Werken op een ponykamp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Werken op een ponykamp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 16:32

Een beetje vroeg misschien, maar komend jaar (2005) wil ik in de zomervakantie eens ECHT leuk vakantiewerk gaan doen. Ik had al een kinderdagverblijf aangeschreven (lijkt me ontzettend leuk!) maar dat is niks geworden.

Ik ben dus verder na gaan denken, en bedacht me ineens dat ik misschien ook wel mijn twee grootste hobby's kon combineren: paarden en kinderen. Zo kwam ik op een ponykamp terecht. Maar daar heb ik een heleboel vragen over voor ik zomaar wat brieven ga sturen aan bedrijven.
Dus ik dacht ik vraag op bokt eens of er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden, of misschien wel ander, soortgelijk werk weten?
Mijn vragen:

Mag je als je pas 18 bent en geen diploma's hebt (behalve HAVO) wel werken op een ponykamp? Ik ben bezig met de PABO, leraar basisonderwijs, en heb ervaring met paardrijden.

Is er op een ponykamp wel sprake van werken? Is dit niet op vrijwillige basis, zo van je hebt genoeg lol en wij betalen je eten, that's it?

Wat zijn precies jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden wanneer je dit werk gaat doen?

Wanneer de kinderen op zaterdag/zondag weer naar huis gaan, en jij doet meerdere weken achter elkaar, ga jij dan ook naar huis of moet je daar dan nog blijven?

Ik geloof dat dit wel de belangrijkste vragen waren, ik had er nog meer maar die weet ik nu eventjes niet. Dat kan ik altijd later nog vragen. Het is wel de bedoeling gewoon in NL te blijven en het liefst niet te ver van huis. Misschien moet ik het ook wel gewoon bij bedrijven gaan vragen, maar ik dacht ik richt me eerst eens op bokt. Wil me graag eerst even een voorstelling maken voor ik me erin stort en dan blijkt dat het niks wordt.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:44

jessica86 schreef:
Is er op een ponykamp wel sprake van werken? Is dit niet op vrijwillige basis, zo van je hebt genoeg lol en wij betalen je eten, that's it?


Op precies die basis heb ik wel ponykamp begeleid. Maar dat was voor mij ook een hele leuke vakantie. Ik hoefde dus niet de rotklussen op te knappen of zo. Lekker buitenritten maken met de kinderen, wat les geven en vooral veel leuke dingen organiseren voor de kinderen. Ik heb het reuze naar mijn zin gehad en kwam helemaal vrolijk weer thuis. Het was voor mij 1 grote vakantie.

Een toenmalige vriendin werkte wel voor geld op een ponykamp, maar ik had echt niet willen ruilen. Zij moest iedere morgen vroeg op en ja, ja... uitmesten maar! Tot ver na tussen de middag want dan mocht ze ook nog even een buitenrit begeleiden, en dan wel op een paard dat niet geschikt was voor de kinderen van het ponykamp (geweldig hoor, ze had het zo druk met dat beest in het gareel te houden, dat ze amper op de kinderen kon letten). Daarna mocht ze koken, eten en afwassen (met de hand voor weet ik hoeveel personen). 's Avonds de stal vegen en afvoeren. Ieks... Zou echt niets voor mij zijn. Al kreeg ik iets betaald, dan deed ik het nog niet. Dan zou ik nog liever een heel ander soort vakantiebaantje genomen hebben.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:03


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:12

Ik heb zelf ook weleens op ponykampen gewerkt.
Ik denk dat t ook wel verschilt per ponykamp, hoor.
Bij mij hoefde ik echt geen andere diploma's te hebben of wat dan ook.
Mijn taken waren om de kinderen bezig te houden, ik mocht zelf een programma verzinnen, theorieles geven etc.
In de tussenliggende weekende bleef ik altijd...had mijn eigen paardje bij me, dus ging ik lekker de bossen in en reed weleens andere paarden van de manege. Op zondag bespraken we ook altijd weer t programma voor de komende week en wat eventueel beter zou kunnen gaan.
Voor de rest had ik in de weekende dus gewoon vrij.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:34

Nou, ik "werk" eigelijk iedere zomer ook bij een ruiterkamp. Dit is inderdaad op vrijwillige basis, dit komt ook door verzekering e.d. Neem je zo'n groep mee naar buiten als begeleiding zonder at je een gedipolmeerd persoon bent, zijn de risico's en de verantwoordelijkheid nog steeds voor de eigenaar van de paarden en het ruiterkamp! Stel dat je daar werkelijk werkt en daarvoor betaald krijgt ligt het anders ofzo...weet niet helemaal precies hoe het zit.

Meestal doe ik 2 weken en krijg wel een aardige onkostenvergoeding daarvoor (110 per week) en daarnaast heb je kost en inwoning. Maar voor mensen die niet gewend zijn wat te doen is het zwaar werk.
Je beleidt iedere dag een rit, vroeg op om alles klaar te zetten, koken, WC-schoonmaken, erf vegen, stallen uitmesten, slapen bij de kinderen, en er natuurlijk dag en nacht voor de kinderen er zijn!
Het is meestal erg gezellig. Waar ik werk ben je meestal met z'n 4 -en en daarnaast nog de eigenaren. Iedereen heeft zo zijn eigen taak, maar als je taak klaar is help je elkaar wel mee.

Groetjes Lise

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:29

En ook ik heb betaald een ponykamp begeleidt. We stonden een half uur voor de kinderen op om de ontbijttafel klar te zetten, dat was het ergste als begeleidster zijnde. Stallen hoefden we niet te doen, ook niet te voeren. Wel na het rijden vegen e.d.. Ik vond het erg leuk, heb er een hoop van geleerd maar heb er nu geen tijd meer voor. Heb een baan en dan heb je maar 3 weken vakantie.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:51

Ik heb 3 ponykampen begeleid deze zomer. Dat was echt onwijs leuk om te doen maar wel vrijwillig werk. (ja ben wel gevraagt, maar kreeg er niet voor betaald)
Soms zo nu en dan kon ik een paard van stallen pakken als de kinderen lekker bezig waren om zelf te gaan rijden. Of sávonds mee rijden in de lessen.

Soms meste ik mee uit als dat er van kwam, en voeren moest ook gebeuren. Ik vind dat dat er bij hoord.

Maar ik heb zeker geen rot weken gehad hoor.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:32

Ik heb deze zomer ook ponykampen begeleidt. Ik kreeg er wel voor betaald maar niet zo heel erg veel, wat ik overigens helemaal niet erg vond. De werkzaamheden van de begeleiders bestond vooral uit het bezighouden van de kinderen en begeleiden op buitenritten enzo (lessen werden gegeven door een gediplomeerde instructrice). Uitmesten enz hoefden we allemaal niet te doen (kon ook niet, was helemaal geen tijd voor). Als de kinderen zaterdags naar huis gingen ging ik ook naar huis maar dit alleen maar omdat ik vlakbij de manege woon en ik thuis toch wel wat beter kan uitrusten dan daar. De andere begeleiders van buitenaf bleven vaak wel gewoon slapen.
Heb t echt reuze naar mn zin gehad en ga volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer meehelpen!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:21

Ik heb ook via Vinea ponykampen gedaan.
Een opleidingsweekend gehad.
Je moet daar 18 zijn, dus daar kom je wel voor in aanmerking.
Je krijgt een vergoeding van 65 euro per week en kost en inwoning.
Ik heb het altijd met veel plezier gedaan.
Info: www.vinea.nl of stuur even een pb Knipoog

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:39

Voor het geld moet je het niet doen. Je verdient er geen klap mee. Wel is het een goede ervaring voor de PABO!

Het is wel ontzettend leuk, je hebt veel lol, maar het is ook erg druk en zwaar. Maar met een leuk team zal het geen probleem zijn!!!

:){

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:43

heb elke vakantie vakantiewerp op ponykamp.
de manege waar ik sta geeft elke vakantie kampen en in de grote vakantie 3 kampen.

ken de meeste kindjes en ken al de paarden.we zijn steeds met dezelfde begeleidsters dus dit is wel super wijs.
voor het geld moeten we het ook zeker niet doen,maar we hebben wel altijd een hele boel plezier OK dan!

Teneken en Devil...Men lieverdjes voor altijd !!!

Eventing is super

To Belg Or Not To Belg

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:58

Dat lijtk me ook wle wat. Als je je eigen paard meeneemt is de vergoeding dan meestal hetzelfde of niet?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:38

Ik heb geen ponykamp begeleid maar wel wat anders. Ik heb nl. 5 weken in de spaanse Pyreneeen buitenritten op haflingers en fjorden begeleid. Ik gaf daar lessen aan kinderen en ritten door de bergen van 1,5 en 4 uur lang. Daarnaast moest ik de plaats waar ze stonden schoon houden (dus af en toe drollen scheppen) water geven, krachtvoer geven (hooi geven werd gedaan) en aan het eind van het seizoen de zadels en hoofdstellen invetten voor het volgende jaar. s' avonds werkte ik dan nog wat uurtjes in het restaurantje. Ik kreeg 100 eur per week en had 1 dag vrij. Het was opzich wel vermoeiend omdat je toch van 9 uur s'morgens tot 12 uur s' avonds bezig bent maar daarnaast wel erg leuk om te doen. De ritten waren geweldig en je krijgt er ook een hoop dankbaarheid voor terug van de kinderen. Een leuke ervaring idd voor als je de PABO doet. (ik doe zelf SPW en ga ook met kinderen werken en vond dit dus echt een superervaring) Als ik zou kunnen volgend jaar kan ik daar zo weer aan het werk hebben ze gezegd. Ze bellen in Jan. op of ik kan want ik weet nog niet hoe ik met werk zit. Maar als ik niet zou kunnen zouden er een aantal bokkers (waaronder misschien jij wel?) zijn die ik kan aanraden. Ik deed dit werk trouwens om de dag afgewisseld met een ander meisje. Dus de ene dag doe je de ritten enzo en de andere dag doe je bedienen en achter de bar.
Ik vond het echt superwerk! en ook zeker omdat het in een lekker warm land was. Maar daar moet je van houden natuurlijk!

.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:48

je kunt een pb sturen naar iris82 , die heeft hier ervaring mee!


frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:59

Hoi, Hoi

Ik heb van de zomer 7 weken ponykampen begeleid op Les Chevaux ( www.leschevaux.nl ) in Buinen is altijd erg leuk en gezellig.
daar mag je ponykampen begeleiden vanaf 18 jaar maak niet uit of je diploma's heb.

Daar krijg je 25 euro per week voor de onkosten en verder is alles gratis zoals kost en inwoning en eigen paard mee op de wei.

De werkzaamheden zijn :

- Corvee lijsten maken
- Kinderen en ouders ontvangen
- Lesgeven kinderen
- Verantwoordelijk voor de kinderen
- Helpen met opzadelen en opstijgen
- Controleren op poetsen
- Spelletjes doen en begeleiden
- Theorieles geven
- Programma’s maken
- Helpen met het indelen van de paarden en rijgroepjes maken
- Corvee doen met de kinderen (je eigen corvee clubje)
- Huis schoonhouden
- Bosritten begeleiden
- Bosspellen meedoen en begeleiden

en natuurlijk een hoop lol maken.

Normaal als je meerdere weken blijft dan gaan de meeste niet naar huis. Op zaterdagmiddag als de kinderen weg gaan maken wij het huis schoon en daarna heb je lekker tijd voor jezelf.

Wil je nog meer info mag je mij altijd mailen/pb en en voor het bedrijf moet je is op de website kijken of even mailen.

FNRS Jury F1 t/m F20
Zz top M2 + 1

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:14

hoi,
ik heb afgelopen zomer ook ponykampen begeleid en het was leuk maar zeker ook vermoeiend
ik kreeg kost en inwoning, en kreeg ongeveer 50/60 uur per week uitbetaald (dus gewoon minimum loon) sommige waren 17 jaar, diploma's niet nodig (liefst wel een ruiterbewijs maar die had ik ook niet) en natuurlijk wel ervaring met paarden.
wij stonden ook een half uur eerde op dan de kinderen (7.30) om de laatste dingen voor het ontbijt te regelen
taken: schoonmaken, tafel dekken en afruimen, afwassen kinderen in alles begeleiden, lessen geven, buitenritten begeleiden, spelletjes doen, bonte avond, barbequen, zwemmen enz. ook achter de bar staan en soms wat manege klanten helpen (is namelijk een grote manege en de
meeste lessen gaan tijdens de 8 ponykamp weken gewoon door)
vrijdags gingen de kinderen en zaterdags kwamen ze, dus ik ging een dagje ertussen naar huis (ik woon heel dichtbij) en vrijdags kwam een prof. schoonmaak bedrijf om de slaapzalen/ badkamer te doen
maar je kon ook blijven slapen. paard meenemen was ook geen probleem zoder extra kosten als hij gewoon in het land stond.
als je wel een eindje uit de buurt wil, kan ik je deze manege wel aanraden, je kan gweoon bellen om te vragen of ze mensen nodig hebben. elk jaar hebben ze wel weer nieuwe mensen nodig, ze doen ook acht weken achter elkaar en als aales vol zit heb je tussen de 50 en 60 kinderen per week en dan hebben ze ook 5/6 leiding nodig per week.
www.manegedebongerd.nl
succes

momenteel paardloos

jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 20:37

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga de websites eens even bekijken en dan eens nadenken wat ik ermee kan. Heel ver weg van huis zie ik niet zitten, zit met een vriend waar ik helemaal gek op ben dus wil toch wel op de ene vrije dag/middag die ik dan zou hebben, hem even zien. Of ik moet het voor maar 2 weken doen, dat overleven we wel Dus ik denk er even over na hoe en wat ik wil, in ieder geval heel erg bedankt allemaal! En nog een vraagje.. Juut, waar heb jij gewerkt op een ponykamp? Dat heb je er niet bijgezet namelijk..

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:10

Amanda schreef:
Ik heb ook via Vinea ponykampen gedaan.
Een opleidingsweekend gehad.
Je moet daar 18 zijn, dus daar kom je wel voor in aanmerking.
Je krijgt een vergoeding van 65 euro per week en kost en inwoning.
Ik heb het altijd met veel plezier gedaan.
Info: www.vinea.nl of stuur even een pb Knipoog

Hier nog één Knipoog
Ik heb het altijd gezien als een werkvakantie, ik genoot er echt van hoe sommige kids al op een jonge leeftijd geweldig goed konden rijden.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

blondytjuh

Berichten: 50
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:07

marlo schreef:
hoi,
ik heb afgelopen zomer ook ponykampen begeleid en het was leuk maar zeker ook vermoeiend
ik kreeg kost en inwoning, en kreeg ongeveer 50/60 uur per week uitbetaald (dus gewoon minimum loon) sommige waren 17 jaar, diploma's niet nodig (liefst wel een ruiterbewijs maar die had ik ook niet) en natuurlijk wel ervaring met paarden.


het lijkt mij ook heel leuk, maar word pas na de vakantie 17..
heb wel alle ervaring en kennis...rijd nu 11 jaar paard, heb zelf
nu ook een paard (bijna 2) en rijd regelmatig in bos/op strand, heb
recreatiewerk met kinderen gedaan op een camping...
denken jullie dat ik daar in aanmerking zou komen??
vind mijn andere vakantiewerk namelijk heeeel erg saai Tong uitsteken

1A premie in hoofddorp, en op de nationale 4e met 1e premie!!! Ben trots op mijn Blondy!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SentiBot en 29 bezoekers