Ut is schaand voar deu leu.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Ut is schaand voar deu leu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-02 21:04

Jaja, mijn opa weer.

Ik heb eerst gelongeerd in de wei (van de koeien, stiekum, dus daar gaat het niet over) en ze was nog behoorlijk nat en ik had niet echt veel zin om daar nog langer te staan (ook wat betreft de kans om ontdekt te worden) dus ik heb er ff een zweetdekentje opgegooid en het longeerstukje aan het halstertouw vastgemaakt en dat aan het hoofdstel gedaan, beenbescherming omgelaten, thuis mobiel opgehaald, fiets uit het fietsenhok gepakt en op weg gegaan.
Oftewel, paardje naast mij terwijl ik op de fiets zat.
Zo lekker een groot rondje gefietst, veel gestapt maar ook nog wel gedraafd, echt heel relaxed.
In de draf werd ze wat wakkerder en kwam op sommige momenten zelfs naast mij lopen.
In de stap hield ze haar hoofd laag en sjokte achter de fiets aan (kwam ik naast haar kwam ze zowat niet meer vooruit en door mijn lage snelheid viel ik dan zowat van die fiets af Knipoog ), zo heb ik lekker haar pezen ff getraind, heeft Chriss een goeie cooling down gehad en ook ik zat met een smile op de fiets.

Eenmaal thuis haar verzorgd, zweetdeken afgedaan en mocht ze nogw eer even in de wei om lekker te rollen ed.
Kom ik mijn opa tegen en die begint me toch.
Met oa dat het een schande voor de mensen was als ze me zagen (ze gingen allemaal wel netjes langs me heen (niet te hard en genoeg afstand, haha, wou dat dat altijd zo was) en staken de hand of gaven een knikje op als begroeting) en dat ik erop moest gaan zitten ipv op de fiets.
Kheb gezegd dat dit ook kon, dat dit ook leuk was en dat het niet alleen om het rijden gaat.
De verzorging en alles erom heen vind ik net zo leuk als het niet leuker is dan het rijden zelf.
Begrijp me goed, ik vind rijden hartstikke leuk, maar alleen dat zou ik niet leuk vinden.
Ook het hele gedoe erom heen, paard in en uit de wei, stal netjes hebben, voer klaarmaken, lekker troetelen en verwennen, poetsen, rest van de verzorging etc etc.
Vaak genoeg loop ik ook met haar zonder dat ik erop zit (net zoals ik met de hond loop of hij ernaast als ik op de fiets zit), wat is daar nou mis mee.

Een paard is voor mij niet alleen zadel erop en rijden, de stal doen omdat het moet, inj en uit de wei doen en voer in de voerbak kwakken.
Het is voor mij veel meer.
Ik zal me niet vervelen als ik niet zou kunnen rijden ookal doe ik dat ook heel graag.
Ik heb geen problemen als ik haar op rust moet zetten, want het gaat er bij mij niet om dat ik alleen een paard heb om te rijden, maar juist om dat hele gedoe erom heen.

Ik heb hem verder maar genegeerd met al zijn oude gewoontes/gedachtes, dat doe ik al zo vaak.

En als ik dat niet doe ga ik en mijn paardje er aan onderdoor en dat wil ik toch liever niet.
Ja, hij heeft soms best goeie raad, maar soms klopt het ook totaal niet.
En ookal zou ik het fout doen in zijn ogen (of van anderen), het is mijn paard en mijn leven en mijn keuze('s).

En tot nu toe heb ik mijn paard echt geen kwaad gedaan, ze ziet er goed uit, is gezond, mooie schone stal, goeie verzorging bla bla bla.
Iedereen die er genoeg van af weet, weet dat dat zo is, anders zou ik ook niet mooie complimenten over haar krijgen (van bijv dat ze zo in haar voordeel is veranderd dat haar oude eigenaar haar haast niet weer zou kennen, maar alleen doordat ik er bijwas, vroeg hin of het hetzelfde paard nog was, jahoor!).

Hij heeft zelfs al eens commentaar van de hoefsmid gehad, hij had het erover dat dat en dat (volgens mij ging het toen om hoefijzers -> ze sleet de voorhoeven te snel af) onzin was enzo, en toen vertelde de hoefsmid dat dat vroeger zo was, maar nu niet meer.
Hij was toen wel meteen stil, gna gna.
Tja, ik ben nou eenmaal iemand van de zachte (wel consequent enzo) aanpak die respect voor het paardje heeft.
Ik heb genoeg informatie tot mij genomen om te weten hoe ik met zo'n dier om moet gaan, net zoals met de hond.
Tis niet alleen informatie uit boeken of hier van het net, maar ook van het leren kijken naar anderen en het doen, ervaring enzo.

Maarja, dat zijn leu oet de stad, die heebt er geen verstand vaan en die kwaaakt maar waot oan.

Jaja, volgens een agrarier die volgende maand 80 wordt.
Begrijp me goed, ik houd van hem, hij doet zn best (werkt nog hele dagen op de boerderij, maar als ie dat niet meer zou kunnen, zou het wel snel achter uit gaan, want dat is zijn leven) maar het irriteert me zo dat hij me regels oplegt hoe ik met mijn paard om moet gaan (ookal is hij de enige die het anders ziet en is de rest het met mij eens).

Daarom sluit ik maar met de wijze woorden:
Ut is schaand voar de leu.

(Oja, we komen, zoals je uit sommige stukken tekst al kon lezen/opmerken, uit Twente, al zal het soms niet helemaal kloppen, want ik schrijf het ook maar zoals ik denk dat het moet en uitspreek.)
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 21-04-02 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt


nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 21:22

hahaha.. vooral dat laatste stukje vind ik grappig!

ik kom ook uit twente..althans daar woon ik nu 1,5 jaar.
ik versta die (meestal oudere) mensen dus echt voor geen meter... maar het blijft toch desondanks wel een leuk taaltje.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:23

Ik kan het lezen hoor! Mooi Twents is trouwens niet lelijk. Haha!

Ik snap je probleem wel. Mijn pony heeft de laatste winters van zijn leven ook bij een oud (Sallands) boertje gestaan. Een schat van een man, helemaal gek met z'n pony's, maar toch ook van de 'oude stempel'. En probeer daar maar eens tegenin te gaan als 'nieuwerwetse import'. Het enige wat helpt is ja knikken (en nee doen als het mannetje uit zicht is). Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, _RobinA_, Chantal_1978, hoogendroog, Mark0919, Monique1963, sasja0705 en 39 bezoekers