lijnolie of slaolie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

lijnolie of slaolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 17:37

Ik heb iets over lijnolie gehoord,
en ik hoorde eigenlijk alleen maar positieve dingen.
Zoals;
Zijn huid gaat ervan glimmen, en het is goed voor de darmen.

Nu heeft mijn paard koliek gehad,
dus vroeg ik me af of dit goed was om het te ''voorkomen''?

En ik heb gehoord dat slaolie even goed werkt,
klopt dat?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:07

Hangt helemaal van het soort koliek af.
Als olie bruikbaar is, bv bij verstoppings koliek, dan maakt de soort olie (zolang het plantaardig is) niet uit.

Timmie2000

Berichten: 627
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:59

Hoi lijnzaadolie voorkomt geen koliek maar het activeerd wel de darmen.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:20

ik gebruik slaolie 1 x in de week (maar beauty heeft geen koliek)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:15

beauty: een paard hééft ook geen koliek, een paard kríjgt koliek. Haha!

Wij gebruiken ook gewone sla olie. Ook niet elke dag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:24

Met gewone slaolie zou ik uitkijken, is soms olie van mindere kwaliteit. Maiskiemolie schijnt ook niet goed te zijn, Sojaolie ook niet. Ik zou lijnzaadolie doen, of zonnebloemolie.

Voor een koliekgevoelig paard zou ik geen olie doen maar lijnzaad koken. Twee keer in de week, misschien drie keer. De lijnzaad vormt een beschermend laagje in de darmen, iets wat de lijnzaadolie niet of in veel mindere mate doet, en andere oliesoorten helemaal niet.
Wil je niet zelf gaan koken is het alternatief idd de olie, en zelf zou ik ieder dag een scheutje lijnzaadolie over het voer doen.

Voor de rest zou ik kijken naar de hoeveelheden die je paard krijgt, of hooigift misschien over de dag verdeelt in kleinere porties gegeven kan worden, op wat voor stalbedekking het paard staat (stro, houtkrul, vlas?), en wanneer er gevoerd wordt. Ook zou ik zelf niet meteen gaan rijden als er is gevoerd, en ook het paard niet meteen laten eten als je na het werk op stal komt en er ligt voer in zijn voerbak, en uitkijken met water drinken als je net hebt gereden....

En een sandclear kuurtje is misschien in dit geval niet verkeerd (heeft hij op het land gestaan? Eet je paard zand?)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:32

Hmm slaolie en zonnebloemolie is dus niet hetzelfde. dan weet ik eigenlijk niet precies wat er gegeven wordt..

Even offtopic:Cassidy, nav wat je zei over water drinken: in een canadees tijdschrift stond laatst een artikel over t water drinken na t rijden. Ze hadden een wetenschappelijk onderzoek gedaan en daaruit bleek dat t een fabeltje zou zijn dat paarden koliek kunnen krijgen na t drinken van (te veel koud) water na arbeid. Weet nog niet wat ik hiervan moet geloven, helemaal niet omat een paard daadwerkelijk koliek kreeg na arbeid en water drinken..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:36

Smurf, better safe than sorry. Nu heb ik het geluk dat wij verwarmd water hebben (circulatiesysteem) dus bij ons zal het zo'n vaart niet lopen, maar die van mij krijgt maar met mate te drinken na harde arbeid...en daar kunnen ze artikelen over schrijven wat ze willen. Kan wel ouderwets zijn, maar ik vertrouw daar soms meer op dan alle nieuwe ontdekkingen en hypotheses.

En dat maakt niet uit op wat voor gebied, of het nu de voeding is van een diabeet, of de behandeling van paarden: waar je vroeger voor in de hel kwam, kom je nu voor in de hemel...Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:38

SuperSmurf schreef:
Hmm slaolie en zonnebloemolie is dus niet hetzelfde. dan weet ik eigenlijk niet precies wat er gegeven wordt..


Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Goedkope slaolie bij de Aldi of Lidl bijvoorbeeld zou ik niet nemen.
Voor mijn paarden alleen de beste olie: lijnzaadolie. Die paar Euro per fles maken dan ook niet meer uit.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:49

ja ben het met je eens hoor cassidy: ook mijn paarden krijgen niet te veel koud water na arbeid. Ze moeten t in eerste instantie toch érgens op gebasseerd hebben niet waar?

op het moment krijgt hij het ook niet meer (fles was leeg Haha! ) verder is t ook niet mijn paard, dus bepaal ik in principe niet wat hij wel of niet krijgt (al ben ik wel degene die m altijd voert) Maar idd, wel handig om er op te letten dan.

Wat is dan het verschil tussen sla en zonnebloem olie? Wat t beter zijn voor paarden betreft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:52

slaolie kan van alles zijn...tot minderwaardige sojaolie aan toe.
Zonnebloemolie is over het algemeen duurder.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:54

beautylover schreef:
ik gebruik slaolie 1 x in de week (maar beauty heeft geen koliek)


oei ik heb nog eens gekeken op de verpakking,en het was zonnebloemolie Bloos!

ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 10:03

Cassidy schreef:
Voor de rest zou ik kijken naar de hoeveelheden die je paard krijgt, , op wat voor stalbedekking het paard staat (stro, houtkrul, vlas?), en wanneer er gevoerd wordt.
En een sandclear kuurtje is misschien in dit geval niet verkeerd (heeft hij op het land gestaan? Eet je paard zand?)


Oke heel erg bedankt voor je reactie.
Hij krijgt alleen savonds slobber, de rest van de dag staat hij op het land.
voor zover ik weet eet hij geen zand.Althans,nooit iets van gemerkt.
Hij staat op vlas, maar..maakt dat iets uit?
Ik zal mn da eens opbellen over zo'n kuurtje.
In ieder geval bedankt,
xx

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:43

Cassidy schreef:
Met gewone slaolie zou ik uitkijken, is soms olie van mindere kwaliteit. Maiskiemolie schijnt ook niet goed te zijn, Sojaolie ook niet. Ik zou lijnzaadolie doen, of zonnebloemolie.


Maiskiemolie gebruik ik juist op aanraden van de DA, alleen niet na koliek, dat heeft Patos nog nooit gehad. Patos is wel gevoelig voor maandagziekte en maiskiemolie is dan nuttig om een gedeelte van de brok te vervangen.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:42

ElsjeBrab schreef:
En ik heb gehoord dat slaolie even goed werkt,
klopt dat?


Bijna. Er is een verschil aangetoond van 7% Lachen

Dus je zal een klein beetje meer noeten geven van de slaolie. Maar ja die kost daarintegen ook maar 1% van de lijnzaadolie Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 01:02

Ik geef mijn paarden ook altijd een scheutje lijnzaad olie door hun eten; gaan ze prachtig van glimmen en het schijnt (ben geen voedingsdeskundige Clown ) goed voor de vertering te zijn.

Zonnebloem- of sla olie zou ik niet geven, wel kan je (advies van mijn DA !) distelolie geven!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:13

ElsjeBrab schreef:
Oke heel erg bedankt voor je reactie.
Hij krijgt alleen savonds slobber, de rest van de dag staat hij op het land.
voor zover ik weet eet hij geen zand.Althans,nooit iets van gemerkt.
Hij staat op vlas, maar..maakt dat iets uit?
Ik zal mn da eens opbellen over zo'n kuurtje.
In ieder geval bedankt,
xx


Je hoeft de DA niet te bellen voor het kuurtje, die kun je bij de paardendrogist krijgen. Om te kijken of je paard zand in zijn darmen heeft moet je een paar mestballen oplossen in water en even laten staan, aansluitend het water weggooien. Als er onder in de emmer zand ligt heeft hij zand in zijn darmen, en is een kuurtje op zijn plaats.
Voor de rest zou ik hem voor de zekerheid ontwormen, (en de andere paarden op het land ook).
Hoe vaak wordt je paard verweidt? Of staan ze steeds op hetzelfde stuk land? Wordt de mest verwijdert?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:50

Ik geef mijn paard sinds een paar weken lijnzon olie van de paardendrogist.Het is een combinatie van lijnzaadolie en zonnebloemolie,met de juiste samenstelling van omega 3, 6 en omega 9

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:34

Mijn paard krijgt elke dag een scheut zonnebloemolie door zn slobber.

De hoeveelheid olie moet je langzaam opbouwen. Uiteindelijk kun je tot max 250 ml per dag geven. Ik geef ongeveer 100 ml per dag.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:50

maiskiemolie geeft het beste resultaat , ik geef dit ook aan mijn honden en ze glimmen super mooi

groetjes