Kinderles geven tijdens buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Kinderles geven tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 21:14

Vanaf morgen ga ik de dochter van een vriendin van mijn zus les geven. Dat meisje is zes jaar en wil al een tijdje heel graag op paardrijles. Eerst zou ze daarom bij de manege gaan lessen maar omdat ze allergisch voor paarden is kan ze niet binnen les hebben.
Maar daarom zit ik ook met het volgende: mijn weitje is behoorlijk nat dus daarin wil ik geen les geven. Beter leek het mij om wandelingen met haar en Pjelk te maken waarbij ik Pjelk aan de longeerlijn hou en zij de teugels krijgt. Later zou ik dit uit kunnen breiden door te gaan fietsen met Pjelk ipv lopen zodat ze ook draven kan.
Maar:
Hoe zou ik goed les kunnen geven op die manier? Van manege figuren is zo natuurlijk geen sprake maar wat kan ik wel goed doen? Ik dacht zelf aan een beetje voltige (heeft Pjelk wel meer gedaan) maar is dat wel handig langs de weg en wie heeft er nog meer goede ideeen?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:15

is er niet een weitje/stukje gras waar je op kan rijden?

toumie Ach gut

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:18

Met gewoon zo aan de longeerlijn rijden leert ze natuurlijk wel goed zitten en sturen. Je kunt letten op haar houding en hoe ze de hulpen geeft. Ook kun je oefeningen doen als 'teen aanraken' endergelijke.

Ik denk dat je een aardig eind komt voordat je een bak begint te missen Knipoog.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:33

Zo kan je inderdaad goed aan dr houding werken, en aan het sturen etc. Het echte rijden komt dan later wel, maar ze heeft wel een redelijk goede basis geleerd (zit, hulpen etc.)

» Never give up on the things that make you smile..

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:19

Ís er niet ergens een zandweg ofzo? In het bos?

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:25

ik heb dat ook een keertje gedaan en gewoon haar veel overgangen laten rjden zodat ik kon zien hoe grietje naar haar luisterde (in het begin niet echt goed Haha! ) vandaag heb ik haar een beetje les gegeven in de buitenbak van kennissen en binnekort gaat ze naar de manege.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 15:58

Serendipity1 schreef:
Ís er niet ergens een zandweg ofzo? In het bos?


Nee, helaas hebben we geen ECHT bos in de buurt met zandwegen oid. Zou wel handig zijn idd. Maar voor rijden op zachte ondergrond kan ik nu alleen nog in de bermen terecht.
capopjekop: (gave gebruikersnaam trouwens!) overgangen rijden gaat nog niet zo. Het meisje wat ik les geef is zes en heeft nog niet eerder op een paard gezeten.

Vandaag deed ik trouwens de eerste les en dat ging best leuk! We hebben een 20 min. gewandeld waarbij ik haar leerde hoe ze de teugels vast moest houden, diverse onderdelen van Pjelk aanraken (oortjes, staart, schouders) en een beetje sturen en hand uitsteken bij afslaan.
Volgensmij viel dat wel in de smaak ! Bovendien hadden we wel geluk met het weer.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:44

Zoals je al gedaan hebt:gymnastieken op je pony. Oren, staart en je eigen tenen aanraken. Simpele dingen, maar toch lastig als je moeite hebt met je evenwicht. Een stukje achteruit rijden (als je je pony daar tenminste genoeg voor vertrouwd).

Ik denk dat je het goed hebt aangepakt. Als je merkt dat dit goed gaat kan je haar slangevoltes laten sturen over de weg. Dat ze echt het sturen een beetje in de hand krijgt. En daarna pas draven en dan hetzelfde als dat je begon met de stap.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:52

Ze is toch te jong om echt al serieus te beginnen met paardrijden. Ik denk dat je er goed aan doet om haar vertrouwd te laten worden met paarden en het paardrijden en dat spelenderwijs laten doen, zoals je nu al doet eigenlijk. heel veel herhalen en vragen stellen en tegen de tijd dat ze helemaal vertrouwd is is de wei waarschijnlijk ook weer droog

Z1+1

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:13

Pjelk schreef:
capopjekop: (gave gebruikersnaam trouwens!) overgangen rijden gaat nog niet zo. Het meisje wat ik les geef is zes en heeft nog niet eerder op een paard gezeten.



dankje Haha! mwa het meisje bij wie ik dit deed was idd wat ouder, geloof 8. ik zou verder doen wat de andere ook al zeiden. als het meisje en de pony er plezier en hebben en het meisje krijgt vertrouwen in de pony dan komt de rest later wel *LOL*

MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:21

Nou er is al veel gezegd, ik ben eht wel met de rest eens. Gewoon lekker vertrouwd maken met alles, zit en hulpen er goed inboren.. Tong uitsteken En dan kan je later als ze dat goed doorheeft met het serieuze werk beginnen. Lachen

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:02

Waarom ga je niet in de buurt kijken voor een buitenbak die je misschien mag afhuren?
Heb ik ook gedaan en ik heb 2 bakken die ik vrijblijvend mag gebruiken 1 zelfs gratis en 1tje 10 euro in de maand als je iets bespreekt kom je er wel


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:59

ik ben een keer op een buitenrit in duitsland meegeweest, daar werd tijdens de rit ook dresuur gedaan. Af en toe gewoon een volte of uitstrekken, en van dat soort dingen, was erg appart Haha!. Ok daar zal ze denk ik nu nog te jong voor zijn, maar zo zou je dat later misschien ook kunnen gaan doen.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:40

Ik heb ook wel eens les gegeven in het bos, maar hier is er ene longeercirkel in het bos.
Weet niet of je daar open plekje heb?
Om te leren sturen kan je het meisje wat laten zigzaggen over het ruiterpad in stap, misschien kan je beter leren draven als je weitje weer bruikbaar is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Groetje en 8 bezoekers