hypermobiliteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Weet je wat hypermobiliteit is? ( Dit beantwoorden voor het lezen)

Ja
9 (100%)

Totaal aantal stemmen: 9


fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 09:34

Omdat ik met schoolgym (en met turnen) niet meer mee kan doen, omdat ik hypermobiel ben, moet ik een vervangende opdracht maken. Nu is mijn vraag aan jullie, wie is er ook hypermobiel? Dus niet in 1 gewricht, maar dus echt de ziekte HMS.Ik wil graag met diegene in contact komen, om ervaringen te delen, en de bijkomende zaken te bespreken. Zoals het onbegrip als je weer eens ergens pijn hebt. (Dit dus voor die opdracht)

Voor diegene die dit lezen, en geen flauw idee hebben van de ziekte, het is dus een "ziekte" waarbij je banden te lang zijn, en je spieren te soepel. Hierbij kunnen dus gewrichten uit de kom schieten. (Bij mij schouders, heupen, enkels, polsen, ellebogen, die ik echter wel zelf terug kan zetten) Je lichaam doet extra veel moeite om alles bij elkaar te houden, waardoor je dus sneller moe bent. Het zal nooit echt goed komen, maar je kunt wel de spieren proberen sterker te maken, waardoor je iets meer tegendruk hebt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:16

Goh, klinkt allemaal niet zo tof Boos!
Ik heb nog een vraagje over deze ziekte, nl. of het aangeboren is of dat het op latere leeftijd ontstaat ??
Veel sterkte.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:23

ahh gos klinkt zeker niet leuk...
heel erg veel sterkte ermee!!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 22:07

Het is wel aangeboren, ik was als kind wel soepel, maar het is ze nooit opgevallen dat ik daadwerkelijk hypermobiel was. Ze gingen er pas dieper op in, nadat ik na 10 jaar turnen wel aardig wal blessures had gehad, die slecht overgingen.

Kijk, het is niet zo dat ik er heel veel last van heb. Tuurlijk, het is lastig, en je hebt wel eens pijn. Maar het uit de kom schieten van de gewrichten doet dus niet vreselijk pijn, tuurlijk, ik voel het wel, maar van vreselijke pijn kan ik gelukkig niet spreken. Dit komt doordat de boel niet blokkeerd bij het "uit de kom schieten". Verder ben ik wel vaak moe, maar ik leef net zoals ieder mens, alleen met de nodige beperkingen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 09:21

toen ik kind was en elke week in het ziekenhuis zat zowat is die term ook gevallen, maar zo erg als bij jou is het zeker niet.
dmv bepaalde testjes kunnen ze dat zien. Bv. je duim naar je onderarm toe halen, kon toen met gemak, haast niemand kan dat.
Ik moet zeggen dat ik het nu ook niet meer kan. Is mijn lichaam sterker geworden misschien? zou kunnen denk ik.

Succes ermee!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 10:51

MirageGidran schreef:
dmv bepaalde testjes kunnen ze dat zien. Bv. je duim naar je onderarm toe halen, kon toen met gemak, haast niemand kan dat.
Ik moet zeggen dat ik het nu ook niet meer kan. Is mijn lichaam sterker geworden misschien? zou kunnen denk ik.



Lenige kinderen kunnen na hun groeispurt idd minder lenig worden, doordat de botten snel groeien. Hierdoor kunnen de spieren en banden zo snel niet meekomen, en zijn de spieren niet meer zo vreselijk rekbaar. Ze hoopten ook dat dat het geval zou zijn bij mij, niet dus.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 12:00

Ik weet het omdat ik ook zo'n meisje ken. Zij kan haar gewrichten andersom verdraaien. En dat is niet normaal.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:09

Ik weet het omdat ik geinterresseerd ben in ziektes ed. die niet vaak voorkomen. Mijn neef heeft ms en een vriendin me, en omdat die ziektes niet vaak voorkomen zijn ze vaak raar (bij mijn neef dan niet, die is wel overduidelijk echt ziek) omdat niemand het ziet. En dus wil ik er vaak meer over weten, zodat ik weet waar zo iemand last van heeft. Dit heb ik gekregen nadat ik zelf pfeiffer kreeg, toen begreep ik die mensen een beetje. Mensen geloven gewoon niet dat je ziek bent!!!

xxx