Help!! Een pony die niet kan stoppen met eten!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femmygirl
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: groningen

Help!! Een pony die niet kan stoppen met eten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 15:49

Hallo allemaal!

Ik heb een probleem met mijn paard, ze is gefixeerd op eten, en daarom is ze heel erg dik. als ze op laag gras staat heeft ze dat zo op en wordt ze de hele tijd onrustig dat ze geen eten heeft gehad, maar als ze genoeg eten om haar heen heeft, wordt ze super dik en wil ze amper lopen.
Op stal kan ik haar wel zetten, maar daar eet ze haar stro op. Verdrietig

Wat kan ik hier aan doen, om dit te voorkomen en hoe moet ik het met het eten regelen?

Please, wie helpt mij !!

GRoetjes!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:03

Koop andere dingen om haar bezig te houden: Lik- It of van die speelballen of van zo'n Equibal (zit bix in en die moet ze meerdere keren rollen voor 1 brokje ofzo).
Hierdoor is ze veel langer bezig met haar voer.

femmygirl
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 16:08

ohw okeej handig en heb je nog tips voor op het weiland ?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:12

Stuk weiland afzetten. Zodat je paard zich niet helemaal tonnetje rond kan eten. Misschien al een stuk land wat al een beetje afgegraasd is.
Voor in de stal idd Lick-it stenen kopen, of een speelbal ophangen. Misschien speelt ze daar wel mee. En als je paard het stro in de stal opeet, andere bodembedekking zoeken voor je stal. Misschien krullen/vlas of iets dergelijks.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:47

op stal op andere bodem zetten dan stro,geef haar een oud plakje(nat) hooi voor ze het weiland opgaat dan is ze eerder verzadigd.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:44

als je paard onrustig word, geef je hem dan meteen hooi?
niet doen hoor, hij went vanzelf aan zijn nieuwe voerschema.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:14

Je kan ook zo'n maskertje kopen, dat ze op de wei nog maar beperkt gras kan eten. Zie bij de Paardendrogist: de Greenguard.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:47

Ik zou zeker niet alles wegnemen zoals bodembedekking enzo, als je het zo radicaal doet krijg je alleen maar een hele sjacherijnige pony en kans op vervelende stalondeugden.
Ik heb ook zo'n pony gehad en door het wegnemen van een hoop dingen is hij gaan luchtzuigen.
Maar goed blijft hij maar dooreten heb je hem straks hoefbevangen dus je moet wel maatregelen nemen.
Zo'n kapje op het land is een goede oplossing en misschien kleinere porties per keer voeren dus minder maar vaker.
Verder zou je dingen moeten verzinnen dat ze meer moet werken om haar voer te krijgen.
Sommige doen in hun hooiruif kippengaas waardoor ze moeilijker het hooi eruit krijgen. Maar ja een hooiruif is ook niet alles wat de stof komt hierdoor in ogen en neus dus als je het doet laag hangen en de bovenkant ook gaas.
Verder is er een speelvoerbal waar je brokken in kan doen en deze moeten ze net zolang bewegen op een bepaalde manier en dan komt er wat voer uit.
Succes Lachen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:46

Staat ze alleen? Gezelschap doet wonderen!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:50

femmygirl schreef:
Hallo allemaal!

Op stal kan ik haar wel zetten, maar daar eet ze haar stro op. Verdrietig


GRoetjes!


zet hem dan op een andere bodem Verward

tola

Berichten: 129
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:02

wat zo,n lik-it betreft,ik heb zo,n bal waar 2 van die mini-likit-stenen in passen,ze heeft 1 steen binnen een half uur op,dus dan zal jouw paard dit klusje nog sneller regelen...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:48

als ze erg veel honger heeft en wat traag overkomt kan het zijn dat de schildklier te traag werkt, daar krijgen ze honger van... weet niet precies of dit bij ene paard makkelijk is te laten onderzoeken.

femmygirl
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:47

Ze, staat in de winter op een boederij, waar ze dus alleen stro hebben en daar eet ze dus haar stro op.
Maar in de zomer staat ze 24 uur per dag op het land,alleen wat ze niet kan doen is stoppen met eten. en haar buik is ook keihard, heb gevraagd naar zo'n masker, dat ze maar een paar sprietjes binnen kan krijgen, maar die man in de winkel zei dat het helemaal neit gebruikt wordt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:13

Ga even naar dePaardedrogist (vlak bij jou, in Roden) en vraag daar even naar zo'n masker, ze hebben er best goede ervaringen mee.
Ik weet niet wat voor stro ze hebben bij jullie, maar misschien kun je vragen of jouw pony op roggestro mag. Mijn oude merrie at vroeger 1/2 pakje tarwestro per dag maar roggestro vindt ze lang niet zo lekker, dus dat houdt met een plakje wel op........

femmygirl
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 08:44

Ik heb geinformeerd naar zo'n masker bij de veearts, die zei dat het niet verstandig was om zo'n masker om te doen, omdat daar een pony erg gestrest van kan raken. en aan gezien ik nogal een onzeker en bange pony heb,doe ik het maar liever niet, maar iedereen bedankt voor het advies !!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:18

Koop lekker hooi voor haar en voer dat...van hooi wordt ze toch niet vet?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:21

Afbeelding

Maikel met zijn Greenguard