Proef uit t hoofd rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Proef uit t hoofd rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 23:36

Hebben jullie ervaring met proeven uit t hoofd rijden??

Ik denk hierover omdat ik dus een probleem heb met de voorlezer die heeft opgezegd! Ben dus op zoek naar een voorlezer, maar tot ik die gevonden heb zit ik er over te denken om de proeven maar uit t hoofd te rijden! Want het zoeken van een voorlezer geeft natuurlijk ook wel de nodige stres! (als het ff niet wil lukken)

Heeft iemand van jullie dit al eens gedaan??
Zou dat tegen vallen omdat je elke maand weer andere proeven hebt??

Graag hoor ik even wat ervaringen!


Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:19

Ik doe het altijd.
Ben tot nu toe maar 2 keer verkeerd gereden, en heb echt heel erg veel wedstrijden gereden Knipoog

Ik vind het prettiger rijden. Je moet wel zorgen dat je de proef écht goed kent, anders ga je zitten twijfelen en dan let je minder op je rijden.
Maar het is veel rustiger, en je hebt geen stress of je wel een goede voorlezer hebt.

Ik heb nu al zo vaak uit mn hoofd gereden dat ik alle Z2 proeven van alle maanden wel zo ongeveer uit m'n hoofd ken Haha!
Nu hoef ik de proef maar 1x over te lezen of dan weet ik het weer!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 07:06

Ik heb altijd mijn eigen voorlezer bij me. Uit m'n hoofd rijden zou niks voor mij zijn. Ik moet me echt op mijn rijden kunnen concentreren en niet nog hoeven na te denken wat de volgende oefening wordt.
Maar... zelfs met voorlezer rij ik ook wel eens fout. Gewoon omdat ik me zo op een bepaalde oefening zat te concentreren dat ik niet geluisterd heb wat ik daarna moet doen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:48

Jep.. ik ken de proeven ook uit mijn hoofd. Als ik geen voorlezer heb, rij ik em uit mijn hoofd en dat bevalt prima! Ben ikzelf veel rustiger.
Haha.. heb nooit uit mijn hoofd durven rijden en nu rij ik Z1 en rij ik ze uit mijn hoofd!
Behalve als ik 2 proeven moet rijden op 1 dag, dan heb ik liever een voorlezer, want dan ga ik de proeven door elkaar halen!

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:16

Sinds ik op de regiokampioenschap mijn 2e proef uit mijn hoofd moest rijden, rijdt ik ook regelmatig de proeven uit mijn hoofd. Ik vind het zelf veel rustgevender. Ben nog niet verkeerd gereden, ja 1x zette ik travers in terwijl ik schouderbinnenwaarts moest doen, halverwege corrigeerde ik deze fout, maar de jury was het niet eens opgemerkt Bloos!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:19

Ik deed dat ook altijd
Op zich gingen de proeven beter omdat je dan zelfverzekerder bent en het paard ook rustiger leek te zijn!
Tótdat ik een keer fout reed (en daardoor mn prijs ook nog s net misgreep) en tja dan word je wat onzekerder.. ik eh.. durf het niet meer Bloos
Maar ik ken de proeven wel altijd uit m'n hoofd en die voorlezer staat er eigenlijk voor jan l*l

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:49

Scum schreef:
Ik moet me echt op mijn rijden kunnen concentreren en niet nog hoeven na te denken wat de volgende oefening wordt.

Dat kan ik juist beter met uit het hoofd rijden!
Dan hoef ik niet op de voorlezer te letten, en als ik de proef goed ken wéét je wat de volgende oefening wordt, daar hoef ik niet eens over na te denken. En je kan beginnen met voorbereiden wanneer je wilt, niet wanneer je voorlezer (soms te laat) pas zegt wat ik moet doen!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:57

Ik heb mn allereerste wedstrijdjes in de B zonder voorlezer gereden, dat ging 2x goed, maar de 3x raakte ik de kluts kwijt. Gelukkig stond mijn vader de proef wel mee te lezen in het boekje en kon mij zo heel zacht doorgeven waar ik weer verder moest. Sindsdien leest hij wel voor, maar ik ken de proef uit mijn hoofd, dan heb ik gewoon wat extra steun.

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 09:59

Nou wat een postieve reacties! Super!
Ik kan me ook behoorlijk ergeren als de voorlezer te laat voorleest, dan denk ik het te weten.... maar dan ga ik twijfelen! daardoor komt er bij mij veel stress! dus ik denk dat ik het toch eens ga proberen!

Hoe leren jullie t makkelijkst de proef uit t hoofd! gewoon thuis op de bank? of echt met boekje op t paard??

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:03

Ik leer ze eerst altijd thuis op de bank, ja. Eerst een keer overlezen, als ik hem nog niet ken dan nog een keer lezen, en dan een keer hardop opzeggen voor mezelf, eventueel even aan mn moeder vragen of ze wil kijken of ik hem écht ken Knipoog
En dan ga ik hem thuis oefenen, uit het hoofd. Dan merk ik vanzelf of ik hem goed ken!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:08

Ik teken hem uit, hoe gek het ook klinkt. Gewoon een bakje tekenen met de letters en de proef van het groeten tot het afgroeten tekenen, dus lijnen trekken zoals jij de proef zal moeten rijden. Dan leer je de 'vorm' van de proef goed. Meestal lees ik thuis de proef een paar keer door en dan probeer ik onder de training de proef uit mijn hoofd te rijden, als dat lukt ken ik de proef goed genoeg.


Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:10

patos schreef:
Ik teken hem uit, hoe gek het ook klinkt. Gewoon een bakje tekenen met de letters en de proef van het groeten tot het afgroeten tekenen, dus lijnen trekken zoals jij de proef zal moeten rijden. Dan leer je de 'vorm' van de proef goed. Meestal lees ik thuis de proef een paar keer door en dan probeer ik onder de training de proef uit mijn hoofd te rijden, als dat lukt ken ik de proef goed genoeg.

Ik teken hem niet uit, maar heb er meestal wel een 'bak' getekend naast liggen inderdaad, dan volg ik de lijnen met m'n vinger. Ik leer idd ook de lijnen, als je me naar de letters gaat vragen weet ik het vaak ook niet Haha!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:10

Tussen thuis oefenen en op wedstrijd rijden zit nog wel een verschil, Bettine.
Ik kan de proeven ook thuis uit het hoofd rijden maar hoef er op wedstrijd echt niet aan te denken. Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:12

Fitzroy schreef:
Tussen thuis oefenen en op wedstrijd rijden zit nog wel een verschil, Bettine.
Ik kan de proeven ook thuis uit het hoofd rijden maar hoef er op wedstrijd echt niet aan te denken. Knipoog

Ja, oke dat is zo Haha!
Maar als ik hem thuis goed ken, dan lukt het me op de wedstrijd ook. (heb niet echt last van stress oid Knipoog)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:15

Bettine schreef:
Ik teken hem niet uit, maar heb er meestal wel een 'bak' getekend naast liggen inderdaad, dan volg ik de lijnen met m'n vinger. Ik leer idd ook de lijnen, als je me naar de letters gaat vragen weet ik het vaak ook niet Haha!


De letters let ik ook niet echt op, maar het is fijn dat je na het groeten meteen weet dat je bijv. links moet en dan meteen de diagonaal op oid.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:26

Ik heb ooit bij een wedstrijd een dressuuroefenblok erbij gekregen en die kan dan heel goed van pas komen *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:30

Mijn zus deed het ook vaak toen ze begon met onze vorige pony. Dat ging altijd prima en in alle rust. En niet ten nadele van haar rijden, zo ik kan inschatten.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 11:33

Nou fijn joh! zoveel enthousiaste reacties!

Ik heb nu de proef die ik volgende week moet starten, al aardig in mijn hoofd zitten, en ga morgen maar eens testen hoe dat te paard gaat!

A.s. weekend wordt ik nog wel voorgelezen, maar t weekend erop ga ik t denk ik gewoon een keertje zelf proberen!

Wie niet waagt wie niet wint! Tong uitsteken Haha! Bloos!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:20

voordeel van binnen is dat er dan ook geen malloten door je ring lopen omdat ze niet in de gaten hebben dat jij een proefje aan het rijden bent. *believe me, been there, done that*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:22

Ik wil ook binnnenkort wagen aan het 'uit mijn hoofd rijden' . De proeven zitten meestal wel logisch in elkaar (vooral in de M, wat je links moet doen, moet je ook rechts doen en andersom).

:){

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:45

annegti schreef:
voordeel van binnen is dat er dan ook geen malloten door je ring lopen omdat ze niet in de gaten hebben dat jij een proefje aan het rijden bent. *believe me, been there, done that*


hahaha da's ook wat!
is het jou al eens overkomen dan??? Bloos!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:15

naam schreef:
hahaha da's ook wat!
is het jou al eens overkomen dan??? Bloos!


Jahoor, doordat er niemand bij de ring staat te bléren denken mensen dat je nog niet begonnen bent ofzo. Dus ik heb weleens hele volksstammen door de ring aan het wandelen gehad. Dat komt ook de concentratie niet echt ten goede. Al rijdend heb ik ze meestal aan de kant gestuurd maar sommige mensen Bepaald onderdelen heb ik er weleens creatief omheen gereden. De jury zag er ook meestal de humor wel van in want het heeft me nooit punten gekost. (soms een onderdeel over doen ofzo)

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 15:47

annegti schreef:
Jahoor, doordat er niemand bij de ring staat te bléren denken mensen dat je nog niet begonnen bent ofzo. Dus ik heb weleens hele volksstammen door de ring aan het wandelen gehad. Dat komt ook de concentratie niet echt ten goede. Al rijdend heb ik ze meestal aan de kant gestuurd maar sommige mensen Bepaald onderdelen heb ik er weleens creatief omheen gereden. De jury zag er ook meestal de humor wel van in want het heeft me nooit punten gekost. (soms een onderdeel over doen ofzo)


Hahahah ach zo maak je nog eens wat mee tijdens je proef! Tong uitsteken

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:03

Wat kanp dat er zoveel mensen uit hun hoofd rijden OK dan! . Ik zal helemaal de kluts kwijt raken. Gelukkig heb ik altijd erg betrouwbare lezers.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:03

Bettine schreef:
Ik teken hem niet uit, maar heb er meestal wel een 'bak' getekend naast liggen inderdaad, dan volg ik de lijnen met m'n vinger. Ik leer idd ook de lijnen, als je me naar de letters gaat vragen weet ik het vaak ook niet Haha!

ja dat doe ik ook
Maar de eerste keer dat ik m lees ga ik gewoon midden in de bak staan dan is hij wat beter te vatten meteen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers