liever merrie of hengst veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Liever een merrie of hengst veulen?

merrie veulen
11 (100%)

Totaal aantal stemmen: 11


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

liever merrie of hengst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 22:01

Ik vraag me toch een beetje af waarom de meesten (lijkt wel) liever een merrie veulen willen?

Zelf maakt dat me niet veel uit, een hengst is ook heel fijn. Die laat ik gewoon ruinen en gaat de sport in....

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 22:04

Omdat merries nakomelingen kunnen krijgen (zelf) en over het algemeen makkelijker in de omgang zijn, denk ik Lachen

Toch ga ikzelf voor hengsten en ruinen. Puur omdat ik ze stoerder en mooier vind (meer uitstraling). Tuurlijk blijven er van bijde kanten uitzonderingen op mijn regel maar ik kies toch voor een pittige ruin.

Vaak merk ik zelfs dat ik veel beter met ruinen/hengsten overweg kan dan met merries. Ach ja, ieder zijn eigen mening he Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 22:28

Het heeft natuurlijk alles te maken met wat de plannen zijn met een gefokt veulen. De commercie kan een rol spelen b.v.
Welsh A merrieveulens wordt gewoon meer voor neergeteld. Zodra je niet de gelegenheid hebt om het veulen aan te houden en dus moet verkopen na een aantal maanden, verdient een merrieveulen dus al snel de voorkeur.
Ben je van plan om het veulen een aantal jaren te houden, dan maakt het niet zoveel meer uit, mits op een goede manier opgefokt.

Bertus.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 22:39

Okee, maar WAAROM wordt er meer voor een merrie veulen betaald?

Alleen omdat daarmee gefokt kan worden? Met een hengst veulen toch ook? O'ja, die moet eerst goedgekeurd worden... dat is iets wat ik nog steeds niet snap, de hengsten moeten SUPER zijn volgens een voltallig jury, maar of de merrie geschikt is ligt aan de fokker.

Tja, 1 hengst kan natuurlijk wel veel meer veulens brengen dan 1 merrie, maar toch, van mij mag er ook meer naar de merrie gekeken worden.

Plus, over het algemeen doen ruinen het veel beter, konstanter, in de sport...

Gewoon een punt ter discussie....

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 23:10

jeddah"]
Okee, maar WAAROM wordt er meer voor een merrie veulen betaald?
[/quote]
Heb ik al een beetje uitgelegd denk ik. Ook kwestie van marktwerking. Een hengstveulen met als eindbestemming ruin is toch de eerste jaren behoorlijk lastig om te houden.
[quote="jeddah"]
Alleen omdat daarmee gefokt kan worden? Met een hengst veulen toch ook? O'ja, die moet eerst goedgekeurd worden... dat is iets wat ik nog steeds niet snap, de hengsten moeten SUPER zijn volgens een voltallig jury, maar of de merrie geschikt is ligt aan de fokker.
[/quote]
Met elke hengst kan gefokt worden... maar of dat nu wijsheid is ??? Niet voor niets kiezen "we" voor een strenge hengtenselectie. De kans dat een hengst uiteindelijk dekhengst wordt is natuurlijk erg klein. Overigens .. veulens die die potentie lijken te hebben zijn wel degelijk duurder.
[quote="jeddah"]
Tja, 1 hengst kan natuurlijk wel veel meer veulens brengen dan 1 merrie, maar toch, van mij mag er ook meer naar de merrie gekeken worden.
[/quote]
Er wordt ook wel degelijk naar de merries gekeken door jury's. Al die predikatenstelsels zijn er niet helemaal voor niets. De merrie-eigenaar moet dan natuurlijk wel de moeite nemen om de merrie op een keuring voor te brengen.
[quote="jeddah"]
Plus, over het algemeen doen ruinen het veel beter, konstanter, in de sport...
[/quote]
Ze zijn in elk geval vaak minder lastig in de sport, en wat meer power soms. Maar ook het "ruinen" kost geld. Nogmaals, wanneer ze eenmaal zover zijn, zijn ze min
[/quote]
Er wordt ook wel degelijk naar de merries gekeken door jury's. Al die predikatenstelsels zijn er niet helemaal voor niets. De merrie-eigenaar moet dan natuurlijk wel de moeite nemen om de merrie op een keuring voor te brengen.
[quote="jeddah schreef:
Plus, over het algemeen doen ruinen het veel beter, konstanter, in de sport...

Ze zijn in elk geval vaak minder lastig in de sport, en wat meer power soms. Maar ook het "ruinen" kost geld. Nogmaals, wanneer ze eenmaal zover zijn, zijn ze minstens zo goed voor het gebruik dan merries en dan ook vaak minstens zoveel waard. Alleen die eerste drie jaar he Knipoog Die kost alleen maar veel geld en moeite. Niet iedereen is bereid om die tijd, moeite en kosten voor zijn/haar rekening te nemen.

Bertus


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:16


Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 18:12

In het begin zou ik liever een merrie hebben. Maar eigenlijk kan je beter een hengstveulen hebben. Die kan je later castreren. En ruinen zijn toch wel het makkelijkste in de omgang vind ik zelf.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 18:24

het ligt misschien aan mij maar wat maakt het nou uit wat je krijgt, je moet blij zijn dat je een gezond veulen krijgt.
ik ben dan ook tevreden met hetgeen mijn merrie krijgt, hengst of merrie, zolang het maar gezond is, en bij mijn fries geheel zwart Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 23:33

"Gezond" is en blijft.. MET STIP .. punt een natuurlijk. Maar daarna mag je toch nog wel wat te wensen hebben ? Dat kan kleur zijn, type, hengst of merrie en nog een boel zaken.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:27

ik fok niet zelf, maar ik kan me voorstellen dat je als je fokt liever een merrie wil... Ik zou zelf liever een hengst willen, ik heb het niet zo op merries....

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 17:16

mij maakt het helemaal nietsuit wat voor geslacht het is.Ik wou altijd al een hengstje fokken om later mee te rijden, maar voor verkoop is een merrie geloof ik wel gunstiger.
Ik verwacht er 1 en het maakt me echt niets uit wat het gaat worden zolang hij/zij maar gezond, lief is en er leuk uitziet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers