te zitten doordat hij te gulzig eet. De mijne heeft sinds ze op d'r nieuwe stal staat ook kuil ipv hooi en doordat ze het veel te gulzig eet heeft ze een paar keer verstopt gezeten.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:45

Het scheelt ook, hoe het is ingekuild of in balen is geperst.
Wij voeren hooi/kuil uit ronde balen en dit is zeer goed spul, ruimt lekker en voert makkelijk, het is ook niet stoffig.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:22

Gewoon even in de gaten houden of je paard geen dikke benen of bulten krijgt oid. Wij hebben 8 paarden staan. 1 daarvan kan niet goed tegen kuil - teveel eiwitten. Hij krijgt hooi.


umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 21:03

oke bedankt voor jullie reacties!!!!!!!!!!!!! Ik weet het nu ene beetje maar toch blijft het : de ene zegt goed en de ander minder goed maja

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:13

Ik voer absoluut geen kuilgras meer !!!
Helaas heb ik een pony hier door verloren omdat hij hier achteraf gebleken niet tegenkon.
Hij is ernstig hoefbevangen geraakt en we hebben hem in moeten laten slapen.
Ik ben naar een avond van pavovoeders geweest en is wel degelijk veel kuilgras wat eigenlijk niet voor paarden geschikt is.
Je kan het daar laten testen.
Nou zal ik ook zeker bestrijden dat alle het kuilgras slecht is maar ik durf het niet meer aan.
Op stal waar ik eerst stond hadden we alleen maar kuilgras en mijn andere paardje had ook iedere dikke benen maar ik had de link nog niet gelegd toen.
Op de nieuwe stal hebben we zowel kuil al hooi en ik heb daar toch nog een keer kuil geprobeerd maar toch weer dikke benen.
Nu voer ik gewoon hooi en het gaat prima.
Het paardje wat ik heb laten inslapen is dus erg gevoelig geweest voor het kuilgras en ondanks dat de eigenaar zei dat het niet door het kuilgras kon komen omdat het onbewerkt kuilgras was geweest , heeft ook de dierenarts de oorzaak bij het kuilgras gelegd.
Ook ikzelf want na 3 dagen kuil werd hij al ziek en ik dacht eerst niet aan kuil en heb dit toen dus toch doorgegeven.
Pas toen ik achter de oorzaak kwam was het te laat, iets wat ik mezelf nu nog kwalijk neem.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:46

De kwpn'ers krijgen al jaren kuilgras.
Het is het "slechste" gras wat de (koeien)boer heeft. Daar zouden weinig eiwitten inzitten. Zijn die grote groene ronde balen. Staan bij de wei en kunnen ze altijd van eten.
Moet zeggen dat het wel wisselt qua structuur.
De meeste tijd is het geel en lange strengen, ruikt lekker.. Vorige baal was soort gras, groenig en kort.
Er zitten wel schimmelplekken tussen. Zodra er lucht bijkomt zijn die weg.
Mijn IJslander krijgt er ook van, maar alleen een bergje van mij als ik er kom. Da's meestal dagelijks.
Hij mag weinig eiwitten, maar merk zo gauw niet dat hij er last van heeft, tenzij het me niet opvalt. Iig geen dikke benen/bulten.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 07:37

bij annebel op stal wordt in de winter ook kuilgras gevoerd, we hebben daar nooit problemen mee gehad.

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 18:34

weet je wat ik nou niet snap dan in kuilgras zitten juist heel erg veel eiwitten hoor!

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:21

ik voer die van mijn geen echt kuil maar het zit wel in plastic en het was ruim een meter hoog voordat ze boer het had gemaaid. en daar zitten bijna geen eiwitten in. gewoon kuil kan 1 van mijn pony's niet tegen

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:24

er zitten erg veel eiwitten in.. maar ook dat kan nog schelen aangezien je erg nat en droog kuil hebt. Op mijn vorige stal hadden we altijd erg droog kuil.. dus dat is prima.. vonden ze ook erg lekker.. lekkerder dan hooi.. daar moest de mijne weer aan wennen..

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:14

umpie schreef:
weet je wat ik nou niet snap dan in kuilgras zitten juist heel erg veel eiwitten hoor!
Nee hoor , In kuilgras zit alleen in de eerte snee veel eiwit mist er is gestrooit aan kunstmest of andere mest.

Hoe later de snee hoe minder eiwit rijk, ik maai ons land soms 5 keer per jaar en alles gaat in de ronde baal voor wintervoer.



Over het algemeen is kuil juist goed voor een paard, hooi is meer lekkernij en er zit eiegenlijk niet echt wat in aan voeding.

Als het schip lek is, gaan de ratten van boord.

Wat een zelf spot hebben sommige mensen, ONGELOOFLIJK SAAI.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:05

mijn tinker kon er ook niet over, werd erg onhandelbaar in het rijden. ik heb zelf hooi voor hem gekocht en dat gaat perfect Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:17

Mijn vorige paard had ook hele erge sterke reacties op kuil. Die stond na twee dagen met koliek en wilde niet meer plassen. Hij kon ook slecht tegen brok (ook koliek). Hij was gewoon zo wie zo veel gevoeliger voor voer dan de gemiddelde paard.
Mijn huidige paard heb ik ook een tijd op kuil gehad, maar had toch regelmatig last van spierpijn. Wat ook opvallend was dat hij regelmatig de kuil laat liggen, doet hij met hooi nooit. Op advies van de dierenarts toch weer overgegaan op hooi en spierpijn problemen werden minder. Probleem wat vaak is met kuil is de schimmel en de wisselende kwaliteit per baal.
Zelf zou ik nooit meer kuil voeren en begreep dat vele ook homeopaten hiermee eens zijn.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:25

Mijn paard kent nauwelijks anders dan kuil. Wel altijd het voordroogkuil, lange stengels en voordat het in de pakken gaat al goed gedroogd. Ze vind het heerlijk, en eet met lange tanden als ze eens hooi krijgt. Ook is ze er iets makkelijker dik op te krijgen. Ik ben er dus wel positief over.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:59

er is met kuil niks mis mee hoor, wij voeren het ook maar het is toch anders dan hooi, je moet het niet onbeperkt voeren want dan kunnen ze aan de race gaan Bloos Haha! en er zitten wat meer eiwitten in.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 06:40

Al onze paarden krijgen kuil, en we hebben er nooit problemen mee. Wel voeren we 1 keer per dag wat stro bij, om de darmen normaal te laten werken (lees: dat ze niet aan de schijterij gaan).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers