Wormenkuur gevaarlijk!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Wormenkuur gevaarlijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 03:39

Ik zat laatst op www.hondenpagina.com en daar zag ik een berichtje staan over dat bepaalde wormen kuren dodelijk kunnen zijn voor honden en dan met name collie achtigen.
Er was een hond die paardenpoep had gegeten en die kreeg epileptische aanvallen. Wat bleek de paarden op die manege waren net ontwormd.
Het gaat met name om Ivermectine(als ik het goed schrijf hoor) en dat zit in de betere wormenkuren.
Collie achtigen hoeven niet zoveel binnen te krijgen om ziek te worden, hoe het zit met andere honden weet ik niet. Maar een ding weet ik wel zeker, als ik mijn paarden voortaan ontworm, dan zorg ik er wel voor dat mijn honden niet de poep kunnen eten.
Als ik nog meer info kan vinden dan zet ik dat wel op deze site.
Groetjes Summer

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:23

Klopt, dat geldt vooral voor collies en nog een ander ras, maar ik weet die tweede niet meer zeker (zijn shelties ook collies?) Deze soorten kunnen in een shock raken als zij ivermectine binnenkrijgen en er zelfs aan doodgaan, maar ik dacht eerlijk gezegd dat dat alleen gebeurde als ze het geinjecteerd kregen.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:44

JA dat staat trouwens ook op de bijsluiter van oa Eqvalan (is ivermectine).
Ook voor schildpadden is het gevaarlijk geloof ik.
Maar ik denk dat die kans wel erg klein is niet Verward

Marijke

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:16

alle honden worden er ziek van alleen collie achtige hoeven maar een klein beetje binnen tekrijgen en het is al dodelijk.deze hond maakt het nu weer goed doordat ze optijd wisten waardoor het kwam.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 23:47

Inderdaad altijd oppassen! Bij ons mogen de honden (9 golden retrievers) 2 dagen niet in de paardenpaddocks komen als we ontwormd hebben en wordt alle mest zorgvuldig verwijderd.
En Shelties zijn mini-collies.
Petra