Honden op ruiterpad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Honden op ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 22:29

Vandaag weer een heerlijk lange bosrit gemaakt met mijn paardje.
Toen zagen we (in het bos, en oh jawel...op het ruiterpad) een lekker breed stuk met een goede ondergrond...
Dat werd dus een galopje!! Lachen
Heerlijk....
Maar opeens sprongen er drie blaffende honden uit de bosjes.
Mijn paard schrok zich natuurlijk rot...
Gelukkig ben ik gezegend met een paard dat verder niet bang is voor honden, dus hij deed er verder niets op uit.
Maar stel je toch eens voor wat er had kunnen gebeuren?
Die honden mogen niet eens op het ruiterpad komen.
Later zag ik een mevrouw rustig haar honden meeroepen, en gewoon verder over het ruiterpad wandelen....
Natuurlijk heb ik er wat van gezegd (trek nou eenmaal snel mijn mond open).
Ik zei erg rustig en beleefd: "Mevrouw, dit is een ruiterpad. Alleen toegestaan voor ruiters of aangespannen rijden. U hoort hier niet te komen, hiernaast is een gewoon wandelpad waar u rustig kan wandelen met uw honden."
Nou hier was mevrouw het dus niet mee-eens en keek me verwaand aan, ik hoorde nog een "hmmpff..!!" en ze liep ijskoud door.
Be-lache-lijk Scheve mond

En moet je de mensen (incl. boswachter) eens horen als wij eens op het 'verkeerde' pad rijden!!

Wat vinden jullie hiernou van?

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)


Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:53

Haha, ik had het omgekeerde... Ruiterpad was op een bepaald stuk bagger- en dan ook echt baggerslecht en daar stuur ik mijn paard niet door, sorry. Dus ik ging over het fietspad (klein stukje dus maar) en daar liepen twee oudjes. M'n paard liep een beetje opzij en die oudjes "Hmm, moet ze maar op het ruiterpad rijden". Niet eens direct tegen mij dus, maar ik hoorde het wel. Dus ik maar gelijk: "Het spijt me, maar u hoort ook niet op een fietspad te lopen. Het voetpad is aan de overkant." En toen was ik weer brutaal natuurlijk...

Ik haat dat gezeik van mensen over waar wij 'paardenmensen' nou wel en niet mogen rijden... Stelen mag ook niet.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:07

Idd.. Stel je voor dat je die hondjes hartstikke ondersteboven had gereden..! Ik heb een pony die een ongelofelijke hekel heeft aan honden.. Op de 1 of andere manier zit ze er continu achteraan met de oren in de nek...
En idd.. Als het ruiterpad is heel slecht is en je rijdt is over een stukj wandelpad in stap, dan word je er zowat vanaf gekeken, of er word geroepen, van die domme poedersuiker op het wandelpad, dan mag het ineens niet..!

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:45

En wat te denken van rondvliegende mountainbikers! Die vinden ook dat ze King of the Woods zijn. Op het gecombineerde ruiter/mountainbike-pad vinden ze het maar lastig dat we er zijn. Om maar niet te spreken over de keren dat ze voor je langs de bosjes uitschieten omdat ze zelf een crosspaadje gemaakt hebben. Boos!
Maar helaas ook ruiters onderling: mensen die in volle galop met een groep langs een eenling scheuren (en daaronder ook mensen die beter zouden moeten weten)!

Het is gewoon jammer dat er zo weinig begrip bestaat tussen de verschillende recreatie-groepen. Misschien moet er toch wat actiever campagne gevoerd worden over hoe een paard (kan) reageren in diverse situaties. Dat zou heel verhelderend kunnen werken...

Een mens raakt nooit uitgekerstmutst... [o]
**** http://www.finesse4dieren.nl ****

Pippi

Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:53

ik moet toegeven dat mijn hond soms ook op het ruiterpad mag snuffelen, maar alleen als ik in de verre omtrek geen paarden zie. Het kan gewoon gevaarlijk zijn voor beide dieren (+ruiter)

Blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen
-Loesje

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:57

Door zo'n actie is mijn man vorige week in volle galop in zee gedonderd.
Mensen hadden hun Rotweiler niet goed onder appel en die vond t erg geweldig om blaffend en happend achter ons paard aan te rennen..
T kan gebeuren maar t is bloedlink... gelukkig liep het goed af

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:03

Ik heb toen ik nog op Vlieland werkte een keer ruzie gehad met iemand die op het ruiterpad aan het wandelen was met zijn honden. Hij had me al lang aan zien komen en ging niet aan de kant. Hij liep op het einde van het pad en kwam me tegemoed. Ik was les aan het geven aan twee meisjes van 10 die op het eiland wonen en we reden op het galoppad. Ik ben dus gewoon gaan galopperen, maar ruim voordat ik bij hem was terug gegaan naar stap. Pas toen ik vlk bij hem was ging hij zelf het pad af, maar zijn honden nam hij niet mee. Toen ik daar wat van zei ontplofte hij. Ik kreeg een hele lading scheldwoorden over me heen *zucht* en hij dreigde de honden op me af te sturen... Jaja. Ik was niet onder de indruk, alle paarden die ik mee had waren hond-proof Haha! maar de meisjes waren bang. Uiteindelijk heb ik hem vriendelijk verzocht om voortaan op de wandelpaden te blijven en ben ik door gereden. Wat een eikel. Boos! De meiden die ik mee had spraken nog weken over hem! Elke keer als we bij dat punt kwamen begonnen ze er weer over.

Ook op het strand hebben we veel te maken gehad met loslopende honden, maar daar moet je gewoon rekening mee houden als je daar rijdt. Tijdens mijn ritten zijn er nooit ongelukken gebeurt. Gelukkig.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:04

Het overkomt mij in het bos ook nog wel eens, en tot nu toe loopt het gelukkig goed af. Alleen is Lizzy wel heel kijkerig geworden bij zijpaden en zo. Vaak schrikt zo'n hond zich ook helemaal de blubber! Ik ben er zelf in ieder geval (extreem?) voorzichtig door geworden.

Een mens raakt nooit uitgekerstmutst... [o]
**** http://www.finesse4dieren.nl ****

_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:06

dit heb ik ook een X gehad met een vrouw die had haar honden niet onder controle. *was ik op het ruiter pad* en mijn paard was toen nog erg bang voor alles en vooral voor honden. en toen kwamen die honden achter mij aan en me paard bijten enzo. en mijn paard ging er van door. en die honden mee toen heeft mijn paard 1 van die honden geraakt. wand die sprong voo mijn paard me paard sprong er over heen en die hond zijn rug was stuk. toen ik mijn paard weer stil had staan vlogen die honden me paard weer aan * ik stond er naast*. en toen heb ik die honden een klap met me zweep gegeefen. wand ik dacht van ik kan ze beter een klap geefen dan dat me paard het doet. en voor dat ze in me paard zijn beenen bijten. kwam die vrouw boos aan dat ik haar hond had verwond en weet ik veel wat Scheve mond dus toen heb ik de politie gebeld en die kwam en toen was dat mens stil. sommige mensen weten echt niet wat ze zeggen en doen hoor Boos!
Laatst bijgewerkt door _ortiz_ op 03-10-04 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

:# ...o0o.ortiz.o0o... Party!!:# ...o0o.smurf #3.o0o... Party!!:#...o0o.hardcore-fan #3 .o0o... Party!!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:08

Wind schreef:
Ook op het strand hebben we veel te maken gehad met loslopende honden, maar daar moet je gewoon rekening mee houden als je daar rijdt. Tijdens mijn ritten zijn er nooit ongelukken gebeurt. Gelukkig.

Ben ik het wel mee eens maar vind het wel zo netjes dat als je weet dat je hond bijt naar paardenbenen je zorgt dat je hem bij je houdt tot de ruiter gepasseerd is. En dat geldt niet alleen op het strand. Je brengt zowel een ander als je hond er mee in gevaar...

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:26

Ik heb ook een erg leuk (helaas waar gebeurd) voorbeeld

Ik heb jaren lang als leiding bij een ponykamp gewerkt. (was van de zus van mijn baas, ik werd dus samen met een collega/tevens goede vriendin) een zomerlang aan zijn zus uitgeleent

Maar goed was in een mooi natuurgebied en de deelnemers maakten minstens 1 lange buitenrit per dag. We hadden van de bos en heidewacht verschillende routes gekregen waar wij met de paarden mochten rijden. Perfect geregelt zou je denken, alleen een beetje jammer dat er op 1 van die routes een huis stond ( waar we overigens met een ruime boog) omheen gingen.
Die mensen vonden het maar niks terwijl we daar zeker niet dagelijks reden. Ze hadden nwe foundlanders en die liepen altijd los. Op zich zijn dat hele leuke gemoedelijke honden maar deze dus niet.
Ze hadden er 7 en dan krijg je aardig het jachtinstinct naar boven vooral omdat die "leuke" eigenaren (vooral die vrouw) de honden lekker zat op te fokken... ja kijk daar zijn de paarden kom jongens pak ze, en tegen de reuen, ja let op waken waken, toe dan let op hoor.

Die honden kwamen dan blaffend naar de paarden gerent en probeerde ze in te sluiten maar zolang wij (de ruiters) niet reageerde en rustig door stapten dropen ze af. Niks aan de hand dus, tot dat er een meisje op kamp kwam die haar eigen pony mee had.
Ik zag de honden (met dat mens) al van een afstand dus tegen de groep gezegt, oke rustig doorstappen niet op de honden reageren dan gebeurt er niks. Ja dat had je gedacht, die pony van dat meisje flipte compleet, ik had een paar keer vriendelijk aan die mevrouw gevraagt of ze aub haar honden bij zich wilde houden ( ze had de riemen om haar nek heen ) maar dat deed ze niet. Er waren (thank god) nog andere wandelaars die oom, zeiden mevrouw hou die honden bij u want u ziet dat die pony bang is maar ze deed het mooi niet .Maar ja, stil gaan staan om af te stappen leek me ook geen goed plan omdat die honden dan wel kans hadden om te omcirkelen. Ik heb dat meisje dus naast mij laten komen, heb zelf de teugels van mijn paard in 1 hand genomen en scheef gaan zitten/hangen en de teugels van dat meisje over genomen en zo langs de honden gereden. ging wonderbaarlijk goed, we waren al een heel stuk verder, pony van meisje was weer rustig dus liet ik los, meisje weer achter mij en op het moment dat ik mij omdraai in het zadel hoor ik die vrouw roepen, ja pak ze toe maaaaaaar.
Hoppa en daar had mijn paard een newfoundlander aan zn been hangen. Ik had hem nog nooit zien trappen, en daarna ook nooit meer zien doen maar hij gaf zo'n kledder met zn achterbeen dat hij die newfoundlander vol in de zij raakte.
Hond vloog door de lucht en bleef liggen!! Tjah en daar sta je dan, met een groep van ong tien kids die bang/verdrietig/onrustig zijn, een paard met een wond aan zn been, een pony ( van dat meisje) die begint te flippen, een gewonde hond en een schreeuwend en tierend wijf.


Gelukkig hadden die mensen die wandelde en ook al wat van de honden hadden gezegt alles duidelijk zien gebeuren en stonden aan onze kant.
De vrouwen ontvermde zich over de kinderen, hun mannen bekten terug tegen dat leuke mens en ik kon eerst bij mn paard kijken hoe erg de schade was (viel mee, was een soort scaahwond, niet doorgebeten) en daarna de manege bellen (lang leve de mobiele telefoon)

Mijn collega's, de politie, en de dierenarts (hond lag nog steeds) waren er binnen 10 minuten en we hebben het goed af kunnen handelen. De hond had 2 gebroken ribben en een klaplong.

Die vrouw riep heel hard dat ze de kosten op mij wou verhalen omdat mijn paard die schade aan haar hond had toegebracht maar volgens de politie en dierenarts had ze daar het recht niet toe omdat zij de honden liep op te fokken en ik meerdere keren vriendelijk gevraagt had of ze de honden bij zich wou houden. En er waren genoeg mensen die dat konden bevestigen.
Ik heb er verder ook nooit meer wat van gehoord en mijn paar heeft er gelukkig geen honden trauma aan over gehouden maar toch, als ik een hond op een ruiterpas tegen kom zie ik het in een sneltrein vaart allemaal weer voorbij komen.

Ben dus ook geen voorstander van honden op ruiterpaden.

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:43

Wat een asociale vrouw zeg op dat ruiterpad...
Ik vind: er zijn aparte paden, gebruik ze dan ook! Haha!

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!


Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:07

Gewoon terug schelden. Die mensen hebben altijd een grote bek, maar wanneer het er op aankomt, durven ze niks. En gewoon met je paard naar de hond toe rijden, recht er op af. Dan lopen ze wel weg.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:24

Op zich vind ik honden op het ruiterpad niet zo heel erg. Behalve als de honden achter de paarden aangaan.

Ik ken iemand die heeft een hond en die hond luistert helamaal niet. Hij ging steeds achter Alf aan dan was er niets aan de hand want alf is niet bang voor honden Knipoog . maar die hond was zo verevlend dat alf steeds onrustiger werd en is een keer ervandoor geknald alle bochten door Toen ik hem weer rustig had kwam ie er weer aan Alf er weer bijna vandoor. Boos! Toen kwam me moeder de eigenaar tegen (tijdens de rit) en had gezegd dat ze nou eens een keer die hond bij zich moest houden. Daarna heb ik eigenlijk geen last meer van der gehad. Waarschijnlijk omdat er heel veel mensen klaagden over die hond, hij viel namelijk ook andere honden aan.

Ook was ik een keer aan het rijden, en toen hadden ze het ruitepad deels afgesloten om toch verder te kunnen rijden. Waren we effe van het ruiterpad afgegaan. Daar liep iemand met 2 honden, de honden deden NIETS, maar dat mens wel. Ze begon te schelden en te tieren dat ik naar het ruiterpad moest gaan, maar ik snapte het niet want ik ben slechthorend. Dus me moeder zegt dat het ruiterpad afgesloten is we probeerden het uit te leggen. Maar dat hielp niet . Opeens begon ze me van me paard te trekken! Dus ik geef een tikje met de zweep, begint ze met stenen te gooien Alf schrok zich dood. Dus ik snel effe doorgereden. Toen begon ze met me moeder te vechten, dus de politie gebeld.
Nou ja ik wist dat het niet de bedoeling was dat je daar reed. Andere mensen zeiden er niets van. En zij deed zo stom (omdat de honden aan zouden vallen) Die honden deden niets ook niet toen dat mens zo deed.



Ik erger me meer aan hardlopers, mountainbikers of wandelaars die zonodig over het ruiterpad moeten lopen. Of aan ander ruiters die in galop de bochten door komen vliegen. Scheve mond

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:00

Ik ken het Scheve mond
Laatst waren we met de les in het bos, en ineens komt er een klein hondje keihard en keffend op ons af gerend. De paarden schrokken zich dood, en dat hondje rende onder en tussen de paarden door enzo...
De pony waar ik op reed maakte het hondje bang, hij sprong er naartoe, en toen ging ie wel weg Knipoog

De eigenaar werd ook helemaal niet boos op het hondje, liep gewoon door... Scheve mond

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:55

Probleem is, dat andere mensen dus wel gewoon op het ruiterpad mogen lopen, dat is niet verboden, ruiters mogen alleen niet op de andere paden....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:24

Supertje schreef:
Probleem is, dat andere mensen dus wel gewoon op het ruiterpad mogen lopen, dat is niet verboden, ruiters mogen alleen niet op de andere paden....


Ja echt erg vind ik dat... Voor ruiters is het verboden buiten ruiterpaden te rijden, maar wandelaars enzo mogen wandelen waar ze willen! Zo kom ik dus ook wel eens wandelaars tegen op het ruiterpad, wat bij ons nou dus niet bepaald breed is, en ook vaak honden! En er rijden ook mountainbikers over het ruiterpad hier... Scheve mond

    If you can dream it, you can do it ...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:01

erg irritant ja, die mensen met loslopende honden op het ruiterpad Boos!
ik heb het nu al een paar keer meegemaakt dat ik over het ruiterpad reed en plotseling zo'n agressieve rot weiler in Evita d'r staart had hangen.. jammer dat Evita niet uithaalde!
Helaas is het niet verboden inderdaad, maar als je hond agressief is naar paarden, hou hem dan tenmiste aangelijnd op het ruiterpad!
Ik vind het wel erg irritant dat mensen met hun hond op het ruiterpad gaan lopen, we hebben genoeg goede wandelpaden. Op een zondag is het bijna niet eens mogelijk om je paard even te laten gaan, voor je het weet kun je weer terugnemen naar stap omdat er iemand op het ruiterpad loopt.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:04

hier in het bos word je zo'n beetje uit het bos weggejaagd als je er iets van zegt Scheve mond

honden graven gaten in de paden en ze worden boos als je ze net iets te laat ziet Scheve mond

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:49

Ik heb het op het strand ook al zo vaak gehad dat ik er vandoor vloog door een loslopende hond.. Mijn pony is op de dood voor honden, en ze heeft er ook een erge hekel aan.. Als ik in stap rijdt en dr loopt een hond langs en ze ziet een kans om het te bijten of te trappen dan doet ze dat..
Maar ik reed over het strand, en toen liep er zo'n husky los.. Ik had heel die hond niet gezien, en ik gallopeerde aan in een rustig handgalopje.. En ineens vliegt me pony weg in volle galop scheurt ze over het strand met grote bokkensprongen! En dat was dus die husky-hond, die happend en blaffend achter me pony aan rendde.. Ik was mijn beugels en mn teugels kwijt.. Ik bleef gelukkig nog net zitten, en ik heb altijd een knoop in mn teugels, omdat het eigenlijk paardenspringteugels zijn, en dus behoorlijk lang zijn, dus ze stond er gelukkig niet in...
Maar het had ook heel anders af kunnen lopen natuurlijk.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:22

Dat is bij ons in het mastbos ook, er is daar een speciaal stuk voor wat ook duidelijk aangegeven staat Lachen Dat is wel heel fijn

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:12

Echt super irritant ja die honden. Soms luisteren de honden niet, maar ik vind het fijn als de baasje in ieder geval moeite doen om ze terug te krijgen!

» Never give up on the things that make you smile..

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:46

Zowiezo mensen op het ruiterpad..

Wij hebben afgelopen zondagmiddag maar twee keer een klein stukje gegalopeerd omdat de ruiterpaden gewoon vol waren met wandelaars met of zonder hond!

Echt superirritant!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:26

Van PP naar VvdD

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:27

Lame schreef:
Wij hebben afgelopen zondagmiddag maar twee keer een klein stukje gegalopeerd omdat de ruiterpaden gewoon vol waren met wandelaars met of zonder hond!


Zolang het alleen een ruiterpad is, galloppeer/draaf ik dus gewoon door. Anders kun je met mooi weer niet eens meer in het bos rijden behalve in stap Verward Ze kunnen me wat

Mijn Haflinger lust wel een hondje, dus dat is ook geen enkel probleem ~~}>

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gigixponys, Ilse_123, mooney, Vagabondo en 130 bezoekers