Paardrijden zielig?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Paardrijden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:31

Heel vaak hoor ik mensen zeggen als het over het onderwerp paardrijden gaat dat ze dat zielig vinden voor de paarden..

dan denk ik echt bij mezelf:
Waarom zielig Verward
paarden hebben het echt niet slecht hoor..
en dan zeggen ze ook wel eens:
Je zit alleen maar op zo'n beest te hobbelen.. hij rent alleen maar voor je! laat dat paard eens op jou zitten...!
echt van die domme reacties allemaal..
paardrijden is wat dat betreft echt niet simpel en zomaar ''hobbelen'' en ''laten rennen voor je''
zo hoor je wel meer van dat soort dingen..
sommige mensen hebben echt geen flauw idee waar ze over praten..

horen jullie ook vaak zulke dingen?
wat vinden jullie daar nou van?
en hoe reageren jullie op zulke mensen?

Vraag ik me echt af..

Groetjes Suzanne


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:16

nog nooit gehoord eigelijk! (gelukkig)
maar als ze dat tegen mij zouden zeggen, zou ik er niks van aan trekken, zo'n beestje is 10 keer sterker dan mensen, als ze er geen zin meer in hebben, dan gooien ze je er wel even vanaf.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:01

Mogen ze een keer met me mee Lachen.

Eef is een aandachtstrekker eersteklas, een echte knuffelkont. Buitenritten vindt ze ook heerlijk (na 3 uur moet ik haar alsnog de wei insleuren Verward). In de bak vindt ze een stuk minder, maar ze moet toch lenig, soepel, gehoorzaam en gezond blijven...

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:49

paardrijden KAn zielig zijn maar meeste gevalle niet hoor Knipoog en die reacties die hun geven zijn een beetje overdreven..
als het om gewicht gaat is het iig niet zielig. paarden zijn erop gebouwd

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:14

Ik hoor dat ook wel eens dan kijk ik ook ff raar op.. Vind het net zo dom/vreemd als er mensen zeggen dat paardrijden geen sport is...

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:33

Paarden vinden het meestal zelfs leuk, paardrijden!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:20

Ze smelten echt niet hoor Lachen

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:24

Ja, dat hoor ik ook vaak..vind ik echt wel heel erg lomp!

Als je zo'n paard normaal behandeld, heeft 'i er volgens mij ook nog eens plezier in, ze vinden het volgens mij heerlijk om te galopperen buiten enzo, en ik denk dat als je een goede band hebt met je paard, dat hij best voor je wil werken

Ze zeggen ooki vaak: paardrijden is geen sport, je laat het paard al het werk doen. dat slaat ook nergens op.
Als ik heb gereden heb ik echt spierpijn, het is zowel intensief voor paard als voor mens.
Trouwenbs, het werk bij de stal alleen al is bijna een sport Tong uitsteken Haha!

.people standing on escalators: that is the testimony to human lazyness.

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 19:38

effetjes quoten Tong uitsteken

LovesSaartje"]
nog nooit gehoord eigelijk! (gelukkig)
maar als ze dat tegen mij zouden zeggen, zou ik er niks van aan trekken, zo'n beestje is 10 keer sterker dan mensen, als ze er geen zin meer in hebben, dan gooien ze je er wel even vanaf.
[/quote]

Haha Cool Inderdaad

[quote="Myra1"]
Mogen ze een keer met me mee Lachen.

Eef is een aandachtstrekker eersteklas, een echte knuffelkont. Buitenritten vindt ze ook heerlijk (na 3 uur moet ik haar alsnog de wei insleuren Verward). In de bak vindt ze een stuk minder, maar ze moet toch lenig, soepel, gehoorzaam en gezond blijven...
[/quote]

Haha dat aandachttrekkerij is wel handig Tong uitsteken
Ik heb dat vooral bij kinderen uit mijn klas..
Als je tegen hun zegt: ga een keer mee dan?
Zeggen ze: nee paarden stinken etc.
Nou jij ruikt zo lekker zeg ik dan altijd Bloos! *LOL*

[quote="djangogirl"]
paardrijden KAn zielig zijn maar meeste gevalle niet hoor Knipoog en die reacties die hun geven zijn een beetje overdreven..
als het om gewicht gaat is het iig niet zielig. paarden zijn erop gebouwd
[/quote]
Ja dat is ook wel weer zo..
Maar ze bedoelen het meer in de zin van:
Paarden rennen voor jou..
zij doen al het werk.. snap je? Knipoog

[quote="_Liesje_"]
Ik hoor dat ook wel eens dan kijk ik ook ff raar op.. Vind het net zo dom/vreemd als er mensen zeggen dat paardrijden geen sport is...
[/quote]
ja.. dat vind ik ook zo dom..
waarom hebben ze dan NK's EK's WK's en Olympische spelen met paardrijden Verward
neeeee mensen.. paardrijden is GEEN sport


[quote="Rayorgy"]
Paarden vinden het meestal zelfs leuk, paardrijden!
[/quote]


[quote="Arabesk"]
Ze smelten echt niet hoor Lachen
[/quote]
Haha *LOL* OK dan!

[quote="Bananencent schreef:
Ja, dat hoor ik ook vaak..vind ik echt wel heel erg lomp!

Als je zo'n paard normaal behandeld, heeft 'i er volgens mij ook nog eens plezier in, ze vinden het volgens mij heerlijk om te galopperen buiten enzo, en ik denk dat als je een goede band hebt met je paard, dat hij best voor je wil werken

Ze zeggen ooki vaak: paardrijden is geen sport, je laat het paard al het werk doen. dat slaat ook nergens op.
Als ik heb gereden heb ik echt spierpijn, het is zowel intensief voor paard als voor mens.
Trouwenbs, het werk bij de stal alleen al is bijna een sport Tong uitsteken Haha!


Haha ja Tong uitsteken
Paarden hebben (meestal) echt een goed leven hoor!
Sommige mensen begrijpen dat gewoon niet
dan kan je het 10x vertellen.. maar dan luisteren ze gewoon met 1 oor! Boos!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:40

Als ik zie hoe er op sommige paarden gereden wordt krijg ik echt wel medelijden ja.. maar op zich.. als dat het enige wat ze moeten doen om elke dag eten geserveerd te krijgen hebben ze het misschien nog wel beter dan wij Knipoog

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:06

Paardrijden is, als je heel eerlijk bent, best zielig. Hoop dat jullie niet meteen beginnen te steigeren nu ik dit zeg en eerst mijn argumenten lezen.

* Paarden zijn níet gebouwd om op te gaan zitten. Zeker, het kan, maar als je in de natuur kijkt, zie je dat er nooit iets op de rug van een paard zit (uitgezonderd vliegen). Wanneer een paard dat normaal in balans loopt, opeens een ruiter op zijn rug krijgt, gaat hij meer op zijn voorhand lopen.
* Het argument dat een paard het leuk vind om buiten te galloperen, klopt opzich wel. Maar is dat omdat hij het zo gezellig vind, of omdat het nog een beetje op zijn natuurlijke situtatie lijkt? Misschien wel omdat hij ongedurig is geworden van binnen staan, en nu eindelijk zijn energie kwijt kan? Dit is trouwens wel de leukste manier van rijden voor een paard, denk ik.
* Dat een paard los moet zijn, is alleen voor ons eigen plezier. Voor een paard maakt het niets uit als hij niet zo soepel is in zijn nek. Hij kan dan ook wel gras eten.
* Dat een paard je wel afgooit als hij er genoeg van heeft, is het onzinnigeste argument dat ik ooit gehoord heb. Want wat doe jij dan? Zeg je: 'Oh, paardje, heb je geen zin meer? Dan zet ik je maar in de wei.' Ik denk (en hoop) het niet. Nee, je wordt boos. Of iig ga je er weer op (waarschijnlijk het eerste want als hij er genoeg van heeft probeert hij je er dus gemeen af te gooien). Niet leuk voor je paard. Paard heeft geleerd dat jij de baas bent, dus zal het niet doen. Tenslotte ben jij degene met de zweep.
* Een paard heeft zijn oren vaak naar voren tijdens het rijden. Dus vind hij het leuk. Of niet? Als jij iets stoms moet doen, loop je dan áltijd rond met een chagrijnig gezicht? Of raak je eraan gewend en kijk je toch best vrolijk? Wordt daarom het stomme opeens leuk? Nee. Hoogstens minder stom.

Waarom ik toch paardrijd? Ik vind het zo leuk. En écht erg is het denk ik niet. Paarden zijn gewend de mens te moeten gehoorzamen en te dragen, maar daarom is het nog niet 'helemaal niet zielig'. De meeste paarden weten ook niet beter en zullen het best wel eens gezellig vinden. Of leuk om nieuwe dingen te leren, omdat ze dan beloond worden. Bedenk echter af en toe als je op je paard stapt, dat jíj degene bent die wil gaan rijden en níet je paard. Soms lijkt dat wel zo, en soms is dat misschien ook zo, maar ga er niet vanuit.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:47

daar zit wat in...

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:32

mymy schreef:
daar zit wat in...

inderdaad Scheve mond
*begint nu eigelijk wel te tweifelen* Scheve mond

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:57

ik ben het wel eens met kieffertje.. ik zeg ook neit dat een paard het "leuk" vind om te rijden Scheve mond
ik bedoel als ik de hele dag in een hok van 2 bij 2 meter zou staan zou ik ook blij zijn als ik er een keer uit mocht!! dat vind ik eigenlijk zieliger dan rijden dat paarden op stal staan..

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:17

tja paarden zijn zo sterk en ze krijgen je er gemakkelijk van af dus tja of het nou echt zo zielig is.

Kendera

Berichten: 892
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:59

Als ze commentaar hebben op mijn hobby zeg ik altijd: "ga je een keer mee? Mag jij ook rijden!" ... een aantal mensen zijn meegeweest... en krabbelden toch terug van hun commentaar.... zo makkelijk is het niet...Knipoog

Je moet gewoon een 'klick' hebben met paarden... heb je dat niet, dan zal het er denk ik ook nooit komen...

"Liefde is als Sinterklaas, je moet er in geloven anders wordt t niks"

http://www.vanesjuh.nl is online!

Yessy

Berichten: 23020
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:31

Sja ik heb een paard dat misschien wel het lieft over de prairie zou lopen, maar die hebben we niet in nederland dus dan moeten we er op een andere manier het beste van zien te maken. En dat is in haar geval ook vaak rijden. Als ze 3 weken lang het land op mag, wil ze op een bepaald moment gewoon niet meer, gaat ze 2 uur lang naast het hek moeilijk staan doen. Als je er dan een zadel op gooit en erop stapt is ze weer helemaal tevreden en blij, vertel mij dan nog maar dat paarden een hekel hebben aan rijden Lachen Er zullen er heus bij zitten, niet ieder paard heeft hetzelfde karakter, maar die van mij vindt het rijden super, als je maar genoeg afwisselt, dus niet 4 weken non stop trainen, maar ook eens gewoon lol hebben, naar buiten gaan of wat springen Lachen

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:59

Ik vind van niet, maar net als wat Yessy zegt, afwisselen, niet alleen trainen maar ook lol maken met je paard! Zo krijg je een fijne band Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:36

Ik ben ook erg blij met ninla omdat ik haar echt púur voor de lol heb,ik kan ermee dressuren vooral super mee springen! en buitenrijden,van alles wat Lachen Daardoor krijg je dus ja een goede band en dan is paardrijden echt niet zielig hoor!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Neroo
Berichten: 10271
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:22

ja of het zielig is,, daar zijn eigenlijk de meningen over verdeeld Knipoog

ik vind:
je paardje wordt goed elke dag gepoetst,
hij krijgt eten
staat droog wanneer ie wil,
krijgt alle liefde en aacdacht * in de meeste gevallen dan Knipoog *

en dan elke dag een uurtje rijden is moet voor een paard toch niet zo erg zijn.
er mag dan toch best een tegenprestatie zijn,
nero staat elke dag in de wei de hele dag dus hij kan zich dan ook uitleven.
dus het zal niet zo zijn dat ie zijn energie kwijt moet omdat de hele dag op stal staat.

maar een paard moet nog wel paard kunnen zijn, paarden die de hele dag op stal staan en dan een uur moet lopen in de krul e.d. dat vind ik dan wel weer zielig...

Mlies
Berichten: 14149
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:54

_Liesje_ schreef:
Ik hoor dat ook wel eens dan kijk ik ook ff raar op.. Vind het net zo dom/vreemd als er mensen zeggen dat paardrijden geen sport is...



Idd, als paarden toch alles helemaal zelf doen, waarom ben ik dan nog niet beroemd? Als je verder toch alleen moet zitten.. Scheve mond

En dat zielig.. Tja, sommige mensen maken t zo..

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:15

Ik heb het ook al vaak gehoord: "Dat paard loopt voor jou" of " Paardrijden is geen sport". Mijn antwoord is meestal : Kan jij 500 kilo met 1 been opzij duwen??? De meesten zwijgen dan, bij de andere zeg ik dan je mag gerust eens komen proberen!! Haha!

Yessy

Berichten: 23020
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:18

nerootjuh schreef:
je paardje wordt goed elke dag gepoetst,

niet mee eens, er zijn zat weide paarden die je juist niet (vaak) moet poetsen, en als ik eens na het rijden lekker laat rollen poets ik ook niet, scheelt veel vliegen die modder Lachen


SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:25

Hhm..Je hebt paarden die wíllen werken en die niet willen werken.
Sommigen willen vrij zijn, sommigen willen rijden of werken, en somigen willen alleen maar knuffelen.
Mijn haf is ze alledrie Tong uitsteken Hij heeft eens 3 weken stil gestaan, en hij was zó chagrijnig!! Bloos! Dre dagen=ok, maar langer..nee hoor
Maar ik ben het vrijwel met iedereen eens.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:46

De meeste paarden weten niet beter >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers