een gezinsuitbreiding!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

een gezinsuitbreiding!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:03

Heey Bokkers,
Suprise, Suprise!!
Afgelopen zomer hebben we er 2 babykonijntjes bij gekregen, meegenomen vanuit brabant, 10 weken waren ze, lieff Pling
Maargoed... we hadden al een konijn, dus voordat we ze bij elkaar konden zetten moesten we eerst het geslacht bepalen.
En we hadden geluk hoor, het warenallebei vrouwtjes!! Pling
Alles verliep naar wens, de oudere accepteerde de kleintjes.
Ik zal ze even voorstellen:

De oudste: Balou!
Afbeelding

En de twee kleintjes:
Zazou:
Afbeelding

en tenslotte Milou
Afbeelding

Balou hadden we sinds kort apart gezet, omdat dat echt een oude dame word en die kan dat geklooi van die kleine niet meer aan.

Nou denk je vast, aaaaaah leuk en lief *LOL*
Maar aan elke geluk komt een einde.
Vanmorgen, toen ik mijn 3 schatjes eten wou geven, waren het er opeens geen 3 meer maar................... 7!!!!!!!!!!! Blond
We hebben dus 4 jonkies!!!
Ze zijn echt super super schattig!!
Maar natuurlijk absoluut niet de bedoeling!!
We hebben nog mazzel dat het er 4 waren en bijvoorbeeld geen 12!
Nou hebben we een super groot hok, dus zo'n probleem is het allemaal niet.
Balou bleek het mannetje te zijn, en hebben we er zo snel mogelij kuit gehaald, dus maar hopen dat Zazou niet weer zwanger is.....
En ik hoop al helemaal niet voor mijn oude Balou dat zij zwanger is...

Maar goed, wat ik dus wou vragen..
Moet ik voor die kleine nog wat extra's doen?
Of zorgt de moeder er allemaal voor?
Wat moet ik juist wel, en wat moet ik juist niet doen?
Wanneer moet ik ze bij de moeder weghalen?
En wie weet wat het castreren van het mannetje kost?
Ook verdere tips en dergelijke zijn welkom, want hier hadden we absoluut niet op gerekend en dus ook niet op voorbereid...

Groetjes Romy


Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:21

LoveRico schreef:
Balou bleek het mannetje te zijn, en hebben we er zo snel mogelij kuit gehaald, dus maar hopen dat Zazou niet weer zwanger is.....
En ik hoop al helemaal niet voor mijn oude Balou dat zij zwanger is...


Eh, welke bleek nou het mannetje te zijn?

Jullie zullen de eerste en zeker ook de laatste niet zijn die dit overkomt. Mijn vriendin had dat met haar cavia's. De ene zat continu op die andere geplakt, dus ik had al zoiets van "eh...". Nee, hoor, zei mijn vriendin, het zijn twee vrouwtjes, ze vinden elkaar gewoon lief . Jaja, een aantal weken later bleek dat het geen lesbische liefde was geweest...


Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:34

ik bedoelde, MILOU is het mannetje, en wat voor 1 Bloos!
Maar wat ook nog mijn vraag is, kan ik ze snachts gewoon buiten laten of is dit te koud? moeten de konijnen extra beschutting? enz enz

groetjes Romy

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:11

één ding moet je vooral doen -> van de kleintjes afblijven en er niet aankomen !!!

Als je ze eruit haalt of ze gaat aaien, heb je grote kans dat de moeder de kleintjes niet meer accepteerd en ze verstoot...

veel plezier met je ukkies Lachen

o ja, gewoon buiten laten staan 's nachts ! Alleen zorgen dat ze niet in de volle wind staan.

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 15:15

Ja kan dat echt?
Ondanks deze tempratuur???
Ze zitten in een afgesloten buitenhok, maar niet in het nachthok.
Wanneer kan je ze wel aanraken dan?
En wanneer mag je ze weghalen enz
Dankje Romy

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 15:16

heey jouw ken ik Haha!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:21

LoveRico schreef:
heey jouw ken ik Haha!



Haha! Schijnheilig

Ik weet niet vanaf wanneer je ze wel mag aanraken eigenlijk... Bij kennissen van me is dit gebeurd en toen waren de jonkies net een week oud.

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 15:28

hmmm, ik heb echt een probleem, ik heb hier echt geen verstand van en ik weet echt wat wat ik nou wel en niet moet doen....
Lekker slim weer...
En die dierenarts waar we zijn geweest voor gelschatsbepaling die heeft voor niets gestudeerd denk ik Haha!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:30

Ik zou ze gewoon voorlopig lekker laten zitten bij mams... Jonge konijntjes mogen vanaf een week of 7 / 8 bij de moeder weg en tegen die tijd moeten ze ook al zelfstandig kunnen eten.
(pak er anders eens de konijnen-encyclopedie bij)

ps: al een bijrijder voor Rico gevonden ?

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 15:41

maar ik heb het idee dat de moeder ze helemaal niet verzorgt...
en ja ik heb als het goed is een bijrijderster gevonden *LOL*
Ze komt dinsdag voor de 2de keer naar ons toe Lachen
Ik ga nu ff naar em toe Lachen
Groetjes Romy

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:47

http://www.dierennieuws.nl/knaagdieren/dierarts.htm
http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes/HANDLEIDINGtammekonijnen.pdf

Je zou hier eens even kunnen kijken hoe je de konijntjes moet verzorgen. De onderste is een pdf van een handleiding die je kunt downloaden. (Heb ik zelf niet gedaan, dus ik weet niet zeker of je er wat aan hebt, maar ik denk het wel Lachen ).

Als zelfs de dierenarts niet goed kan zien wat voor geslacht het konijn heeft kun je wel nagaan hoe lastig dat te zien is! Bij die van mij wist ik in elk geval heel zeker dat het een mannetje was. Als hij opgewonden was had hij van die opgezwollen roze zakjes onder z'n buik, die normaal heel goed verstopt zaten *LOL* .

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:45

Het allerbelangrijkste voor jonge konijnen is.....: rust, rust en nog eens rust. Ik weet dat het tegenstrijdig is, maar dat is dan ook een gok die je neemt; voor hetzelfde geld vindt moeders het minder leuk allemaal en houdt je geen jongen over......Zeker als je geen ervaring met jonge konijnen hebt, kan je ze beter met rust laten.
Gelukkig is pappie al apart gezet, want dat is het eerste wat je doet. Verder moet je kijken of de moeder een mooi nest met wol gemaakt heeft, anders moet je zelf (als zij dat toelaat!) wol uit haar buik en wam-omgeving trekken (dat hoort nu los te zitten) en dat over de jonge konijntjes leggen. Als je de jongen wilt controleren, altijd eerst met je handen door het hok gaan en over de moeder voor je de jongen pakt. Dode jongen worden meestal het nest uitgegooid, maar niet altijd (en die moeten wel weg natuurlijk). De moeder zoogt maar heel weinig, dus als ze niet bij haar jongen zit is er niets aan de hand. Zolang de jongen een rond buikje hebben is alles goed. Ik zou zeker niet meer dan 1 x per dag het nest controleren tot ze ca. 3 weken oud zijn.
Met een paar dagen krijgen ze donshaartjes en rond de 10e dag gaan de oogjes open. Soms blijft een jong aan de tepel hangen als moeder aan het zogen is en van het nest afgaat. Als het jong niet teruggaat, even terugleggen (nadat je eerst de moeder geaaid hebt etc.). Ik zou ze nu zeker buiten laten, maar wel een doek ofzo voor het hok hangen, dat ze beschut zitten. Voor de moeder is het veel te warm binnen! De jongen liggen warm genoeg in hun nestje.
Na ongeveer 2-3 weken heb je kans dat ze uit hun nestje gaan komen, moeder zal ze niet terugleggen (niet als een poes dus). Zorg ervoor dat het hok niet al te groot is, ze moeten vlug hun nest weer kunnen vinden.
Vanaf een week of 3 zijn er ook al jongen die gaan mee-eten, zorg ervoor dat er altijd voer in het hok staat. Geen groenvoer geven! Eventueel wel aan moeder, maar zorg ervoor dat de jongen dit niet kunnen eten.
Vanaf 4 weken zullen ze steeds meer uit het nest gaan, ze moeten tot 6 weken bij de moeder blijven (minimaal). Vanaf 8 weken kan je ze echt beter bij moeder weghalen, eventueel eerder als zij dat aangeeft. Voedsters kunnen erbij blijven, maar zelfs dan heb je kans dat moeder dat niet goed vindt.
Groenvoer pas vanaf ca. 3-4 maanden gaan geven, wel volop droogvoer en hooi geven aan de jongen.
Rammen kunnen vanaf ca. 4-5 maanden gecastreerd worden en de prijzen variëren per dierenarts. Je moet ongeveer op zo'n € 35,-- tot € 55,-- rekenen.

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 22:06

bedankt, ik heb hier super veel aan OK dan!

Rota

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 12:27

vannacht zijn er 3 overleden.... Huilen

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:24

Heb je de oorzaak kunnen vinden??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Sourire, Temeraire en 121 bezoekers