[NH] Emiel Voest, drijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

[NH] Emiel Voest, drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 23:03

Hallo allemaal,
Het leek me hardstikke leuk om eens aan Natural Horsemanship te gaan doen. Na veel gelees op internet heb ik het Emiel Voest boek gekocht en het begin gelezen en je moest dus beginnen met drijven door middel van lichaamstaal en de leadrope (zoiets, heb het boek een tijd geleden gelezen dus weet het niet exact). Nu ben ik het een beetje gaan proberen met de longeerlijn maar mijn pony gaat heel vreemd doen. Als ik zwaai met de longeerlijn gaat hij met de oren in zijn nek en steigeren (niet hoog ofzo maar hij komt dus met zijn voorbenen van de grond). Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Is misschien een beetje een domme vraag maargoed.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:29

Ow ik heb de videobanden thuis gekeken. Het duidt in elk geval op verzet. Probeer het nogmaals. Wanneer hij doet wat je wil stop je onmiddelijk de hulp die je gaf. Hiermee beloon je het paard als het ware voor het opvolgen van je commando.

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:51

Het hoeft niet alijtd te duiden op verzet, het kan ook zijn dat het paard je niet begrijpt. Dat je zelf niet duidelijk genoeg bent.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 10:52

Okee, bedankt voor de tip ik zal het proberen Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:54

misschien geef je tegenstrijdige signalen? dat je hem met je lichaam blokkeerd, maar met je touw wil aansporen?

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 15:10

Dat zou ook kunnen, maar hoe kan ik daar achter komen? Knipoog

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:48

Door het eens zonder touw te proberen. Zelf dacht ik eerst dat je alleen met een touwtje kon drijven (was zo gegroeid) bij een ander paard als mezelf maar toen de paarden hier bij het hek stonden en aan het touwtje mijn paard stond gewoon gedaan zonder touwtje en met maar 1m om vooruit te stappen. En ook een paard dat neit bekend is met lichaamstaal dat gebruikt word door een mens snapt het...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:26

Het boek nog eens goed lezen, want daar staat heel duidelijk in hoe je je lichaam moet houden ed Lachen

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:08

Hoihoi

Vaak reageren paarden zo omdat ze je niet zien als iemand die het "recht" heeft hen te drijven. In paardentaal vertel je daarmee namelijk "ik vind dat ik hoger in rang ben" en als je pony daar anders over denkt, dan mag hij je corrigeren. Daar heeft hij het volste recht toe als jij niet echt waarachtig weet wat je doet! Sommige paarden zijn daar vlijmscherp in, en rekenen je af op hele kleine fouten in je lichaamstaal die je zelf als je net begint (en soms ook als je al langer bezig bent) helemaal niet in de gaten hebt. Andere paarden zijn veel sneller tevreden. In ieder geval maakt het paard je met z'n gedrag duidelijk dat je iets doet wat hem niet zint.
Als je voor zo'n dier niet 100% geloofwaardig leider kunt zijn (en dat leer je helaas in mijn ogen niet alleen maar uit een boekje en een video, dat vraagt echt training van jezelf in de praktijk....) dan kun je beter hulp inroepen van iemand die het je leren kan, of een praktijkcursus volgen. Om goed dressuur te leren rijden heb je toch ook les nodig? Er komen steeds meer NH-instructeurs bij!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:22

Okee bedankt voor alle duidelijke uitleg, ik ga het nog maar een keer proberen en het boek nog een keer lezen Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:42

licorne schreef:
en dat leer je helaas in mijn ogen niet alleen maar uit een boekje en een video, dat vraagt echt training van jezelf in de praktijk....)

Zeker waar, maar daar heb je wel een goed leerpaard voor nodig Knipoog Dan kan je het imo heel goed uit boekjes ed leren, maar je moet je zelf wel telkens reflecteren, en een paard hebben dat je op je fouten wijst!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:48

Nou die heb ik wel hoor Knipoog Helaas is les niet mogelijk anders had ik dat wel gedaan.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:02

Lintjuuuh schreef:
Nou die heb ik wel hoor Knipoog Helaas is les niet mogelijk anders had ik dat wel gedaan.

Moet ook weer niet een al te goed leerpaard zijn he Haha!
Jammer dat je zover weg woont, anders zou ik wel even langs willen komen om eens te kijken Lachen

hubble
Berichten: 193
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:17

Mijn vorige paardje reageerde heel erg goed op NH. Hij was super om mee te werken. Wow! Nu heb ik een ander paard en die doet helemaal NIETS. Ik doe precies hetzelfde als wat ik bij het vorige paardje deed maar deze dame staat gewoon stil! Verward Ze heeft geen voor of achter cirkel. Ze kijkt me hoogstens een keer aan en doet niets. Ik ga ook op zoek naar iemand in NW brabant die mij hiermee kan helpen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:20

Wat jammer toch, dat iedereen begrijpt dat je voor paardrijden les nodig hebt, maar dat je NH wel "even" uit boeken kan leren? Neem les, Emiel geeft veel begrijpelijke cursussen, en gebruik het boek als ondersteuning Lachen. Niemand ziet of je goed bezig bent in je eentje, laat een deskundig iemand je helpen - net zoals je dat met "gewoon" rijden zou doen. Succes!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:37

promptertje schreef:
Wat jammer toch, dat iedereen begrijpt dat je voor paardrijden les nodig hebt, maar dat je NH wel "even" uit boeken kan leren? Neem les, Emiel geeft veel begrijpelijke cursussen, en gebruik het boek als ondersteuning Lachen. Niemand ziet of je goed bezig bent in je eentje, laat een deskundig iemand je helpen - net zoals je dat met "gewoon" rijden zou doen. Succes!

Mmm ik zeg zeker niet dat je het wel even uit een boekje kan leren. Je moet heel erg hard aan jezelf werken, en elke situatie goed onder de loep nemen. Ik heb wel wat hulp gehad van iemand die les kreeg van een emiel voest intructeur, netzoals ik haar op sommige dingen wees. Ik heb nooit een cursus gevolgd oid. Maar het kost wel wat meer moeite, en een hele hoop leeswerk, maar het is zeker de moeite waard!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:48

Ik ben het eens met prompertje. Ga minimaal eens bij een clinic kijken.
Jij neemt een dominante positie in dmv het drijven en jouw paard laat heel duidelijk blijken dit niet te pikken. Wees wijs en neem een paar lessen!

En dit is trouwens geen domme vraag hoor Knipoog

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:55

ik wissel sinds een maand af met rijden en freestyle zoals emiel dat doet.
In het begin snapte mijn merrie de signalen niet en moest ik echt eerst naar mezelf leren kijken wat ik daar eigenlijk stond te doen.

nu gaat het zo lekker dat de signalen steeds kleiner worden


as zaterdag zou ik als ik jou was maar eens naar Josien gaan kijken

[UZ] [NH] het PAARD in zijn NATUUR 9 okt 2004

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:51

Kijk ook eens hoe je positie is tov je paard. Als jij teveel naar voren staat dan blokkeer je hem terwijl tegelijkertijd vraagt harder te gaan, en dat zou zo'n reactie op kunnen roepen. Ik heb zelf veel geleerd van het te doen en clinics te volgen, een cursus heb ik nog niet kunnen volgen met mijn paard (financieel0, maar wil ik zeker doen