haflinger grijze manen door inteelt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

haflinger grijze manen door inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:40

Mijn haflinger heeft een dochter met grijze manen.

Kan dit komen door dat de opa van de moeder, de vader van de dochter is???

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:21

Ehm... daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar heeft je haflinger een beetje grijs door haar manen zitten of echt allemaal grijs haar? Mijn hafje heeft ook wel wat grijs haar door haar manen zitten maar bij haar is er geen sprake van inteelt.

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 13:03

echt helemaal grijs!

hier is een foto van haar:

Afbeelding

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:55

Onzin, vroegah hadden alle Maflingers grijs, maar dat wordt eruit gefokt, omdat ze witte manen mooier vinden.

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:38

Oh ja joh dat wist ik niet!

Maar hoe zou het komen dan dat Lisa grijze manen heeft terwijl haar moeder en haar vader het niet hebben???

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:16

Dan zit er ergens nog oud bloed, ik heb een verzorgpony gehad die het ook had. De eigenaar heeft er een keer veel geld voor kunnen krijgen vanwege de oude bloedvoering en de grijze manen, maar ze mocht gewoon blijven. Ze was trouwens ook donkerder als de 'normale' haflingers. Zie foto.

Afbeelding

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:44

op de manege waar ik rij staat ook zo'n grijze haflinger:

Afbeelding

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:19

Ik vind het wel wat hebben.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:05

ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Informeer eens bij het stamvoek die kunnen je meer vertellen denk ik

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 23:14

tja heb ik gedaan maar die laten er niet veel over los, alleen dat de haflinger wel geregistreerd mag worden als zijnde een echte haflinger.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:27

De vorige fokmerrie van de fokker van mijn pony had grijze manen.
Hij kreeg haar voor een heel lage prijs omdat er door die eigenaren liever niet met Pony's met grijze manen werd gefokt..

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:32

Ik ben alleen bang dat ze op de keuring niet blij zijn met haar grijze haren... het is allemaal wat strenger geworden met de stamboekopname en de premies. "Vroeger" werden bijna alle haflingers zomaar in het stamboek opgenomen en kregen ze "zomaar" een eerste premie. Sinds twee jaar is daar verandering ingekomen. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een haflinger met grijze manen niet "gewaardeerd" wordt. Wat haar natuurlijk niet minder mooi en lief maakt voor jou! De haflinger waar ze op vallen bij het kvth zijn vaak toch al niet mooi te noemen vind ik. Veel te iel en arabierachtig.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:37

heeft volgens mij niks te maken met inteelt.
De ene heeft gewoon andere kleur haar dan de andere.
Net als bij de mens je ouders kunne voorbeeld allebei wel bruin haar hebben en jij blond.
ligt gewoon aan het bloed wat erin zit.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:01

Ik ben ook niet weg van de kvth smaak van tegenwoordig
Het echt mooie van de 'echte' haflingers wordt over het hoofd gezien Scheve mond

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:43

ik ken er zo ook een paar, maar ik weet niet waar het mee te maken heeft

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 23:41

sammetje schreef:
De haflinger waar ze op vallen bij het kvth zijn vaak toch al niet mooi te noemen vind ik. Veel te iel en arabierachtig.


Dat vind ik nou ook! En dat type vind wil ik dus ook beslist niet. Dus ook de reden waarom ik naar een ouderwetse Haflinger hengst informeer. K zou graag t grove van mijn merrie willen behouden want ik vind dit veel mooier.

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 23:46

Leo_ke schreef:
Ik ben ook niet weg van de kvth smaak van tegenwoordig
Het echt mooie van de 'echte' haflingers wordt over het hoofd gezien Scheve mond


ja zonde hè?!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 01:11

Ja het is echt zonde. Het originele haflinger type is echt nergens meer te vinden. Ik heb zelf ook wel een modernere haf, maar gelukkig niet zo modern als ze bij het kvth mooi vinden. Ik ben naar Den Bosch geweest naar de nationale keuring en het viel me zooooo tegen wat ik daar zag! Allemaal opgefokte gratenpakhuisjes die de hele zomer op stal staan en de wei niet inmogen omdat er dan misschien wel wat vet aan het paard zit. Er stonden wel een paar leuke haflingers tussen maar daar was de jury dan weer minder van ondersteboven.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:58

De moeder van Leo is nog redelijk ouderwets. Haar vader is Starwin, ik weet niet of hij modern of ouderwets is, maar op foto's zag hij er nog aardig fors uit. Forser iig dan dat skelet op pootjes Abel Scheve mond
Frida is echt heel breed, ok ze is wat te dik, maar ook haar bouw doet meer denken aan het ouderwetse.
Leo is een dochter van Strizzie, dus al wel iets lichter. Ik ben trouwens wel blij dat ze steeds breder wordt. Ik houd echt niet van die iele zogenaamde 'haflingers'.

Maargoed, als het stamboek daarop valt.. Moeten ze over een paar jaar ook niet miepen dat er geen echte Haflingers meer over zijn...

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:01

ik moet zeggen, ik vind de moderne haflinger erg mooi... maar de oude ook... maar ik hou meer van de moderne, als je het mij vraagt. maar ik vind eigenlijk dat haflingers niet al te modern moeten worden. het moet een lekker breed type blijven!

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:03

De moderne haflinger is slanker gebouwt, meer rij type. maar ik vind ze nog mooier als ze gewoon de oude kleur hebben, grijze manen dus.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:46

hoeft niet door de ouders te komen Wouter is heel donker-oranje bruin en z'n ouders zijn allebei licht! Net zoals zijn broer en zussen.
Kvind het wel apart grijze manen!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:48

hoeft niet door de ouders te komen Wouter is heel donker-oranje bruin en z'n ouders zijn allebei licht! Net zoals zijn broer en zussen.
Kvind het wel apart grijze manen!

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 23:01

Bij ons op stal hebben we ook een moderne haflinger en dat is echt net een barbiepaard! lange manen en gigantisch mager.

Milfriede en t barbiepaard hebben wel eens bij elkaar in de wei gestaan en dat is echt geen gezicht! T is dan net de dikke en de dunne! Haha!

Navidad: Dan is Lisa wel een beetje jou type! ze heeft niet echt het een moderne bouw maar is een slanke ouderwetse haf! MET grijze manen! Knipoog

Afbeelding


Afbeelding

Lisanne1

Berichten: 2205
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Usselo -->> Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:29

mijn haflinger heeft alleen bovenin grijze manen maar als ik ze heelgoed en vaak was gaat het dr wel weer uit hoop ik Tong uitsteken