mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sarah

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: Maria Heide

mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-02 08:44

wat te doen bij mok?

Ik heb namelijk een pony die een beetje mok heeft
maar aan een been, zo´n 10 mini kleine plekjes.
Ik heb er zaterdag wat uierzalf op gesmeerd, maar wat kan ik er het beste op doen?
En wat kan ik beter NIET doen?


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:49

Niet borstelen, wel mokzalf o.i.d. erop doen. Uierzalf is ook niet slecht. Volgens sommigen werkt verlopen olie ook goed.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:52

Zorgen dat het niet nat word en schoon blijft. Verder werkt Hydrocotiderm goed tegen mok.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:46

Wat ik altijd doe is wassen met betadine scrub en alle korstjes eraf krabben en daarna spul erop doen die zo ook gebruiken bij varkens voor ontstoken uiers (ben de naam vergeten) zit in een klein oranje spuitje.

Dit doe je iedere dag en binnen een week is het dicht en bijna weg. Let wel op alleen dat spul op de wond doen en niet op de rest.

Volgens mij had je dit topic beter bij medisch kunnen zetten Haha! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:50

Betadine shampoo en korstjes weg blijven krabben (iedere keer als ze terug komen), dan goed drogen, dan hydrocortiderm.
Clindacutin erop kan ook (voor honden, eczeem etc.)

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:35

Is inderdaad een vervelend probleem, goed drooghouden is al de helft van het werk (even afdrogen na afspuiten etc) en hydrocortiderm smeren helpt inderdaad ook.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:42

orri schreef:
Betadine shampoo en korstjes weg blijven krabben (iedere keer als ze terug komen), dan goed drogen, dan hydrocortiderm.
Clindacutin erop kan ook (voor honden, eczeem etc.)

Ik heb juist altijd gehoord dat je de korsten niet steeds weg moet blijven halen. Dan kan je de infectie alleen maar verspreiden.
Korsten 1 keer eraf halen en goed schoonmaken met betadinescrub.
Zorgen dat de korsten niet hard en vies worden anders weer alles eraf halen, maar probeer eraf te blijven, dat is wat ik altijd als advies kreeg.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 19:28

Ik heb altijd gehoord dat mok wordt veroorzaakt door vocht. Dus door het staan in een natte weide of een vieze stal. Het belangrijkste is, zoals hierboven ook al werd genoemd, de benen droog te houden.
Mijn dierenarts schreef altijd levertraanzalf voor en bij mijn oude pony hielp dat goed. Het kan ook helpen om de haren rond de besmette plekken weg te knippen om te voorkomen dat het gaat broeien -> Doordat de haren vuil en warmte vasthouden. Genezing gaat het beste als er frisse lucht kan bijkomen.

* To Belg, or not to Belg *

Smartme9
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-01-02

mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:22

Wij hebben het mok-probleem net achter de rug! 1 keertje wassen met betadine-shampoo, korsten eraf krabben en er daarna niet meer aankomen! Om de dag mok-zalf erop smeren, gewoon over de korsten en evt. zand of wat dan ook heen. Ook vooral niet meer wassen! Op een gegeven moment (kan wel 2 weken duren) wordt het steeds minder en vallen de korsten er vanzelf af. Wij hadden, moet ik zeggen wel het geluk dat het 2 weken droog weer was (dus geen nat weiland o.i.d).

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:24

Je moet er vooral voor zorgen dat de kootholte NIET nat is,maar droog blijft!En je mag er ook niet de korstjes afkrabben.Als ik jouw was dan zou ik er ook mokzalf opdoen.
Groetjes Julie

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:02

niet vaak wassen!!! bij Tiko heb ik alles geprobeerd maar nix hielp, het maakte het hooguit niet erger....Ik heb bijna alle bovenstaande dingen geprobeerd, hij heeft er overigens geen last van, maar het gaat nooit helemaal weg.....heeft iemand dan misschien nog een goede optie voor mij??

Ow ja, is er ook verschil in het behandelen van natte en droge mok??

De droge mok gaat maar niet weg, dat blijft hij ook zomers houden. de natte gaat meestal wel weg na behandeling met mokzalf.....

Dus?? iemand ervaring met het behandelen van DROGE mok???

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:24

Ik heb een fries met mok in de kootholte, ik heb de dierenarts erbij gehaald, en zijn advies;

Eens in de week als standaardverzorging de benen goed wassen met betadine shampoo. Goed afspoelen en met schone, droge handdoeken de kootholtes goed drogen.De mokplekken insmeren met een zalf die vochtafstotend is (mokzalf o.i.d)
Niet de korsten eraf krabbelen, maar er af laten vallen. Zorgen voor een droge, schone stal en als ze een keer in een modderbak hebben gestaan, niets aan doen, gewoon laten drogen en de volgende dag de benen borstelen (dus niet voor iedere modderspetter die benen wassen)
Hierbuiten kun je ook nog homeopathische mok-pillen of druppels geven om de weerstand van binnenuit te verhogen
Bovenstaande geldt dus voor DROGE mok.

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, GrapeshotBot en 35 bezoekers